زمان مطالعه تقریبی: 13 دقیقه
کپی رایتینگ چیست؟ کپی رایتر کیست؟

کپی رایتینگ تکنیکی برای نوشتن محتوا می باشد. در واقع یک کپی رایتر به کمک کلمات، تصاویر، انیمیشن، ویدئو، اینفو گرافیک و .. سعی می کند نظر مخاطب را به یک موضوع جلب کند. این جلب نظر مخاطب باید خیلی قوی باشد. به گونه ای که ذهن مخاطب درگیر آن شود. هنگامی که مخاطب نسبت به یک موضوع علاقمند شد می توان او را متقاعد کرد تا کار مدنظرما (Call to Action) نظیر ثبت نام، خرید، دانلود یک فایل و غیره را انجام دهد.

کپی رایتینگ تاثیر بسیاری در حفظ مشتریان دارد. سازمان های بزرگ از کپی رایتینگ به عنوان چسب نگهدارنده مشتریانشان استفاده می کنند. علم کپی رایتری باعث می شود تا با کمک قدرت کلمات توان فروش محصول به مشتریان را پیدا کنیم. در واقع با کپی رایتری می توانیم مشتریان بالقوه مان را تبدیل به مشتریان بالفعل نماییم.

چه اهدافی در پشت کپی رایتینگ قرار می گیرند؟

مهمترین هدف کپی رایتینگ فروش یک خدمت یا محصول به افراد می باشد. در ایران از کپی رایتینگ به تبلیغ نویسی هم یاد می شود. یک نویسنده یا همان کپی رایتر به مرور زمان توانایی های زیادی پیدا می کند. یکی از این توانایی ها هنر ارتباط گرفتن با دیگران می باشد. معمولا کپی رایترها سخنورهای توانمندی هم هستند.

شاید خواندن این مطلب هم برای شما جذاب باشد : “ اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا

در سالیان اخیر کپی رایتینگ به عنوان یک ابزار مهم در عرصه دیجیتال مارکتینگ مطرح شده است. هر انسانی نیاز دارد تا با محتواسازی آشنا شود. زیرا که از بدو خلقت بشر تا امروز ، این محتوا بوده است که باعث تقویت ارتباطات انسانی گردیده است.

امروزه یکی از هنرهای مهم در فروش دیجیتال ، کامنت مارکتینگ می باشد. (یک محتوای جذاب در سایت وب سیما : کامنت مارکتینگ چیست؟)یک فروشنده باید توانایی این را داشته باشد که بهترین پاسخ ها را به نظرات مشتریان ناراضی بدهد. یک فروشنده بایستی به کپی رایتینگ مسلط باشد. زیرا که به کمک آن می تواند مشتریان را به سمت محصولات یا خدمات سوق دهد.

پیش نیازهای کپی رایتری :

عناصر تشکیل دهنده کپی رایتینگ

یک کپی رایتر علاوه بر داشتن هنر نویسندگی بایستی با اصول روانشناسی مخاطب نیز آشنا باشد.می توان تبلیغ نویسی را ترکیبی از هنر نویسندگی و روانشناسی دانست.

کپی رایتری از جنس نویسندگی می باشد. به همین دلیل یک کپی رایتر بایستی عاشق کاغذ و قلم باشد. یک نویسنده موفق به صورت مستمر به ارتقاء مهارت های نویسندگی خود می پردازد. یک نویسنده خوش ذوق می تواند با کمک کلمات ، یک معجزهغیرقابل باور در واحد فروش هر سازمانی را رقم بزند.(برای درک اهمیت قدرت نویسندگی در تولید محتوا حتما این پست را مطالعه کنید)

قوانین مهم برای موفقیت در صنعت کپی رایتینگ :

برای موفقیت در کپی رایتری هم باید مانند بسیاری از مشاغل دیگر ، سالیان زیادی زحمت کشید و تجربه کسب کرد. امّا یک سری پروتکل و قواعد ساده وجود دارند که اگر آنها را رعایت کنیم می توان خیلی سریع به موفقیت نزدیک شد. در ادامه به معرفی ۲۰ قانون مهم در صنعت کپی رایتینگ می پردازیم:

۱- تیتر ، نمای کار یک کپی رایتر:

شما برای این که بتوانید در صنعت کپی رایتینگ موفق شوید باید توانایی خود را در عنوان نویسی تقویت کنید. توئیتر یک ابزار خوب برای این کار می باشد. شما در توئیتر مجبور به کوتاه نویسی هستید. توئیتر شما را وادار می کند با کوتاه ترین کلمات منظور خودتان را برسانید. توئیتر را به عنوان یک ابزار قوی برای تمرین در عنوان نویسی به کار گیرید.

