زمان مطالعه تقریبی: 6 دقیقه

بازاریابی بازگشتی یا Retention Marketing نقش مهمی در استراتژی های بازاریابی دیجیتال دارد. متاسفانه در ایران کمتر به ریتنشن مارکتینگ و تاثیر آن پرداخته می‎شود.

بررسی جایگاه بازاریابی بازگشتی

بازاریابی بازگشتی شامل مجموعه‎ اقداماتی می‎شود که حفظ مشتری اساس فعالیت‎ها را تشکیل می‎دهد. این حفظ مشتری باعث کاهش هزینه‎های تبلیغات می‎شود.

در بازاریابی بازگشتی اعتقاد بر مانا بودن مشتری است. مشتری راضی همواره می‎تواند به عنوان یک مبلغ با بازاریابی دهان به دهان، به فروش بیشترمحصولات یک شرکت کمک نماید.

بررسی کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی آنلاین

عملکرد بازاریابی بازگشتی

تاثیرات ریتنشن مارکتینگ

ریتنشن مارکتینگ به دنبال ایجاد تعامل بیشتر با مخاطبان است. در بازاریابی برگشتی ما محصولاتمان را فقط یکبار به مشتری نمی‎فروشیم بلکه سعی می‎کنیم مشتری خود را برای یک بازه زمانی بلند حفظ کنیم.

معمولا هزینه جذب مشتریان جدید برای یک کسب و کار بالا است. بازاریابی برگشتی سعی دارد با استفاده از مشتریان فعلی، نیاز به جذب مشتریان جدید را به حداقل برساند.

شیوه‎ای مرسوم در ریتنشن مارکتینگ

شیوه های مرسوم در بازاریابی بازگشتی

شیوه‎های متفاوتی در این نوع از بازاریابی مورد استفاده قرار می‎گیرد. ریتنشن مارکتینگ تاثیر بسیاری برروی نرخ ROI دارد.

شرکت‎ها برای جذب مشتریان جدید ترفندهای گوناگونی را به کار می‎برند. آنها معمولا برای حفظ مشتریان قدیمی نیز برنامه‎هایی دارند.

واحدهای ارتباط با مشتری (CRM) و باشگاه مشتریان به هدف بهبود تعاملات با مشتریان ایجاد می‎شوند. تعامل مناسب با مشتری می‎تواند نرخ بازگشت مشتری را به شکل قابل توجهی بهبود دهد. باید توجه داشت که ارتباط با مشتریان قبلی، اصولی دارد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‎کنیم.

بازاریابی بازگشتی و راه‎های تقویت ارتباط با مشتریان

۱-نیازسنجی از مشتریان

نیازسنجی از مشتریان

درست است که مشتری حاضر شده است از شما خرید انجام دهد، امّا سئوالی که حتما باید به آن جواب داده شود این است که آیا نیاز مشتری مرتفع گردیده است؟

این که مشتری به چه چیزی نیاز دارد و یا انتظار چه خدماتی را دارد می‎تواند در بازگشت مشتری به سوی یک کسب و کار موثر باشد.

۲-امکانات ویژه

یک مشتری زمانی مجدد به سراغ یک کسب و کار می‎رود که از خدمات قبلی راضی باشد. ارائه سوپرایزها و خدمات ویژه به مشتریان می‎تواند به آنها انگیزه بیشتری برای بازگشت بدهد.

همیشه سعی کنید خدمات متنوع و ویژه‎ای را برای مشتریان ثابت خود در نظر بگیرید. این خدمات ویژه به مشتری حس خوبی را منتقل خواهد کرد.

بررسی تاثیرات ارائه تخفیف به مشتریان ویژه

۳-اعتمادسازی و جلب اطمینان

سعی کنید به شیوه‎های مختلف اعتماد مشتری را به خود جلب کنید. اعتماد مشتریان به شما باعث شهرت برند شما می‎گردد. شهرت برند، اطمینان خاطر را برای مشتریان سابق و مشتریان جدید فراهم می‎آورد.

۴-اتوماسیون‎سازی

سعی کنید فرآیندهای ارتباط با مشتریان را بصورت نرم افزاری انجام دهید. این کار باعث کاهش خطاهای انسانی می‎شود. امروزه سیستم‎های CRM مختلفی تهیه گردیده است که شما می‎توانید از آنها برای پیش‎برد اهدافتان بهره ببرید.

