زمان مطالعه تقریبی: 7 دقیقه

یک بازاریابی محتوا موثر می‎تواند عامل مهمی برای بهبود فروش در یک سازمان باشد. در شرایط رکود اقتصادی استفاده از فضای آنلاین و ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ می‎تواند به عنوان موتور محرکه در یک کسب و کار محسوب شود. در این پست قصد داریم به اصول مهم در بازاریابی محتوا بپردازیم. اصولی که رعایت آنها می‎تواند موجب تسریع در رشد هر کسب و کاری شود.

اصول مهم در بازاریابی محتوا

۲۰ اصل مهم در بازاریابی محتوا

در ادامه‎ی این پست به اصول مهم در بازاریابی محتوا می‎پردازیم. البته بایستی توجه داشت که برای موفقیت در بازاریابی محتوا نباید محدود به چند قاعده کلی شد. قطعا اصول دیگری نیز وجود خواهند داشت که می‎توانند احتمال موفقیت در بازاریابی محتوا را تقویت نمایند.

۱- شناسایی اهداف

در بازاریابی محتوا (Content Marketing) بایستی اهداف از قبل مشخص باشند. شناخت درست اهداف باعث می‎شود تا مسیرهای حرکت به درستی مشخص باشند و جلوی اتلاف زمان گرفته شود.

۲- شناخت محصول یا خدمت

هدف نهایی از بازاریابی محتوا(تولید محتوا) معرفی یک محصول یا خدمت به مخاطبان می‎باشد. بازاریابان محتوا انتظار دارند درصدی از مخاطبان آنها تبدیل به مشتری شوند. بنابراین بایستی محصول یا خدمتی که می‎خواهیم عرضه کنیم مشخص باشد.

۳- انتخاب تکنیک بازاریابی محتوا

برای این که بازاریابی محتوا شما را به اهدافتان برساند بایستی تکنیک تولید و عرضه محتواهایتان مشخص باشد. در حال حاضر تکنیک‎های زیر رایج‎ترین شیوه‎های بازاریابی محتوا می‎باشد:

  • ویدئو
  • وبینار
  • وایت پیپر
  • سایت (وبلاگ)
  • شبکه‎‎های اجتماعی
  • پادکست
  • اینفوگرافیک
  • انیمیشن و موشن گرافیک
  • و…

۴- شناخت رفتار کاربران و پرسونای آنها

هر مخاطب دارای یک پرسونای مخصوص به خود می‎باشد. شناخت پرسوناهای مختلف مخاطبان می‎تواند در رفتارشناسی آن‎ها موثر باشد. با کمک شناخت رفتارهای احتمالی کاربان می‎توان برنامه‎ریزی دقیق‎تری برای بازاریابی محتوا داشت. ساده‎ترین راه‎های شناخت پرسونای مخاطبان عبارتند از:

  • شناسایی پرسونای مخاطبان از روی ورودی‎های گوگل
  • شناسایی پرسونای مخاطبان با توجه به استفاده از ترندهای پراستفاده در شبکه‎های اجتماعی (یا هشتگ‎ها)

۵- شناسایی مسیر حرکت

بسیاری از کسب و کارها به دنبال جذب مخاطب حداکثری هستند. این در حالی است که آنها هدفی برای بعد از جذب مشتری ندارند. این بسیار مهم است که بدانیم پس از تبدیل مخاطب به کاربر علاقمند(مشتری بالقوه) چه اتفاقی می‎خواهد بیفتند(Convert Lead). یک کسب و کار موفق انواع سناریوها را برای مشتریان بالقوه خود طراحی می‎کند تا بتواند قیف بازاریابی خود را به بهترین شکل بهبود دهد.

۶- ارتباط با مشتری(CRM)

باید بدانیم که ارتباط درست با مشتری فرهنگ است. همیشه در شروع هر کسب و کاری راه‎های ارتباطی با مشتریان خود را شناسایی کنید. همچنین بستری برای ارتباط مستمر و مطلوب با مشتری خود ایجاد کنید. تعامل با مشتری می‎تواند بسیاری از مشکلات کسب و کارها را قبل از تبدیل شدن به چالش حل نماید.

آشنایی با بازاریابی دهان به دهان

۷- داستان سرایی

برای فروش کالا یا خدمت به مشتری، داستان مخصوص به خود را ایجاد کنید. یک ارتباط قوی با مشتری ایجاد کنید، سپس کالا یا خدمت خود را به او عرضه کنید. هیچ‎گاه به صورت مستقیم و بدون تعامل کالایی را به مشتریان خود عرضه کنید.

۸- ویترین زیبا

هر کسب و کاری باید بتواند یک نمای زیبا (ویترین) از کار خود را به مشتریانش عرضه کند. برای یک آغاز خوب باید برنامه‎ریزی داشت. بایستی در نگاه اول مشتری را به سوی خود جذب کرد.

۹-درگیرکردن احساسات

احساسات مشتری خود را در نظر بگیرید. سعی کنید با شیوه‎های مختلف، مشتری خود را قلقلک دهید.شما باید بتوانید از طریق برانگیختن احساسات مشتری، خدمات یا محصولاتی را به او عرضه کنید.

