زمان مطالعه تقریبی: 5 دقیقه

جستجوی عمودی چیست ؟

یک موتور جستجوی عمودی (Vertical Search Engine) ، از یک موتور جستجوی عمومی وب متمایز است چرا که موتورهای جستجوی عمودی بر روی بخش های خاصی از محتوای آنلاین متمرکز هستند . موتورهای جستجوی عمودی به موتورهای موضوعی یا موتورهای محلی نیز معروف هستند و محدوده کاری آن ها ممکن است بر پایه موضوع ، نوع رسانه یا سبک محتوا متفاوت باشد ولی معمولا بر روی یک منطقه خاص متمرکز می شوند . این موتورهای جستجو اغلب در بخش هایی هم چون خرید آنلاین ، صنعت خودروسازی ، اطلاعات حقوقی ، اطلاعات پزشکی ، ادبیات علمی ، جستجوی شغلی و سفر فعال می باشند .

مطالب مرتبط :

وب سایت الکسا چه چیزی به ما می گوید ؟

مبحثی نو در اینترنت اشیاء(معرفی یک موتور جستجو اینترنت اشیاء)

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

سئو چیست ؟( جلسه اول : معرفی فاکتورهای مطرح برای موفقیت در موتورهای جستجو)

چیزهای که شما برای طراحی یک SEO کاربر پسندانه به آن نیاز دارید


در مقایسه با موتورهای جستجوی عمومی وب که تلاش می کنند بخش های بزرگی از وب جهانی را با استفاده از خزنده های (Crawler) فهرست بندی کنند ، موتورهای جستجوی عمودی معمولا از یک خزنده متمرکز استفاده می کنند که تلاش می کنند ، تنها صفحات وب مرتبط با یم موضوع یا مجموعه ای از موضوعات تعیین شده قبلی را ، در جستجوهای خود نمایش دهند .
در علم بازاریابی هم ما مشابه موتورهای جستجوی عمودی ، اصطلاح بازاریابی عمودی را داریم .کلمه عمود در کسب وکار و صنعت بازاریابی به معنای یکنواختی و تک هدفی می باشد . موتورهای جستجوی عمودی در واقع یک نوع پورتال تک هدفی هستند ، زیرا که اطلاعات و شاخص های مربوط به یک موضوع خاص را جمع آوری می کنند ، به همین دلیل هم به آنها موتورهای جستجوی خاص منظوره یا محلی گفته می شود .
موتورهای جستجوی عمودی از آن جا که به صورت تخصصی برروی یک موضوع خاص کار می کنند ، می توانند تاثیر زیادی برروی موتورهای جستجوی عمومی داشته باشند . از دیدگاه بازاریابی آنلاین ، موتورهای جستجوی عمودی به تبلیغ کنندگان اجازه می دهند مخاطبان مورد نظر خود را بیشتر به سمت خود جلب کنند . در ادامه به معرفی چند مورد از موتورهای جستجوی عمودی مطرح و کاربرد آن ها می پردازیم :
  • TinEye.com : یک موتور جستجوی تصویری-معکوس می باشد که یک فایل تصویر و یا یک URL معتبر را از ورودی می گیرد و اطلاعاتی از قبیل منبع ، نسخه تصویر ، وضوح تصویر ، اطلاعات کپی رایت و سایت های دیگری که به انتشار آن تصویر پرداخته اند را بر می گرداند . این موتور جستجو به صورت متوالی محیط وب را جستجو می کند ، به طوری که هم اکنون این جستجوگر به بیش از ۳۰٫۵ میلیارد تصویر دسترسی دارد .
  • SkyScanner : یک موتور جستجو درباره اطلاعات پروازهای هوایی ، هتل ها ، اجاره اتومبیل و … می باشد و راهنمایی های کاملی را برای گردشگران و جهانگردان ارائه می دهد .
  • Pipl : یک موتور جستجو در مورد اطلاعات شخصی افراد می باشد و شما می توانید با جستجوی نام یک فرد به آدرس ایمیل ، شماره تلفن و سایر نتایج مربوط به آن شخص دست یابید .
  • MediSearch : یک موتور جستجوی پزشکی است که به کاربر امکان جستجو درباره محتواهای مرتبط با پزشکان ، پرستاران ، داروسازان و متخصصان سلامت را می دهد .
  • Shopzilla : یک موتور جستجو ، متناسب با خرید روزانه کاربران است که به مراجعه کنندگان فهرستی از کالاهای خرده فروشی جستجوشده توسط  آن ها را به همراه قیمت کالا ارائه می دهد و بازرگانان نیز می توانند کالاهای موجود خود را در آن ثبت کنند .
  • Social Search Engine : یک موتور جستجو است که به کاربران اجازه می دهد تا محتواهای انتشاریافته در شبکه های اجتماعی از قبیل فیسبوک ، توییتر ، گوگل پلاس ، اینستاگرام و لینکدین را مورد بررسی قراردهند . در این موتور جستجو امکان ، اعمال انواع فیلترها وجود دارد .
  • Indeed : یک موتور جستجو است که در زمینه استخدام کارمند و معرفی مشاغل به کارجویان فعالیت می کند و سعی دارد تا ارتباط بین کارمند و کارفرما را تسهیل نماید . کاربران امکان ارسال نمونه کارهای خود را دارند و همچنین می توانند رزومه های خود را آپلود کنند و به جستجو در پایگاه داده شغلی پرداخته و موقعیت های شغلی متناسب با خود را بیابند . کارفرمایان نیز می توانند نیروهای متناسب با با نیاز خود را یافته و به استخدام آنها بپردازند .

گردآوری و انتشار : مسعود معاونی
کد مطلب : A97052701
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ماه ۱۳۹۷
منبع : سایت ویکی پدیا و تیچ تارگت

اینجا محل تبلیغ شما می باشد