زمان مطالعه تقریبی: ۱۰ دقیقه

افراد بسیاری هستند که قلم خوبی دارند و می‌توانند متن‌های زیبایی را درباره موضوعات مختلف بنویسند. امروزه یکی از مشاغلی که می‌توان از آن کسب درآمد داشت، تولید کننده محتوای متنی است. یک محتوانویس می‌تواند نوشته‌های خود را در اختیار نشریات سنتی(فیزیکی) و مدرن(آنلاین) قرار دهد و دستمزد مناسبی را دریافت کند.

البتّه محتوانویسی کار ساده‌ای نیست و برای اینکه بتوانیم به درآمد مناسبی برسیم باید توانایی‌های خود را تقویت کنیم. با ما همراه باشید تا در ادامه این پست به چگونگی موفقیت در زمینه نویسندگی بپردازیم.

چرا متن؟ چرا فرمت‌های محتوایی دیگه نه؟ 😊😊

در این مقاله ما قصد نداریم به نقد یا بی‌اهمیت جلوه دادن سایر فرمت‌های محتوایی بپردازیم. تنها قصدمان این است که برخی از ویژگی‌های متن را بررسی کنیم و به نقش آن در رشد بازاریابی محتوایی در یک کسب وکار بپردازیم.

متن یکی از حساس‌ترین و کاملترین فرمت‌های محتوایی می‌باشد. زیرا با کمک متن می‌توان خیلی راحت منظور خودمان را به دیگران بگوییم و به آنها کمک کنیم تا به یک درک درست از اهداف ما برسند.

از طرفی دیگر هرگونه فرمت محتوایی دیگر بر پایه متن بوجود می‌آید یا متن به درک بهتری از آن محتوا توسط مخاطبین کمک می‌کند. مثلا در:

  • تصویر: متن است که یک تصویر را شرح و بسط می‌دهد و ابعاد وجودی آن را مشخص می‌کند(مثلا توضیح متنی تصویر در سئو یا کپشن‌نویسی در اینستاگرام)
  • انیمیشن و ویدئو: هر فیلمی بر پایه یک سناریو نوشته شده است. سناریویی که خود از حروف و متن تشکیل شده است.
  • صوت و پادکست: پادکست‌های حرفه‌ای معمولا از روی یک متن از قبل نوشته شده خوانده می‌شوند.

یک متن می‌تواند بر حسب نیاز کوتاه یا بلند باشد. پیام‌هایی که در درون یک محتوا جاسازی می‌شوند اثر زیادی بر روی مخاطبان می‌گذارند. همچنین محتوای متنی را می‌توان مهمترین ابزار برای افزایش آگاهی مخاطبان درباره محصولات یا خدمات یک برند دانست.

تولید کننده محتوای متنی کیست؟

تولید کننده محتوای متنی کسی است که سعی می‌کند با کمک اعجاز و ایجازی که کلمات دارند مخاطبین بسیاری را به سمت یک کسب وکار یا یک محصول و خدمت بکشاند. او تمامی تلاش خود را انجام می‌دهد تا با آگاهی بخشی به مخاطبان خود آنها را به برای یک اقدام موثر آماده کند.

معمولا در ادبیات بازاریابی از یک تولید کننده محتوای متنی با نام بازاریاب محتوایی(content marketer) نام می‌برند. تولیدمحتوای متنی، شغلی بسیار حساسی است زیرا هرگونه اشتباه در انتقال مفاهیم کسب وکاری به مخاطبین می‌تواند نتایج نامناسبی را برای یک بیزینس به همراه بیاورد.

معرفی انواع تولید کننده محتوای متنی

معمولا نویسندگان محتوای متنی در دو فضای کلی حضور دارند:

  1. نویسندگان فضای سنتی(نشریات چاپی)
  2. نویسندگان فضای مدرن(آنلاین)

نویسندگان سنتی محتواهای تولیدی خود را در نشریاتی مانند روزنامه‌ها، جراید ومجلات، کتاب‌ها و بعضا رادیو و تلویزیون منتشر می‌کنند. چنین تولیدکنندگانی از آنجایی که شانس زیادی ندارند که رسانه اختصاصی برای خود داشته باشند معمولا به استخدام نهادهای مختلف در می‌آیند یا اینکه با ناشرین همکاری می‌کنند.

