زمان مطالعه تقریبی: 11 دقیقه

در این پست می خواهیم درباره سئو صحبت کنیم و اینکه که چگونه یک سازمان می تواند وب سایت خود را در صفحات موتورهای جستجو در صدر قرار دهد و در لیست موضوعات مرتبط با فعالیت های سازمانی قرار گیرد.

سئو سایت

موتورهای جستجو همواره از یک مکانیزم شاخص بندی برای وب سایت های برتر استفاده می کنند. چنین شاخص بندی به Spiders معروف است و صاحبان وب سایت ها می توانند با استفاده از بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) به بهبود داخلی و خارجی وب سایت خود بپردازند .

هدف از سئو توسط موتورهای جستجو چیست؟

امروزه موتورهای جستجو مانند گوگل ، بینگ و یاهو به افراد برای یافتن وب سایت های هدف کمک می کنند و از اتلاف وقت افرارد جلوگیری می کنند . موتورهای جستجو به صورت متوالی ترافیک وب سایت ، وبلاگ ها و صفحات رسانه های اجتماعی را بررسی می کنند و با توجه به کلمات کلیدی ، مرتبط ترین نتایج را در لیست های خود نمایش می دهند .

SEO یک مفهوم گسترده تر دیگری به نام برنامه ریزی بازاریابی موتور جستجو (Search Engine Marketing) را ایجاد می کند که از آن به  SEM یاد می شود . از طرف دیگر مفهومی به نام تبلیغات موتورهای جستجو نیز وجود دارد (Search Engine Advertising) که از آن با نام SEA نام برده می شود . در واقع SEM از دو مفهوم SEO و SEA تشکیل شده است .

نگاهی به سئو ارگانیک و غیر ارگانیک

سئو ارگانیک

SEO و SEA در واقع مکمل یکدیگر هستند و می توانند به طور هم زمان توسط یک سازمان توسعه داده شوند . هدف کلی SEM در واقع افزایش شهرت و معروفیت یک سازمان و یا برند تجاری می باشد و در آن به دنبال بازاریابی کسب و کار می باشیم . SEM با ترکیبی از SEO و SEA به دنبال یافتن مشتریان بالقوه جدید برای سازمان ، محصولات و یا خدمات می باشد . به عنوان مثال وقتی که یک مشتری درباره گوشی هوشمند در حال تحقیق است می تواند با وارد کردن این کلمه در یک موتور جستجو ، شرکت های مطرح (۱۰ شرکت برتر از لحاظ SEO ) در این زمینه را بیابد و یا شرکت های که از طریق SEA به معرفی خود می پردازند را ببیند.

SEO به صورت ارگانیک و طبیعی به معرفی شرکت های مطرح می پردازد، در حالی که SEA با دریافت مبالغی به تبلیغ یک وب سایت می پردازد. با توجه به رایگان بودن SEO (هزینه مستقیم ندارد) این روش در بسیاری از شرکت ها مورد توجه قرار می گیرد . هنگامی که افراد به یک موتور جستجو نگاه می کنند لینک های که دارای اعتماد بیشتری  هستند را در بالای موتور جستجو مشاهده می کنند و البته تعدادی از این لینک ها که رنگ آن ها کمی متفاوت می باشد، لینک هایی هستند که با پرداخت پول در بالای لیست قرار گرفته اند.

بررسی SEO و SEA

آیا الگوریتم های سئو قابل حدس زدن است؟

باید به این موضوع توجه داشت که SEO یک روش ساده و آسان برای معرفی یک سایت به موتورهای جستجو نمی باشد و روش SEO در سایت های مختلف متفاوت است و روش انجام آن قابل حدس زدن به صورت عمومی نمی باشد. هر موتور جستجو دارای یک الگوریتم خاص و پیچیده برای خود می باشد که آن را به صورت سرّی برای خود نگه می دارد.

SEO را می توان ترکیبی از علم و هنر در یک وب سایت تعریف کرد. در ادامه به معرفی ترفندهایی برای SEO بهتر یک وب سایت خواهیم پرداخت و به شکلی از انجام کارهای پر هزینه هم چون SEA اجتناب خواهیم کرد.

برای استفاده از SEO یک وب سایت باید به طور متوالی سایت خود را بهبود بخشید و SEO را به عنوان یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی برای کسب و کار خود اجرا کرد. برای دیدن نتایج SEO باید حوصله و صبر زیادی را از خود به خرج داد. امروزه موتورهای جستجوی مختلفی وجود دارد از جملهwww.google.com  , www.search.yahoo.com , www.bing.com  , www. ask.com  .ما تعداد زیادی از موتورهای جستجو را هم داشته ایم که امروزه ناپدید شده و یا توسط شرکت های دیگر خریداری شده اند که شما می توانید برای مشاهده تاریخچه این موتورهای جستجو به وب سایت www.thehistoryofseo.com مراجعه کنید وهم چنین برای دیدن موتورهای جستجو و آمار آن ها  در مناطق مختلف جهان به وب سایت www.gs.statcounter.com مراجعه کنید.

