زمان مطالعه تقریبی: 8 دقیقه

کلمات کلیدی قلب یک سئو می باشد . اگر شما نتوانید کلمات کلیدی خود را بیابید ، هرگز نخواهید توانست یک محتوای کاربر پسند را تولید کنید . بنابراین شما نباید انتظار داشته باشید که در فرآیند پیچیده سئو هم موفق شوید . برای این که بتوانیم یک محتوای تاثیر گذار ایجاد کنیم بایستی کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم .

البتّه توجه داشته باشید که هدف ما از سئو تنها قرارگیری در صفحه اول یک موتور جستجو نمی باشد . بلکه ما به دنبال انتقال ترافیک پولساز به سمت یک سایت می باشیم . ما به دنبال ترافیکی هستیم که حاضر به پرداخت پول بابت محصولات/خدمات یک سایت باشند .

تعیین کلمات کلیدی

شناسایی کلمات کلیدی طلایی :

برای شناسایی کلمات کلیدی طلایی باید هدف خود از سئو را به درستی تعیین کنید . آیا شما به دنبال یک سئو پولساز می باشید یا این که فقط قرار است در صفحات اول موتورهای جستجو باشید . آن چه قطعی است این است که هدف همه کسب و کارها از سئو کسب درآمد می باشد .

کسب و کارها به دنبال این هستند که در کلمات کلیدی مرتبط با کارشان در صدر لیست موتورهای جستجو قرار گیرند تا بتوانند فروش خود را بهبود بخشند . برای این که شما در فرآیند سئو موفق شوید باید دارای یک استراتژی سئو قوی باشید . این استراتژی می تواند تعیین کلمات کلیدی شما را در درازمدت تحت تاثیر قرار دهد .

نقش خلاقیت در شناسایی کلمات کلیدی طلایی :

شما برای این که بتوانید بهترین کلمات کلیدی را برای تجارت خود شناسایی کنید به کمی نبوغ و خلاقیت نیاز دارید . شما می توانید با تفکر و با استفاده از ابزارهای تعیین کلمات بسادگی به اهداف کلیدی خود برسید . برای این منظور به دو نکته زیر توجه ویژه ای داشته باشید :

۱- شناخت نیت و قصد کاربر (user intent) :

بسیار مهم است که بدانیم یک کاربر به چه هدفی جستجو می کند . معمولا یک کاربر به یکی از سه هدف زیر جستجو می کند :

  1. اطلاعاتی : کسب اطلاعاتی درباره یک موضوع
  2. تراکنشی : خرید اینترنتی یا پرداخت بانکی
  3. پیمایشی : سرگرمی ، وبگردی و ..

۲- تعداد جستجو (search volume) :

یکی از مهمترین موضوعاتی که باید توجه شود تعیین چگالی یک کلمه کلیدی در جستجوی کاربران می باشد . معمولا کاربران سه دسته از عبارات را در جستجوهای خود به کار می برند :

  1. کلمات اصلی (head) : معمولا این کلمات مفاهیم اصلی را می رسانند مانند موبایل
  2. Middle tail : این دسته از عبارات که معمولا دو حرفی هستند ما را به سمت نیت کاربر هدایت می کنند مانند خرید موبایل
  3. Long tail : در اینجا نیت و هدف کاربر کاملا مشخص است و با عباراتی ۳ یا ۴ کلمه ای مواجه ایم . مانند خرید موبایل سامسونگ گلکسی

سعی کنید در انتخاب کلمات کلیدی به سراغ عبارات طولانی تر (long tail) بروید . امروزه کاربران معمولا جملات بلندتری را جستجو می کنند . از طرفی دیگر در کلمات کلیدی اصلی (همان کلمات کوتاه مانند موبایل ، لپ تاپ و …) رسیدن به صفحه اول موتورهای جستجو کار دشواری است . عبارات بلند ترافیک موثرتری را برای شما به ارمغان می آورند و نرخ تبدیل مناسب تری را دارند .

نکات مهم در تعیین کلمات کلیدی :

  • هم نویس ها (Homographs) : در کلماتی که شکل ظاهری یکسانی دارند دقت کنید مانند شیرآب و شیر جنگل
  • مخفف ها (Acronyms) : مثلا ممکن است کلمه SMS دارای معنا و مفهوم دیگری هم باشد و ترافیک ناخواسته ای را برای شما بیاورد و باعث افزایش نرخ پرش شما شود .
  • نگارش های مختلف : خیلی از کلمات دارای نگارش های گوناگونی هستند مانند مایکروویو و ماکروفر یا اینترنت اشیا و اینترنت اشیاء .

ابزارهای مطرح در شناسایی کلمات کلیدی :

۱– گوگل ترندز:

برای شروع کار می توانید به سراغ گوگل ترندز بروید . برای این منظور بر روی لینک کلیک کنید یا به آدرس https://trends.google.com مراجعه کنید . بعد از ورود به صفحه اصلی گوگل ترندز ابتدا نام کشور ایران را انتخاب کنید . شما می توانید از گوگل ترندز برای مقایسه دو کلمه کلیدی به راحتی استفاده کنید . حتی می توانید مقایسه کنید که کلمه کلیدی شما در کدام ناحیه جغرافیایی جستجوی بیشتری را به خود اختصاص داده است .