۴۰ نکته کلیدی در وبلاگ نویسی و تولید محتوا

۲- توجه به مشتری و محصول:

توجه به نیاز های مشتری یکی از اصول مهم در کانتنت مارکتینگ می باشد. این که چه چیزهایی باعث می شود تا یک مشتری ، محصول یا خدمتی را انتخاب کند از اهمیت بالایی برخوردار است. یک نویسنده محتوا باید با توجه به موضوعات مهم برای مشتری ، ویژگی محصول و برند به تولیدمحتوا بپردازد.

۳- دلایل برتری یک برند نسبت به رقبا:

مشتری برای خرید خدمت یا محصول نیاز به اَدله قوی دارد. یک کپی رایتر باید دلایل برتری یک برند را نسبت به سایر رقبا مطرح کند.همچنین فرآیند برندسازی نیز باید مدنظر کامل قرار گیرد.(اگر می خواهید با قدرت برندینگ در توسعه یک کسب و کار آشنا شوید ، محتوای “تاثیر برندسازی بر حضور قدرتمند بین رقبا” را مطالعه کنید)

۴- مشتری همه چیز یک کسب و کار است!

مشتری قلب یک کسب و کار است. هیچ کسب و کاری بدون مشتری نمی تواند زنده بماند. بنابراین سعی کنید در محتواهای تولیدی خود برای مشتری ارزش قائل شوید. مشتری به این همیت قائل شدن شما برای خودش ، توجه ویژه ای خواهد نمود.

نقش ارائه تخفیف در جذب مشتری

۵- فرآیندهای محتواسازی خود را به یک اقدام ختم کنید!

یکی از اصول مهم در کپی رایتینگ این است که محتواها بایستی مشتری را به سمت یک اقدام سوق دهند(Call to Action). هرگز محتوا را بی هدف تولید نکنید. محتوای شما باید مشتری را به دنبال خود بکشد و او را مجبور به انجام یک سری عملیات نماید.

البته باید توجه داشت که نبایستی در این زمینه اجباری وجود داشته باشد. مخاطب/مشتری باید با رضایت خود این اقدامات را انجام دهد.

۶- علاقه به نوشتن را سر لوحه کار و زندگی خود کنید:

کپی رایتینگ و بازاریابی محتوا فرآیندهای زمانبر و طولانی مدت هستند. بنابراین اگر می خواهید یک کپی رایتر موفق شوید بایستی صبر و حوصله زیادی داشته باشید. خسته شدن و دلزدگی هرگز در نویسندگی جایی ندارند. برای موفقیت شما باید عاشق و شیدای کاغذ و قلم خود باشید. (یا شاید هم تایپ کردن در لپ تاپ تان)!!!

۷- هدفمند کارکردن:

چرخه ناب در نویسندگی

در شغل کپی رایتری هم مانند هر کاری دیگر هدف داشتن می تواند شما را سریعتر به نتیجه مطلوب برساند. بی هدف نوشتن نه تنها باعث بی انگیزگی شما می شود بلکه شما را هرگز به سرمنزل مقصود هم نخواهد رساند.

سعی کنید همیشه به ابزارهای آنالیزی توجه داشته باشید. میزان علاقه مخاطبانتان را به محتواهایتان بسنجید. با استفاده از یک چرخه ناب ایرادات خود را شناسایی کنید و به بازنویسی مجدد اهدافتان بپردازید.

۸- عالم همه چیزدان شوید !

هر چند که امروزه اثبات شده است که هیچ کس نمی تواند یک عالم همه چیزدان شود. ولی اگر قصد دارید درباره یک موضوع خاص تولید محتوا کنید بایستی با آن موضوع آشنا شوید.

یک راهکار ساده برای این موضوع تحقیق می باشد. منابع اینترنتی و مقالات گوناگون می توانند شما را با زوایای کلی یک موضوع آشنا سازند. هرگز بدون مطالعه و دانش به کپی رایتینگ نپردازید. زیرا که کوچکترین اشتباه می تواند باعث بی اعتمادی کاربران به شما گردد.

۹- ساده نویسی و خلاصه نویسی دو اصل بنیادی در کپی رایتری :

یک کپی رایتر بایستی بتواند منظور خود را با کمترین کلمات و ساده ترین شکل ممکن بیان کند. این یک اصل مهم در کپی رایتینگ می باشد. جملات کوتاه و ساده بیشتر توسط مخاطبان مورد توجه قرار می گیرند. البته هرگز منظور خودتان را فدای خلاصه نویسی نکنید.

