زمان مطالعه تقریبی: 20 دقیقه

شما در موقعیت شغلی که قرار دارید تا چه حدی نرم هستید؟ آیا مهارت‌های نرم در شغل شما اهمیت بیشتری دارد یا مهارت‌های سخت؟ درست متوجه شوید، در این مقاله قصد داریم تا با همدیگه در مورد مهارت‌های نرم و تاثیر آنها بر موفقیت و رشد شغلی صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

مهارت‌های نرم دقیقا چیه؟

لیستی از مهارت‌های نرم

مهارت‌های نرم مجموعه‌ای از مهارت‌های عمومی هستند که وجود آنها در هر فردی می‌تواند تسهیل‌کننده انجام وظایف شغلی باشد. معمولا مهارت‌های نرم را نمی‌توان به راحتی اندازه‌گیری کرد ولی به تجربه اثبات شده است که وجود این مهارت‌ها می‌تواند باعث رشد و پیشرفت یک فرد در جایگاه شغلی‌اش شود و منجر به تعامل بهتر با همکارانش شود.

مهارت‌ نرم یا مهارت سخت؟

مهارت‌های نرم (Soft Skills) مجموعه‌ای از مهارت‌های ذهنی هستند که به سختی می‌توان آنها را ارزیابی کرد. از مهارت نرم با عناوینی نظیر مهارت‌های انسانی یا مهارت‌های بین فردی نیز یاد می‌شود. این مهارت‌ها کمک می‌کنند تا تعاملات یک فرد با همکاران، مدیران، شرکای کلیدی یا مشتریان بهبود یابد.

معمولا مهارت‌های نرم با آموزش مستقیم بدست نمی‌آیند. بخشی از آنها ذاتی هستند و بخش دیگری به مرور زمان، کسب تجربه و تعامل با دیگران بدست می‌آیند.

در سمت دیگر، مهارت‌های سخت(Hard Skills) قرار دارند. مهارت‌هایی که می‌توان آنها را با آموزش فرا گرفت. این دسته از مهارت‌ها قابل سنجش هستند ومعمولا جزیی از مهارت‌های فنی محسوب می‌شوند. مانند توانایی برنامه‌نویسی، طراحی گرافیک یا تدوین یک ویدئو و…

باید توجه داشت که مهارت‌های سخت، بدون داشتن مهارت‌های نرم کارآیی لازم را در یک فرد ایجاد نخواهند کرد. یک فرد دارای مهارت سخت اگر از مهارت‌های نرمی بهره‌ای نبرد نمی‌تواند برای کسب و کاری که در آن مشغول است مزیت و ارزشی خلق کند.

نرم باشیم یا سخت؟

هر فردی برای موفقیت در کسب و کار خود نیاز دارد تا مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم و سخت را در کنار یکدیگر در اختیار داشته باشد. در سالیان اخیر نقش مهارت‌های نرم در موفقیت‌های شغلی بروز و نمود بیشتری پیدا کرده است.

افرادی که نرم باشند و بتوانند این مهارت‌ها را در محیط کاری خود بگیرند. معمولا دلچسب‌تر هستند و تعامل بهتری با همکاران خود برقرار می‌کنند. معمولا چنین افرادی انگیزه بالایی برای یادگیری مهارت‌های سخت دارند و می‌توانند با تلاش خود توانایی خود را در این زمینه‌ها نیز افزایش می‌دهند.

چرا مهارت‌های نرم اهمیّت پیدا کرده است؟

با گسترش کسب وکارهای کوچک ومتوسط در سالیان اخیر، اهمیت مهارت‌های نرم به شدّت افزایش پیدا کرده است. زیرا در چنین کسب و کارهایی، کار تیمی و تعاملات بین افراد نقش مهمی دارد. هر چه یک فرد بتواند بازیکن تیمی بهتری باشد و همدلی بیشتری با سایر اعضا برقرار کند احتمال موفقیت آن بیزینس بیشتر خواهد شد.

