۱۲ گام طلایی در تولید محتوا برای وبلاگ‌ها

امروزه تولید محتوا برای وبلاگ‌ها از اهمیت خاصی برخوردار شده است. زیرا که اکثر وبلاگ‌ها به یک کسب و کار مرتبط هستند و به راحتی می‌توانند با جذب مخاطب، آن‌ها را به سوی هدف‌های از پیش تعیین شده ببرند. برای تولید یک محتوای ناب و اصولی بایستی کمی خلاقیت و البتّه زیرکی داشت.

تولید محتوا برای وبلاگ‌ها

اصول تولید محتوا برای وبلاگ‌ها

وبلاگ‌نویسی اصول و قواعد خاص خود را دارد. برای تولید محتوای اصولی بایستی زمان مناسب بگذارید و قواعد بسیاری را مدنظر قرار دهید. برای موفقیت در وبلاگنویسی بایستی به این قوانین توجه نمود. هر بلاگنویس باید برای موفقیت به نکات زیر توجه داشته باشد:

۱- تیتر دروازه ورود به هر محتوا!

تیتر دروازه ورود به محتوا

برای اینکه به هر محتوای وبلاگی دسترسی پیدا کنیم اوّل از همه بایستی از گذرگاهی به نام تیتر عبور کنیم. یک تیتر جذاب می‌تواند مخاطب را به سوی محتوا بکشاند و در محتوا غرق نماید. توجه به نیاز مخاطب و اغراق نکردن در تیترها می‌تواند یک راه مناسب برای تیترنویسی باشد. در تیتر بایستی مزیت محتوای شما نسبت به سایر محتواهای موجود در گوگل به چشم بیاید.

۲- توجه به عملکرد مغز انسان

رفتارهای انسانی تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی هستند. بنابراین می‌توان در تولید محتوا بازخورد خوانندگان را تا حدود زیادی پیش‌بینی کرد. این موضوع در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی نیز مصداق پیدا می‌کند. نکات زیر در مورد رفتارهای انسانی همیشگی هستند، بنابراین می‌توان از این موارد در محتوانویسی استفاده کرد:

  • انسان‌ها به اعداد و صفت‌های “ترین” توجه خاصی دارند.
  • انسان‌ها از تردید و شک متنفرند، پس افراد را با محتواهایمان به ابهام نیندازیم.
  • به طور کلی محتوا برای پاسخگویی به سئوالات افراد تولید می‌شود پس سعی کنیم در محتوا به سوالات مخاطب پاسخ شایسته‌ایی بدهیم.
  • زمان مخاطب را ارزشمند بدانیم و از گزافه‌گویی پرهیز کنیم.
  • نکات و عبارات مهم را برجسته (Bold) کنیم تا مخاطب زودتر به هدف خود برسد.

۳- ساده‌نویسی

عموم خوانندگان یک محتوا به دنبال درک سریع مفاهیم می‌باشند. پس سعی کنیم در وبلاگنویسی ساده نویسی را فراموش نکنیم. سادگی و واضح بودن معنای جملات به خواننده کمک می‌کند تا در کمترین زمان، بیشترین میزان اطلاعات را از محتواها دریافت کنند.

۴- جمله‌بندی صحیح و خوانایی بالای متون

خوانایی، نگارش، لحن و جمله‌بندی از موضوعاتی هستند که برروی خوانندگان تاثیر بسزایی دارند. سعی کنید در محتواها از جملات کوتاه و گویا استفاده کنید. توصیف‌های ساده و خوانا از موضوعات می‌تواند کاربران را به خواندن کامل یک مقاله ترغیب نماید.

۵- بازتاب محتوا با پارگراف اول

بعد از تیتر، پارگراف اول از اهمیت بسیاری برخوردار است. در واقع می‌توان پاراگراف اول را چکیده‌ای از کل محتوا دانست. پاراگراف اوّل بایستی توان آن را داشته باشد که مخاطب را برای همراهی در کل محتوا آماده سازد. هر محتوایی دارای یک هدف است. هدف محتوا بایستی در پاراگراف اول گنجانده شود تا مخاطب به این درک برسد که بعد از خواندن این محتوا چه چیزی را بدست خواهد آورد.

