زمان مطالعه تقریبی: 5 دقیقه

بازاریابی دهان به دهان یا Word Of Mouth Marketing نوعی بازاریابی است که افراد در آن سعی می کنند تجربه خود را از یک محصول، خدمت یا برند را به دیگران انتقال دهند. این نوع از بازاریابی تاثیر بسزایی در تجارت های نوپا خواهد داشت چرا که باعث رشد ویروسی کسب و کارها خواهد شد.

بازاریابی دهان به دهان

خیلی از اوقات، هنگامی که قصد خرید کالایی را داریم، سعی می کنیم از تجربه افرادی که قبلا آن محصول را خریده اند استفاده کنیم. مثلا برای خرید لپ تاپ ایسوس از دوستانی که قبلا آن مدل از لپ تاپ را داشته اند درباره عملکرد آن سئوال می کنیم. توضیحاتی که ما از آشنایان یا متخصصین در یک حوزه می شنویم بیشترین تاثیر را بر روی تصمیم گیری ما دارد.

در این نوع از بازاریابی بیشترین توجه به ظرفیت مشتریان فعلی می باشد. در واقع همان ضرب المثل بازاریابان قدیمی که می گفتند : “مشتری راضی با خود مشتری می آورد ” را دنبال می کنیم. در این بازاریابی ما به دنبال ایجاد گفتگو درباره یک برند، سازمان، محصول، خدمت یا یک رویداد می باشیم. هرچه این گفتگو سازنده تر و فعال تر باشد احتمال موفقیت بازریابی ما و انتقال مفاهیم افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه شاهد فروش بیشتری خواهیم بود.

در بازاریابی دهان به دهان به این اصل که ” قدرت در دستان مصرف کننده است ” توجه داریم. بازاریابان این حوزه معتقدند : “قدرتی که یک مصرف کننده برای انتقال پیام بازاریابی در اختیار دارد را هیچ گونه رسانه دیگری ندارد “.

آشنایی با بازاریابی بازگشتی

تاریخچه word of mouth marketing

این نوع از بازاریابی گذشته ای به بلندای تاریخ بشری دارد. انسانها به صورت فطری و بنابر خصلت اجتماعی بودنشان، تمایل دارند تا نظرات افرادی مشابه خودشان را درباره موضوعات مختلف بدانند. انسان ها سعی می کنند تا از برآیند نظرات به یک نتیجه منطقی برسند.

word of mouth marketing

فضای مجازی یک موقعیت استثنایی و خاص را برای ارائه نظرات فراهم می آورد. همه ی انسانها علاقه زیادی به نظردادن دارند. در واقع نظردادن وسیله ای برای ابراز وجود و نشان دادن لیاقت و شایستگی های افراد می باشد.

در انواع بازاریابی های آنلاین نظردادن یا همان کامنت گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع تعداد و کیفیت کامنت ها، قدرت یک محتوا را نشان می دهد. فروشگاه های آنلاین با ارائه محصولات متنوع و بازخورد دادن نظرات مشتریان، امکان فروش بیشتر محصولات را برای خود فراهم می آورند.

بسیاری از استارت آپ ها نظیر همگردی ، دیجی کالا ، فیدیبو ، آمازون ، ebay و فیدیلو با استفاده از نظرات کاربران خود، سعی در ارائه خدمات و محصولات متناسب با نیاز مشتریانشان می نمایند. بازاریابی دهان به دهان دارای حجم عظیمی از بازاریابان می باشد زیرا که هرکدام از مشتریان که تمایل به شرکت در گفتگوها را دارند به عنوان یک بازاریاب قوی محسوب می شوند.

نقش شبکه های اجتماعی در word of mouth

ارائه نظرات در شبکه های اجتماعی (نظیر اینستاگرام ، فیسبوک و پینترست) می تواند برای ما بسیار راهگشا باشد. چرا که بازاریابی دهان به دهان به عنوان یک شیوه بازاریابی درونگرا می تواند به خوبی بر روی مخاطب تاثیر بگذارد و مخاطب را به سوی هدف نهایی بکشاند.

شبکه های اجتماعی با ایجاد گفتگوهای تعاملی و سازنده باعث بازنشر محتوا و وایرال شدن (فراگیرشدن) آنها می شوند. در واقع شبکه های اجتماعی قوی ترین ابزار برای word of mouth marketing می باشند. شبکه های اجتماعی با کمترین هزینه، بیشترین فروش و بهبود تجربه کاربری را به ارمغان می آورند.

واقعیت آن است که در فضای مجازی بایستی بازاریابی محتوایی را در کنار بازاریابی دهان به دهان داشته باشیم. همانطور که داشتن صداقت مهمترین آیتم در content marketing است، در کامنت مارکتینگ هم نقش حیاتی خواهد داشت.

کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی های آنلاین

آینده بازاریابی دهان به دهان

امروزه بازاریابان به خوبی متوجه شده اند که هیچ تبلیغی به اندازه یک مشتری راضی نمی تواند باعث ترویج محصول آنها شود. بنابراین بازاریابان سعی به ترکیب بازاریابی سنتی با شیوه های بازاریابی مدرن و دیجیتال دارند.

در بازاریابی word of mouth کیفیت محصولات از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. برای موفقیت در این نوع از مارکتینگ نیاز است محصولات با کیفیتی ارائه شود تا ویژگی های آن محصول دهان به دهان بین مشتریان ترویج گردد. محصولات با کیفیت باعث می شود تا یک برند اعتبار خوبی را در بین مشتریان خود بیابد.

آنچه مسلم است در آینده سیستم های توصیه گر نقش پررنگ تری را خواهند یافت. آنها خواهند توانست با استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در هر لحظه بهترین پیشنهادات را به کاربران ارائه دهند.

معرفی شاخص های رسانه های اجتماعی و نحوه محاسبه آنها