کارمندان امروزی باید توجه کنند که در کنار یادگیری مهارت‌های سخت باید همزمان بر روی مهارت‌های نرم خود نیز سرمایه‌گذاری کنند. مدیران کسب و کارها هم اگر قصد استخدام فرد جدیدی را در شرکت خود دارند باید به دنبال کسانی باشند که علاوه بر مهارت‌های سخت، دارای سطح خوبی از مهارت‌های نرم هم باشند.

میزان مهارت‌های نرم در یک فرد، تفاوت بین یک کارمند مناسب با یک کارمند ایده‌آل را نشان می‌دهند.

به دنبال چه مهارت‌های نرمی باشیم؟

مهارت‌های نرم زیادی هستند که باید به دنبال تقویت آنها در خود باشیم. بطور کلی می‌توان گفت که هر مهارتی که جزیی از مهارت‌های فنی و سخت نباشد قطعا مهارتی نرم است. مهارت‌های نرم می‌تواند با مشاهده و توجه به رفتار دیگران، خوداندیشی و رشد شخصی پرورش و توسعه پیدا کنند. در ادامه به بررسی چند دسته کلی از این نوع مهارت‌ها می‌پردازیم. در هر دسته مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم مرتبط با ان دسته قرار می‌گیرند.

انتظار می‌رود بعد از مطالعه این مهارت‌ها، بتوانید موثرترین آنها را بر روی جایگاه شغلی خود شناسایی کنید و بر روی بهبود و ارتقاء سطح آن مهارت تمرکز کنید.

۱- مهارت‌های ارتباطی، ابزاری برای تقویت مهارت‌های نرم

ارتباطات نقش مهمی در هر سازمانی دارند. اینکه تو همکار بتوانند با یکدیگر رابطه خوبی برقرار کنند و منظور خود را در یک زمینه به درستی به دیگران منتقل کنند خود می‌تواند بر روی پیشرفت کارهای آن شرکت تاثیر مثبتی بگذارد. بخشی از مهارت ارتباطی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

ردیفنام مهارت نرمتوضیح مهارت
۱ارتباط موثر(ارتباطات کلامی، ارتباطات نوشتاری)ما باید بتوانیم با افرادی که در محیط پیرامون ما هستند ارتباط درستی برقرار کنیم. این ارتباط می‌تواند کلامی یا نوشتاری باشد. بسیاری از تعارضات از ارتباطات نادرست یا ناقص بوجود می‌آیند.
۲زبان بدنزبان بدن(body language) هر کسی در برگیرنده پیام‌های بسیاری برای اطرافیان است. اگر خواستار ارتباطات قویتری هستیم باید زبان بدنه خود را بهبود دهیم و از سویی دیگر به شناخت زبان بدن دیگران نیز بپردازیم.
۳داستان‌سرایی و روایتگرینقل جذاب یک موضوع می‌تواند تاثیر بسیاری بر ایجاد کشش در دیگران برای اعتماد و برقراری ارتباط با ما داشته باشد. کسب و کارهایی موفق هستندکه کارمندانی توانمند در زمینه داستان پردازی و روایتگری داشته باشند.
۴شوخ طبعیدر محیط کار داشتن رفتاری شاد و البتّه متعارف با همکاران می‌تواند بر روی کیفیت و عملکرد همه تاثیر بگذارد.
۵تفکر خلاقانهدر مواجه شدن با مسائل مختلف باید به شکلی خلاقانه مشکلات را حل نمود.
۶شنیدن فعالانهبرای داشتن یک ارتباط موثر باید به درستی حرف دیگران را شنید تا بتوان واکنش‌های درستی را ارائه داد.
۷توانایی ارائه یک موضوعپرزنت کردن یا ارائه دادن از هنرهای ارتباطی است که تسلط به آن کمک زیادی به یک کسب و کار خواهد کرد.
۸سخنوری و فن بیانتوانایی صحبت کردن و سخنرانی در جمع بر روی تقویت ارتباطات و جذب مخاطبان یا همکاران تاثیر خواهد گذاشت.
۹ارتباط با مشتریبرقراری ارتباط با مشتری و توجه به نیازهای او و ارائه پاسخ‌های متناسب با این نیازها از جمله مهارت‌های نرمی است که تسلط به آن می‌تواند برای هر کسب و کاری سودمند باشد.
۱۰مصاحبه و رزومه‌نویسی حرفه‌اینوشتن یک رزومه حرفه‌ای یا توانایی بالا در مصاحبه‌های استخدامی یا جلسات مذاکره از جمله توانایی‌هایی است که باید به آنها توجه نمود.
۱۱ارتباطات تصویریامروزه حضور در جلسات آنلاین، بخشی از فعالیت‌های روزانه بسیاری از کسب و کارها شده است. آشنایی با اصول ارتباطات تصویری برای هر فردی یک ضرورت است.

