زمان مطالعه تقریبی: 16 دقیقه

تا همین چندسال پیش وبلاگنویسی تنها یک تفریح برای بلاگرها محسوب می‌شد. کسانی‌که علاقه به نویسندگی داشتند، وبلاگ را به عنوان محلی برای انتشار محتوای خود و اشتراک‌گذاری آن با مخاطبین خود می‌دانستند. امّا گذر زمان دنیای وبلاگنویسی را با تغییرات اساسی مواجه کرد. امروزه شاهد این هستیم که مدل‌های درآمد از وبلاگ ها گسترش پیدا کرده‌اند.

بنابراین اگر قلم خوبی دارید و می‌توانید محتواهای تاثیرگذاری را بنویسید، در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا با روش‌های درآمدزایی از یک وبلاگ بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه وبلاگنویسی

بررسی مدل های درآمد از وبلاگ

سال ۱۹۹۰ بود که تیم برنزلی با راه‌اندازی وب جهانی توانست یک پروتکل ارتباطی قدرتمند برای انتقال ابرمتن در شبکه اینترنت بوجود بیاورد. شاید آن زمان او هرگز تصور نمی کرد که پروتکل HTTP به یکی از مهمترین پروتکل‌های ارتباطی در اینترنت تبدیل شود و روزی وب جهانی تبدیل به مهمترین زیرساخت برای رشد تجارت آنلاین(e-commerce) شود.

وبلاگنویسی در اوایل کار ساده‌ای نبود. در آن زمان یک بلاگر برای ایجاد یک وبلاگ می‌بایست به زبان HTML مسلط می‌بود. امّا با گذر زمان سرویس‌های وبلابگدهی زیادی بوجود آمدند که رابط کاربری(User Interface) ساده‌تری داشتند و با کمک آنها این امکان وجود داشت که تنها در عرض چند دقیقه یک بلاگ جدید بوجود آورد و یک محتوای چند رسانه‌ای را با کاربران به اشتراک گذاشت.

بلاگنویسی در ایران

در ایران هم در ۲۵ سال گذشته وبلاگنویسان فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کردند. وجود پلتفرم‌های نظیر بلاگفا، میهن بلاگ، بلاگر، پرشن بلاگ و.. در دهه ۸۰ هجری شمسی امکان ترویج بلاگ‌ها را در بین ایرانیان ساده کرد. دهه ۹۰ وبلاگنویسان به سراغ سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر وردپرس و جوملا رفته‌اند و با کمک این CMS ها توانستند ارزش‌آفرینی بیشتری را برای خود ایجاد کنند.

 هم اکنون بخوانید: ۱۲ گام طلایی برای تولید محتوا در وبلاگ‌ها

چگونه از وبلاگ خود پول در بیاوریم؟

تا همین چند سال پیش کسب درآمد از وبلاگنویسی دور از تصور بود. حتی وبلاگنویسان حرفه‌ای این کار را تنها به دلیل عشق و علاقه‌ای که داشتند انجام می‌دادند. ولی با رشد فضاهای مجازی و ایجاد مفهومی به نام بازاریابی محتوایی(Content Marketing) وبلاگنویسی به عنوان یک شیوه ارزشمند برای یافتن بازارهای جدید مطرح گردید.

بطوری که امروزه اکثر کسب و کارها به دنبال جذب نویسندگان توانمند برای معرفی تجارت خود به مشتریان خود هستند. آنها با هوشمندی که داشتند به این واقعیت رسیدند که بلاگ‌هامی‌توانند با آگاهی بخشی به مخاطبان نقش موثری را در برندینگ و افزایش فروش بیزینس‌شان ایفا کنند.

وبلاگنویسی؛ از یک عشق زیبا 💖💖💖 تا کسب درآمد!!!

کسانی که به وبلاگنویسی علاقمند هستند عاشق کار خود هستند. راه‌اندازی یک وبلاگ جدید هیجان‌انگیزترین اتفاقی است که در زندگی یک بلاگر اتفاق می‌افتد😍😍😍. اتفاقی که با هیچ مبلغ یا واحد پولی قابل اندازه‌گیری نیست🤑🤑🤑.

