زمان مطالعه تقریبی: 10 دقیقه

در پست قبلی به بررسی فاکتورهای مهم در سئو پرداختیم ، در این پست به بررسی فاکتورهای مهم برای موفقیت در تولید محتوا و دیده شدن در موتورهای جستجو می پردازیم ، برای مشاهده جلسه اول به لینک زیر مراجعه کنید :
سئو چیست ؟( جلسه اول : معرفی فاکتورهای مطرح برای موفقیت در موتورهای جستجو)

“محتوا پادشاه است”

زمانی که شما در زمینه سئو فعالیت می کنید و تلاش می کنید که در آن به موفقیت دست یابید ، بارها و بارها جمله فوق را خواهید شنید . دلیل این موضوع این است که در جدول تناوبی عنصر که در پست قبلی (اینجا) مفصل درباره آن صحبت کردیم ، با اولین عنصری که برخورد می کنید همان محتوا می باشد . برای موفقیت در سئو باید حاما یک محتوا وجود داشته باشد و در حقیقت محتوا زیربنای فرآیند سئو می باشد . زمانی که شما یک محتوا داشتید ، باید سعی کنید با افزایش مستمر کیفیت آن بر روی سایر پارامترهای سئو تاثیر بگذارید . در ادامه به بررسی پارامترها/فاکتورهای مهم در تولید یک محتوا می پردازیم :
  1. کیفیت محتوا : محتوای باکیفیت (ما در این متن از محتوای دارای کیفیت مناسب با اصطلاح “محتوای مطلوب” نام خواهیم برد) می تواند بیش از هر چیزی ، توانایی های شما را در ذهن مخاطب باورپذیر سازد . محتوا چیزی فراتر از یک بروشور سساده برای فروش یک محصول است . شما همواره باید به دنبال دلایلی باشید که باعث شود مردم وقت خود را صرف خواندن مطالب صفحات شما نمایند . شما باید همواره یک ارزش افزوده به بازدید کنندگان خود ارائه دهید به طوری که بازدید کنندگان شما نتوانند به راحتی آن ارزش افزوده را در جایی دیگری پیدا کنند . شما باید به خوبی بدانید که محتوا مکانی برای تجربه و آزمایش نمی باشد ، زیرا که محتوا سنگ بنای تمامی فعالیت های تجاری شما را تشکیل می دهد .
  2. تحقیقات محتوا / تحقیقات بر روی کلمات کلیدی : شاید مهمترین عامل در یک سئوی موفق پس از ایجاد یک محتوای مطلوب ، یافتن بهترین کلمات کلیدی باشد . کلمات کلیدی شما باید به اصطلاح در بین مخاطبان شما داغ (ترند) باشند و مخاطب شما مشتاق محتوای تولید شده شما باشد . شما باید بتوانید با محتوای مطلوب ، نیازهای اطلاعاتی مخاطب خود را تامین کنید. لازم است که شما قبل از تولید محتوا کلمات کلیدی خود را شناسایی کنید و محتوای خود را براساس این کلمات کلیدی پایه گذاری و تولید کنید . کلمات کلیدی می توانند تاثیر بسیاری را در تولید محتوای جذاب و کاربرپسند داشته باشند . کلمات کلیدی درون محتوا باید بتوانند به کمک محتوا کاربران شما را مجذوب خود کنند و بازدیدهای معمول روزانه شما را تبدیل به بازدیدکنندگان مشتاق نمایند . چنین بازدیدکنندگان مشتاقی ، قطعا به علاقمندان شما تبدیل خواهند شد که می توانند تاثیر شگرفی در تعالی کسب و کار شما داشته باشند و نیروی محرکه شما به سمت موفقیت باشند .
  3. به کارگیری درست کلمات کلیدی در محتوا : اگر شما توانسته اید مرحله قبلی را به درستی انجام دهید و موضوعات اصلی محتوای خود ، به همراه کلمات کلیدی مناسب برای محتواهایتان را شناسایی کنید ، باید توانایی به کارگیری درست آن کلمات را در محتواهای تولیدشده تان را نیز بدست آورید . زمانی که شما یک محتوای مطلوب را تولید می کنید باید بارها و بارها آن مطلب را ویرایش کنید و به مرور آن بپردازید و آن را از هرگونه ایرادی عاری کنید . اگر شما دنبال این هستید که صفحات شما با کلمات کلیدی خاصی در موتورهای جستجو دیده شوند ، باید این کلمات را به درستی در