زمان مطالعه تقریبی: 19 دقیقه

متریک های رسانه ها اجتماعی

در این پست قصد داریم ۱۹ متریک (شاخص) مهم در رسانه های اجتماعی را معرفی کنیم و نحوه پیگیری و محاسبه آنها رابیان کنیم . متریک یا همان شاخص (KPI : Key Performance Indicator) معیارهایی هستند که ما می توانیم از آنها برای اندازه گیری وضعیت کسب و کارمان استفاده کنیم . در اینجا به طور اختصاصی به شاخص های رسانه های اجتماعی خواهیم پرداخت . کنترل پیوسته این شاخص ها می توانند تاثیر شگرفی در رشد و توسعه کسب و کار شما در محیط های مجازی داشته باشند .

امروزه سئوالات زیادی ذهن بازاریابان دیجیتال را به خود مشغول کرده است . از جمله مهمترین این سئوالات عبارتند از :

  • متریک های مطرح در رسانه های اجتماعی کدام هستند ؟
  • پیگیری این متریک ها چه تاثیر بر کسب و کار ما دارد ؟
  • آنالیز داده ها و ارقام مرتبط با رسانه های اجتماعی می تواند ایده های جدیدی را به ما بدهد ؟
  • و…

اگر شما مدیر یک رسانه اجتماعی هستید باید توانایی نشان دادن ارزش های کاری خود را داشته باشید و به کمک یکسری اعداد و ارقام و متریک های معین بهترین تصمیمات را بگیرید . بنابراین می توان نتیجه گرفت که موفقیت در دیجیتال مارکتینگ تنها با کمک متریک ها بوجود خواهد آمد .

شما (به عنوان بازاریاب آنلاین) باید به صورت مستمر به مدیران ارشد خود گزارشاتی را ارائه دهید . گزارشات شما باید برمبنای داده های واقعی تهیه شوند . تعداد فالوورها ، بازدیدها ، اشتراک گذاری ، لایک ها ، کامنت ها و … در یک رسانه اجتماعی نشان دهنده وایرال شدن یا نشدن محتوای شما می باشد . اگر محتواهای شما بتوانند به خوبی وایرال شوند ، شما می توانید امیدوار به دریافت بیشترین بازخوردها از سوی مخاطبان خود باشید .

داده های واقعی که از رسانه های اجتماعی استخراج می شوند ، اطمینان لازم را به مدیران می دهند تا با خاطری آسوده تر به سرمایه گذاری در آن رسانه اجتماعی بپردازند . همچنین این داده ها به یک دیجیتال مارکتر کمک خواهد کرد تا تصمیمات هوشمندانه تری را برای انتخاب و ادامه مسیر خود بگیرد .

مهمترین شاخص های رسانه های اجتماعی برای بازاریابان دیجیتال

قیف اجتماعی : عناصر موثر در یک رسانه اجتماعی

قبل از بررسی متریک های مطرح در رسانه های اجتماعی به معرفی قیف شبکه های اجتماعی می پردازیم . به این منظور قیف یک شبکه اجتماعی را به ۴ بخش زیر تقسیم می کنیم(به شکل۱ توجه کنید) :

قیف رسانه های اجتماعی

  1. آگاهی (Awareness) : این معیار مخاطبان فعلی و بالقوه را مشخص می کند .
  2. تعامل (Engagement) : این معیار نشان می دهد که مخاطبان شما چگونه با محتوای شما ارتباط برقرار می کنند .
  3.  تبدیل (Conversation) : این معیار میزان اثربخشی شما را در رسانه های اجتماعی نشان می دهد .
  4. مصرف کننده (Consumer) : این معیار منعکس کننده تفکرات و احساس مشتریان شما در مورد برند تجاری شما می باشد .

