زمان مطالعه تقریبی: 8 دقیقه

در چند وقت اخیر، موضوعات بسیاری دربارۀ هوشمصنوعی مطرح شده است. از زمانی‌که ChatGPT معرفی شده است، شاهد تغییرات بسیاری در مفاهیم مرتبط با بازاریابی بوده‌ایم. به‌خصوص فرایندهای بازاریابی محتوا (Content Marketing) و تولید محتوا دستخوش تغییرات بسیاری شده‌اند. استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی امکان تغییرات سریع در استراتژی‌های کسب‌وکارها را فراهم می‌آورد.

در این مابین کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌های نوپا بیشترین منفعت را از به‌کارگیری AI در فرایندهای بازاریابی خواهند برد، زیرا قدرت رقابت‌پذیری آن‌ها به شکل ملموسی با کمک این ابزارها افزایش خواهد یافت.

چگونه شرکت‌ها از هوش مصنوعی در بازاریابی خود استفاده می‌کنند؟

استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) موضوع جدیدی نیست و سالیان سال سال در موضوعات مختلف از آن استفاده شده است. اما استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی برای شرکت‌های کوچک و متوسط، موضوعی جدید محسوب می‌شود که علی‌رغم چالش‌های اساسی که دارد، مزایای متفاوتی را به‌وجود خواهد آورد.

استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی علاوه‌بر شرکت‌ها برای اینفلوئنسرها، بازاریابان فریلنسر، کارشناسان محتوا، آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و.. کاربرد خواهد داشت. هوش مصنوعی کمک زیادی به شناسایی مسائل، ارائه ایده‌های الهام‌بخش و همچنین بهبود استراتژی و فرایندهای بازاریابی نوین خواهد کرد.

دلایل استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی و طراحی استراتژی

دلایل بسیاری برای استفاده از هوش مصنوعی در استراتژی بازاریابی وجود دارد. مهمترین دلیل استفادۀ بازاریابان پیشگام از هوش مصنوعی، خودکارسازی یا همان اتوماسیون فرآیندهاست.

به‌عنوان یک بازاریاب دیجیتال، گاهی اوقات حس می‌کنیم که با لیستی گسترده از وظایف روبه‌رو هستیم. زیرا همیشه رسانه‌ای جدید، فرمت محتوایی متفاوت یا حتی شبکه‌های اجتماعی پرطرفدارتری وجود دارند که بسیاری از موضوعات ترند بازاریابی را پوشش می‌دهند.
به‌طوری که هر چه تلاش می‌کنیم و تیم‌های کاری را گسترش می‌دهیم، امکان رسیدگی به تمامی این وظایف وجود ندارد و این برای بازاریابی دیجیتال بد است که موقعیتی را از دست بدهند!

حقیقت این است که بازاریابان دیجیتال هر چقدر پرتلاش و حرفه‌ای هم باشند، بدون کمک از ابزارهای هوشمند اتومات، امکان دستیابی به تمامی امتیازات موجود در دیجیتال مارکتینگ را ندارند. اینجاست که AI وارد می‌شود.

هوش مصنوعی این توانایی را دارد که بسیاری از کارهای تکراری یک بازاریاب را خودکار انجام دهد. از تنظیم زمان جلسات و قرارهای کار گرفته تا ارائه گزارشاتی دقیق دربارۀ معیارهای کمپین تبلیغاتی، بهینه‌سازی مکان و زمان اجرای تبلیغات و.. توسط هوش مصنوعی انجام‌پذیر است. با مجموعه‌ای از ابزارهای هوش مصنوعی، بازاریابی کسب‌وکار ساده‌تر و بهینه‌تر خواهد شد.

بازاریابان از هوش مصنوعی چگونه در بازاریابی خود استفاده می‌کنند؟

برای اینکه به درک درستی از نحوۀ استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی برسیم، به بررسی نتایج نظرسنجی می‌پردازیم که ۱۰۰۰ بازاریاب آمریکایی انجام شده است:

  • بازاریابان فریلنسر:
    • ۴۶٫۷۲ درصدشان موافق استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی هستند؛
    • ۲۷٫۵۱ درصد با استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی مشکلی ندارند؛
    • ۲۵٫۷۶ درصد مخالف استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی هستند.
  • بازاریابان فعال در تیم‌های بازاریابی داخل سازمان‌ها:
    • ۳۹٫۱ درصدشان موافق استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی هستند؛
    • ۳۳ درصد با استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی مشکلی ندارند؛
    • ۲۷٫۹ درصد مخالف استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی هستند.
  • بازاریابان فعال در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ:
    • ۳۷ درصدشان موافق استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی هستند؛
    • ۳۴٫۷۵ درصد با استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی مشکلی ندارند؛
    • ۲۷٫۵۹ درصد مخالف استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی هستند.


