زمان مطالعه تقریبی: 5 دقیقه

تقویم محتوا یا Content Calendar یک ابزار مهم برای موفقیت در بازاریابی محتوایی می‎باشد. یک تقویم کامل ومناسب می‎تواند استراتژی‎های بازاریابی یک برند را نظم بخشد و احتمال موفقیت فرآیندهای بازاریابی را تقویت کند. برای تهیه یک تقویم محتوا می‎توان از نمونه‎های موجود در فضای وب استفاده کرد. امّا بهتر است قبل از استفاده از نمونه‎های آماده، یک تعداد شاخص برای خود تهیه کنیم و با استفاده از این شاخص‎های کلیدی عملکرد (KPI) برای کسب وکارمان، استراتژی بازاریابی خود را تعیین کنیم. سپس با توجه به استراتژی بازاریابی که برای کسب و کار خود تهیه کرده‎ایم، یک تقویم زمانی برای تولید، انتشار و بروزرسانی محتواها بنویسیم.

تقویم محتوا

اگر قصد داریم در حوزه دیجیتال مارکتینگ موفق شویم باید به تقویم محتوایی به عنوان یک زیربنای مهم توجه کامل داشته باشیم و همیشه به آن پایبند بمانیم. یک تقویم دقیق به تولید محتوا نظم می‎دهد و این نظم می‎تواند فرآیندهای کاری دیجیتال‎مارکترها را هدفمندتر کند.

آشنایی با اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا

دلایل اهمیت تقویم محتوایی

چرخه محتواسازی

تقویم محتوا بر روی نگرش تولیدکنندگان محتوا تاثیر مستقیم دارد. این‎که هر محتوایی کجا، چه زمانی، با چه کیفیتی و برای چه مخاطبانی تولید شود توسط استراتژی محتوا تعیین می‎شود امّا اجرایی شدن برعهده تقویم محتوایی می‎باشد. در واقع یک تقویم به عنوان یک سند اجرایی محسوب می‎شود. تقویم محتوا یک برنامه زمانی برای همه‎ی افراد تیم دیجتال مارکتینگ می‎باشد. تقویم محتوا به تیم محتواساز یادآوری می‎کند که سرنوشت یک محتوا تنها با تولید محتوا خاتمه نمی‎پذیرد بلکه با تولید محتوا یک سیکل(چرخه) محتوایی باید بوجود آید که این چرخه در یک تقویم باید بصورت کامل لحاظ شود.

بررسی جایگاه استراتژی در بازاریابی محتوایی

مزایای داشتن یک Content Calendar

یک نمونه تقویم محتوا
  1. مشخص بودن استراتژی‎های تولید محتوا
  2. زمان‎بندی ارسال محتواها
  3. شناخت کانال‎های نشر و بازنشر محتوا
  4. مشخص‎ شدن ابزارهای تبلیغاتی
  5. نقطه ارتباطی اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ و آگاهی همه اعضا از اهداف کوتاه‎مدت و بلندمدت
  6. امکان برنامه‎ریزی موثر و ساده
  7. یافت ایده‎های جدید و سردرگم‎نشدن در میان ایده‎ها و فرصت‎ها
  8. آنالیز آسان داده‎ها و دسته‎بندی اطلاعات
  9. نظم بیشتر، رضایت مخاطب، مشتری بیشتر و رونق کسب و کار
  10. جلوگیری از تولید محتوای تکراری و موازی‎کاری توسط تیم‎های مختلف دیجیتال مارکتینگ
  11. برندینگ علمی و هدفمند
  12. شناسایی رویدادهای مهم آینده و تولیدمحتوای متناسب با آن‎ها
  13. تهیه مخزنی از محتواهای آماده برای انتشار در آینده
  14. استفاده درست از منابعی هم‎چون فریلنسرها و اینفلوئنسرها
  15. شناخت دسته‎بندی‎ها، برچسب‎ها، فرمت محتوا، پرسونای مخاطبان، لحن و چگونگی نگارش محتواها

نگاهی به آینده بازاریابی محتوا

تقویم محتوا از دیدگاه سئو

نقش Content Calendar در سئو

از دیربازدر بین سئوکاران نظم در تولید محتوا از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. بروزرسانی منظم یک سایت می‎تواند باعث موفقیت بیشتر در فرآیندهای سئو شود. الگوریتم‎های موتورهای جستجو امروزه هوشمند هستند و بیش از هر چیزی به یک محتوای با کیفیت اهمیت می‎دهند. فرآیند بازاریابی محتوا یک فرآیند زمان‎بر است. Content Calendar می‎تواند نشان‎دهنده روند و رویه‎های موثر در بازاریابی باشد. با کمک یک تقویم دقیق و مدوّن می‎توان از هدر رفت منابع و نیروی انسانی اجتناب کرد و رشد بیشتری را برای هر کسب و کاری به ارمغان آورد.

تقویم محتوایی در شبکه‎های اجتماعی

رسانه های اجتماعی

همانطور که یک سایت یا وبلاگ نیاز به تقویم دارد، شبکه‎های اجتماعی هم نیازمند یک تقویم برای زمان‎بندی تولید محتوا هستند. بهتر آن است که تقویم تولیدمحتوا برای شبکه‎های اجتماعی با تقویت تولید محتوا سایت مرتبط باشد و یک پیام مشترک از هر دو تقویم ارسال شود. زیرا که سیگنال‎های دریافتی از شبکه‎های اجتماعی می‎تواند بر روی وضعیت یک سایت تاثیر بگذارد.

باید توجه داشت که هر شبکه اجتماعی دارای شرایط خاص خود می‎باشد. مثلا در اینستاگرام بهتر است روزانه یک یا دو پست انتشار دهیم، این در حالی است که در لینکدین انتشار دو پست در هر هفته مناسب می‎باشد. تقویم محتوایی کمک می‎کند تا در فرآیند تولیدمحتوا دچار فراموشی و خطا نشویم.

انواع ابزارهای مهم برای داشتن یک تقویم محتوا مناسب

  • Hootsuite:سایتی برای مدیریت محتواها که دارای دونسخه تجاری و رایگان می باشد.
  • Buffer: امکان شناسایی بهترین زمان برای انتشار محتوا
  • Wistia: ابزاری برای انتشار ویدئوها در یوتیوب
  • TweetDeck: ابزاری رایگان برای مدیریت محتوا در توئیتر
  • SocialOomph: یک ابزار مفید برای مدیریت شبکه‎های اجتماعی
  • Socialpilot: ابزاری مناسب برای شرکت‎های دیجیتال مارکتینگ

یک تقویم محتوایی علاوه بر نظم بخشیدن و ساماندهی محتواها می‎تواند در بهینه‎سازی و مدیریت زمان نیز کمک‎کننده باشد. پیشرفت بازاریابی محتوا می‎تواند باعث توسعه هر کسب و کاری شود. با استفاده از بازخوردهایی که از مشتریان/مخاطبان گرفته می‎شود بایستی تقویم را بروزرسانی کرد. پویایی یک Content Calendar باعث می‎شود تا بتوان به سرعت موضوعات جدید را به تقویم اضافه کرد و به نویسندگان برای تولید محتواهای با کیفیت‎تر، ایده‎های جدیدتری داد.

آشنایی با اصول مهم در بازاریابی محتوایی