هرکدام از مراحل قیف بالا دارای یکسری متریک های مرتبط با خودشان هستند که برروی اثربخشی بازاریابی شبکه های اجتماعی تاثیر می گذارند . حالا می خواهیم به همراه یکدیگر به درون این قیف شیرجه بزنیم و به بررسی هر کدام از متریک های بخش های ۴ گانه بالا بپردازیم :

شاخص های آگاهی

متریک هایی که در این دسته جای می گیرند اطلاعاتی را درباره مخاطبان فعلی و مخاطبان بالقوه به شما می دهند . در پایین مهمترین آنها را مشاهده می کنید :

۱- آگاهی از برند (Brand Awarness)

در معیار آگاهی از برند ، شما باید به نام تجاری برندتان در تمامی رسانه های اجتماعی توجه داشته باشید . شما باید در طول دوره های زمانی مشخص گزارشاتی را بر پایه داده های آماری در مورد برندتان تهیه کنید .

شما به عنوان یک بازاریاب دیجیتال باید به موضوعات مهمی نظیر منشن شدن ، اشتراک گذاری ، لینک شدن ، تعداد نمایش و .. در شبکه های مختلف توجه داشته باشید . با توجه به شرایط برندتان می توانید طول دوره های گزارش گیری را تغییر دهید . معمولا این گزارشات هفته ای ، ماهانه یا فصلی تهیه می شوند .

مراحل طراحی این معیار:
  1. ۱-تعیین معیارهای مهم برای برقراری ارتباط بین برند شما و مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه تان .
  2. ۲- تعیین دوره گزارش گیری
  3. ۳- سعی کنید سازگار باشید (Consistent) . سازگاری تضمین می کند که شما با روند دقیق و قابل اطمینانی داده های خود را مقایسه می کنید .
۲-نرخ رشد مخاطبان(Audience Growth Rate)

نرخ رشد مخاطبان شاخصی است که شما می توانید به وسیله آن سرعت رشد برند خود را در رسانه های اجتماعی مختلف اندازه گیری کنید . این معیار در حقیقت سرعت افزایش فالوورهای شما را نشان می دهد .

همانطور که دسترسی در اینترنت همچنان در سراسر جهان افزایش می یابد ، دنبال کردن رسانه های اجتماعی مشهور نیز بیشتر مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت . بنابراین انتظار رشد شبکه های اجتماعی هرگز دور از انتظار نخواهد بود .

به همین دلیل بسیار مهم است که بدانیم چه تعداد مخاطب جدید در ماه های گذشته بدست آورده ایم و این تعداد آیا برای حفظ شرایط رقابتی ما مناسب است .

مراحل پیگیری این معیار
  1. ۱- دنبال کنندگان جدید خود را در هر شبکه اجتماعی به صورت دوره ای اندازه گیری کنید .
  2. ۲-دنبال کنندگان جدید خود را به تعدا کل مخاطبان خود تقسیم کنید و عدد حاصل را در ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد رشد مخاطبان خود را بیابید .
۳-مشاهده پست(Post Reach)

مشاهده یک پست تعداد افرادی را نشان می دهد که یک پست شما را مشاهده کرده اند .

این متریک بسیار ساده و قابل درک است . شما می توانید به صورت عملی تعداد مشاهده شدن پست های خود را استخراج کنید . این متریک اطلاعات جزئی بسیاری را با خود به همراه دارد . مثلا زمان آنلاین بودن مخاطبان شما را نشان می دهد و یا این که مخاطب شما به چه محتوایی بیشتر ارزش می دهد .

پیگیری این شاخص
  1. ۱-تعداد بازدید هر پست را اندازه گیری کنید .
  2. ۲-تعداد بازدید هرپست را بر تعداد کل مخاطبان خود تقسیم کنید . عدد بدست آمده را در ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد بازدید هر پست خود را بدست آورید .
۴- پتانسیل مشاهده(Potential Reach)

پتانسیل مشاهده تعداد افرادی که در یک دوره گزارشی یک پست را مشاهده خواهند کرد ، نمایش می دهد . به عبارتی دیگر ، اگر فالوورهای شما پست تان را به اشتراک بگذارند ، تقریبا ۲ تا ۵ درصد از فالوورهای آنها روی پست شما تاثیر خواهند گذاشت .