۵-تعیین شاخص‎هایی برای ارزیابی مشتریان

همواره کیفیت خدمات به مشتریانتان را با سنجه‎های دقیق و اصولی بسنجید. این کار باعث می‎شود تا ایرادات فرآیندهای کاری قبل از تبدیل‎شدن به بحران، شناسایی شوند. شما باید برای تحقق اهداف کسب و کاری‎تان برای جذب و حفظ مشتری، پارامترهای دقیق و اصولی انتخاب کنید.

۶-توجه به نظرسنجی از مشتریان

از مشتریان خود بصورت دوره‎ای نظرسنجی کنید. این نظرسنجی‎ها می‎تواند نشان‎دهنده نقایص کاری شما باشد. ارتباط با مشتریان را نظم بدهید و براساس یک تقویم زمان‎بندی شده برای آنها خبرنامه و نوتیفیکیشن‎های مرتبط ارسال کنید.

۷-طول عمر مشتری

برای این که طول عمر مشتری خود را افزایش دهید، خدماتی بهتر از سطح تعهدتان را به آنها ارائه دهید. یک مشتری با ارزش‎ترین دارایی یک کسب و کار می‎باشد. بدون مشتری تقریبا هر کسب و کاری نابود (Fail) می‎شود.

۸-آموزش به مشتریان

شاید بسیاری از فرآیندها و چگونگی عملکرد تجهیزات برای شما ساده و پیش‎پا افتاده باشد. امّا این موضوع در مورد مشتریان شما صدق نمی‎کند. همیشه به مشتریان خود آموزش‎های لازم را ارائه دهید. شناسایی مشکلاتی که مشتریان شما با آنها مواجه می‎شوند، می‎تواند فرصت‎های جدیدی را پیشروی کسب و کار شما قرار دهد.

۹-حضور در سمینارها و همایش‎ها

حضور در سمینارها و همایش‎های علمی و تجاری به مشتریان شما پویا و زنده بودن کسب و کارتان را نشان می‎دهد. پس هرگز از فرصت‎های طلایی که در چنین فضاهایی برای بازاریابی بازگشتی در اختیار کسب و کار شما قرار می‎گیرد، غفلت نکنید.

۱۰-عرضه محتوا

نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی

محتوا می‎تواند در افزایش رضایت مشتریان تاثیر بگذارد. سعی کنید همواره محتواهای متاسب با مشتریان خود را در اختیار آنها بگذارید. معرفی کاربردهای جدید در محصولات و یا خدمات نوین از طریق رسانه‎های اجتماعی، می‎تواند موجب بازگشت مشتری به سوی یک کسب و کار شود.

چطور یک محتوا را به صفحه اول گوگل برسانیم؟

۱۱-شخصی‎سازی ارتباطات

طوری عمل کنید تا مشتری با شما احساس راحتی کند. بسیاری از معذوریت‎ها باعث می‎شوند تا مشتریان احساسات و نیازهای واقعی خود را به مدیران کسب و کارها انتقال ندهند. ارتباط‎گیری گسترده و از طریق رسانه‎های مختلف می‎تواند موجب بهبود ارتباطات و افزایش تعاملات منجر به فروش گردد.

۱۲-بررسی شکایات و رعایت بی‎طرفی

سعی کنید به اعتراضات مشتریان خود اهمیت دهید. اصلا نیازی نیست در مقابل شکایات مشتریان جبهه بگیرید و با مشتریان برخورد تند داشته باشید.

تجربه نشان داده که در بسیاری از مواقع مشتریان درباره دلایل بوقوع پیوستن یک مشکل اشتباه می‎کنند. حفظ خونسردی و احترام به مشتری باعث می‎شود تا مشتریان به مرور زمان به اشتباهات خود پی ببرند، آنگاه مجدد به سراغ شما خواهند آمد.

بازاریابی بازگشتی در شرایط رکود که هزینه‎های تبلیغات بسیار زیاد است می‎تواند راهگشای بسیاری از کسب و کارها باشد. استراتژ در Retention Marketing همچون سایر استراتژی‎های دیجیتال مارکتینگ، یک رویه زمانبر است. بنابراین بایستی با حوصله و تامل برروی آن کار کرد.