امّا واقعیت این است که علاقه به تنهایی برای انجام وبلاگنویسی کافی نمی‌باشد و باید کمی هم انگیزه چاشنی آن شود. بنابراین یک وبلاگنویس اگر می‌خواهد در کار خود موفق شود باید به دنبال شیوه‌هایی برای کسب درآمد از وبلاگ خود باشد. شناخت مدل‌های درآمد از وبلاگ می‌تواند به بلاگنویس کمک کند تا کار خود را هدفمندتر به پیش ببرد.

بوم یک وبلاگ

اگر با فضای کسب و کاری، بیزینس پلن و استارتاپ‌ها آشنا باشید حتما تاکنون به سراغ تهیه یک بوم کسب و کار رفته‌اید.(اگر با این موضوع آشنا نیستتید حتما مقاله معرفی مدل‌های کسب و کار را مطالعه کنید). اگر قصد دارید از وبلاگنویسی درآمدی عاید شما یا کسب و کاری که در آن مشغول فعایت هستید، بشود حتما قبل از هرکاری یک بوم برای وبلاگ خود تهیه کنید. در تصویر زیر یک بوم پیشنهادی برای وبلاگ را مشاهده می‌کنید:

بوم وبلاگ‌نویسی

توضیح اجزا بوم وبلاگ‌نویسی

  1. مسئله: قبل از شروع وبلاگنویسی به شناخت کاملی از مسئله‌‌ای برسید که می‌خواهید با کمک وبلاگ آن را حل کنید.
  2. راه حل: راهی که بتوان مسئله شناسایی شده را با کمک آن حل کند. این راه‌حل باید قابلیت اجرا در یک بلاگ را داشته باشد و بهتر است نتایج اجرای آن قابل سنجش با پارمترهای وبلاگنویسی باشد.
  3. شناخت مخاطب: مخاطب خود و پرسوناهای آنان را بشناسید تا بتوانید هدفمند به تولید محتوا بپردازید.
  4. ماموریت و چشم‌انداز وبلاگ: حداقل خودتان باید بدانید که در ۲ یا ۳ سال آینده وبلاگ شما می‌خواهد به کجا برسد.
  5. تحلیل رقبا و شناخت حجم بازار: رقبای فعلی خود را بشناسید. همچنین به درک درستی از ظرفیت‌های موجود در بازاری که می‌خواهید در آن بلاگنویسی کنید دست یابد.
  6. ارزش پیشنهادی: چه ارزشی را به مخاطب خود ارائه می‌دهید که سایر رقبا در دنیای پر رقابت تولید محتوا نمی‌توانند آن را ارائه بدهند.
  7. مزیت یکتا: در وبلاگ‌نویسی یک مشکل جدّی وجود داردکه خیلی سریع ایده‌ها کپی یا شبیه‌سازی می‌شود. چه مزیت خاصی دارید که رقبا نمی‌توانند محتواهایی مشابه شما را تولید و در وبلاگشان قرار دهند(معمولا مزیت یکتا با ارزش پیشنهادی هم‌پوشانی پیدا می‌کنند ولی درمورد بوم وبلاگ‌نویسی سعی کنید بین این دو مفهوم تفکیک قائل شوید).
  8. راهکارهای افزایش بازدید: از چه طریقی مخاطبان را به سمت بلاگ خود می‌کشانید. شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌های خبری، پیامرسان‌ها یا حتی پیامک راهکارهایی برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان و افزایش بازدید وبلاگ است.
  9. تامین دانش فنی و زیر ساخت: اگر می‌خواهید یک بلاگ ایجاد کنید دانش فنی، نیروی تولید محتوا و زیرساخت آن را چگونه تهیه خواهید کرد.
  10. ساختار هزینه‌ها: هزینه‌های ایجاد بلاگ را در دو سال اولی که درآمدی از بلاگ متصور نیستیم را چگونه تامین می‌کنید.
  11. مدل‌های درآمد از وبلاگ: در آینده به چه شکلی از وبلاگ خود پول در خواهید آورد(دقیقا موضوعی که در این پست و در ادامه بطور مفصل به آن خواهیم پرداخت).

چرخه ناب در وبلاگنویسی

فراموش نکنیم که هر بوم وبلاگ‌نویسی تنها برای یک مدّت خاصی دارای اعتبار است. فرآیندهای تولید محتوا در هر بلاگی دچار تغییراتی می‌شود زیرا مسائل مخاطبین یا شرایط بازار به مرور زمان تغییر خواهد کرد. بنابراین بوم هر کسب و کاری را هر چند وقت یکبار ویرایش و بروزرسانی کنید.