امّا نویسندگان فضای مجازی شرایط کاملا متفاوتی را تجربه می‌کنند. آنها می‌توانند محتوای تولیدی خود را دروبلاگ‌ها، سایت‌های خبری، شبکه‌های اجتماعی، کتاب‌های پی‌دی‌اف، اپلیکیشن‌های موبایلی و.. انتشار دهند.

تولیدکنندگان محتوای متنی در فضای مجازی ممکن است محتواهای خود را در رسانه‌های شخصی خود منتشر کنند یا محتواهایی سفارشی برای کسب وکارهای دیگر تولید کنند. معمولا دسته گسترده‌ای از این نویسندگان به صورت فریلنسری(آزادکاری) مشغول به فعالیت می‌شوند.

در این مقاله منظور و هدف ما از تولید کننده محتوای متنی، دسته دوم یعنی محتوانویسان آنلاین می‌باشد.

انواع تولید کننده محتوای متنی در فضای مجازی

در فضای مجازی بسته به بسترهایی که برای تولیدمحتوا و انتشار آن وجود دارد شاهد نقش‌های مختلفی برای یک تولید کننده محتوای متنی هستیم. معروفترین عناوین شغلی این محتوانویسان بدین شرح است:

۱- بلاگر، بلاگنویس یا وبنویس

بلاگر به کسی گفته می‌شود که محتوایی را برای صفحات وب تولید می‌کند. معمولا به چنین فردی وبلاگنویس یا وب‌نویس گفته می‌شود. وبلاگنویسی هنری است که علاوه بر دانش نویسندگی، نیاز به آشنایی با اصول بازاریابی و سئو نیز دارد. نویسندگان وبلاگ علاوه بر ذوق و قریحه نویسندگی باید دارای نظم و انظباط کاری خوبی هم باشند.

۲- کپی رایتری

کپی‌رایتری یا تبلیغ نویسی از جمله شیوه‌های تولید محتوای متنی است که در بازاریابی‌های اینترنتی کاربرد بسیاری دارد. معمولا کپی‌رایترها علاوه بر مهارت فنی نویسندگی با اصول بازاریابی و خطاهای شناختی در انسان‌ها آشنایی دارند وسعی می‌کنند با کار روانشناختی، بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبین خود بگذارند.

هم اکنون بخوانید: آشنایی با تفاوت‌های کپی رایتینگ با نویسندگی

۳- کپشن‌نویسی

با رشد شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیس‌بوک، توئیتر، لینکدین و.. شاهد این هستیم که نوشتن کپشن‌های زیبا برای این شبکه‌های اجتماعی توانسته مخاطبان را به سمت یک کسب وکار جذب کند و حتی منجر به اقدام آنها شود. کسانی که توانایی کپشن‌نویسی دارند در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و توئیتر موفق عمل می‌کنند. چنین افرادی ظرفیت مناسبی برای برعهده گرفتن مدیریت یک پیج اینستاگرام را دارند.

۴- سناریو و فیلمنامه نویسی

تیزرهای تبلیغاتی در حال حاضر توانسته‌اند تاثیر خوبی بر روی مخاطبان بگذارند و آنها را به سمت خود جذب کنند. تولیدکننده محتوای متنی با نوشتن سناریوهای جذاب کمک زیادی به کارگردانان ویدئویی می‌مکند تا آثاری با کیفیت و مخاطب پسند را بوجود آورند.

۵- نوشتن کتاب‌های دیجیتال

تهیه و انتشار کتاب‌های رایگان با فرمت PDF یا EPUB از جمله شیوه‌هایی است که می‌توان مخاطبان را با یک برند، محصول یا خدمت آشنا کرد و به سمت آن کشاند. تولیدکنندگان محتوای متنی می‌توانند هنر نویسندگی خود را در این زمینه‌ها به کار گیرند.