در جایی که نیاز به توضیح وجود دارد سعی کنید به صورت کامل به بیان جزئیات بپردازید. به تناسب محتواهایتان از ارجاع به دیگر محتواها هم بهره ببرید(لینک سازی داخلی و خارجی).

پارامترهای مهم در تولید محتوا

۱۰- ترکیب مناسب مدیا با متن !

امروزه اینفوگرافیک ها، نمودارها، جداول، تصاویر، انیمیشن، ویدئو، موشن گرافیک و .. می توانند باعث درک بهتر مخاطب از یک محتوا شوند. سعی کنید به تناسب موضوع و بستری که محتوایتان را در آن منتشر می کنید از مدیاهای گوناگون بهره ببرید. این کار هم باعث ایجاد جذابیت بیشتر برای مخاطب می شود و هم زمان ماندگاری در رسانه شما را افزایش می دهد.

۱۱- شناسایی موضوعات روز:

کپی رایتینگ به کمک ترندهای روز در مخاطب تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. یک نویسنده بایستی با موضوعات روز آشنا باشد. به کارگیری درست و مناسب این ترند ها (موضوعات داغ) توسط نویسنده در متون و تصاویر تبلیغی موجب افزایش بازدید و تعامل بیشتر می شود. خوشبختانه در حال حاضر ابزارهای گوناگونی برای شناسایی ترندهای روز وجود دارد (مث گوگل ترندز).

امّا غیر از این ابزارها، یک نویسنده بایستی همیشه در محیط اجتماع و شبکه های اجتماعی حضور داشته باشد. این حضور به تولیدکننده محتوا کمک می کند تا ترندهای روز را به سادگی شناسایی کند. با ترکیب ترندهای روز با یکدیگر می توان یک تبلیغ تاثیر گذار بر روی مشتری را خلق کرد.

چگونه کلمات کلیدی طلایی را برای کسب و کار خود بیابیم ؟

۱۲- داستان سرایی :

یک کپی رایتینگ بدون داستان سرایی هرگز به موفقیت نخواهد رسید. در پشت هر تبلیغی بایستی یک داستان قوی وجود داشته باشد. سعی کنید از ابتدای شروع فعالیت تان برای هر موضوعی که با آن مواجه می شوید یک داستان ایجاد کنید. داستان شما باید دارای کاراکترها و شخصیت های گوناگون باشد.

شما می توانید از نظرات مشتریان خود برای داستان سرایی استفاده کنید. مثلا تجربیات مشتریان را در زمینه استفاده از یک محصول یا خدمت را در قالب یک داستان به سایر مشتریانتان ارائه دهید. این داستان به راحتی مزایای برند شما را به دیگران معرفی خواهد کرد.

۱۳- واژه شناسی :

یک کپی رایتر باید بتواند بار معنایی هر واژه را به خوبی بشناسد. برخی از کلمات ترغیب کننده مشتری برای انجام یک اقدام می باشند.

دریک متن کپی رایتینگ باید به صورت هدفمند از واژه های قوی کمک گرفت. واژه هایی که به خوبی منظور نویسنده را رسانند. هرچند که نباید در چنین عباراتی تفریط کرد ولی عباراتی نظیر “رایگان، فوری، بهترین، مدرنترین، شیک ترین و .. ” می توانند توجه مخاطب را به خوبی جلب نمایند.

۱۴- توجه به مشکلات مشتری :

مشتری مداری

یکی از اشتباهات رایجی که در کپی رایتینگ مشاهده می شود این است که به مشکلات مشتری توجه نمی شود. کپی رایتینگ چیزی متفاوت با واحد فروش می باشد(هر چند که واحد فروش به هنر کپی رایتری نیازمند است). یک تولیدکننده محتوا نبایستی هدف خود را تنها افزایش فروش بگذارد. این یک اشتباه مهلک برای صنعت کپی رایتینگ می باشد.

یک تبلیغ کننده حرفه ای باید توانایی ارائه راهکارهای منطقی و توجیه پذیر برای مشکلات مشتری را داشته باشد. کپی رایتینگ یک فرآیند زمانبر است. ممکن است با کپی رایتینگ در کوتاه مدت شاهد افزایش فروش نباشیم. امّا در بلند مدت شاهد اعتماد مشتزی و بالطبع افزایش فروش خواهیم بود.