چرخه ناب در وبلاگنویسی

چرخه ناب در وبلاگنویسی موضوعی است که باید مورد توجه هر بلاگری باشد. این چرخه همواره باید توسط یک وبلاگنویس اجرا شود تا بتواند وبلاگش در رقابت سنگین بین سایر وبلاگ‌ها باقی بماند.

 یک مقاله دیگر برای شما: چگونه تجربه کاربری را در وبلاگ خود بهبود دهیم؟

مدل‌های درآمد از وبلاگ ؛ بزرگترین دردسر یک بلاگنویس

همانطور که در بوم وبلاگنویسی گفتیم یکی از مهم‌ترین موضوعات در بلاگنویسی داشتن یک مدل درآمد مشخص از وبلاگ می‌باشد. یک وبلاگ اگر می‌خواهد زنده بماند و به صورت مداوم به فعالیت خود ادامه بدهد باید بتواند منابع مالی خوبی را برای خود جذب کند.

بطور کلی ما با دو دسته وبلاگ‌نویس مواجه هستیم:

  1. وبلاگ‌نویسانی که تنها یک وبلاگ ایجاد می‌کنند. این دسته نباید انتظار زیادی برای کسب درآمد از وبلاگ‌شان داشته باشند.
  2. وبلاگ‌نویسانی که یک کسب و کار ایجاد می‌کنند و برای آن کسب و کار بلاگ‌نویسی می‌کنند. این دسته از بلاگر‌ها محصولات یا خدماتی را خلق می‌کنند که برای آن‌ها ارزش‌آفرینی خواهند کرد. این دسته از وبلاگنویسان باید انتظار درآمد بالایی داشته باشند.

قانون ۱ به ۱۰ در وبلاگ‌نویسی

در هر کجای جهان که هستید و قصد دارید به وبلاگنویسی بپردازید باید بدانید که قانون ۱ به ۱۰ خواسته یا ناخواسته مشمول حال شما خواهد شد.

قانون ۱ به ۱۰ می‌گوید:

از هر ۱۰ وبلاگی که ایجاد می‌شود تنها ۱ وبلاگ می‌تواند موفق عمل کند و برای سالیان متمادی دوام بیاورد. مستند این قانون هم تعداد وبلاگ‌هایی هست که سالیان سال بروز نشده‌اند و دارند خاک می‌خورند.

این قانون به این واقعیت اشاره می‌کند که ۹ وبلاگ دیگر از آن جایی که هیچ طرح مشخصی ندارند به احتمال زیاد شکست می‌خورند و از جریان رقابت خارج خواهند شد.

آیا شما هم می‌خواهید جز ۱۰ درصد بلاگ موفق درجهان باشید؟

حالا سوال اساسی این است که چطور می‌توان جزء آن ۱۰ درصد بلاگ موفق شد؟

برای موفقیت باید به این اصل کلیدی توجه کرد:

بلاگی موفق است که از شروع کار به مدل درآمدزایی خود فکر می‌کند و سعی ;kn براساس این مدل درآمدی به سراغ جلب توجه مشتری و بازاریابی محتوا برود. چنین وبلاگی همواره به دنبال عرضه محصول یا خدمتی به مشتریان خود خواهد بود.

وبلاگ فروشگاه جهانی وبلاگنویس

یک وبلاگ‌نویس به بلاگ خود به دید یک فروشگاه بزرگ جهانی می‌نگرد که می‌تواند از هر کجای دنیا مشتریانی را به سمت خود بکشاند. فروشگاهی که از قسمت به قسمت آن باید درآمدزایی کرد. البتّه این درآمدزایی نباید برای مخاطب آزاردهنده باشد و او را از بلاگ فراری دهد.

اگر یک پست بلاگی تولید می‌شود باید هدفی در پشت آن وجود داشته باشد و مشتریانی را به سمت خود بکشاند. هرگاه پستی را تولید کردید که هدفی از تولید آن نداشتید بدانید که مسیر را اشتباه رفته‌اید. پس خیلی سریع به بوم وبلاگ‌نویسی خود برگردید و یکبار دیگر آن را اصلاح کنید.

تبلیغات در وبلاگ آری یا نه؟!!!

بیایید تا در وبلاگ‌نویسی واقع بین باشیم و حداقل با خودمان رو راست باشیم.

