چگونه کلمات کلیدی طلایی خود را بیابیم ؟

کلمات کلیدی قلب یک سئو می باشد . اگر شما نتوانید کلمات کلیدی خود را بیابید ، هرگز نخواهید توانست یک محتوای کاربر پسند را تولید کنید . بنابراین شما نباید انتظار داشته باشید که در فرآیند پیچیده سئو هم موفق شوید . برای این که بتوانیم یک محتوای تاثیر گذار ایجاد کنیم بایستی کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم .

البتّه توجه داشته باشید که هدف ما از سئو تنها قرارگیری در صفحه اول یک موتور جستجو نمی باشد . بلکه ما به دنبال انتقال ترافیک پولساز به سمت یک سایت می باشیم . ما به دنبال ترافیکی هستیم که حاضر به پرداخت پول بابت محصولات/خدمات یک سایت باشند .

تعیین کلمات کلیدی
تعیین کلمات کلیدی

شناسایی کلمات کلیدی طلایی :

برای شناسایی کلمات کلیدی طلایی باید هدف خود از سئو را به درستی تعیین کنید . آیا شما به دنبال یک سئو پولساز می باشید یا این که فقط قرار است در صفحات اول موتورهای جستجو باشید . آن چه قطعی است این است که هدف همه کسب و کارها از سئو کسب درآمد می باشد .

کسب و کارها به دنبال این هستند که در کلمات کلیدی مرتبط با کارشان در صدر لیست موتورهای جستجو قرار گیرند تا بتوانند فروش خود را بهبود بخشند . برای این که شما در فرآیند سئو موفق شوید باید دارای یک استراتژی سئو قوی باشید . این استراتژی می تواند تعیین کلمات کلیدی شما را در درازمدت تحت تاثیر قرار دهد .

نقش خلاقیت در شناسایی کلمات کلیدی طلایی :

شما برای این که بتوانید بهترین کلمات کلیدی را برای تجارت خود شناسایی کنید به کمی نبوغ و خلاقیت نیاز دارید . شما می توانید با تفکر و با استفاده از ابزارهای تعیین کلمات بسادگی به اهداف کلیدی خود برسید . برای این منظور به دو نکته زیر توجه ویژه ای داشته باشید :

۱- شناخت نیت و قصد کاربر (user intent) :

بسیار مهم است که بدانیم یک کاربر به چه هدفی جستجو می کند . معمولا یک کاربر به یکی از سه هدف زیر جستجو می کند :

  1. اطلاعاتی : کسب اطلاعاتی درباره یک موضوع
  2. تراکنشی : خرید اینترنتی یا پرداخت بانکی
  3. پیمایشی : سرگرمی ، وبگردی و ..

۲- تعداد جستجو (search volume) :

یکی از مهمترین موضوعاتی که باید توجه شود تعیین چگالی یک کلمه کلیدی در جستجوی کاربران می باشد . معمولا کاربران سه دسته از عبارات را در جستجوهای خود به کار می برند :

  1. کلمات اصلی (head) : معمولا این کلمات مفاهیم اصلی را می رسانند مانند موبایل
  2. Middle tail : این دسته از عبارات که معمولا دو حرفی هستند ما را به سمت نیت کاربر هدایت می کنند مانند خرید موبایل
  3. Long tail : در اینجا نیت و هدف کاربر کاملا مشخص است و با عباراتی ۳ یا ۴ کلمه ای مواجه ایم . مانند خرید موبایل سامسونگ گلکسی

سعی کنید در انتخاب کلمات کلیدی به سراغ عبارات طولانی تر (long tail) بروید . امروزه کاربران معمولا جملات بلندتری را جستجو می کنند . از طرفی دیگر در کلمات کلیدی اصلی (همان کلمات کوتاه مانند موبایل ، لپ تاپ و …) رسیدن به صفحه اول موتورهای جستجو کار دشواری است . عبارات بلند ترافیک موثرتری را برای شما به ارمغان می آورند و نرخ تبدیل مناسب تری را دارند .