۲- مهارت‌های رهبری

در تیم‌های استارتاپی نقش رهبری از اهمیّت بسیاری برخوردار است. نیازی نیست که یک نفر حتما مدیر باشد تا نیاز به مهارت‌های رهبری داشته باشد. هر عضوی از تیم باید توانایی رهبری را داشته باشد تا بتواند عملکرد خود و سایر اعضای گروه را بهبود دهد. یک رهبر باید به مهارت‌های زیر مسلط باشد:

ردیفنام مهارتتوضیحات مهارت
۱مهارت تیم‌سازییک رهبر باید توانایی تیم سازی داشته باشد و بتواند تیم را به خوبی راهبری کند.
۲مهارت برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کارهابرنامه‌ریزی و زمان بندی درست کارها باعث می‌شود تا هر کاری در سر موعد مشخص خود انجام شود.
۳توانایی انجام کارگروهیتوانایی کارکردن با افرادمختلف که هر کدام ممکن است تفکرات و سلایق متضادی داشته باشند از ویژگی‌های یک رهبر است.
۴همدلی و همکاری با دیگراندر انجام یک فعالیت کاری هم دل بودن و همکاری کردن می‌تواند موجب تسریع در به نتیجه رسیدن آن شود.
۵مربیگری و منتورشیپآموزش به همکاران و ارائه راهکاری پیشبرنده از مهمترین ویژگی‌های یک رهبر است.
۶حل اختلافدر هر تیمی ممکن است بر سر موضوعات مختلف اختلاف پیش بیاید. یک رهبر سعی می‌کند تا اختلافات را بین اعضای تیم به حداقل برساند.
۷بازخورد دادن به همکارانارائه باخوردهای مثبت و سازنده به همکاران، به آنها کمک می‌کند تا فعالیت‌های خود را به شکل بهتری پیش ببرند.
۸مدیریت گفتگومدیریت گفتگو در یک تیم کاری از وظایف یک رهبر است. جهت‌دهی به صحبت ها در جلسات می‌تواند به اعضای یک تیم کمک کند تا سریعتر به نتیجه مورد انتظار دست یابند.
۹تصمیم‌گیرییک رهبر توانایی بالایی در تصمیم‌گیری، در شرایط مختلف دارد. قاطعیت رهبر در تصمیم‌گیری باعث می‌شود تا دیگران به او اعتماد کافی داشته باشند.
۱۰مدیریت بحرانبحران یک موضوع عادی در یک تیم استارتاپی است. رهبران در مواجه با بحران‌ها کاملا خونسردانه برخورد می‌کنند و سعی می‌کنند تا استرس را از خودو تیم‌شان دور کنند.
۱۱مدیریت پروژههر کسب و کاری از مجموعه‌ای از پروژه‌های کوچک و بزرگ تشکیل می‌شود. معمولا پروژه‌ها دارای محدودیت زمانی هستند. یک رهبر سعی می‌کند پروژه را با توجه به منابع و امکاناتی که در اختیار دارد به بهترین شکل مدیریت کند.
۱۲توانایی دورکاری و مدیریت تیم‌های مجازیبا شیوع ویروس کرونا، موضوع دورکاری ومدیریت تیم‌ها از راه دور به یک موضوع مهم برای رهبران و مدیران کسب و کارها مبدّل شده است.
۱۳نظارت و کنترل(هدایت گری)یک رهبر جدا از اینکه مدیر باشد یا نه، معمولا دارای ویژگی هدایت گری است. توانایی نظارت و خودکنترلی یک رهبر باعث می‌شود تا او بتواند بر روی اطرافیان خود نیز تاثیرگذار باشد.
۱۴کنترل عملکرد و بهبود بهره‌وری(شخصی یا سازمانی)کسب و کاری موفق است که بتواند نرخ بهره‌وری خود را به صورت مستمر ارتقاء دهد. یک رهبر پیش از آنکه بهره‌وری سازمانی را بهبود دهد به سراغ بهره‌وری شخصی(خود و اعضای تیمش) می‌رود. زیرا او به خوبی می‌داند که بهره‌وری سازمانی برآیندی از بهره‌وری تک‌تک اعضای تیم است.
۱۵مدیریت توانایی و استعدادرهبران موفق به خوبی می‌دانند که چه کاری به چه کسی واگذار کنند تا بهترین نتایج را بدست آورند.
۱۶الهام بخشییک رهبر با رفتار و عملکرد خود الهام‌بخش دیگران می‌باشد.
۱۷ابتکار عملاینکه در موضوعات مختلف بتوانیم قبل از دیگران عمل کنیم و به اصطلاح ابتکار عمل داشته باشیم مهارت نرمی است که یک رهبر باید به خوبی از آن بهره ببرد.
۱۸بازیکن خوب تیمی بودنیک رهبر هرگز خود را بالاتر از دیگران نمی‌داند. او به این واقعیت معتقد است که برای موفقیت تیم باید هر بازیکن در نقش و جایگاه خود بهترین عملکردش را به نمایش بگذارد.
۱۹مدیریت تعارضاترهبران واقعی سعی می‌کنند تعارضات را حل کنند یا به حداقل ممکن برسانند.
۲۰قاطعیت در تصمیم گیرییک رهبر یا مدیر موفق کسی است که بتوان در تصمیمات او قاطعیت را مشاهده کرد.
۲۱پذیرش اشتباهاترهبران بزرگ به راحتی اشتباهاتخود را می‌پذیرند و به دنبال یافتن شیوه‌های جدید برای جبران گذشته هستند.