کسب درآمد از تبلیغات وبلاگی یک شیوه ساده و روتین است که همه بلاگرها از آن استفاده می‌کنند. امّا با رشد وبلاگ‌ها دیگر نمی‌توان مثل سابق بر روی کسب درآمد زیاد از تبلیغات حساب باز کرد. بنابراین اگر در مدل درآمدی خود کسب درآمد از تبلیغات در وبلاگ را به عنوان اصلی‌ترین شیوه پول درآوردن در نظر گرفته‌اید، بهتر است همین حالا یکبار دیگر به بوم وبلاگنویسی خود برگردید و به بازنگری جدّی در آن بپردازید.

توجه داشته باشید که تبلیغات وبلاگی همیشه یک مدل جانبی برای درآمدزایی از وبلاگ می‌باشد و هرگز بر روی آن حساب ویژه‌ای نکنید. تبلیغات در بحران‌ها و شرایط خاص می‌توانند نجات دهنده بلاگنویس باشند امّا قطعا شیوه حرفه‌ایی برای درآمدزایی نخواهند بود.

فرمول طلایی درآمد زایی از وبلاگ

اگر قصد دارید از وبلاگ خود درآمدزایی کنید شیوه‌های مرسوم را کنار بگذارید و سعی کنید فرمول طلایی زیر را در ذهن خود تثبیت کنید.

مطمئن باشید که با فرمول زیر از هر وبلاگی و در هر حوزه کاری می‌توان پول درآورد. فرمول طلایی ما ۴ بخش دارد که هر بخش پیش‌نیازی برای بخش بعدی است:

  1. داشتن یک محصول یا خدمت برای عرضه به مشتری
  2. تلاش برای جذب مشتریان هدف
  3. افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری(افزایش فروش)
  4. پیدا کردن راه‌هایی برای ارزش‌آفرینی بیشتر برای مشتریان و کسب درآمد بیشتر

راهکار تحقق فرمول طلایی بالا

خوب، سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که فرمول بالا یک راهکار خوب برای درآمدزایی از یک وبلاگ می‌باشد امّا چگونه آن را اجرایی کنیم؟

در پاسخ باید بگوییم که برای تحقق فرمول بالا باید با ساختار یک بلاگ آشنا باشیم. یک بلاگ دو بخش اساسی دارد:

  • آنچه در ظاهر دیده می‌شود
  • آنچه که غیر قابل مشاهده است

تصویر زیر را با دقت بررسی کنید:

همانطور که در تصویر مشخص است یک وبلاگ را می‌توان به یک کوه یخی تشبه کرد. آن چیزی که ما از یک وبلاگ می‌بینیم تنها بهش ظاهری وبلاگ است در حالی که بخش عمده‌ای از موفقیت‌های یک وبلاگنویس برای عموم غیر قابل مشاهده است.

فعالیت‌هایی نظیر تهیه محصول یا خدمت، تهیه سنجه‌های کلیدی، پیاده سازی سیستم بازاریابی، تهیه مدل تجارت آنلاین، زیرساخت‌های حیاتی، شناسایی همکاران، شناخت بازار و نیازهای مشتریان و بسیاری از موارد دیگر از جمله موضوعاتی هستند که موفقیت یک بلاگ را رقم خواهند زد.

 هم اکنون بخوانید: ۴۰ نکته کلیدی در وبلاگ‌نویسی و تولید محتوا

معرفی مدل‌های مطرح درآمد از وبلاگ

هر چند، طبق آن چیزی که در اینجا گفتیم برای درآمد زایی از وبلاگ یک روش مشخص وجود ندارد و هر بلاگی می‌تواند با توجه به مخاطبان خود و حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کند به یک مدل درآمدی خاص خود برسد. این مدل با تست و بهبود به یک روش منحصربفرد برای آن وبلاگ تبدیل خواهد شد.

امّا در اینجا فقط به جهتی اینکه به یک تصویر ذهنی از مدل‌های درآمدی از وبلاگ‌ها برسیم به معرفی چند مدل مطرح می‌پردازیم:

۱- تولید محتواهای سفارشی در وبلاگ

یکی از شیوه‌های درآمدی این است که یک محتوای سفارشی برای مخاطب تولید شود. در این شیوه وبلاگنویس یک بخشی از محتوای خود را بصورت عمومی و رایگان منتشر می‌کند تا مخاطب جذب آن محتوا شود و به یک دید کلی از محتوا و کیفیت آن دست پیدا کند.