بررسی مکانیسم موتورهای جستجو

 مکانیسم شاخص بندی موتورهای جستجو یک انگیزه قوی در حمایت از SEO بوجود می آورد . موتورهای جستجو در زمان منظم کل محتوای وب منتشر شده جدید را بررسی می کنند و به صورت خزنده اصلاحات را در نظر می گیرند . آن ها متن ، شرح ، تصویر ، ابرداده ، عناوین صفحه و URL ها را در نظر می گیرند . آن ها به دنبال لینک های ورودی و خروجی ، کلمات کلیدی مرتبط و فرکانس های مرتبط با این کلمات و متا تگ ها می گردند و بر اساس این اطلاعات برای صفحات وب وزن و رتبه بندی ایجاد می کنند .

بنابراین می توان گفت که Spider در واقع یک برنامه خودکار است که به شاخص بندی صفحات وب پرداخته و محبوب ترین صفحات را شناسایی کرده و به آن ها نمره می دهد. در واقع زمانی که می گوییم یک Spider در حال خزیدن در وب برای جستجو محتوای جدید است منظورمان یک ربات خزنده برای ایجاد پرس و جوهای جستجو می باشد.

در حدود ۲۰۰ عامل در رتبه بندی الگوریتم یک موتور جستجو  تعیین کننده می باشند، که از آن جمله می توان به اعتماد دامنه میزبان، محبوبیت لینک، استفاده درست از کلمات کلیدی، ترافیک ورودی و غیره اشاره کرد . برای شناسایی عوامل مطرح در رتبه بندی می توان به وب سایت www.moz.com/search-ranking-factors مراجعه کنید.

پنالتی شدن توسط موتورهای جستجو

هم چنین یک موتور جستجو می تواند از مجازات های برای وب سایت هایی که بیش از حد به بهینه سازی (SEO) توجه می کنند، استفاده کند.

به عنوان مثال وب سایت هایی که به شکل گسترده ای از کلمات کلیدی استفاده می کنند و یا از لینک های سایت های قمار بهره می برند. در چنین مواقعی موتورهای جستجو پنالتی های خاصی برای صاحبان چنین وب سایت های در نظر می گیرند که باعث می شود رنک (Rank) چنین سایت های بالا نیاید. تکنیک black hat روشی برای مقابله با محتوای جعلی و غیر معتبر می باشد که در آن چنین سایت هایی به شدت جریمه می شوند و این وب سایت ها ناچار به پذیرش تکنیک white hat می شوند.

نمونه های از چنین تخلفاتی را می توان به کپی برداری از محتوا بدون ذکر منبع، استفاده از کلید واژه های بی ربط، خرید و فروش لینک های ورودی، هدایت به صفحات جعلی و مخرب، تقلب در نتایج موتورهای جستجو و … ذکر کرد.

بسیاری از مردم امروزه از موتورهای جستجو برای یافتن نیازمندی های کسب و کار خود استفاده می کنند بنابراین باید به سراغ نکته ها و ترفندهای SEO رفت. ترفندهای SEO به چند دسته زیر تقسیم می شوند :

    • داخلی (در صفحه ای از سایت و یا درون خود هسته سایت ) که باید در آن به بهبود معماری سایت یا صفحه پرداخته شود .
        • خارجی(خارج از سایت ) که در آن بهبود باید در لینک های خارجی که به وب سایت یا وبلاگ ختم می شوند صورت پذیرد .

ارتقا کیفیت محتوا و تجربه کاربران از سایت

در سطح امور داخلی یک وب سایت ، شما باید معماری یک وب سایت را به شکل مناسب بهینه کنید تا با هر مرورگری قابل استفاده باشد (Responsive) و از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. امروزه بسیاری از افراد بوسیله گوشی های موبایل به اینترنت دسترسی پیدا می کنند پس سایت شما باید قابلیت دسترسی موبایلی را هم داشته باشد.

هم چنین تکنولوژی مورد استفاده شما باید دارای سرعت و کیفیت مناسب و قابل قبولی باشد و داده ها و تصاویر به سرعت بارگذاری شود. برای این منظور سعی کنید از عکس های متناسب و به اندازه استفاده کنید. همواره سعی کنید از عناوین منحصربفرد در سایت و کلمات کلیدی خود استفاده کنید و از تکرار کلمات کلیدی در یک دوره خاص بپرهیزید.

