زمان مطالعه تقریبی: 8 دقیقه

وقتی به سراغ تولید محتوا می‌رویم که هدف‌های بزرگی را در ذهن خود داریم. این هدف‌ها ممکن است افزایش فروش، برندینگ، ایجاد تمایز با رقبا یا موارد دیگری از این دست باشند. هدف ما هر چه باشد باید بدانیم که مهمترین قدم برای موفقیت این است که محتواهای ما توانایی جذب و جلب توجه مخاطبان‌مان را داشته باشند. به همین دلیل است که استفاده از داستان سرایی در تولید محتوا اهمیت پیدا می‌کند.

با بکارگیری اصول و تکنیک‌های داستان سرایی در تولید محتوا می‌توانیم احتمال دیده شدن محتواهایمان توسط مخاطبین را افزایش دهیم. در واقع می‌توان گفت داستان سرایی یک شیوه رایج برای وایرال‌سازی یک محتوا می‌باشد.

چرا باید از داستان سرایی در تولید محتوا استفاده کنیم؟

داستان سرایی در تولید محتوا

در مقاله‌ای که قبلا منتشر کرده‌ام درباره داستان سرایی و روایتگری در بازاریابی بطور مفصل صحبت کردیم. در آن مقاله به بیان تعریف داستان سرایی پرداختیم. شما می‌توانیید از طریق لینک زیر به مطالعه آن مقاله بپردازید تا اطلاعات بیشتر از تکنیک های داستان سرایی در بازاریابی پیدا کنید.

 مقاله پیش نیاز: آشنایی با تکنیک داستان سرایی در بازاریابی

بطور کلی می‌توان داستان سرایی، قصه‌گویی یا همان روایتگری(Story Telling) را هنری برای تعامل با مخاطبان به کمک استفاده از کلمات، تصاویر، ویدئوها یا صوت دانست که در طی آن بازاریابان سعی می‌کنند تا مخاطب را به انجام یک اقدام مشخص ترغیب کنند.

هر چه داستانی جذاب‌تر باشد، امکان اینکه کاربر بیشتر مجاب به انجام اقدام مدنظر بازاریاب محتوایی شود، بیشتر خواهد شد.

اهمیت داستان سرایی در تولید محتوا

استفاده از داستان‌سرایی در انواع تولیدمحتوا(بلاگ پست، پست اینستاگرامی، پادکست و..) باعث می‌شود تا احتمال تعامل و درگیر شدن مخاطب با محتوای تولیدی بیشتر شود. این افزایش تعامل نتایجی مثل افزایش لایک، اشتراک‌گذاری بیشتر، افزایش بازدید و در نهایت احتمال فروش بیشتر را به همراه خواهد داشت.

پس اگر برای کسب و کارتان در حال تولید محتوا هستید حتما به بحث داستان‌سرایی توجه جدّی‌تری داشته باشید.

از داستان خوب تا محتوای خوب

معمولا در پشت هر محتوای قوی و با کیفیتی یک داستان سرایی وجود دارد. اگر قصد دارید یک محتوای مناسب برای مخاطب خود تولید کنید باید بیش از هر چیزی به دنبال شناسایی دلایل تولید یک محتوا باشید. یک محتوا ممکن است:

  • برای افزایش فروش
  • سرگرمی مخاطب
  • برندینگ
  • وایرال شدن
  • گسترس سازمان
  • یادآوری موضوعی
  • تبلیغ یک محصول یا خدمت به هدف فروش بیشتر
  • و دلایل دیگری

تهیه شو.د. هر کدام از دلایل بالا می‌توانند یک داستان متفاوت برای محتوا بسازند.

 هم اکنون بخوانید: چگونه یک تولید کننده محتوای متنی شویم؟

۵ گام مهم برای داستان سرایی در تولید محتوا

۵ گام مهم در داستان سرایی

اگر می‌خواهید در محتواهایی که تولید می‌کنید داستانی قوی را جانمایی کنید به ۵ گام زیر توجه داشته باشید:

۱- شناخت پرسونای مخاطب و علائق او

قبل از هر کاری سعی کنید به یک شناخت دقیق از مخاطبان خود و نیازهای آنان دست پیدا کنید.