محتوای تولیدی خود به کار گیرید . این بسیار مهم است که شما آن کلمه کلیدی را به چه مقدار در متن هایتان تکرار می کنید . تکرار بیش از حد یک کلمه کلیدی شما باعث می شود تا شما بازخورد منفی از سوی خواننده خود دریافت کنید و تکرار کم باعث می شود تا موتورهای جستجو توجه چندانی به کلمات کلیدی شما ننمایند . اینجا است که مفهوم “چه مقدار؟” برای کلمات کلیدی مطرح می شود و عباراتی هم چون چگالی/تراکم (Density) برای کلمات کلیدی مطرح می شود . به طور کلی درباره چگالی یک کلمه کلیدی گفته می شود که باید هریک از کلمات کلیدی استفاده شده در یک محتوا را حداقل ۵ بار در متن خود تکرار کنید و یا براساس یک فرمول دیگر گفته می شود که کلمه کلیدی شما باید ۲٫۴۵ درصد از کل محتوای شما را در برگیرد ، تا بهترین عملکرد را در موتورهای جستجو برای شما به ارمغان بیاورد . سئوال اساسی این است که آیا اعداد مطرح شده در اینجا ، واقعا می توانند راز موفقیت ما در سئو و استفاده درست از کلمات کلیدی باشند ؟ پاسخ این است که این اعداد فقط یک “شوخی بامزه” هستند !!! هیچ سئوکار حرفه ای نمی تواند یک چگالی مناسب برای کلمات کلیدی را به شما ارائه دهد و اعداد مطرح شده هیچ پایه ی علمی ندارند و تنها درصدهای ایده آل هستند که امکان هیچ گونه تضمینی را برای موفقیت قطعی شما را ندارند .شما باید از احساس خود در این زمینه به خوبی استفاده کنید و سعی کنید کلماتی را که در تحقیقات کلمات کلیدی خود به آن ها دست یافته اید را به درستی در محتوای تان جاسازی نمایید . سعی کنید همواره ترکیب های مناسبی از کلمات کلیدی خود را در اختیار داشته باشید تا بتوانید آن ها را در کنار ضمایر مناسب به خوبی به کارگیرید . همچنین شما نباید ، محتوای خود را با کلمات کلیدی بمباران کنید ، در حقیقت ؛ هیچ وقت محتوای جذاب را فدای کلمات کلیدی پرتکرار نکنید . همیشه این موضوع را مدنظر داشته باشید که بازدیدکننده واقعی کم می تواند اثر مطلوبتری از بازدید زیاد داشته باشد .(تفاوت بازدید و بازدید کننده “بازدید : هرکسی که صفحه ای از سایت ما را باز کند یک بازدید محسوب می شود . بازدید کننده : کسی است که یک صفحه از سایت ما را باز می کند و مدت زمان نسبتا طولای در آن می ماند و یا به صفحات دیگر سایت ما نیز مراجعه می کند” ).
  4. تازگی محتوا (Content Freshness) : موتورهای جستجو محتوای جدید را دوست دارند . این واقعیت را ما با تازگی محتوا می شناسیم . شما نمی توانید تمامی صفحات خود را به صورت دستی روزانه تازه سازی کنید (یا تاریخ آن را بروز کنید) ، اما شما ان امکان را دارید تا صفحات جدیدی را به صورت دائمی به سایت تان اضافه کنید و با داشتن صفحات جدید نوآوری خود را افزایش دهید . گوگل دارای یک الگوریتم Query Deserved Freshness یا QDF می باشد که به صورت متوالی سایت ها را جستجو می کند تا محتوای تازه را از درون وبسایت ها اکتشاف و استخراج نماید و آن اطلاعات را در لیست نتایج جستجوهای خود اعمال کرده و رتبه بندی را بر روی صفحات مربوط به آن محتواها پیاده سازی نماید . اگر شما بتوانید محتوای مناسبی را در یک زمینه خاص تولید کنید ، می توانید به کمک QDF هفته ها در صدر نتایج جستجو قرار بگیرید و لذت آن راببرید . اما همواره باید توجه داشته باشید که ممکن است موقعیت صفحه شما در لیست موتورهای جستجو تغییرکند و این موضوع ارتباطی به اشتباهات احتمالی شما ندارد بلکه فقط نشان دهنده این واقعیت است که تازگی مطالب شما کاهش یافته است . سایت ها معمولا از طریق افزایش محتواهای تولیدی تازه در پالس های زمانی ، موقعیت خود را در موتورهای جستجو تقویت می کنند .