در هر سه دسته استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی مورد توجه اکثریت قرار گرفته است، اما تفاوت‌های قابل توجه‌ای در آمارها وجود دارد. به‌عنوان مثال فریلنسرها تا حدود زیادی علاقه بیشتری به هوش مصنوعی در فرایندهای بازاریابی دارند. واقعا چرا؟!

شاید به این دلیل که آن‌ها به تنهایی کار می‌کنند و صرفه‌جویی در زمان برای آن‌ها اهمیت دارد. به همین دلیل بیشتر به سراغ ابزارهای هوش مصنوعی می‌روند که امکان خودکارسازی فعالیت‌ها را فراهم می‌آورند.

استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از بخش‌هایی در صنعت دیجیتال مارکتینگ است که بیشترین تاثیر را از هوش مصنوعی پذیرفته است. اگر قصد دارید که از هوش مصنوعی در بازاریابی محتوای خود استفاده کنید، حتماً به کارکردهای زیر توجه جدی داشته باشید:

۱- ایجاد بخش‌های از محتواهای بازاریابی با کمک هوش مصنوعی

هنوز اکثر بازاریابان محتوایی موافق استفاده از هوش مصنوعی در تولید کامل محتوا نیستند. اما استفاده از هوش مصنوعی در ایجاد بخش‌هایی از محتوا مورد تایید اکثر بازاریابان محتوایی است. زیرا استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی محتوایی موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شود. هرچند هنوز هم دغدغه‌هایی در زمینه جریمه شدن توسط گوگل برای چنین محتواهایی وجود دارد.

استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوای جزئی (Partial Content) در بخش‌هایی از محتوای اصلی ارزشمند است. به‌عنوان مثال سوالات متداولی که کاربران می‌پرسند را با کمک AI شناسایی کرده و پاسخ‌های مناسبی ارائه دهید. همچنین استفاده از هوش مصنوعی در تهیه متن‌های کپی‌رایتری نقش مهمی در بهبود محتواهای بازاریابی خواهد داشت.

۲- ایجاد محتوای کامل

یکی از مهمترین تعهدات بازاریابان برای تحول در بازاریابی دیجیتال، تولید محتوا است. استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی برای تولید محتواهای کامل (Whole Content) نیز در حال توسعه و رشد است.
تولید مقالات وبلاگی، پست‌های لینکدین، مقالات رایگان، کتاب‌های الکترونیکی و.. توسط هوش مصنوعی، صرفه‌جویی زیادی را در زمان بازاریابان ایجاد خواهد کرد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بر روی موضوعات کلیدی‌تر تمرکز کنند.

امروزه دغدغه‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا و احتمال بیکار شدن نویسندگان محتواها وجود دارد، ولی در پاسخ باید بگوییم که هنوز انسان‌ها نقش کلیدی در بسیاری از مراحل بازاریابی دیجیتال دارند و هوش مصنوعی توانایی پذیرفتن تمامی نقش‌ها را ندارد. پس زیاد نگران نباشید!

۳- کمک به تحقیق در تولید محتوا

تحقیق (Research) به همان اندازۀ تولید محتوا در فرایندهای بازاریابی وقت‌گیر است. یافتن منابع قابل اعتماد و سازمان‌دهی تحقیقات ساعت‌ها از زمان یک فریلنسر را خواهد گرفت. استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی، نه‌تنها سرعت عمل را بهبود خواهد داد، بلکه ممکن تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را در کمپین‌های بازاریابی ایجاد خواهد کرد.

دستیبابی به اطلاعات کاربردی و مرتبط در تحقیقات با کمک هوش مصنوعی موجب خواهد شد تا زمان کمتری از محققان و نویسندگان هر کسب‌وکاری گرفته شود و آن‌ها هوشمندانه‌تر به دنبال تحقق اهداف بازاریابی و فروش باشند.

