زمان مطالعه تقریبی: 7 دقیقه

 در همه دوران ها ، محتوا ابزاری برای برقراری ارتباط بوده است ، در حقیقت محتوا را می توان ظرفی دانست که در آن فناوری و فکر در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا پیامی را به خواننده منتقل نمایند . همین موضوع باعث جلب توجه افراد زیادی به تولید محتوا گردیده است . از همین جهت تولیدکننده محتوا دارای قدرت تاثیرگذاری بسیاری گردیده است چرا که می تواند مخاطبان خود را مجاب نماید که یک عمل خاص را انجام دهند و یا از انجام آن منصرف شوند .

بسیاری از متخصصان محتواساز معتقدند اساس و پایه تولید محتوا نوشتن می باشد . انسان ها از دیرباز علاقه زیادی به نوشتن داشته اند ، به گونه ای که روانشناسان معتقدند تمامی انسان ها توانایی ذاتی برای نوشتن را در اختیار دارند و در حقیقت نویسندگی در وجود آن ها بالقوه وجود دارد .

نویسنده کسی است که بتواند راحت بنویسد و خواننده از نوشته ی وی لذّت کافی را ببرد . بسیاری از افراد نویسندگی را یک شغل حرفه ای می دانند و گمان می کنند که چون شغل آن ها نویسندگی نمی باشد نیازی به نوشتن ندارند . امّا باید دانست که در هر حوزه ای که فعالیت کنیم نیاز به مهارت نوشتن داریم ، پس باید به دنبال یادگیری آن و افزایش مهارتهایمان باشیم .

نوشتن همانند ازدواج سنتی است (غیر رمانتیک) که در آن عللاقه بعد از ازدواج ایجاد می گردید و نسبت به ازدواج های امروزی دوام بیشتری هم داشت . نوشتن هم به همین صورت است ، علاقه اولیه هرچند که می تواند محرک خوبی باشد اما باید دانست که با گذشت زمان و ممارست در نوشتن ، عشق به نوشتن تمام وجود شما را فرا خواهد گرفت و شما شیدای نویسندگی خواهید شد به گونه ای که دوری از متن و کلمات برای شما بسیار سخت وعذاب آور خواهد بود .

هدف از نوشتن ایجاد مسئولیت پذیری بیشتر در نویسنده و خواننده نسبت به یک موضوع خاص می باشد . نوشته در حین نوشتن شکل می گیرد و تنها پیش نیاز یک نوشته ، داشتن یک ایده مناسب است . شما باید ایده های جالب را بیابید و با هنر نویسندگی به پرورش و بلوغ آن ایده ها کمک کنید .

شایان توجه است که کم هزینه ترین شغل دنیا نویسندگی می باشد چرا که یک نویسنده تنها نیاز به یک خودکار و چندبرگ کاغذ (و در مواردی داشتن یک ماشین تحریر و یا لپ تاپ می تواند راهگشا نویسنده باشد) و البته ذهنی خلاق و پرتراوش دارد .

اما شاید مهم ترین سوالی که در اینجا بتوان مطرح کرد این باشد که چگونه می توان یک نویسنده شد ؟؟؟ ما در اینجا به بیان چند تمرین مهم که می تواند کمک زیادی برای نویسندگی به شما بنماید ، می نماییم .

تمارین مهم در نویسندگی

۱- اولین تمرین برای نویسندگی این است که تا می توانید کتاب ، مقاله ، مجله و وبلاگ بخوانید . ان خواندن باید از روی علاقه باشد و هرگز برای مواقعی که حوصله خواندن ندارید خود را سرزنش نکنید چرا که خواندن بدون توجه هیچ تاثیری برای شما نخواهد داشت .

۲-به محض بیدارشدن از خواب سعی کنید ۳ صفحه مطلب بنویسید . این نوشته ها نیاز به ساختار و یا موضوع خاصی ندارند . در واقع هر آنچه که به ذهن شما می آید را بر روی کاغذ بنویسید . در علم روانشناسی به چنین کاری برون ریزی ذهنی و یا نوشتار درمانی می گویند (برخی از روانشناسان از این شیوه به نام “کثافت کاری بر روی کاغذ” یاد می کنند) . این کار باعث می شود تا ذهن شما خالی شود و جای کافی برای ایده های جدیدتر در آن ایجاد شود . شما با انجام این کار به آرامش قابل توجهی خواهید رسید . علیرغم تمامی صحبت هایی که تا اینجا کردیم ، همیشه بدانید که نوشتن یکی از سخت ترین کارهای عالم بشری است و خیلی از افراد جرائت نوشتن را ندارند پس نوشتن مداوم در کنار مطالع پیوسته ، باعث تمایز شما از دیگران خواهد شد .