امّا برای مطالعه کامل مقاله، مخاطب باید اکانت ویژه‌ای را از وبلاگ خریداری کند تا به کل محتوا دسترسی پیدا کند. این مدل می‌تواند برای خواننده جذاب و کاربردی باشد. زیرا اولا به بخشی از محتوا بصورت رایگان دسترسی دارد و ثانیا اگر محتوا را مناسب نیاز خود دید نسبت به تهیه اکانت اقدام می‌کند.

در ایران متمم و مدیر سبز از این شیوه درآمدزایی برای وبلاگنویسی استفاده می‌کنند.

۲- تولید و فروش دوره‌های آنلاین یا کتاب‌های پی‌دی‌اف

یک وبلاگنویس می‌تواند براساس تجارب خود به تهیه دوره‌های آموزشی بپردازد و آنها را در وبلاگ خود برای فروش بگذارد. حتی وبلاگنویسان حرفه‌ای معمولا زمان خود را صرف تولید محتوا و مدیریت محصول نمی‌کنند. آنها با مدرسین حرفه‌ای در موضوعات مختلف قرارداد می‌بندند و محصولات آنها را در وبلاگ خود برای فروش قرار می‌دهند.

این محصولات می‌تواند یک ویدئوآموزشی، پادکست، اینفوگرافیک، جزوه آموزشی، سی‌دی یا حتی یک کتاب آنلاین باشد.

۳- همکاری در فروش

خیلی از اوقات وبلاگنویسان خود را درگیر تهیه یک محصول نمی‌کنند. آن‌ها با شرکت‌های بزرگ وارد تعامل می‌شوند و با استفاده از توانایی‌های خود در نویسندگی و تولید محتواهای جذاب به معرفی محصولات یا خدمات این شرکت‌ها می‌پردازند. در این روش به ازای هر فروش پورسانتی به وبلاگنویس تعلق خواهد گرفت.

۴- مدل درآمدی اسپانسری

وبلاگنویسان می‌توانند برای محتواهای مختلفی که تولید می‌کنند اسپانسر یا حامی مالی جذب کنند. این اسپانسرها در انتهای محتواهای پربازدید به معرفی یا تبلیغ محصولات یا خدمات خود می‌پردازند.

این مدل درآمدی با تبلیغات تفاوت اساسی دارد. مهمترین فرق آن این است که حوزه فعالیتی اسپانسرها با محتواهای تولید شده ارتباط نزدیکی دارد، در حالی که در مدل درآمدزایی از تبلیغات ممکن است ارتباط چندانی بین محتواها و تبلیغ وجود نداشته باشد.

۵- فروش خدمات شخصی

ممکن است یک وبلاگنویس، به عنوان فریلنسر(آزادکار) در یک زمینه خاص مشغول به فعالیّت باشد. در چنین شرایطی بلاگنویس می‌تواند خدمات خود (نظیر عکاسی، طراحی گرافیک، تولید محتوای متنی، استراتژی محتوا، تدوین ویدئو یا..)را به مخاطبینش معرفی کند و با دریافت سفارش از مشتریان بالقوه، به کسب درآمد بپردازد. قبلا هم گفتیم که یک وبلاگ می‌تواند، ویترینی از توانمندی‌های وبلاگنویس می‌باشد.

۶- رپورتاژآگهی

رپورتاژآگهی یک شیوه مرسوم درآمدزایی برای وبلاگ‌ها می‌باشد. تاثیری که رپورتاژآگهی مناسب در رشد سئو سایت مشتریان دارد باعث می‌شود تا کسب و کارها، مبلغ مناسبی را برای درج رپورتاژآگهی در وبلاگ‌ها پرداخت کنند.

۷- مدل‌ درآمدی حمایتی

برخی از وبلاگنویسان برای مخاطبان خود این امکان را بوجود می‌آورند تا در صورت تمایل به حمایت، خواننده وبلاگ بتواند مبلغی را به حساب وبلاگنویس واریز کند. در این شیوه مخاطب پس از مطالعه یک مقاله به اندازه‌ای که آن محتوا برای او ایجاد ارزش کرده است مبلغی را به حساب وبلاگنویس پرداخت می‌کند.(مقدار مبلغ واریزی کاملا در اختیار مخاطب است و از صفر تومان تا چند میلیون تومان می‌تواند باشد).