فایل های استفاده شده در مطالب خود را منحصربفرد و مرتبط با موضوع اصلی انتخاب کنید. عناوین اصلی باید کوتاه، زیبا و دلنشین انتخاب شوند چرا که در ردیابی و جستجوها زمان نقش حیاتی دارد. سعی کنید از یک توضیح کوتاه برای محتوای واقعی بهره ببرید .

در این محتوا درباره اهمیت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو در وب سایت وبسیما صحبت شده است

کلمات کلیدی

سعی کنید کلمات ایده آلی را پیدا کنید که شامل حجم بالایی از پرس و جو باشند و رقابت کمی درباره آن ها وجود داشته باشد یعنی توسط سایت های دیگر زیاد استفاده نشده باشند. کلمات کلیدی مناسب و پرکاربرد را می توانید  در آدرس www.adwords.google.com مشاهده کنید. در این جا ما باید به دنبال یک تعادل بین کلمات حجم بالا و رقابت کم باشیم. کلمات کلیدی با ارزش می توانند تبدیل به بازدید کنندگانی شوند که موجب توسعه کسب و کار ما می شوند. برای تحلیل و ارزیابی حتما از وب سایت www.google.com/analystics استفاده کنید .

هم چنین شما برای یک SEO مطلوب نیاز دارید که به نظرات بازدید کنندگان، جستجوگران و مشتریان خود توجه کنید و از آن ها بازخورد بگیرید و سعی کنید از انواع برنامه های نظارتی بهره ببرید و منطقه و ناحیه مراجعه کنندگان و سایر اطلاعات زمینه ای را برای استفاده های تجاری و بهره برداری اقتصادی در نظر داشته باشید. هم چننین دقت داشته باشید که ترفندهای سئو در طول زمان ممکن است دچار تغییر و دگرگونی شوند.

سئو خارجی

تا به این جا بر روی فعالیت های درونی در یک وب سایت متمرکز بودیم اما از این جا به بعد می خواهیم بر روی کارهایی که از خارج یک وب سایت می تواند بر روی SEO مطلوب یک وب سایت تاثیر بگذارند متمرکز می شویم.

سعی کنید همواره بر روی لینک های ورودی به سایت تان تمرکز کنید. لینک های خارجی موضوع مهمی برای موتورهای جستجو می باشند. سعی کنید همواره لینک وب سایت تان را در سایت های معتبر دیگر قرار دهید تا بدین وسیله شهرت و رتبه وب سایت تان ترقی پیدا کند. معمولا رتبه وب سایت ها در سایت www.alexa.com قابل مشاهده است. شما می توانید لینک وب سایت خود را در سایت های نظیر ویکی پدیا قرار دهید و یا از رسانه های اجتماعی برای انتشار لینک وب سایت خود استفاده کنید.

تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو یک سایت

شما در زمینه بهینه سازی صفحات اجتماعی نیز باید فعال باشید و با اشتراک گذاری اسلاید(در slideshare) و یا ویدئوها(Youtube) و توییت کردن و وبلاگ نویسی بازدید کنندگان را به سایت خود بکشانید. شما باید حتما وب سایت خود را در موتورهای جستجو و دایرکتوری وب سایت ها ثبت کنید. به عنوان مثال www.google.be/submityourcountent می تواند به بهینه سازی صفحات وب سایت شما و نمایش مکانیسم شاخص بندی و برچسب گذاری محتوا کمک نماید. همواره از ابزارهای نظارتی و اندازه گیری نظیر www.google.com/analystics بهره ببرید و بدین شکل با مانیتورینگ اطلاعات نظیر تعداد بازدید کنندگان، متوسط زمان بازدید و نرخ خروج از صفحه و … برخی از نقاط ضعف یک وب سایت را کشف و آن ها را ارتقاء دهید. شما هم چنین می توانید از www.google.com/webmasters برای بررسی مشکلات مهم موجود در یک وب سایت استفاده کرده و آن را با مدیران سایت به اشتراک بگذارید.

یک مدیر با تجربه باید از تجربه کاربران و بازدید کنندگان وب سایتش برای بهبود سئو سایت استفاده کند. البته این کار روش ساده و آسانی نخواهد بود. برای این کار باید برای نظرات کاربران متریک های متناسبی تعریف شود و نظرات کاربران در بخش های مختلف اندازه گیری شود و اصلاحات مورد نظر صورت پذیرد تا به مرور زمان رضایت کاربر حاصل شود. البته باید دقت شود که این روند همیشگی و مستمر می باشد.

 مترجم و گردآورنده : مهندس مسعود معاونی

آدرس منبع :Springer International Publishing Switzerland 2016
A. Van Looy, Social Media Management, Springer Texts in Business and
Economics, DOI 10.1007/978-3-319-21990-5_6