۴- ایجاد طرح کلی در محتواهای بازاریابی با استفاده از هوش مصنوعی

در بسیاری از مواقع برای موفقیت در بازاریابی محتوا، داشتن یک طرح مناسب برای ترکیب اطلاعات در تولید محتوا، اهمیتی دوچندان می‌یابد. تولید محتوایی که هم مناسب خزنده‌های گوگل باشد و هم برای انسان‌ها تجربه کاربری خوبی را رقم بزند، همیشه ساده نیست.

استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی محتوایی برای ایجاد طرح‌های کلی کارگشا خواهد بود. اینکه چارچوب (Outline) محتوا مشخص شود به فریلنسر کمک زیادی برای تولید محتواهایی خواهد کرد که پیام بازاریابی را به درستی به مخاطبان انتقال می‌دهند.

۵- ایجاد طوفان فکری با کمک هوش مصنوعی!

ایده‌پردازی در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و تیم‌های تولید محتوا شیوه‌ای برای خلق راهکارهای نوآورانه در بازاریابی است. اما فریلنسرها چطور؟ آن‌ها باید با چه کسی/کسانی طوفان فکری داشته باشند. حل مشکلات مشتریان یا کسب‌وکارها در بسیاری از اوقات تنها با یک مغز امکان‌پذیر نیست و اینجاست که استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی به کمک فریلنسرها خواهد آمد.

۶- تهیه گزارشات

داده‌های بازاریابی اهمیت زیادی برای تصمیم‌گیری و تعیین جهت کسب‌وکار دارند. با استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی امکان تهیه گزارشات با سرعت بالا وجود دارد و بازاریابان با اطمینان‌خاطر از صحت اطلاعات به تحلیل داده‌ها خواهند پرداخت.
فریلنسرهایی که دانش کمتر و امکانات محدودتری برای تهیه گزارشات بازاریابی دارند از هوش مصنوعی برای تحلیل کمپین‌های تبلیغاتی و بهینه‌سازی آن‌ها استفاده خواهند کرد.

۷- بهبود محتوا با کمک ویراستاری هوشمند

شما نویسندۀ خوبی هستید؟
توانایی بالایی در تولید محتواهای کاربرپسند دارید؟
اصول سئو محتوا در گوگل و سایر موتورهای جستجو را می‌شناسید؟
ترندهای روز در بازاریابی و تبلیغات را می‌دانید؟
و..
اما آیا ویراستار خوبی هم هستید؟ یا زمان کافی برای ویراستاری تعداد زیادی از متون را دارید؟

در پاسخ باید بگوییم که بازاریابان محتوایی با استفاده از هوش مصنوعی دیگر نیازی به این ندارد که خودشان محتواهای وبلاگی، صفات لندینگ‌پیج، پست‌های شبکه‌های اجتماعی یا حتی محتواهای کتاب‌های الکترونیکی را ویرایش کنند. ویراستاری در مقیاس بزرگ، زمان زیادی می‌گیرد و امکان بروز اشتباهات را افزایش می‌دهد.

ابزارهای هوش مصنوعی کمک زیادی به ویراستاری کلمات خواهند کرد و عملکردی به مراتب بهتر از ویراستاران انسانی خواهند داشت.

سخن پایانی

استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی موجب شده تا کسب‌وکارها فرصت تحول بیشتری داشته باشند. تحول در بازاریابی محتوا با کمک هوش مصنوعی، زمینه‌های لازم برای تغییرات سریع در شیوه‌های مارکتینگ را فراهم آورده است.
بدون تردید در وب۳ ساختارهایی محتوایی، متفاوت از آن چیزی خواهد بود که امروز شاهد آن هستیم. بنابراین استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی، تمرینی برای انعطاف‌پذیری بیشتر در مقابل تغییرات تکنولوژیکی خواهد بود.

حمایت مالی
شما خواننده گرامی از مقالاتی که به هدف آموزش در این وبلاگ تهیه می‌شوند، می‌توانید حمایت مالی کنید. حمایت مالی خوانندگان از مقالات موجب تقویت انگیزه‌ برای تولید محتواهای مفیدتر خواهد شد.
لینک حمایت مالی: zarinp.al/moaveni