نکات مهم در تعیین کلمات کلیدی :

  • هم نویس ها (Homographs) : در کلماتی که شکل ظاهری یکسانی دارند دقت کنید مانند شیرآب و شیر جنگل
  • مخفف ها (Acronyms) : مثلا ممکن است کلمه SMS دارای معنا و مفهوم دیگری هم باشد و ترافیک ناخواسته ای را برای شما بیاورد و باعث افزایش نرخ پرش شما شود .
  • نگارش های مختلف : خیلی از کلمات دارای نگارش های گوناگونی هستند مانند مایکروویو و ماکروفر یا اینترنت اشیا و اینترنت اشیاء .

ابزارهای مطرح در شناسایی کلمات کلیدی :

۱– گوگل ترندز:

برای شروع کار می توانید به سراغ گوگل ترندز بروید . برای این منظور بر روی لینک کلیک کنید یا به آدرس https://trends.google.com مراجعه کنید . بعد از ورود به صفحه اصلی گوگل ترندز ابتدا نام کشور ایران را انتخاب کنید . شما می توانید از گوگل ترندز برای مقایسه دو کلمه کلیدی به راحتی استفاده کنید . حتی می توانید مقایسه کنید که کلمه کلیدی شما در کدام ناحیه جغرافیایی جستجوی بیشتری را به خود اختصاص داده است .

۲- Keyword Planner :

شما با کمک این ابزار می توانید متوجه شوید که هر کلمه کلیدی در هر ماه چند بار جستجو می شود . هر چند که این ابزار از لحاظ عدد و رقم دقیق نمی باشد امّا شما می توانید به کمک این ابزار رقابت موجود برروی کلمات کلیدی را شناسایی کنید . برای استفاده از این ابزار با توجه به تحریم بودن کشور نیاز به فیلترشکن دارید . برای استفاده از این ابزار به لینک زیر بروید :

https://ads.google.com/home/tools/keyword_planner

۳- MOZ :

شما می توانید به آسانی وارد لینک زیر شوید و این ابزار را دریافت و بر روی سیستم خود نصب کنید .

https://moz.com/product/pro/seo_toolbar

سپس در سایت moz ثبت نام کنید . با وارد شدن به اکانت کاربری تان اطلاعاتی درباره اعتبار دامنه (DA) و اعتبار صفحات (PA) در اختیار شما قرار می گیرد . هرچه مقادیر PA و DA بالاتر باشد اعتبار سایت شما بیشتر می شود .

۴- توجه به پیشنهادات گوگل :

هنگامی که شما موضوعی را گوگل می کنید با یک سری پیشنهادات گوگل مواجه می شوید (Google instant و google related search) . این پیشنهادات گوگل در واقع کلماتی هستند که بیشترین جستجو را از سوی مخاطبان شما داشته اند .

۵– سایر سایت ها و امکانات کاربردی :

  • ویکی پدیا : شما به کمک این سایت می توانید کلمات کلیدی مرتبط زیادی را پیدا کنید . همچنین ویکی پدیا یک سایت ایده آل برای بک لینک سازی می باشد . فقط باید کمی بر روی آن وقت بگذارید .
  • سایت های رقبا : رقبای شما می توانند یک مرجع خوب برای یافتن دسته بندی ها و موضوعات کلیدی باشند . مسلما رقبای اصلی شما از نیروها و امکانات خوبی برای آنالیز بهره می برند . شما می توانید با زیرنظرگرفتن آنها به کلمات کلیدی طلایی دست یابید .
  • Ahrefs : این سایت اطلاعاتی درباره بک لینک های سایت های دیگر (رقبا) به شما می دهد . همچنین می توانید از آن برای لینک سازی استفاده کنید .
  • Keyword tool dominator : این سایت به شما امکان جستجو در زمینه عبارات کلیدی یا همان Long tail ها را می دهد . این سایت به پایگاه داده های گوگل ، آمازون ، یاهو و… دسترسی دارد . بنابراین بهترین گزینه ها را به شما پیشنهاد خواهد کرد و شما می توانید قویترین کلمات کلیدی را برای سایتتان بیابید .
  • Kwfinder : این ابزار به ما کمک می کند تا کلمات کلیدی با ترافیک بالا را شناسایی کنیم .این ابزار دارای اکانت های رایگان و پولی می باشد . پیشنهاد می شود برای شروع کار از ابزارهای رایگان آن استفاده کنید .
  • Lsigraph : این ابزار به شما کمک می کند تا لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با یک موضوع را در اختیار داشته باشید . در واقع این ابزار کلمات مترادف و هم معنی را برای شما ایمیل می کند . این سایت می تواند هم در شناخت کلمات کلیدی موثر به شما کمک کند و هم در تولید محتوا و یافتن کلمات هم معنی و پرتکرار برای شما کارگشا باشد .
  • Keywordgen.com : یک ابزار برای تبدیل کلمات اصلی (head) به عبارات کلیدی (long tail) می باشد .
  • Keywordtool.io : این ابزار براساس کلمه کلیدی پایه شما بیش از ۷۰۰ کلمه کلیدی مرتبط به شما می دهد . هم چنین این سایت می تواند کلمات کلیدی مناسب برای موتورهای جستجو مختلف را ارائه کند .
  • tabliq.com : و در پایان یک ابزار کاملا ایرانی را برای تحقیق کلمات کلیدی معرفی می کنیم . شما بعد از ورود به این سایت می توانید به بخش ابزارها رفته و از انواع امکانات این سایت بهره مند شوید .

