زمان مطالعه تقریبی: 7 دقیقه

استخدام و همکاری با شرکت‌های بزرگ یکی از موضوعاتی است که در حال حاضر مورد توجه جوانان قرار دارد. استخدام شدن هم مانند بسیاری از مسائل دیگر آدابی دارد که باید آن را یاد بگیریم تا بتوانیم بیشترین تاثیر را بر روی سازمان خود بگذاریم. امّا قبل از استخدام باید بتوانیم با یک رزومه نویسی حرفه‌ای توجه کارفرمایان را به توانایی‌های خود جلب کنیم.

آشنایی با آداب استخدام

یکی از مهارت‌های نرمی که باید یاد بگیریم نحوه تعامل با کار فرمایان و همکاران‌ در محیط کار می‌باشد. الیتّه به شرطی که قبل از آن در جایی استخدام شده باشیم. برای اینکه بتوانیم یک شغل مناسب را بدست بیاوریم باید اطلاعات کامل و کافی نسبت به یک آگهی، شرکت تقاضادهنده و پست سازمانی داشته باشیم.

برای استخدام باید یک رزومه برای شرکت مدنظرمان بفرستیم. در رزومه، ما به معرفی خود، تحصیلات، توانایی‌ها و احتمالا چشم‌اندازهایمان می‌پردازیم. یک رزومه تاثیر بسیاری در جلب نظر کارفرما دارد زیرا که رزومه به عنوان یک سند رسمی برای معرفی شما و توانایی‌هایتان محسوب می‌شود.

اصول رزومه نویسی حرفه‌ای

اصول رزومه نویسی

رزومه یکی از ابزارهایی است که توانایی‌ها و مهارت‌های افراد را در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد. رزومه نویسی وسیله‌ای برای بازاریابی مشاغل ایده‌آل است که در آن ما داشته‌هایمان را به کارفرما عرضه می‌کنیم تا کارفرما بتواند از بین سایر پیشنهادهایی که به او رسیده است، بهترین نیروهای کاری را برای جایگاه‌های شغلی موجود در کسب و کارش انتخاب کند.

در رزومه‌نویسی توجه به اصول بازاریابی محتوا و کپی‌رایتینگ اهمیّت دارد. یک رزومه بیش از آن که نشان‌دهنده مدرک تحصیلی، سوابق کاری و مهارت‌های یک فرد باشد، بیان‌گر یک روایت است. روایتی که صاحب رزومه در آن سعی می‌کند تا بتواند نظر کارفرما را به بخش‌هایی از ظرفیتش جلب کند.

رزومه برگه‌ای است که در آن صاحب رزومه با روایتی منحصربفرد کارفرما را مجاب می‌کند تا او را استخدام کند و مشکلات کاریش را با اطمینان خاطر به او بسپارد.

داستان سرایی یا روایت‌گری در رزومه‌نویسی

داستان‌سرایی یا روایت‌گری از هنرهایی است که هرکسی باید از آن برخوردار باشد. در یک رزومه ما به دنبال معرفی توانایی‌هایمان به کارفرما هستیم. اگر این توانایی‌ها در قالب یک داستان یا روایت واقعی به کارفرما ارائه شود می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

در بسیاری از اوقات شاهد این هستیم که افرادی با مهارت کمتر از ما، می‌توانند کارفرمایی را راضی کنند و یک پست خوب سازمانی را بدست آورند. یکی از دلایل این مشکل رزومه‌های ضعیفی است که ما برای کارفرمایان می‌فرستیم، می‌باشد. یک رزومه خوب باید با توجه به اصول روانشناختی، کپی‌رایتینگ و زیباشناسی بصری نوشته شود. پس در ادامه این پست با ما باشید تا با همدیگر رزومه نویسی حرفه‌ای را یاد بگیریم.

مواد ضروری در رزومه نویسی

نمونه رزومه حرفه ای

در یک رزومه حرفه‌ای ما باید بتوانیم یک سیر زمانی از زندگی خود را برای کارفرما روایت کنیم. قطعا علاوه بر اطلاعاتی از زندگی شخصی ما، کارفرمایان علاقمند هستند تا اطلاعات دقیقی از عملکرد حرفه‌ای و شغلی ما را در اختیار داشته باشند. بنابراین ما باید سوابق تحصیلی و شغلی خود را در اختیار کارفرما قرار دهیم.

یک رزومه باید حرفه‌ای تنظیم شود و تا جای ممکن کوتاه و گویا باشد زیرا که کارفرمایان وقت زیادی برای مطالعه رزومه‌های طولانی ندارند. یک رزومه باید مستند باشد و نشان‌دهنده سوابق یا نمونه کارهای شما باشد. شما می‌توانید بر روی وب سایت شخصی خود بخشی را به نمونه‌کارها و سوابق کاری‌تان اختصاص دهید و لینک یا QRCode آن را در داخل رزومه‌تان قرار دهید تا در صورت لزوم کارفرما بتواند با سوابق اجرایی شما بیشتر آشنا شود.