۲- پیام محتوایی خود را مشخص کنید

اینکه قصد داریدچه چیزی به مخاطب خود انتقال دهید را برای خودتان مشخص کنید.

۳- نوع داستان، فرمت بیان داستان و رسانه انتشار داستان را مشخص کنید

مشخص کنید که از چه نوع داستانی و ابزارهایی برای بیان داستان خود می‌خواهید استفاده کنید. همچنین رسانه و بستری که می‌خواهید داستان خود را در آن نشر دهید را تعیین کنید. اگر به دنبال انتشار یک محتوا در چند رسانه هستید ویژگی‌های محتواهای خود را طوری تنظیم کنید که قابلیت انتشار در پلتفرم‌های مختلف را داشته باشد.

۴- دعوت به اقدام در داستان سرایی و تولید محتوا

هر محتوایی باید یک دعوت به اقدام(Call to Action) یا همان CTA مخصوص به خود داشته باشد. این دعوت به اقدام باید براساس پیام محتوایی تنظیم شود. CTA مهمترین بخش در داستان سرایی می‌باشد که اگر به درستی انجام نشود فرآیند تولید محتوا بی‌نتیجه خواهد ماند.

۵- دریافت بازخورد از داستان سرایی انجام شده در تولید محتواها

وقتی محتوایی تولید و داستانی گفته می‌شود باید حتما به دنبال تحلیل نتایج آن باشیم. دریافت بازخورد و بررسی آمار و نتایج در داستان‌سرایی می‌تواند به ما کمک کند تا در تولید محتواهایی که در آینده انجام می‌دهیم بتوانیم از تجارب قبلی نهایت استفاده را ببریم.

فرمول داستان سرایی در تولید محتوا

فرمول طلایی داستان سرایی

اگر قصد دارید محتواهای جذاب و کاربرپسندی تولید کنید باید با فرمول داستان‌سرایی در محتواسازی آشنا باشید. در داستان سرایی باید به ۶ سوال کلیدی زیر پاسخ دهید:

  1. چه کسی؟
  2. چه زمانی؟
  3. چه چیزی؟
  4. کجا؟
  5. چرا؟
  6. چگونه؟

پاسخ به این ۶ سوال می‌تواند شاکله داستان شما را ایجاد نماید. پاسخ دقیق به هر کدام از سوالات فوق ایده‌های جدیدی را در مقابل خالق یک محتوا می‌گذارد و به او برای ایجاد روایتی جذاب و ماندگار در تولید محتوا کمک می‌کند.

 هم اکنون بخوانید: آشنایی با تقویم محتوایی و ابزارهای مدیریت یک تیم محتوا

مزایای داستان سرایی در تولید محتوا

مزایای داستان سرایی

وقتی در محتواسازی برای یک کسب و کار به سراغ داستان‌سرایی می‌رویم مزایای مختلفی را برای ما ایجاد می‌کند. برخی از این مزایا :

۱- ساده سازی مفاهیم

در محتواهای تخصصی مشکلی که وجود دارد این است که کاربران نتوانند به درک کاملی از مفاهیم پیچیده برسند. با کمک داستان‌سرایی در تولید محتوا می‌توان با مثال‌های ساده و کاربردی موضوعات را به شکل کاملا ساده‌ای به مخاطبان ارائه کرد.

۲- جذابیّت بیشتر محتواها

اکثر انسان‌ها به قصه‌ها علاقمند هستند و معمولا به یک هم‌ذات پنداری با این داستان‌ها می‌رسند. خیلی از اوقات آنها خود را جای قهرمان داستان می‌گذارند و به جای او به حل مسائل پیشرو می‌پردازند.