مزیت این مدل درآمدی این است که بلاگر بعد از مدّتی متوجه می‌شود که چه سبک محتوایی برای کاربران او مفید است و می‌تواند در حل مشکلات آن‌ها موثر باشد.(متاسفانه این شیوه در ایران جایگاهی ندارد و هنوز در فرهنگ عمومی این گونه تصور می‌شود که وبلاگنویس زحمت زیادی برای رشد بلاگ خود نکشیده است).

۸- مدل درآمد از فروش داده

ممکن است بلاگر اطلاعات غیرمستقیمی از رفتار و علایق مخاطبان خود در وبلاگ بدست بیاورد. این اطلاعات می‌تواند برای طراحان محصول یا خدمت ارزشمند باشد. فروش این دیتاها می‌تواند یک مدل درآمد از یک وبلاگ باشد. البتّه باید توجه داشت که این روش درآمدزایی دارای مرزهای باریکی است و باید دقت کرد که در فروش اطلاعات دچار اشتباهات غیراخلاقی و نقض حریم خصوصی کاربران‌مان نشویم.

۹- فروش وبلاگ

برخی اوقات وبلاگ‌ها ایجاد می‌شوند تا به یک حدّی از رشد برسند و بعد به شرکت‌ها یا سازمان‌ها فروخته شوند. هر چند که خود من هرگز به کسی توصیه‌ای برای فروش یا خرید وبلاگ نمی‌کنم، امّا این شیوه درآمدزایی می‌تواند برای بلاگرهای حرفه‌ای که توانایی رشد یک وبلاگ را در مدّت کوتاهی دارند جالب و پر سود باشد.

۱۰- مدل درآمدی از وبلاگ، پیشنهاد شما

شما تاکنون به چه مدل درآمدی از وبلاگ رسیده‌اید/یا در وبلاگی مشاهده کرده‌اید. این مدل را در بخش نظرات با ما و سایر مخاطبین به اشتراگ بگذارید.

بهینه‌سازی مدل‌های درآمد از وبلاگ

اگر قصد داریم که وبلاگی را بوجود بیاوریم که رشد کند و تا چندین سال در بین رقبا دوام بیاورد باید به دنبال بهینه‌سازی مدل درآمدی وبلاگ باشیم. برای همین منظور بهتر است مدل‌های درآمدی از وبلاگ را در سه سطح تنظیم کنیم:

  • مدل درآمدی ظاهری یا دم‌دستی؛ مانند استفاده از مدل‌های درآمد از تبلیغات در وبلاگ
  • مدل درآمدی اصلی یا پایه؛ مانند ارائه محصولات یا خدمات مشخص به مخاطبان وبلاگ
  • مدل درآمدی سطح بالا یا ایجاد ارزش افزوده؛ مانند ارائه محصولات یا خدمات سفارشی‌سازی شده و ارائه آن به قیمت بالاتر به متقاضیان

این سه سطح به یک وبلاگنویس کمک می‌کند تا بتواند همیشه راهکارهای مناسبی برای کسب درآمد از وبلاگ داشته باشد.

آینده وبلاگ‌نویسی

خیلی از کسانی که علاقه دارند وارد فضای بلاگنویسی شوند، نگران این هستند که وبلاگ‌ها به پایان راه خود رسیده باشند و در آینده نتوان چندان بر روی درآمد زایی از آن‌ها حساب باز کرد. از طرفی دیگر، رشد شبکه‌های اجتماعی در سالیان اخیر باعث شده تا توجه به وبلاگ‌ها تحت الشعاع قرار بگیرد.

امّا واقعیت این است که هنوز هم محتواهای متنی، سئو سایت‌برای موتورهای جستجو و وبلاگ‌‌نویسی هدفمند می‌توانند نقش عمده‌ای در رشد بازاریابی آنلاین یک کسب و کار داشته باشند.

وبلاگ‌ها همچنان مکانی برای قرارگیری هم زمان و در کنار یکدیگر متون، تصاویر، نمودارها، اینفوگراف‌ها، ویدئوها و حتی پادکست‌ها می‌باشند. مولتی مدیا بودن یک وبلاگ امکانی است که در بسیاری از پلتفرم‌های دیگر وجود ندارد یا به سختی امکان ایجاد آن وجود دارد.

با کمک ویژگی‌های چندرسانه‌ای در یک وبلاگ می‌توان با کمی خلاقیّت و نوآوری به مدل‌های درآمد ابداعی جدیدی از یک وبلاگ رسید.