۳- مهارت‌های اینفلوئنسری

یکی از مهارت‌های نرم که ضروری است به آن تسلط داشته باشیم مهارت نرمی به نام اینفلوئنسری یا همان تاثیرگذاری است. اگر می‌خواهیم در کسب و کار یا حتی زندگی شخصی خود موفق شویم باید توانایی تاثیر گذاشتن بر روی دیگران را داشته باشیم.

این تاثیرگذاری ممکن است بر روی خانواده، همکاران، مدیران، شرکای تجاری، مشتریان و… باشد. برای تاثیرگذار بودن باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها را در اختیار داشت:

ردیفنام مهارت نرمتوضیحات مهارت
۱مهارت تسهیلگرییک اینفلوئنسر باید بتواند بین افراد مختلف ارتباط برقرار کند و نقش تسهیلگری را برعهده بگیرد.
۲آشنایی با مهارت‌های فروشیک اینفلوئنسر باید با مهارت‌های فروش آشنا باشد تا بتواند بر روی مخاطبین خود تاثیر بگذارد و نرخ فروش را در قیف بازاریابی افزایش دهد.
۳توانایی اقناع مخاطبینقانع کردن مخاطبین یکی از ویژگی‌های افراد تاثیرگذار است.
۴توانایی مذاکرهیک فرد تاثیرگذار باید توانایی مذاکره داشته باشد تا شرایط لازم از این ویژگی خود استفاده کند.
۵انگیزه بخش بودنافراد تاثیرگذار با انگیزه بخشی به مخاطبین خود آن را دعوت به اقدام می‌نمایند.
۶همکاری و ارتباطات صمیمانهیک اینفلوئنسر با ارتباطات صمیمانه‌ای که با جامعه مخاطبین خود می‌سازد آنها را تحت تاثیر حداکثری قرار می‌دهد.
۷توانای آنالیز و تحلیل شرایطیک اینفلوئنسر باید توانایی تحلیل و تفسیر بالایی داشته باشد تا با توجه به شرایط روز به مخاطبین خود راهکارهایی را ارائه نماید.
۸تفکر انتقادیدر تفکر انتقادی به موضوعات از دیدگاه متفاوتی اندیشه می‌شود. این تفاوت‌ در نگرش‌ها است که اینفلوئنسر را برای مخاطبانش جذاب می‌نماید.
۹هدف گراییافراد تاثیرگذار همیشه به دنبال تحقق اهداف مشخصی هستند. بنابراین مهارت هدف‌گرایی بخشی از مهارت‌های ضروری برای آنها می‌باشد.