موارد زیر را در یک رزومه قرار بدهید:

  • اطلاعات تماس
  • خلاصه‌ای از اطلاعات شخصی(سن، وضعیت تاهل و فرزندان، تحصیلات، آدرس محل سکونت و ..)
  • عنوان شغلی مدنظرتان برای استخدام
  • تجارب کاری
  • توانمندی‌ها و مهارت‌های شغلی
  • تحصیلات
  • تصویر یا عکس پرسنلی شما

بطورکلی دریک رزومه شما باید مزیت رقابتی خود نسبت به سایر افراد مشابه با خودتان را بیان کنید.

جلسه مصاحبه

مصاحبه شغلی

بعد از ارسال رزومه ومطالعه آن توسط کارفرما، احتمالا از شما برای شرکت در جلسه مصاحبه دعوت خواهد شد. اگر شما رزومه‌هایی برای شرکت‌های مختلفی فرستاده‌اید و هنوز دعوت به مصاحبه نشده‌اید، قطعا رزومه شما دارای ایرادهایی می‌باشد یا مشاغل متناسبی با مهارتتان را انتخاب نکرده‌اید. پس بهتر است یک دفعه دیگر رزومه خود را ویرایش کنید.

در جلسه مصاحبه استرس نداشته باشید و با پوشش رسمی حضور پیدا کنید. بهتر است کارفرما شروع کننده سئوالات باشد. به هر سئوالی که از شما پرسیده می‌شود با دقّت پاسخ دهید زیرا پاسخ همین سئوالات بر روی انتخاب شدن یا نشدن شما تاثیر خواهد داشت.

بعد از تمام شدن سئوالات کارفرما، اگر سئوال یا ابهامی در ذهن شما باقی بود، آن را از کارفرما بپرسید. اگر شما با اصول زبان بدن و اصول برقراری ارتباط به خوبی آشنا باشید، جلسه مصاحبه را با موفقیت پشت سر خواهید گذاشت. در جلسه مصاحبه شرایط حقوقی خود را مطرح کنید. نیاز چندانی نیست که شما در جلسه مصاحبه از زاویه ضعف یا نیاز صحبت کنید و حداقل حقوق را برای خود در نظر بگیرید..

آداب همکاری با سایرین

بعد از استخدام، ۲ ماه اوّل کار بسیار مهم است. زیرا که مدیران و همکاران شما بر روی رفتارها و عادات شما حساس هستند و به عملکرد شما توجه دارند. تعامل و ارتباط سازنده با همکاران می‌تواند آینده کاری شما را تضمین کند.

تلاش کنید با همکاران خود ارتباطی سازنده برقرار کنید و به آن‌ها در انجام کارهای مشترک همکاری کنید. این همکاری‌ها باعث می‌شود تا در آن‌ها نیز حس تعهّد به شما بوجود بیاید و در شرایط مشابه آن‌ها نیز به کمک شما بیایند.

۱۰ نکته کلیدی برای موفقیّت در یک شغل جدید

تعامل با سایر همکاران

برای موفقیّت در یک شغل جدید باید موارد زیر را به صورت جدّی مدنظر قرار داد:

  1. سعی کنید مودب باشید و هرگز با همکارانتان بحث و جدل نکنید.
  2. خوش لباس باشید و نظافت شخصی را رعایت کنید.
  3. کار محول شده به شما باید به موقع و به بهترین شکل انجام شود(نظم و انظباط)
  4. با همکارانتان مهربان و صمیمی باشید ولی هرگز در میط کاری با آن‌ها شوخی نکنید.
  5. مثبت‌اندیش باشید و سعی کنید مشکلات کاری را با چاشنی تلاش و پشتکار حل کنید.
  6. در کار همکاران خود دخالت بی‌جا نکنید یا اشتباهات غیرعمدی آنان را به کارفرمایان انتقال ندهید.
  7. صادق باشید و اگر اشتباهی کردید مسئولیت کار خود را بپذیرید.
  8. به افزایش مهارت‌های کلامی و نوشتاری خود بپردازید.
  9. در کارهای تیمی مشارکت کنید و سعی کنید وظایف خود را به درستی انجام دهید.
  10. در محیط کار بحث‌های سیاسی، مذهبی یا اعتقادی نکنید و سعی کنید تمرکزتان را برروی کارتان بگذارید.

استخدام شدن آری یا نه!

بسیاری از افراد دوست دارند که شغلی مستقل برای خود داشته باشند یا حتی کارآفرین باشند و دیگران را به استخدام خود درآورند. البتّه بهتر است برای شروع در جایی استخدام شد و بعد از کسب تجربه کافی به دنبال ایجاد یک کسب و کار مستقل و نوآورانه رفت.

استخدام شدن در یک مجموعه می‌تواند آینده شغلی و شخصی شما را متحول کند. انتخاب مکان کار بسیار مهم است. ما باید در هنگام استخدام شدن به فرهنگ سازمانی محلی که می‌خواهیم در آن‌جا مشغول کار شویم توجه داشته باشیم. همچنین رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای نیز می‌تواند در موفقیّت شغلی ما تاثیر بگذارد.

برای اینکه بتوانیم در یک پست سازمانی دوام بیاوریم و در حرفه خود رشد کنیم باید به دنبال یادگیری باشیم. یادگیری عمیق و مستمر می‌تواند رشد و پیشرفت ما را در همه زمینه‌ها تضمین کند. رشد ما باعث رشد سازمان‌مان خواهد شد و رشد سازمان رشد ما را رقم خواهد زد.