۶- مقالات سفید و مقالات تحلیلی

نوشتن مقالات آموزشی و مقالات رایگان و انتشار آنها در بین مخاطبان هدف می‌تواند یک شیوه موثر برای تولید محتوا و بازاریابی باشد. یک تولید کننده محتوای متنی برای نوشتن مقالات علمی، پژوهشی یا تحلیلی باید دارای مهارت‌های لازم برای کار با داده‌ها باشد.

۷- گزارش‌نویسی و تهیه خبر

یک تولید ککنده محتوای متنی ممکن است نیاز به تهیه گزارش یا خبر درباره یک موضوع پیدا کند. خبرنگاران می‌توانند در سایت‌های خبری، انواع مقالات سیاسی، اجتماعی، ورزشی، اقتصادی یا فرهنگی را به رشتر تحریر در بیاورند و آنها را با نام خود منتشر کنند.

هم اکنون بخوانید: آشنایی با اصول تهیه یک مصاحبه خبری

۸- ترجمه محتوا

یکی از سیوه‌های تولید محتوا ترجمه است. ترجمه یک خبر، مقاله یا کتاب و انتشار آن در رسانه‌های مرتبط می‌تواند یک سبک خوب برای محتواسازی باشد. یک تولید کننده محتوای متنی در بسیاری از مواقع به سراغ ترجمه می‌رود تا بتواند خوراک محتوایی موردنظر خود را بدست آورد.

۱۱ ویژگی روحی یک تولید کننده محتوای متنی

اگر شما قصد دارید تا به عنوان یک تولید کننده محتوای متنی مشغول به کار شوید باید قبل از هر چیزی بررسی کنید که آیا می‌توانید شایستگی‌های لازم برای این شغل را در اختیار داشته باشید. یک محتوانویس خوب باید:

۱- منظم باشد

نظم مهمترین ویژگی در یک تولید کننده محتوا می‌باشد.

۲- پژوهشگر باشد

برای یافتن حقایق پژوهش کند و سختی‌های آن را با جان و دل بپذیرد.

۳- اهل مطالعه و یادگیری باشد

مهمترین تمرین برای خوب نوشتن، مطالعه زیاد است. یک نویسنده باید بخواند، یاد بگیرد و آموخته‌های خود را در نوشته‌هایش به کار گیرد.

۴- مخاطب شناس باشد

تولید کننده محتوای متنی اگر نتواند مخاطب خود را به خوبی بشناسد متن او اثری نخواهد داشت.

۵- زیبا نویس باشد

واضح و شفاف بودن متن کمک می‌کند تا مخاطبین به درک درستی از منظور و هدف نویسنده برسند. استفاده درست و به جا از استعاره‌ها و کلیدواژه‌ها باعث جذاب شدن یک متن می‌شود.

۶- صادق باشد

صادق بودن نویسنده مهم است. زیرا یک نویسنده صادق سعی می‌کند در همه جا حقیقت را بگوید، هرگز از محتواهای کپی استفاده نکند و همواره منابعی که از آنها در تهیه محتوا استفاده کرده است را عنوان کند.

۷- ارزش‌آفرین باشد

امروزه مخاطبین به محتواهای بسیاری دسترسی دارند. اگر یک نویسنده نتواند ارزش منحصربفردی را به مخاطبین ارائه کند در تولید محتوا توفیقی بدست نخواهد آورد.

۸- سئوکار باشد

یک تولید کننده محتوای متنی نیازی نیست سئو کار باشد امّا بهتر است با اصول کلی سئو و تولید محتوای سئو شده آشنا باشد و با رعایت خوانایی در متن، حال خوبی را به خواننده منتقل کند.

۹- موقعیت‌شناس باشد

تولید کننده محتوای متنی باید موقعیت‌های طلایی را بشناسد و از این فرصت‌ها برای رشد خود یا کسب کارش استفاده کند.

۱۰- خلاق و نوآور باشد

از تغییر نباید ترسید. حتی در تولید محتوای متنی سعی کند ساختارهای جدید را به کار گیرید و با خلاقیت و نوآوری، ایده‌های جدیدی را به عرصه ظهور برسانید.

۱۱- دنبال بهتر شدن باشد

برای نویسندگی و تولید محتوای نمی‌توان حد نهایتی را متصور شد. سعی کنید همیشه نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و به دنبال بهبود عملکرد شخصی خود و کسب وکارتان باشید.