۲- Keyword Planner :

شما با کمک این ابزار می توانید متوجه شوید که هر کلمه کلیدی در هر ماه چند بار جستجو می شود . هر چند که این ابزار از لحاظ عدد و رقم دقیق نمی باشد امّا شما می توانید به کمک این ابزار رقابت موجود برروی کلمات کلیدی را شناسایی کنید . برای استفاده از این ابزار با توجه به تحریم بودن کشور نیاز به فیلترشکن دارید . برای استفاده از این ابزار به لینک زیر بروید :

https://ads.google.com/home/tools/keyword_planner

۳- MOZ :

شما می توانید به آسانی وارد لینک زیر شوید و این ابزار را دریافت و بر روی سیستم خود نصب کنید .

https://moz.com/product/pro/seo_toolbar

سپس در سایت moz ثبت نام کنید . با وارد شدن به اکانت کاربری تان اطلاعاتی درباره اعتبار دامنه (DA) و اعتبار صفحات (PA) در اختیار شما قرار می گیرد . هرچه مقادیر PA و DA بالاتر باشد اعتبار سایت شما بیشتر می شود .

۴- توجه به پیشنهادات گوگل :

هنگامی که شما موضوعی را گوگل می کنید با یک سری پیشنهادات گوگل مواجه می شوید (Google instant و google related search) . این پیشنهادات گوگل در واقع کلماتی هستند که بیشترین جستجو را از سوی مخاطبان شما داشته اند .

۵– سایر سایت ها و امکانات کاربردی :

  • ویکی پدیا : شما به کمک این سایت می توانید کلمات کلیدی مرتبط زیادی را پیدا کنید . همچنین ویکی پدیا یک سایت ایده آل برای بک لینک سازی می باشد . فقط باید کمی بر روی آن وقت بگذارید .
  • سایت های رقبا : رقبای شما می توانند یک مرجع خوب برای یافتن دسته بندی ها و موضوعات کلیدی باشند . مسلما رقبای اصلی شما از نیروها و امکانات خوبی برای آنالیز بهره می برند . شما می توانید با زیرنظرگرفتن آنها به کلمات کلیدی طلایی دست یابید .
  • Ahrefs : این سایت اطلاعاتی درباره بک لینک های سایت های دیگر (رقبا) به شما می دهد . همچنین می توانید از آن برای لینک سازی استفاده کنید .
  • Keyword tool dominator : این سایت به شما امکان جستجو در زمینه عبارات کلیدی یا همان Long tail ها را می دهد . این سایت به پایگاه داده های گوگل ، آمازون ، یاهو و… دسترسی دارد . بنابراین بهترین گزینه ها را به شما پیشنهاد خواهد کرد و شما می توانید قویترین کلمات کلیدی را برای سایتتان بیابید .
  • Kwfinder : این ابزار به ما کمک می کند تا کلمات کلیدی با ترافیک بالا را شناسایی کنیم .این ابزار دارای اکانت های رایگان و پولی می باشد . پیشنهاد می شود برای شروع کار از ابزارهای رایگان آن استفاده کنید .
  • Lsigraph : این ابزار به شما کمک می کند تا لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با یک موضوع را در اختیار داشته باشید . در واقع این ابزار کلمات مترادف و هم معنی را برای شما ایمیل می کند . این سایت می تواند هم در شناخت کلمات کلیدی موثر به شما کمک کند و هم در تولید محتوا و یافتن کلمات هم معنی و پرتکرار برای شما کارگشا باشد .
  • Keywordgen.com : یک ابزار برای تبدیل کلمات اصلی (head) به عبارات کلیدی (long tail) می باشد .
  • Keywordtool.io : این ابزار براساس کلمه کلیدی پایه شما بیش از ۷۰۰ کلمه کلیدی مرتبط به شما می دهد . هم چنین این سایت می تواند کلمات کلیدی مناسب برای موتورهای جستجو مختلف را ارائه کند .
  • tabliq.com : و در پایان یک ابزار کاملا ایرانی را برای تحقیق کلمات کلیدی معرفی می کنیم . شما بعد از ورود به این سایت می توانید به بخش ابزارها رفته و از انواع امکانات این سایت بهره مند شوید .

آموزش عملی :

در این جا قصد داریم کلمات کلیدی را برای یک موضوع استخراج کنیم . فرض کنید قبلا بوسیله گوگل ترندز و ابزارهای دیگر موضوع اصلی خود را “طراحی سایت ” انتخاب کرده باشیم . حالا مراحل زیر را دنبال می کنیم :

  1. ابتدا در گوگل کلمه طراحی سایت را جستجو می کنیم . مشابه شکل ۱ ، پیشنهادات گوگل را یادداشت می کنیم .
  2. سپس با استفاده از پیشهادات گوگل دوباره سرچ می کنیم .
  3. مراحل ۱ و ۲ را آنقدر تکرار می کنیم تا به عبارات بلند و جمله گونه برسیم .
شکل ۱

همچنین برای انجام مراحل فوق می توانیم از سایت tabliq.com هم استفاده کنیم . نهایتا باید به یک هرم مثل شکل زیر برسیم :

هرم کلمات کلیدی

گردآوری : مسعود معاونی