درک این متریک بسیار مهم است چرا که شما به عنوان یک بازاریاب دیجیتال باید تلاش کنید تا مخاطبان خود را گسترش دهید . پتانسیل مشاهده شما را قادر می سازد تا میزان پیشرفت خود را بسنجید .

پیگیری این معیار
  1. ۱- از ابزارهای نظارتی برای تعیین تعداد کل منشن ها و اشتراک گذاری پست های خود استفاده کنید .
  2. ۲-بررسی کنید که چه درصدی از فالوورهای شما از طریق منشن ها به شما پیوسته اند .
  3. ۳-با ضرب دو عدد مرحله ۱ و ۲ تعداد بازدید کننده پتانسیل مشاهده برند تجاری خود را بدست آورید . معمولا پتانسی شما باید عددی بین ۲ تا ۵ درصد باشد .
۵- اشتراک گذاری صدا در شبکه های اجتماعی(Social Share of Voice [SSOV])

این معیار به اندازه گیری میزان اشتراک گذاری صوت تولید شده توسط برند شما در شبکه های اجتماعی می پردازد . این اشتراک گذاری ها می تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم می باشد . SSOV نشان دهنده توان رقابتی شما با سایر رقبا می باشد .

فرآیند پیگیری این معیار
  1. ۱-میزان ذکر شدن نام تجاری خود را به صورت مستقم و غیرمستقیم در شبکه های اجتماعی بیابید .
  2. ۲-نام رقبای خود را در لیستی اضافه کنید .
  3. ۳-وضعیت رقبای خود را در یک دوره زمانی مشخص بسنجید .
  4. ۴-تعداد اشتراک گذاری فایل های خود را به تمام اشتراک گذاری برندها تقسیم کنید و عدد بدسا آمده را در ۱۰۰ ضرب کنید . شما می توانید با استفاده از ابزارهای آنالیز ، فرآیند این محاسبات را ساده تر کنید .

معیارهای تعامل (Engagement Metrics)

در این بخش به بررسی متریک هایی می پردازیم که به چگونگی برقراری ارتباط بین مخاطبان و محتوای تولیدی ما می پردازد .

۶- نرخ تحسین(Applause Rate)

نرخ تحسین در واقع تعداد تاییدیه های یک پست است (مثل لایک کردن و یا اعلام علاقمندی) . این نرخ براساس تعداد لایک به تعداد کل مخاطبان بدست می آید .

هنگامی که یک فالوور یکی از پست های شما را لایک می کند به صورت غیرمستقیم اذعان می کند که پست شما برای او ارزشمند بوده است . دانستن این که چه محتوایی برای چه تعداد از مخاطبان شما ارزشمند بوده است ، می تواند مسیر شما را در طراحی محتواهای آینده تغییر دهد .

پیگیری این نرخ
  1. ۱- تعداد کل لایک های یک پست را که در یک دوره مشخص دریافت کرده اید استخراج کنید .
  2. ۲-عدد استخراج شده در مرحله قبل را بر تعداد کل فالوورهای خود تقسیم کرده و حاصل را در ۱۰۰ ضرب نمایید .
۷- میانگین نرخ تعامل(Average Engagement Rate)

نرخ متوسط تعامل یا همان میانگین نرخ تعامل ، تعداد مشارکت ها در یک پست را نشان می دهد .( نظیر لایک ، اشتراک گذاری ، دایرکت ، ذخیره کردن ، کامنت و …) .

این نرخ یک معیار بسیار مهم است چرا که تعامل بیشتر به معنای درگیر شدن مخاطب با محتوای شما می باشد . شما باید همواره یک نرخ متوسط تعامل را برای هر پست در نظر بگیرید . اگر پست شما از تعامل بالایی برخوردار است زیاد نگران آیتم هایی نظیر لایک ، تعداد فالوور و … نباشید .