۴- مهارت‌های بین فردی

برای اینکه بتوانیم در کسب و کار خود موفق شویم علاوه بر ارتباطات روزمره نیاز داریم تا یک سری مهارت‌های دیگر را هم در اختیار داشته باشیم. این مهارت‌ها به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم نیازهای کسب و کاری خود را مرتفع کنیم.

ردیفنام مهارتتوضیحات مهارت
۱مهارت شبکه‌سازیاگر می‌خواهیم در کسب و کار خود موفق شویم باید شبکه‌ایی از ارتباطات را در اختیار داشته باشیم. شبکه‌سازی یکی از مهمترین مهارت‌های نرمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
۲مهارت معرفی خود یا کسب وکار در یک جمعفرقی نمی‌کند شما فردی درنگرا باشید یا برونگرا. شما باید توانایی معرفی خود یا کسب و کارتان را در جمع داشته باشید.
۳برقراری ارتباط با دیگران(افراد سخت گیر)ارتباط با برخی از افراد کار سختی است. معمولا مدیران ارشد یا مدیران عامل به راحتی پاسخگو نیستند و دسترسی به آنها ساده نیست. بنابراین ضروری است تا ارتباط صحیح با چنین افرادی را یاد بگیریم تا در زمان ضرورت بتوانیم از کوچکترین فرصت‌ها بیشترین استفاده‌ها را ببریم.
۴دستیابی به تفاهم و حل اختلافاتحل اختلافات و رسیدن به تفاهم با دیگران از مهارت‌های نرمی است که می‌تواند در بسیاری از مواقع برای ما کارگشا و موثر باشد.
۵برندینگ شخصیپرسونال برند یا همان برندینگ شخصی از جمله موضوعاتی است که می‌تواند بر روی کسب و کار ما نیز تاثیر بگذارد.
۶امانت داریبسیار مهم است که در جمع همکاران یا در جامعه به امانت‌داری مشهور شویم. امانت‌داری فقط حفظ پول یا یک شی نیست، بلکه انتقال ندادن سخنی از یک جمع به جمع دیگر هم بخشی از امانت‌داری می‌باشد.
۷نگرش مثبت داشتن به دیگرانهمیشه مثبت‌نگر باشیم و به دیگران به دید منفی نگاه نکنیم. تا زمانیکه از کسی خطایی سرنزده است او را محکوم به یک اتهام نامعتبر نکنیم.

۵- مهارت‌های شخصیتی

برخی از مهارت‌های نرم وابستگی شدیدی به شخصیت ما دارند. این مهارت‌ها عبارتند از:

ردیفنام مهارتتوضیحات مهارت
۱هوش هیجانیهوش هیجانی یا هوش عاطفی به معنای نظارت و کنترل احساسات و هیجانات خود و دیگران و استفاده از اطلاعات بدست آمده برای اتخاذ رفتارهای مناسب می‌باشد.
۲خودشناسی و خودآگاهیشناخت درست از خودمان و آگاهی داشتن به توانایی‌های شخصی یک مهارت نرم مهم است که می‌تواند منجر به موفقیت بیشتر در ما شود.
۳مدیریت احساساتکنترل احساسات به ما کمک می‌کند تا در شرایط پیچیده بتوانیم بر اساس عقل و منطق تصمیم بگیریم.
۴مدیریت استرساستارتاپ‌ها با ابهامات بسیاری در مسیر رشد خود مواجه می‌شوند. این پیچیدگی و ابهام منجر به استرس بسیار برای بنیان‌گذاران و مدیران می‌شود. بنابراین ضرورت دارد که بتوانیم به خوبی استرس خود را کنترل کنیم.
۵تحمل ابهام و پذیرش تغییرابهام و نامشخص بودن شرایط در یک استارتاپ کاملا طبیعی است. یک کسب و کار نوپا باید بتواند با توجه به شرایط بازار یا محیط توانایی تغییر و تحول را داشته باشد.
۶انتقاد پذیریپذیرش انتقاد دیگران می‌تواند منجر به رشد فردی یا سازمانی و بهبود عملکرد شود.
۷اعتماد به نفساینکه به خودمان اعتماد داشته باشیم و حتی در سخت‌ترین شرایط هم این اعتماد به نفس را از دست ندهیم یک مهارت نرم ارزشمند است.
۸سازگاری و انعطاف پذیریسازگاری و انعطاف‌پذیر بودن با شرایط مختلف می‌تواند به افراد کمک کند تا بهترین تصمیمات را برای کسب و کار خود بگیرند.
۹بی ادعا بودنهر چه دانش و توانایی ما بالا هم باشد نباید ادعاهای غیر منطقی داشته باشیم. بی‌ادعا بودن یک صفت مثبت در هر انسانی می‌باشد.
۱۰رقابت پذیریداشتن روحیه رقابت با دیگران می‌تواند منجر به رشد و موفقیت در هر فردی شود.
۱۱خود رهبریتوانایی مدیریت و رهبری خود، مهارتی است که تاثیر بسیاری بر رشد شخصیتی خواهد گذاشت.
۱۲خودارزیابیهر فردی باید بتواند خود را بسنجد، قبل از اینکه دیگران او را بسنجند.
۱۳تعادل بین کار و زندگیرعایت تعادل بین کار و زندگی به توازن روحی و شخصیتی یک فرد کمک بسیاری خواهد کرد.
۱۴اشتیاقاشتیاق برای رشد یا شروع یک کار جدید، قدرتی در ما بوجود می‌آورد که به راحتی قابل جایگزینی با هیچ چیز دیگری نیست.
۱۵همدلیهمدل بودن با مجموعه‌ای از همکاران یا دوستان، می‌تواند حلّال بسیاری از مشکلات باشد.
۱۶خودیادگیریافرادی در کسب و کار یا زندگی شخصی موفق‌تر هستند که توانایی خودیادگیری در آنها بالا باشد.
۱۷اهل مطالعه بودنمطالعه و کتاب‌خوانیی کمک زیادی به یادگیری مفاهیم جدید خواهد کرد.
۱۸انگیزه و نگرش مثبت داشتنبه موضوعات مختلف و اطرافیان خود با نگرش مثبت بنگرید. این نگرش باعث تقویت انگیزه‌های شما خواهد شد.
۱۹چند وظیفه‌ای بودندر کسب و کارهای امروزی نیاز است تا یک فرد بطور همزمان چند وظیف را انجام دهد.
۲۰استقلال طلبیداشتن روحیه استقلال طلبی می‌تواند کمک زیادی به رشد یک فرد یا کسب و کار بنماید.
۲۱طراحی مسیر رشد شخصیهر شخصی باید بتواند یک چشم‌انداز بلند ۵ ساله برای خود تعیین کند و گام‌هایی را برای رسیدن به آن چشم‌انداز برای خود تعیین کند.
۲۲اعتماد پذیریطوری عمل نمایید که مورد اعتماد دیگران قرار بگیرید.
۲۳خود تنظیمیتوانایی تنظیم برنامه‌ها و کارهای خود را داشته باشید. این ویژگی شما را به عنوان یک فرد مستقل نشان خواهد داد که نیاز به مدیریت شدن ندارد.
۲۴وظیفه شناسیوظایف خود را به درستی و بموقع انجام دهید. حس وظیفه‌شناسی باعث می‌شود تا مدیران ارشد سازمانی با اطمینان وظایف مهمتری را به شما بسپارند.