  5. جستجو عمودی (Vertical Search) : « برای دریافت اطلاعات تکمیلی درباره جستجو عمودی به این پست مراجعه کنید» ؛ یکی از عوامل مهم برای موفقیت محتوای یک صفحه وب در موتورهای جستجو ، موضوع جستجوی عمودی می باشد . درباره موتورهای جستجو با دو نوع موتور جستجو افقی (horizontal) , عمودی (Vertical) مواجه هستیم وتقریبا همه ما با موتورهای جستجوی افقی یا همان موتورهی جستجو عمومی نظیر گوگل ، یاهو ، بینگ و .. آشنا هستیم . همه ما به طور منظم از موتور جستجوی گوگل استفاده می کنیم . گوگل به عنوان یک جستجوگر افقی به صورت مستمر محتوا را از سراسر وب جمع آوری می کند و امیدوار است که به کمک این محتوا بتواند پاسخ طیف گسترده ای از پرسش های عمومی کاربران را بدهد . گوگل هم چنین موتورهای جستجوی تخصصی را بر روی تصاویر یا اخبار و محتواهای محلی متمرکز می کند . این موتورهای جستجو را ما در اصطلاح جستجوگرهای عمودی (Vertical) می نامیم که به جای آن که گسترده وسیعی از مفاهیم عمومی را پوشش دهند ، به پوشش موضوعات اختصاصی می پردازند. همواره ثبت تصاویر ، اخبار ، رویدادهای محلی و ویدئوها در موتورهای جستجوی عمودی می تواند کمک بسیاری به بهتر دیده شدن محتوای شما بنماید . هنگامی که شما یک جستجوی ساده را در گوگل انجام می دهید ، نتایج مختلفی را از طریق جستجو افقی دریافت می کنید اما ممکن است در این نتایج شما دسته ای از نتایج عمودی را هم دریافت کنید . شما می توانید محتوای صفحه وب خود را با کمک جستجوی عمودی به موتورهای جستجو به خوبی معرفی کنید . بنابراین ، توجه به جستجوهای عمودی می تواند راهگشای خوبی برای شما باشد تا بتوانید ترافیک متناسب با موضوعات خود را به سمت صفحات فرود خود بکشانید . شما می توانید این صفحات جستجوی عمودی را در گوگل با نام های تصاویر ، اخبار ، فروشگاه ها ، ویدئویوتیوب ، محلی و نقشه ها مشاهده کنید .
  6. پاسخ های مستقیم : امروزه موتورهای جستجو در تلاش هستند تا کامنت ها و پاسخ های مرتبط با آن ها را در لیست جستجوهای خود قرار دهند . صفحاتی که به سوالات کاربران به صورت تعاملی پاسخ می دهند ( مانند انجمن ها ، وبلاگ ها و ..) و کاربر می تواند پاسخ بسیاری از ابهامات خود را در پاسخ های دیگر کاربران بیابد ، برای موتورهای جستجوی دیگر نیز بسیار با اهمیت می باشند . هرچند که هنوز مباحث زیادی بر سر این موضوع بین متخصصان وجود دارد و عده ای از مخالفین این شیوه معتقدند که این پاسخ ها نمی تواند کارآمدی دراز مدت در فرآیند سئو را در پی داشته باشد ، اما موافقین آن معتقدند که به دو دلیل این شیوه می تواند کارآمد باشد . اول این که استفاده از کامنت ها باعث اعتماد کاربران می شود و پرسش های متفاوت کاربران پوشش می دهد و دوم آن که پاسخ های گوناگون خود به عنوان یک محتوای جدید و بروزرسانی محسوب می شوند و می تواند باعث افزایش ترافیک گردد .

دانلود خودآموز تولید محتوای دیجیتال


مطالب مشابه :
سئو چیست ؟(معرفی فاکتورهای سئو)
جستجو عمودی چیست ؟
سرریز محتوا : آیا شما محتوا زیادی تولید می کنید ؟
هک رشد چیست ؟
لیستی از مشاغل با هزینه راه اندازی کم
بهینه سازی موتور جستجو (سئو)
سئو کاربرپسندانه
وب معنایی چیست ؟

ترجمه و گردآوری با دخل و تصرف : مسعود معاونی
کد مطلب : A97053001
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۷
منبع :وب سایت سرچ انجین لند

اینجا محل تبلیغ شماست