آموزش عملی :

در این جا قصد داریم کلمات کلیدی را برای یک موضوع استخراج کنیم . فرض کنید قبلا بوسیله گوگل ترندز و ابزارهای دیگر موضوع اصلی خود را “طراحی سایت ” انتخاب کرده باشیم . حالا مراحل زیر را دنبال می کنیم :

  1. ابتدا در گوگل کلمه طراحی سایت را جستجو می کنیم . مشابه شکل ۱ ، پیشنهادات گوگل را یادداشت می کنیم .
  2. سپس با استفاده از پیشهادات گوگل دوباره سرچ می کنیم .
  3. مراحل ۱ و ۲ را آنقدر تکرار می کنیم تا به عبارات بلند و جمله گونه برسیم .
شکل ۱

همچنین برای انجام مراحل فوق می توانیم از سایت tabliq.com هم استفاده کنیم . نهایتا باید به یک هرم مثل شکل زیر برسیم :

هرم کلمات کلیدی
هرم کلمات کلیدی

گردآوری : مسعود معاونی

جدیدترین الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام
الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام تغییر کرد تا کار دیجیتال مارکترها مشکل تر از قبل شود . درست زمانی که تصور می کنیم تمامی جزئیات یک الگوریتم را دریافته ایم و می توانیم مدیریت صفحات وبلاگ یا پیج های اینستاگرام خود را به خوبی انجام دهیم به ناگهان همه چیز تغییر می کند . البته این موضوع ، ماجرایی است که زندگی همه دیجیتال مارکترها با آن عجین شده است .

اینستاگرام مدعی شده است که تغییرات جدید بر روی الگوریتم خود را از آن جهت انجام داده است تا تجربه کاربری بهتری را به کاربران خود ارائه دهد . اینستاگرام مدعی شده است که قصد دارد محتوایی را در فید خود به مخاطبان نمایش دهد که آنها واقعا به دنبال آن هستند .

تغییرات جدید در الگوریتم جدید اینستاگرام
تغییرات جدید در الگوریتم جدید اینستاگرام

تغییر در مدت زمان نمایش پست ها

در تغییرات جدید ، پست های اینستاگرام به میزان قبل به مخاطبان نمایش داده نمی شوند . در واقع چیزی در حدود ۱۰ درصد مخاطبان هر پیج یک پست را مشاهده خواهند کرد . جدیدترین الگوریتم اینستاگرام به بررسی لایک و کامنت بر روی همین ۱۰ درصد بازدید کننده می پردازد . اگر پست دارای شرایط خوبی بود آن را به ۹۰ درصد باقیمانده ی فالوورها نمایش خواهد داد . در غیر اینصورت ممکن است پست شما به همه فالوورها نشان داده نشود .