۶- مهارت‌های خلاقیت و نوآوری

افرادی می‌توانند در کسب و کارهای آینده نقش پررنگی را ایفا کنند که دارای خلاقیت و نوآوری بالایی باشند. برای اینکه خلاقیت را در خود گسترش دهیم و بتوانیم نوآوری در کسب و کارمان پیاده‌سازی کنیم باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها را مدنظر قرار دهیم:

ردیفنام مهارتتوضیحات مهارت
۱توانایی حل مسئلهمسائل مختلفی که با آن مواجه می‌شوید را به خوبی تحلیل کنید و راه‌حل‌های مناسبی ارائه دهید.
۲تفکر انتقادیبه موضوعات مختلف به دید انتقادی بنگرید و سعی کنید آن مسئله را به شیوه‌ای جدید حل نمایید.
۳تفکر طراحیبا مسائلی که مواجه می‌شوید با دیدگاه انسان‌محورانه بنگرید و سعی در برطرف نمودن نیازهای مردم داشته باشید.
۴نوآوریخلاقیت‌ها را به مرحله اجرا در آورید تا یک نوآوری شکل بگیرد.
۵عیب یابیمعایب یک سیستم یا یک فرآیند را شناسایی و سعی در برطرف نمودن آنها داشته باشید.
۶طراحی حسیاین مفهوم رابطه مستقیمی با تجربه کاربری دارد. سعی کنید محصولی یا خدمتی را که ایجاد می‌کنید در کاربران شما حس خوبی ایجاد کند.
۷حس هنریفرقی نمی‌کند که در چه شغلی یا در چه جایگاهی قرار گرفته‌اید، به موضوعات مختلف کمی هنرمندانه بنگرید و تنها به دنبال حل منطقی مسائل نباشید.

۷- مهارت‌های حرفه‌ای

این دسته از مهارت‌ها به نسبت سایر مهارت‌های نرم تخصصی‌تر هستند ولی هنوز هم نمی‌توان آنها را جزیی از مهارت‌های سخت دانست. داشتن چنین مهارت‌هایی برای هر فردی، در هر پست سازمانی ضروری است.

ردیفنام مهارتتوضیحات مهارت
۱مدیریت زمانزمان خود را به خوبی مدیریت کنید. برای این منظور امور روزمره‌ای که با آن مواجه می‌شوید را اولویت‌بندی کنید.
۲مدیریت جلسهجلسات کاری یک بخش جدایی ناپذیر از کسب و کارها هستند. سعی کنید روند گفتگوها و زمان جلسات را به خوبی مدیریت کنید.
۳شناخت فناوریفناوری‌های سطح بالا را بشناسید. موفقیت‌های کسب و کاری معمولا در لبه‌های تکنولوژی اتفاق می‌افتد.
۴شناخت مدل‌های کسب و کاریمهم نیست که شما صاحب یک کسب و کار هستید یا نه!!! شما باید با انواع مدل‌های کسب و کاری و شیوه‌هایی که در آن مدل‌ها برای درآمد زایی استفاده می‌شود آشنا باشید.
۵تحقیق و توسعهتحقیق و توسعه لازمه رشد تجاری هر کسب و کاری است. توجه به R&D باید در بین تمامی افراد یک سازمان نهادینه شود.
۶آداب معاشرت تجاریآشنایی با آداب معاشرت تجاری برای کارمندان یک شرکت ضروری است.
۷اخلاق‌ حرفه‌ای در کسب و کاررعایت اخلاق حرفه‌ای در کسب و کار، همکاری، رقابت در بازار و… تاثیر می‌گذارد. آشنایی با اصول اولیه اخلاق برای هر انسانی ضروری است.
۸توانایی آموزش به دیگرانیک فرد باید توانایی آموزش به دیگران را داشته باشد تا بتواند دانش کاری را به همکاران و زیردستان خود انتقال دهد.
۹توانایی شناخت فرآیندهای کاری و بهبود آنهاهر کسب و کاری از مجموعه‌ای فرآیند تشکیل می‌شود. یک کارمند خوب باید توانایی شناسایی این فرآیندهای تکرار پذیر را داشته باشد و بتواند به مرور زمان آنها را بهبود دهد.
۱۰مدیریت دانشباید دانش فردی یا دانش سازمانی را بتوان مدیریت کرد و از آن به خوبی در جهت اهداف فردی یا سازمانی بهره برد.
۱۱بایگانی و مستندسازی اطلاعاتبایگانی و مستندسازی اطلاعات از جممله مهارت‌های نرم است که باید سعی بر تقویت آن داشته باشیم.
۱۲توانایی گزارش نویسیارائه گزارشات اصولی به مراجع ذیصلاح در هر کسب و کاری نیاز خواهد بود.
۱۳توانایی ارائه پورپوزال و طرح پیشنهادیباید بتوانیم یک طرح یا پیشنهاده را در یک موضوع خاص آماده و در اختیار دیگران قرار دهیم .
۱۴تدوین بوم کسب کارنوشتن یک بوم کسب و کار و مستندسازی آن توانایی است که ممکن است در یک سال، چندین بار به آن نیاز پیدا کنیم.
۱۵ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات متناسب به آنانبا مشتریان در هر بیزینسی باید ارتباط درستی برقرار شود.
۱۶تفکر کارآفرینیداشتن تفکر کارآفرینی کمک می‌کند تا بتوانیم ایده‌های نو را به خوبی بشناسیم و آنها را تبدیل به موقعیت‌های طلایی برای خودمان یا سازمانی که در آن مشغول به کار هستیم، بنمایم.
۱۷اصول روانشناسی و دیگر شناسیشناخت درست از دیگران به ما کمک می‌کند تا رفتاری متناسب با آنها را در پیش بگیریم.
۱۸اقتصاد رفتاری و خطاهای شناختییک سری خطای شناختی وجود دارد که آشنایی با آنها به ما کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری را اتخاذ کنیم.
۱۹مدیریت بازار و رقبامدیریت بازار و شناخت رقبا کمک زیادی به بازاریابی موثر به هر کسب و کاری می‌کند.
۲۰مدیریت استرس و توانایی کار تحت فشاراینکه بتوانیم تحت فشار عملکرد درستی از خود نشان دهیم قطعا یکی از مهارت‌های نرم مهم می‌باشد.
۲۱آشنایی با اصول مذاکرهمذاکره وارتباطات دو بال پرواز و صعود برای هر کسب و کاری خواهد بود.
۲۲آشنایی با مهارت‌ها و قوانین کسب و کارشناخت درست از قوانین کسب و کاری می‌تواند به یک فرد کمک کند تا بهترین تصمیمات را در شرایط مختلف بگیرد.