۶- نظم در نوشتن و ساختاربندی محتوا

نظم در نوشتن محتوا

یک محتوای وبلاگی بایستی دارای ساختار باشد. ساختار محتوا در ارتباط موضوعی بین پاراگراف و زیرتیترها خود را نشان خواهد داد. در محتوانویسی باید از موضوعات ساده شروع کرد و در امتداد محتوا به موضوعات پیچیده‌تر رسید. بهتر است کات مهم به صورت لیست‌های عددی یا نشانه‌ای بیان شوند تا نظر مخاطب بهتر جلب شود و خواننده محتوا به آسانی به آن‌ها دسترسی پیدا کند.

بررسی تاثیر تقویم محتوا بر روی نظم انتشار محتواها

۷- ارجاع به منابع

اگر محتوای خود را از منبعی دیگر نقل قول می‌کنید یا محتوایی را بازنویسی و خلاصه‌نویسی کرده‌اید، مرجع اصلی خود را معرفی کنید. این کار باعث ایجاد حس اعتماد در مخاطب به شما و برندتان می‌شود و از طرفی دیگر موتورهای جستجو متوجه فعالیت مثبت و سازنده شما می‌شوند.

۸- تصویرسازی در وبلاگ

هر چند عنصر اصلی در یک وبلاگ، متون هستند امّا تصاویر، پادکست‌ها و ویدئوها نیز در ایجا جذابیت در یک وبلاگ نقش پررنگی دارند. با توسعه شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی مخاطبان وقت زیادی را برای وبلاگ‌خوانی نمی‌گذارند. بنابراین تصویرسازی و ارائه نمودارها و اینفوگرافی‌ها می‌تواند نظر مخاطب را به محتوا جلب نماید.

انتقال مفاهیم با تصاویر ساده‌تر می‌باشد و خواننده کمتر خسته خواهد شد. استفاده از ویدئو و پادکست نیز باعث افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت می‌شود.

چطور یک محتوا را به صفحه اول گوگل برسانیم؟

۹- طول محتوا

امروزه اکثر کاربران تصور می‌کنند مخاطبان محتواهای طولانی را نمی‌خوانند. این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد مخاطبان محتواهایی با بیش از ۱۶۰۰ کلمه را بیشتر می‌خوانند و محتواهایی بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند که طولی بیش از ۲۵۰۰ کلمه دارند.

۱۰- کار تیمی و همفکری

آنالیز اطلاعات

اکثر وبلاگنویس‌ها به صورت فردی و فریلنس کار می‌کنند. امّا واقعیت این است که کار تیمی و همفکری کردن در بلاگنویسی نیز می تواند موثر واقع شود.

  • تعیین استراتژی محتوا
  • استخراج لیست کلمات کلیدی
  • تولید محتوا
  • ویرایش محتوا
  • تصویرسازی
  • تولید پادکست و ویدئو
  • سئو
  • لینک‌سازی
  • بهینه‌ساز کدهای وبلاگ
  • آنالیز رقبا
  • بهبود تجربه کاربری
  • و..

از جمله فعالیت‌هایی هستند که در یک وبلاگ باید انجام پذیرند. استفاده از تجارب و نفرات گوناگون در زمینه‌های گوناگون شانس موفقیت یک وبلاگ‌ را افزایش خواهند داد.

ارزش پیشنهادی چیست و چرا مهم است؟

۱۱- خاص بودن

نکته مهمی که در وبلاگنویسی باید به آن توجه کرد این است که هر وبلاگی باید دارای ارزش منحصربفرد خود باشد. امروزه کپی‌برداری و شبیه‌سازی وبلاگ‌های دیگر یک مزیت رقابتی و ویژگی خاص محسوب نمی‌شود. هر وبلاگنویس باید بتواند با توجه به توانایی‌هایی که دارد یک تفاوت خاص در وبلاگ خود بوجود آورد. این خاص‌بودن می‌تواند مخاطبان بسیاری را به سوی یک وبلاگ بکشاند.

۱۲- تست کردن

چرخه کاری یک وبلاگنویس

یک وبلاگنویس در روز ممکن است چندین محتوا ببیند. استفاده از ابزارهای تحلیلی و تست نتایج بازدید از وبلاگ یکی از مهمترین وظایف هر بلاگری می‌باشد. وبلاگنویس در یک چرخه متوالی به تحقیق و شناسایی ترندهای روز، استخراج کلمه کلیدی، تولید محتوا، انتشار محتوا، ترویج محتوا در شبکه‌های اجتماعی، آنالیز محتوا، بروزرسانی (بهبود)محتوا و دریافت بازخورد از محتوا می‌پردازد و این چرخه همیشه ادامه خواهد داشت تا بهترین محتواها در وبلاگ ایجاد شوند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *