زمان مطالعه تقریبی: 8 دقیقه

در سالیان اخیر بازاریابی محتوا به عنوان یک شیوه رایج برای جلب نظر مخاطب ، افزایش ترافیک ، برندسازی و افزایش فروش مورد استفاده قرار می گیرد . اما متاسفانه بسیاری از بازاریابان این حوزه و مدیران ارشد سازمانی ، انتظار دارند تا بازاریابی محتوا در کوتاه مدت نتایج خود را نشان دهد .

اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا

بایستی توجه داشت که بازاریابی محتوا یک فرآیند طولانی مدت است و نمی توان انتظار معجزه در کوتاه مدت را از آن داشت . در حال حاضر یکی از شیوه های موثر برای جلب نظر مخاطب ، تولید محتوای ارزشمند و مورد نیاز آنها می باشد .

نکته مهمی که در بازاریابی محتوا مورد غفلت قرار می گیرد این است که هدف از تولید محتوا تنها تبلیغ یک محصول ، فرآیند و یا خدمت نمی باشد . بلکه باید به دنبال ارائه یک استراتژی جامع و بلند مدت باشیم . در این پست قصد داریم به ۱۰ مورد از مهمترین اشتباهات در بازاریابی محتوا اشاره کنیم :

۱- نداشتن برنامه ریزی بلند مدّت :

فرآیند بازاریابی محتوا و هم چنین تولید محتوای متناسب با آن یک رویه طولانی مدت است . این که انتظار داشته باشیم در کوتاه مدت از یک محتوای تولید شده نتیجه بگیریم زیاد عقلانی نمی باشد . برای تولید محتوای موثر باید به یک مدل ذهنی مشخص دست یابیم . معمولا سازمان ها بودجه تولید محتوا را محدود و مشروط به نتیجه گیری کوتاه مدت می کنند . که خود این موضوع از مهلک ترین اشتباهات در زمینه محتواسازی می باشد .

۲- اتکا به اینفلوئنسرها در تولید محتوا :

بسیاری از افراد و سازمان ها ، فرآیند تولید محتوا ، ترویج و انتشار آن را برعهده اینفلوئنسرها می گذارند . بسیاری از اینفلوئنسرها هم فقط سعی در افزایش تعداد بازدید (view) یک محتوا را دارند . آنها سعی چندانی نمی کنند تا برای هر محتوایی داستان مخصوص به آن را ایجاد کنند . بنابراین معمولا محتواهای آنها بازخورد لازم (Action) را دریافت نمی کند . اینفلوئنسرها در هر سطحی که باشند باید بدانند که فرآیند تولید محتوا کار ساده و پیش پا افتاده ای نیست .

۳- صبر و حوصله در بازاریابی محتوا :

باید توجه داشت که برخلاف شیوه های بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing) ، بازاریابی محتوا یک فرآیند زمانبر و طولانی مدت است . یعنی تاثیر محتوایی را که امروز منتشر می کنید ممکن است یک سال یا دو سال دیگر مشاهده کنید . از دست ندادن انگیزه مهمترین موضوع در این نوع از بازاریابی می باشد .

۴- بازاریابی محتوا وتبلیغات :

بازاریابی محتوا و تبلیغات هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند بلکه دو موضوع کاملا مختلف هستند . تبلیغ یک فرآیند کوتاه مدت است . هدف تبلیفات منجر به یک اقدام شدن می باشد به عنوان مثال خریدی صورت پذیرد ، ثبت نامی انجام شود و … . ولی بازاریابی محتوایی یک فرآیند بلندمدت است که ذهن مشتری را برای پذیرش تبلیغات آماده می کند . تمایز و تفاوت گذاشتن بین این دو موضوع بسیار اهمیت ارد که معمولا مدیران ارشد سازمانی به آن توجهی ندارند .

۵- محتوای مبهم بدون توجه به شرایط مخاطب :

هر مخاطبی نیاز به محتوای خاص خود دارد . این در حالی است که نیازهای مخاطب هر کسب وکاری با کسب و کار دیگر تفاوت دارد . به عنوان مثال یک مخاطب محتوای طتز را می پسندد و مخاطبی دیگر محتوای جدّی و علمی را قبول دارد . در یک رسانه محتوای متنی مورد توجه است و در رسانه ای دیگر محتوای تصویری و ویدئویی را انتظار داریم . محتوای ما باید شرایط مخاطب را بسنجد . محتوایی که برای مخاطب مبهم و نامفهوم باشد نه تنها او را جذب نخواهد کرد بلکه باعث فاصله گرفتن او از برند و محصول خواهد شد .

از دیگر سو هر مخاطب یک پرسونای خاص خود را دارد . برای شناخت این پرسونا باید دانش خود را درباره مشتری تان افزایش دهید . برقراری ارتباط دوطرفه بین مشتری و یک کسب و کار می تواند یک راهکار مناسب برای تولید محتوای کاربردی باشد .

۶- نداشتن استراتژی تولید محتوا :

هدف از تولید محتوا را بایستی در استراتژی محتوا دنبال کرد . استراتژی محتوا به شما ماموریت محتواهای شما را نشان خواهد داد . در واقع شما باید بدانید که قصد دارید با یک محتوا به چه اهدافی دست یابید .

استراتژی محتوا باعث یکپارچگی محتواهای شما خواهد شد . در واقع تمامی محتواهایی که شما تولید می کنید در یک راستای خاص می باشند و مانند یک نردبان شما را به بالای سر هدفتان خواهند رساند . در تولید محتوا هر گز به دنبال انبار کردن محتوا در هاست خود نباشید . متاسفنه بسیاری از محتواسازان محتوا را برای محتوا تولید می کنند . این گونه افراد به تولید محتوا معتاد می شوند و با کمترین توجه به نیاز مخاطب ، محتواهایی بی مصرف تولید می نمایند .

۷- کمیّت یا کیفیت :

اشتباهی که بسیاری از افراد در تولید محتوا انجام می دهند این است که تصور می کنند هر چه بیشتر محتوا داشته باشند موفق ترند . حجم محتواها هر چند که می تواند نقش بسزایی در رنک یک وبسایت داشته باشد امّا باید توجه داشت که مخاطب محتوای با کیفیت را به هرچیز دیگری ترجیح خواهد داد .

کیفیت محتوا

یک نکته حیاتی دیگر هم در این زمینه وجود دارد . لطفا هیچ گاه محتوای خود را فدای سئو نکنید . هرچند که سئو در محتوای متنی و صفحات سایت ها بسیار مهم است امّا این که فقط به دنبال سئو باشیم گریزی از مشکل سرریز سئو (Over SEO) نخواهیم داشت . (اخیرا موتورهای جستجو به محتواهای بسیار سئو شده امتیاز منفی می دهند ) .

۸- محتوا ، محتوا و بازهم محتوا :

کمیت یا کیفیت محتوا

بسیاری از بازاریابان محتوا تصور می کنند تنها محتوا است که می تواند باعث رشد کسب و کار آن ها شود . این گونه افراد هرگز به مسائل زیر ساختی توجه نمی کنند . امروزه بهبود تجربه کاربری و بهینه سازی سایت اهمیت بسیاری پیدا کرده است . چرا که این موضوعات می توانند در حفظ و نگهداری کاربر در وب سایت تاثیر داشته باشند .

بسیاری از بازاریابان محتوا تصور می کنند که تولید محتوا تنها مختص فضای مجازی است و در فضای آفلاین کاربردی ندارد . این در حالی است که تجربه نشان داده وایرال شدن یک محتوا معمولا در بستر آفلاین صورت می پذیرد . بنابراین بایستی به شیوه های بازاریابی دهان به دهان هم توجه خاصی داشته باشیم . ویروسی شدن یک محتوا می تواند به عنوان هک رشد یک کسب و کار محسوب شود .

۹- بی نظمی در تولید محتوا :

بزرگترین مشکل کسب و کارهای ایرانی ، نداشتن نظم در تولید محتوا می باشد . این بی نظمی باعث نارضایتی مخاطبان می شود . داشتن نظم در تولید محتوا باعث می شود تا مخاطبان شما به صورت پیگیر شما را دنبال کنند و همیشه منتظر دریافت محتوای تازه ای از سوی شما باشند .

این دنبال کردن ها به معنای افزایش ترافیک ، افزایش ماندگاری در سایت و منجر به اقدام شدن (Call to Action) خواهد شد . تمامی این موارد به مرور زمان بر روی اعتبار دامنه شما تاثیر مثبت خواهد داشت وباعث رشد بیشتر کسب و کار شما خواهد شد .

۱۰- نیروی انسانی کم تجربه و نداشتن خلاقیت :

معمولا در بحث تولید محتوا این طور تصور می شود که با کار ساده ای مواجه هستیم . بنابراین هرگز به دنبال آموزش نیروی انسانی نمی رویم . خود این موضوع باعث می شود که افراد تولید محتوا را خود آموز و با تکرار و آزمایش بیاموزند . که خود این شیوه باعث بروز خطاها و اشتباهات بسیاری می شود . عدم آموزش نیروی انسانی از یک سو و کپی کاری و نداشتن خلاقیت باعث شکست در بازاریابی محتوا می شود . تمامی این مسائل باعث شده تا شاهد حجم انبوهی از محتواهای بی کیفیت و پر از غلط های نگارشی باشیم .

مطالب مفید و کاربردی :

بازنویسی و گردآوری : مسعود معاونی

منبع : ویکی محتوا