در جدیدترین الگوریتم اینستاگرام کمیّت جای خود را به کیفیت داده است . در واقع میزان تعاملی که شما با مخاطب خود برقرار می کنید در دیده شدن محتواهای شما تاثیر دارد . شما برای این که بتوانید با الگوریتم اینستاگرام رفاقت بهتری ایجاد کنید باید به سراغ محتواهای با کیفیت تر بروید . یک محتوای خوب توانایی ایجاد تعامل خوبی را با کاربران فراهم می آورد و این تعامل باعث می شود تا اینستاگرام محتوای شما را به کاربران بیشتری ارائه دهد .

محتوا محوری در جدیدترین الگوریتم اینستاگرام

لایک ، کامنت ، اشتراک گذاری و ذخیره یک پست آیتم هایی هستند که برای الگوریتم اینستاگرام دارای اهمیت خاصی می باشند . افزایش هر کدام از این آیتم ها (لایک ، کامنت ، اشتراک گذاری و ذخیره) نشان دهنده میزان تعامل موثر با کاربران می باشد . بنابراین اینستاگرام محتوای شما را به مخاطبان بیشتری ارائه می دهد .

برای آنکه بتوانید مخاطبان خود را همیشه همراه داشته باشید باید یک داستان جذاب برای خود یا برندتان داشته باشید . داستانی که توانایی لازم برای ایجاد کشش در مخاطب را داشته باشد و فالوور را تبدیل به پیگیر همیشگی برای شما بنماید . این داستان به کمک محتواهایی با کیفیت ایجاد می شود . محتواهایی که دارای نظم و ساختاری مشخص هستند .

توجه داشته باشید که برخی امکانات در پلتفرم اینستاگرام وجود دارد که معمولا مغفول مانده اند . یکی از این امکانات دایرکت اینستاگرام می باشد . شما می توانید با کمک دایرکت اینستاگرام به بازاریابی مستقیم اقدام کنید و همچنین تعامل خود را با مخاطبانتان افزایش دهید .

یکی از مواردی که در جدیدترین الگوریتم اینستاگرام لحاظ شده است ، مدّت زمان ماندگاری یک بازدیدکننده بر روی یک پست می باشد . شما می توانید با استفاده از چندین ویدئویی یک دقیقه ای که به صورت اسلایدی در یک پست قرار می دهید مخاطب خود را مدت زمان بیشتری بر روی پست هایتان نگهدارید .

البتّه باید توجه داشت که بازهم کیفیت این ویدئوها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا که پایین بودن کیفیت باعث می شود تا فالوور خیلی سریع پست را ترک کند .

توجه خاص به کپشن های پست ها در الگوریتم اینستاگرام

سعی کنید از کپشن های جذاب و البته کمی بلند در پست هایتان استفاده کنید . اگر پست شما مورد توجه مخاطب شما قرار گیرد یک کپشن جذاب می تواند ماندگاری مخاطب شما را بر روی یک پست افزایش دهد . کپشن های بلند باعث می شوند تا مخاطب مدّت زمان بیشتری را صرف مطالعه و باقیماندن بر روی پست نماید .

یکی از نکاتی که در الگوریتم اینستاگرام مورد توجه ویژه قرار گرفته است ، استوری ها می باشد . هرچه افراد به استوری شما بیشتر توجه کنند و نرخ خروج از استوری کاهش یابد احتمال نمایش پست های شما در فید آنها بیشتر می شود .

همیشه به کامنت ها توجه خاصی داشته باشید . کامنت ها یک مکالمه تعاملی می باشند . سعی کنید پاسخ همه مخاطبانتان را بدهید . حتی اگر کامنتی پرسشی نمی باشد سعی کنید یک اموجی برای آنها ارسال کنید

افراد مطرح در حوزه کاری تان را در پیج های خود شات کنید . این کار به اینستاگرام نشان می دهد شما به صورت واقعی با دیگران در ارتباط هستید . از هشتگ ها به صورت حرفه ای استفاده کنید . توجه به هشتگ های ترند شده می تواند تاثیر بسیاری در دیده شدن پست های شما داشته باشد .

بازنویسی : مسعود معاونی

منبع : سایت بهنام کشانی