به همین دلیل تولیدمحتوا در قالب داستان می‌تواند باعث جلب توجه بیشتر مخاطبان به یک موضوع می‌گردد. داستان‌های جذاب توسط خود مخاطبان بازنشر می‌شوند و در اختیار مخاطبان دیگر قرار می‌گیرند.

۳- انگیزه بخشی

یک داستان کمک می‌کند تا مخاطب شرایط خود را با آن شبیه‌سازی کند و انگیزه بیشتری برای دنبال کردن آن محتوا داشته باشد.

۴- درگیر کردن احساسات مخاطب

در یک محتوای معمولی معمولا احساسات مخاطبان درگیر نمی‌شود. ولی با کمک تکنیک‌های داستان سرایی می‌توان محتوایی را تولید کرد که بصورت هدفمند احساسات مخاطبان را درگیر کند و سریع‌تر آنها را مجاب به اقدام نماید.

۵- افزایش مشارکت اجتماعی

وقتی داستانی مطح می‌شود مخاطبان با توجه به تجارب خود نسبت به آن واکنش‌های منفی یا مثبتی نشان می‌دهند. یک داستان سرایی حرفه‌ای در تولید محتوا می‌تواند باعث درج کامنت‌ها و نظرات مخاطبان در زیر یک پست بلاگی یا اینستاگرامی شود. افزایش مشارکت اجتماعی درباره یک محتوای خاص از جمله مهمترین مزایای داستان سرایی است که به وایرال شدن یک محتوا کمک می‌کند.

۶- سازمان‌دهی محتوا

اتفاقی که در تولید محتوا می‌افتد این است که محتواها شروع، بدنه اصلی و پایان‌بندی مناسبی را به علت عدم تمرکز نویسندگان ندارند. با کمک تکنیک‌های داستان‌سرایی می‌توان به محتواها یک انسجام ساختاری مناسب بخشید و در واقع یک محتوا را سازمان‌دهی کرد.

۷- داستان سرایی در تولید محتوا وجه تمایز با رقبا

امروزه می‌توان گفت که تقریبا تمامی برندها برحسب نیاز خود به تولید انواع محتوای متنی، تصویری، ویدئوی و حتی پادکست می‌پردازند. در جهانی که پر از محتواهای تکراری است بیان متفاوت یک محتوا در قالب داستانی جذاب می‌تواند نظر مخاطبان را به سمت یک محتوا جلب کند. فراموش نکنیم که استفاده درست از تکنیک‌های داستان‌سرایی می‌تواند وجه تمایز یک کسب و کار با سایر رقبا شود.

۸- شخصی‌سازی مشکلات مخاطبان

با کمک داستان‌سرایی می‌توان مسائل مختلفی که مشتریان یک کسب و کار با آن مواجه هستند را شخصی‌سازی کرد. تولید محتواهای مختلف برای روایت یک داستان به اشکال مختلف از جمله تکنیک‌های بازاریابی محتوایی است که می‌توان بوسیله آن حداکثر مخاطبان را به سمت یک کسب و کار کشاند.

 یک محتوای کاربردی: بهبود تجربه کاربری در تولید محتوا و بلاگنویسی

چطور یک داستان سرایی موفق را رقم بزنیم؟

در داستان سرایی به دنبال حل مشکلی/مشکلاتی با راه‌حل‌های پیشنهادی توسط قهرمان قصه خود باشید. نمایش راه‌حل‌ها به مخاطب در جریان داستان می‌تواند او را با محتوای شما بیشتر درگیر کند.

آننچه در داستان سرایی در تولید محتوا مهم است توجه به مخاطب و مسائلی است که او با آنها درگیر است. یک داستان یا محتوا را برای کمک به مخاطب بوجود بیاورید. قطعا چنین محتوایی مورد توجه مخاطبان شما قرار خواهد گرفت.

هیچ‌گاه محتوای خود را فدای اصول و قوائد زائد در محتواسازی نکنید. بهتر است بدانیم اگر محتوایی به دل مخاطب بنشیند قطعا شانس بسیاری زیادی برای وایرال شدن و اشتراک گذاری گسترده را خواهد داشت.