۱۰- محتوای مناسب مخاطب

هرگز نباید فراموش کنیم که محتوا متعلق به مخاطب است. بنابراین بایستی محتوا را براساس نیاز و علائق مخاطب تولید کرد. مهم نیست که مدیران یک کسب و کار چه محتوایی را می‎پسندند. بلکه مهم نظر مخاطب است، پس لطفا از سر راه مخاطب کنار بروید…!!!

محتوامحوری یا مخاطب محوری در تولید محتوا

۱۱- رعایت چرخه ناب

سعی کنید در بازاریابی محتوا، ناب کار کنید. خلاقیت داشتن نقطه اتکای یک بازاریابی محتوای موثر می‎باشد. فراموش نکنیم که مردم از مسائل تکراری گریزانند.

۱۲-آنالیز داده و آمار

با آمار و داده‎های واقعی می‎توان به بازاریابی محتوا کمک کرد. شناخت علاقمندی‎های مخاطبان تنها با استفاده از آنالیز درست بدست خواهد آمد. تعیین شاخص‎های کلیدی مناسب(KPI) می‎تواند در موفقیت یک کسب و کار تاثیرگذار باشد.

۱۳- اهمیت دادن به محتوا

هرگز فراموش نکنیم که یک محتوای خوب پادشاه است. توجه به محتوا مهمترین اصل در بازاریابی محتوا خواهد بود. بنابراین بایستی به ظاهر و باطن محتوایمان توجه کافی داشته باشیم.

۱۴- نظم و انضباط

یک بازاریابی محتوا تنها با نظم به نتیجه خواهد رسید. داشتن تقویم محتوایی می‎تواند بازاریابی را با برنامه و هدفمندتر کند. انتشار مرتب و بموقع پست‎ها می‎تواند حس خوبی را بدهد.

۱۵- بروزرسانی

بروزررسانی محتوا

بروزرسانی از موضوعاتی است که معمولا در بازاریابی محتوا مورد غفلت قرار می‎گیرد. یک بازاریاب محتوا باید یاد بگیرد که چگونه محتواهای قدیمی را احیا کند. معمولا بسیاری از سایتها یک انبار پر از محتواهای قدیمی و بلا استفاده دارند که تنها هزینه نگهداری و هاستینگ برای نگهداری آنها پرداخت می کنند. بروزرسانی محتواها می‎تواند باعث بهبود عملکرد بازاریابی محتوا شود.

۱۶-درست نوشتن

تعیین لحن و نگارش درست در تولید محتوا از اهمیت بسزایی برخوردار است. بایستی در سند محتوایی تمامی موضوعات مرتبط با نگارش محتوا تعیین شود.

۱۷- جمع‎آوری اطلاعات

سعی کنید از مخاطبان خود اطلاعات بگیرید. جمع‎آوری ایمیل، شماره تلفن، محل سکونت و … می‎تواند یک بانک جامع اطلاعاتی را در اختیار شما بگذارد. این بانک اطلاعاتی می‎تواند برای شما ارزش‎آفرینی قابل توجهی را ایجاد کند.

۱۸- رها نکردن مخاطب

هرگز مخاطب خود را به حال خودش رها نکنید. ارسال خبرنامه، پیامک، معرفی محصولات جدید، نظرسنجی و … می‎تواند مخاطب را مجدد به سوی شما بکشاند. اهمیت دادن به مخاطب باعث خواهد شد تا او نهایتا به شما اعتماد کند.

آشنایی با بازاریابی بازگشتی

۱۹- اسپم نکردن

هر چند که ارتباط مستمر با مخاطب از اهمیت سیاری برخوردار است. امّا سعی کنید هرگز اسپم نکنید. در ارسال خبرنامه‎ها و تولید محتوا هم یک برنامه زمانی داشته باشید. طوری عمل کنید که باعث آزار و اذیت مخاطبان خود نشوید.

۲۰- سخت نگیرید!!!

سعی کنید کارها را به ساده‎ترین شکل ممکن به انجام برسانید. همیشه از نمونه سازی استفاده کنید و به مرور زمان نمونه خود را بهبود و ارتقا دهید. نمونه سازی باعث می‎شود تا امکان تغییر و ویرایش به آسانی برای شما ممکن شود. هنگامی که از عملکرد محصول خود مطمئن شدید محصول نهایی خود خود را ایجاد و عرضه کنید.

آنچه در بالا گفته شد تنها بخشی از اصول بازاریابی محتوا بود. استفاده از تکنیک‎ها و ابزارهای مدرن می‎تواند باعث بهبود بازاریابی محتوا شود. بنابراین هرگز نباید یادگیری را فراموش کرد.

شرکت در همایش‎ها و ورکشاپ‎های تخصصی می‎تواند در بهبود دانش‎ و استفاده از تجارب دیگران موثر واقع شود. ارتباط و شبکه‎سازی با افراد موثر در حوزه تولید محتوا یکی از مهمترین شیوه‎های بهبود بازاریابی محتوا می‎باشد که باید توجه زیادی را به آن معطوف کرد.


سایر محتواهای مرتبط و کاربردی برای شما