پیگیری این شاخص
  1. ۱-جمع کردن تعداد لایک ها ، کامنت و اشتراک گذاری در هر پست
  2. ۲-تقسیم عدد فوق بر تعداد کل فالوورها ضربدر ۱۰۰

نکته : این معیار در هر پلت فرمی متفاوت است به عنوان مثال توئیتر و فیسبوک دارای نرخ تعامل پایین تری می باشند (مثلا ۰٫۵ تا ۱ درصد) . از طرفی دیگر اینستاگرام نرخ تعامل بالاتری دارد (در حدود ۳ تا ۶ درصد)

۸- نرخ ارتقاء(Amplification Rate)

نرخ ارتقاء ، نسبت اشتراک گذاری هر پست به تعداد کل کاربران است . این نرخ توسط Avinash Kaushik نویسنده و بازاریاب دیجیتال گوگل طراحی شده است . ارتقاء در واقع نرخ توجه به محتوا و اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی را نشان می دهد . به هر میزان که نرخ ارتقاء شما بیشتر باشد نشان دهنده تمایل فالوورهای شما به برندتان می باشد .

چگونگی پیگیری این نرخ
  1. ۱-تعداد دفعاتی که یک پست در یک شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود را در یک دوره زمانی مشخص استخراج کنید .
  2. ۲-این تعداد را به کل فالوورها تقسیم کرده و در ۱۰۰ ضرب نمایید .
۹- نرخ ویروسی(Virality Rate)

این نرخ میزان اشتراک گذاری پست شما را بر تعداد نمایش های منحصربفرد (Unique View) در یک دوره زمانی نشان می دهد . همانند بسیاری از متریک های معرفی شده در این لیست ، نرخ ویروسی نشان دهنده اطلاعات دقیقی از یک بازاریابی می باشد . این نرخ به مراتب از تعداد لایک اهمیت بیشتری دارد .

مثلا فرض کنید یک پست که ۱۷۰۰۰ لایک دارد دارای نرخ ویروسی ۰٫۱% باشد . در حالی که پست دیگری که تنها ۱۰۰۰۰ لایک دارد ممکن است نرخ ویروسی ۹٫۹۷% داشته باشد و قطعا پست دوم با نرخ ویروسی بالاتر ارزشمندتر از پست اول با تعداد لایک بیشتر خواهد بود .

نحوه پیگیری این متریک مهم
  1. ۱- میزان مشاهده منحصربفرد (Unique View) یا میزان تاثیر (Impression)  یک پست را استخراج کنید .
  2. ۲- میزان اشتراک گذاری همان پست را بدست آورید .
  3. ۳-میزان اشتراک گذاری را به میزان مشاهده منحصربفرد تقسیم کنید و آن را در ۱۰۰ ضرب کنید تا نرخ ویروسی شما بدست آید .

معیارهای تبدیل

شاخص هایی که در زیر مطرح می شوند میزان مشارکت اجتماعی (Social Engagement) را نشان می دهد :

۱۰- نرخ تبدیل(Conversion Rate)

نرخ تبدیل به کلیک کنندگان روی یک لینک به کل بازدیدکنندگان آن لینک گفته می شود . البته این کلیک باید منجر به یک اقدام شود . منظور از اقدام (Action) می تواند عضویت در یک خبرنامه ، دانلود یک محتوا و یا ثبت نام در یک وبینار باشد .

یک نرخ تبدیل نشان دهنده میزان ارزشمند بودن و قانع کننده بودن محتوای شما برای مخاطبان هدف می باشد . از دیدگاه رسانه های اجتماعی ، این نرخ نشان دهنده قدرت برند و محتوای شما برای مخاطب است . در حقیقت این نرخ نشان می دهد که شما به چه میزانی توانسته اید انتظارات را برآورده کنید .