چگونه مهارت‌های نرمی که داریم را در مصاحبه کاری به کارفرمایان نمایش دهیم؟

نمایش مهارت‌های سخت در رزومه‌های کاری و جلسات مصاحبه کار بسیار پیچیده‌ای نیست. امّا وقتی صحبت از مهارت نرم و نمایش آن به کارفرمایان می‌شود با ابهامات مواجه می‌شویم.

برای اینکه بتوانیم در جلسات مصاحبه، مهارت‌های نرم خود را به خوبی نمایش دهیم بایستی ابتدا موقعیت شغلی که می‌خواهیم در آن مشغول به کار شویم را به درستی بشناسیم و لیستی از مهارت‌های نرم مرتبط با آنم موقعیت شغلی را استخراج و در اختیار داشته باشیم.

سپس با دقت و وسواس مهارت‌های نرمی که داریم را تیک بزنیم و در جلسه مصاحبه یا رزومه‌ای که به کارفرما ارائه می‌کنیم بر روی آنها تاکید و صحبت کنیم.

هر روز چرخه مهارت‌های نرم خود را تکمیل‌تر کنید

بر خلاف مهارت‌های سخت، برای مهارت‌های نرم؛ پایانی را نمی‌توان متصور شد. زیرا این مهارت‌ها با توسعه کسب و کارها روز به روز بر تعداد آنها افزوده خواهد شد.

برای اینکه بتوانیم کمی نرم شویم باید مطالعه همیشگی داشته باشیم و با تحقیق درباره افراد یا تیم‌های موفق به بررسی عواملی بپردازیم که بر روی رشد آنها تاثیر حداکثری داشته است.

شما با چه مهارت‌های نرمی بیشتر برخورد داشته‌اید و از آنها در کسب و کار یا زندگی شخصی خود استفاده کرده‌اید. در بخش کامنت‌ها در این خصوص برای من بنویسید و اگر مهارتهایی را که در لیست بالا جا افتاده بیان کنید تا سایر دوستانمان هم از آن اطلاع یابند.
ممنونم🙌🙌🙌

مسعود معاونی؛ انتشار و بروزرسانی: ۴ مرداد ۱۴۰۰