آموزش تولید محتوای متنی

اگر قصد دارید تا تبدیل به یک تولید کننده محتوای متنی موفق شوید باید به دنبال تقویت ویژگی‌هایی که در بالا گفتیم در خود باشید. از طرفی دیگر آموزش و بهبود مهارت‌هایتان را هم مدنظر داشته باشید.

دوره آموزشی تولید کننده محتوای متنی

اگر علاقمند هستید تا در دوره آموزش تولید محتوای متنی شرکت کنید با من تماس بگیرید:

۰۹۳۳۸۲۹۳۸۹۵

شرکت در دوره‌های آموزشی تولید محتوای متنی می‌تواند به شما کمک کند تا روز به روز در این زمینه توانمندتر شوید.

امّا مهمتر از شرکت در یک دوره آموزشی، مطالعه است. مطالعه می‌تواندنگرش شما را نسبت به تولید محتوای متنی تغییر دهد. برای اینکه بتوانیم در زمینه تولید محتوا موفق شویم باید حداقل ۴ دسته کتاب زیر را مطالعه کنیم:

  1. کتاب‌های حوزه نویسندگی و نگارش متن
  2. کتاب‌های حوزه بازاریابی مخصوصا بازاریابی محتوایی
  3. کتاب‌های تخصصی نظیر کتاب‌های مرتبط با سئو، طراحی سایت و وبلاگ یا مدیریت شبکه‌های اجتماعی
  4. کتاب‌های مرتبط با حوزه‌ای که در آن زمینه به تولید محتوای متنی می‌پردازیم.

لیستی از کتاب‌های مناسب برای یک تولید کننده محتوای متنی

  1. بازاریابی پرمحتوا انتشارات آریانا قلم
  2. ادبیات تبلیغ انتشارات سیته
  3. متن نویسی بازرگانی نشر بازرگانی
  4. راهنمای تولید محتوا نشر بازرگانی
  5. سازمان محتوامحور انتشارات غدک
  6. شعار برند، شیپور جنگ انتشارات سیته
  7. بازاریابی محتوایی کاربردی انتشارات هورمزد
  8. بهترین قصه‌گو برنده است انتشارات اطراف
  9. نوشتن خلاق انتشارات اختران
  10. ماشین محتوا انتشارات کانون ترجمان
  11. هر برند یک قصه است انتشارات اطراف
  12. سواد روایت انتشارات اطراف
  13. هر برند یک داستان انتشارات سیته
  14. رساله ای در مقاله نویسی انتشارات نیلوفر
  15. اعتراف‌های یک تبلغاتچی انتشارات سیته
  16. کپی رایتینگ انتشارات سیته
  17. برنامه محتوایی یک ساعته انتشارات برآیند
  18. آنها می‌پرسند شما پاسخ دهید انتشارات برآیند
  19. ایروبیک خلاقیت انتشارات بادکوبه
  20. آگهی نویسی متقاعد کننده انتشارات ادیبان روز
  21. بازاریابی محتوایی ادیبان روز
  22. و..

میزان معرفی کتاب‌ها

۵۰%

این لیست همچنان در حال تکمیل است. اگر شما هم کتابی را می‌شناسید که برای تولید محتوای متنی مناسب است آن را در بخش نظرات معرفی کنید تا به لیست فوق افزوده شود.

عشق لازمه تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوای متنی

در تولید محتوای متنی بیش از هر چیزی به عشق و علاقه نیاز است. محتوایی می‌تواند به دل مخاطب بنشیند که با علاقه نوشته شده باشد و برای تحریر آن زمان صرف شده باشد.

قلم هر تولید کننده محتوای متنی به مرور زمان پخته‌تر خواهد شد. پس اگر در شروع کار هستید از ایرادات کار خود نترسید و با تولید محتوای مستمر شانس خود را برای موفقیت افزایش دهید. توجه داشته باشید که همیشه محتواهای قبلی خود را با معیارهای مختلفی بسنجید و به دنبال این باشید که در تولید محتواهای بعدی خود کمترین ایراد را داشته باشید.