۱۵ رعایت قواعد سئو و نگارشی :

یکی از بدترین مشکلات در تبلیغ نویسی که ممکن است کل یک کمپین تبلیغاتی را با شکست مواجه کند ، وجود اشتباهات املایی و نگارشی می باشد. بسیار دیده شده است که یک اشتباه سهوی ، کل فرآیند تبلیغات یک مجموعه را بی ارزش می نماید.

همچنین در نوشتن متون و مقالات در محیط وب بایستی به قواعد سئو توجه خاصی داشت. کسانی که از مدیریت محتوا وردپرس بهره می برند می توانند به آسانی از افزونه Yoast برای سئو محتوا استفاده کنند.

۱۶- پرهیز از دروغ گویی !!!

همیشه سعی کنید در کپی رایتینگ حقایق را بیان کنیدیا حداقل دروغ نگویید!!!

بزرگنمایی های بی مورد و تخریب رقبا نه تنها نمی تواند باعث رشد کسب و کار شما شود، بلکه باعث عدم اطمینان مشتریان به شما خواهدگردید.

۱۷- همزاد پنداری کنید :

سعی کنید برخی از اوقات خود را به جای مشتری بگذارید و به سئوالاتی نظیر آنچه در ادامه آمده است پاسخ صریح دهید :

  • مشتری با خو.اندن این متن کپی رایتینگ چه حسّی پیدا خواهد کرد؟
  • آیا مشتری اصلا به چنین محتوایی احتیاج دارد؟
  • نیاز های مشتری تا چه میزانی با محصولات و خدمات برند ما برطرف خواهد شد؟
  • مزیت رقابتی ما نسبت به سایر رقبا چیست؟
  • چرا مشتری باید ما را از بین گزینه های متعدد انتخاب کند؟
  • و..

۱۸- رسانه شناسی :

یکی از راه های موفقیت در صنعت کپی رایتینگ ، شناخت درست رسانه ها می باشد. محتوا پادشاه است امّا مهمتر از محتوا ، یافتن شیوه هایی برای ترویج وانتشار محتوا می باشد. این که یک تبلیغ در چه رسانه ای منتشر می شود می تواند بر روی موفقیت یا عدم موفقیت یک کمپین تبلیغاتی تاثیر بگذارد.

تولید یک اثر کپی رایتری در رسانه های مختلف تابع قواعد گوناگونی می باشد. مثلا محتواهای که برای روزنامه، بیلبورد، مجله، وب، شبکه های اجتماعی و .. تولید می شوند از لحاظ ساختاری و محتوایی تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند.

یک کپی ایتر باید بتواند رسانه خود را به خوبی بشناسد و با توجه به ویژگی های رسانه ، محتوا تولید کند.

معرفی شاخص های رسانه های اجتماعی و نحوه محاسبه آنها

۱۹- رپورتاژ آگهی :

کپی رایترها بایستی توانایی نوشتن هر متنی را داشته باشند. رپورتاژ آگهی ها امروزه نقش مهمی در درآمد زایی رسانه های مختلف پیدا کرده اند. رپورتاژ آگهی یک تبلیغ گزارش گونه است. کپی رایتر بایستی بتواند طوری یک رپورتاژ را بنویسد که خواننده متوجه تبلیغی بودن آن نشود. این ویژگی خود پیچیدگی های بسیاری را برای نویسنده محتوا ایجاد می کند.

در حال حاضر کپی رایترهای بسیاری به صورت فریلنسینگ به تولید رپورتاژ آگهی در وب سایت های گوناگون می پردازند. آنها از این راه درآمد مناسبی را برای خود بوجود آورده اند. (در وب سایت نوین ، یک محتوای جذاب در زمینه رپورتاژ آگهی و تاثیر آن بر کسب و کار انتشار یافته است)

۲۰- آشنایی با گرافیک، تصویرسازی، کدنویسی و دیگر تکنیک های مهم :

حقیقت آن است که یک کپی رایتر هرگز یک گرافیست، برنامه نویس یا سئو کار نمی باشد. امّا لازم است تا یک کپی رایتر با حوزه های مختلف آشنایی داشته باشد. این آشنایی باعث افزایش توانایی های کپی رایتر خواهد شد. همچنین کپی رایترهایی که به عنوان فریلنسر کار می کنند با داشتن هرکدام از توانایی هایی که در بالا ذکر شد ، خواهند توانست امکان درآمد زایی بیشتری را برای خود فراهم آورند.

گردآوری و بازنویسی شده توسط مسعود معاونی ، برگرفته از مقاله آقای اسماعیل شریف در سایت وبمسترفا