۳- تمرین ۱۰۰۰ کلمه : یک فایل Word با سایز A5 برای خود ایجاد کنید و از همین امروز شروع به نگارش کتاب سال خودتان کنید . بالای هر صفحه تاریخ بزنید و حداقل هر روز ۱۰۰۰ کلمه بنویسید . مهم نیست که چه چیزی می نویسید و ممکن است مطالبی را که می نویسید هرگز مفید و قابل ارائه نباشد اما این نوشتن کلی ایده در دل خود خواهد داشت . شما در پایان هر فصل از سال چیزی در حدود ۹۰۰۰۰ کلمه خواهید داشت .

۴- یک یک نویسنده باید حداقل ۱۰۰ برابر دیگران بنویسد تا دست او با خودکار آشنا شود ، حتی اگر چیزی برای نوشتن ندارید ، سعی کنید به رونویسی(مشق کردن) از روی یک متن بپردازید . این کار باعث می شود تا دست شما معتاد به نوشتن شود و ذهن شما درگیر تولید محتوا گردد .

توجه به این نکته ضروری می باشد که اراده و انگیزه انسان به مرور زمان تحلیل می رود ، چرا که مغز انسان به دنبال بقای انرژی است و به دنبال راحت طلبی می باشد . به همین دلیل است که ما هزاران کار روی زمین مانده داریم!!! همه ما انسان ها دارای یک گودزیلای درون هستیم که ما را به سمت تنبلی سوق می دهد پس برای مقابله با این گودزیلای وحشتناک باید کارهای خود را به صورت جذاب و دلربا انجام دهیم . در واقع ما باید بتوانیم کارهای خود را بکنیم (خرد کنیم) و آن ها را به کارهای کوچکتر و ساده تر تبدیل کنیم . در اصطلاح روان شناسی به این خرد کردن کارهای بزرگ “ریزعادت” گفته می شود . ما با این ریزعادت ها مغز خود را فریب می دهیم تا مغز ما از انجام کارها نترسد . مغز  ما از شروع یک کار به علت ترس از سختی آن می ترسد ولی وقتی آن کار را شروع کنیم مغز ما به صورت روتین حاضر است آن کار را ادامه دهد .

بخوانید تا بدانید تا بمانید

همان طور که بیش از این هم گفتیم ، برادر دوقلوی نوشتن ، خواندن است . همواره یک سبد ترکیبی از نوشتن و خواندن را برای خود تدارک ببینید . تولید محتوا باعث می شود تا کم دانشی و بی اطلاعی ما از موضوعات مختلف به رخمان کشیده شود و این می تواند برای ما بسیار عالی باشد ، چرا که ما را به سمت یادگیری و درک عمیق تر موضوعات می برد.

یک نویسنده می تواند به کمک هنر نویسندگی ، به زندگی خود و دیگران معنا دهد . نویسنده با کمک ابزار(کلمات/واژگان) مفاهیم پیچیده را به سادگی به مخاطبان خود انتقال می دهد . زیاد نوشتن باعث می شود تا دامنه واژگان شما افزایش یابد . اکثر ما توهم این را داریم که زبان فارسی ، دستور زبان فارسی و نحوه نگارش متون را به خوبی فراگرفته ایم ولی حقیقت این است که ما دارای ضعف های بنیادی هستیم ونیاز به تمرین و آموزش های مستمر داریم .

در نوشتن هرگز متن خود را خفه نکنید . بدین معنا که سعی کنید از نقطه به خوبی استفاده کنید (با نقطه دوست شوید) و پاراگراف های خود را کوتاه و مختصر بیان کنید و تا می توانید کلید اینتر را از روی صفحه کلید بفشارید . استفاده از جملات کوتاه و پاراگراف های مختصر باعث می شود تا مخاطب شما از خواندن متن شما خسته نشود . هم چنین سعی کنید در متون بلند خود از تیتر ها و میان تیترهای متناسب با موضوعتان بهره ببرید تا فرصت کافی به خواننده برای پردازش اطلاعات دریافتی از سوی شما را داده باشید .

و در پایان باید عنوان کنیم که برای مهارت یافتن در هرکاری ما نیاز به تمرین داریم ، در نویسندگی و تولید محتوا هم نیاز به تمرین و نرمش به شدت احساس می شود . این نرمش باعث می شود تا زبان شما در بیان عبارات تواناتر شود و شما در سخنوری و نویسندگی تبحر بیشتری پیدا کرده و در یک کلام زبان قاصر بشر روز به روز رسا و شیواتر گردد .


گردآوری : مسعود معاونی

منبع : سخنرانی شاهین کلانتری در ورکشاپ هنر نویسندگی در مشهد