پیگیری این نرخ
  1. ۱- یک پست با یک پیوند ارتباطی به صفحه فرود (Landing Page)  را با کمک یک کوتاه کننده لینک ایجاد کنید . صفحه فرود شما باید امکان پیگیری و آنالیز ترافیک شما را داشته باشد .
  2. ۲- نرخ مشاهده آن پست را محاسبه کنید .
  3. ۳- نرخ کلیک شدن بر روی آن لینک را بدست آورید .
  4. ۴- از تقسیم نرخ کلیک به نرخ مشاهده و ضرب آن در ۱۰۰ نرخ تبدیل خود را بدست آورید .

نکته : ممکن است در برخی مواقع یک پست تعداد مشاهده کمی داشته باشد امّا نرخ تبدیل آن بالا باشد . در چنین حالتی بازدید کنندگان اندک همان مشتریان واقعی خواهند بود . نرخ تبدیل یک معیار مهم برای نشان دادن اثر پذیری یک شبکه اجتماعی می باشد .

۱۱- میزان کلیک(CTR:Click Through Rate)

میزان کلیک یا همان CTR معمولا میزان کلیک افراد بر روی لینک موجود در هر پست می باشد (Call to Action) .این متریک را نباید با سایر اقدامات تعامل (نظیر اشتراک گذاری ، لایک ، کامنت) اشتباه گرفت .

CTR به طورخاص فقط به یک لینک مرتبط است که مخاطبان را به سمت یک محتوا می برد . ردیابی CTR به شما بینش ارزشمندی را درباره چگونگی ارائه پیشنهاداتتان به مخاطبان هدف را می دهد .

پیگیری این متریک
  1. ۱- کل کلیک بر روی یک لینک را اندازه گیری کنید .
  2. ۲- کل اقدام های انجام شده بر روی آن لینک را اندازه گیری کنید (اقدام انجام شده : ثبت نام ، خرید ، دانلود و..)
  3. ۳- تعداد کل اقدامات را به کل کلیک ها تقسیم کنید و عدد حاصل را در ۱۰۰ ضرب کنید .

نکته مهم : فراموش نکنید که در طی یک دوره زمانی مشابه میزان کلیک و اقدام را یادداشت کنید .

۱۲- نرخ پرش(Bounce Rate)

نرخ پرش درصد بازدیدکنندگان یک صفحه فرود می باشند که با استفاده از یک لینک یا موتور جستجو به آن صفحه وارد می شوند امّا به سرعت و بدون آنکه اقدامی را انجام دهند از آن صفحه خارج می شوند .

نرخ پرش به شما این امکان را می دهد تا میزان ترافیک وارد شده از رسانه های اجتماعی را اندازه گیری کنید و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خود را در مقابل سایر منابع ترافیکی (مثلا ترافیک فیسبوک در مقابل ترافیک جستجوی گوگل) بدست آورید .

اگر نرخ پرش رسانه های اجتماعی شما پایین تر از سایر منابع باشد ، نشان دهنده این واقعیت است که کمپین رسانه های اجتماعی شما توانسته است مخاطبان هدف را به خوبی شناسایی نماید و نیازهای آنها را برآورده نماید و ترافیک ارزشمندی را به سوی صفحات فرود شما روانه کند .

پیگیری نرخ پرش
  1. ۱- تنظیم گوگل آنالیتیکس
  2. ۲- ورود به برگه Acquisition در بخش channeles و سپس به بررسی All traffic بروید .
  3. ۳- با کلیک بر روی دکمه Bounce Rate نرخ پرش در کنال های مختلف را می توان مشاهده کرد .

نکته : یافتن میزان اثربخشی رسانه های اجتماعی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست . شما باید برای اثبات ارزش رسانه های مختلف در یک کسب و کار ، مدت زمان طولانی را بر روی آن تمرکز کنید .

۱۳ – هزینه هر کلیک (CPC : Cost Per Click)

هزینه هر کلیک یا CPC مبلغی است که شما به ازای هر کلیک بر روی پست هایتان در شبکه های اجتماعی پرداخت می کنید . شما باید با توجه به CPC انتخاب کنید که تبلیغاتتان در فیسبوک ، اینستاگرام ، توئیتر یا لینکدین نمایش داده شود . شما با CPC می توانید به راحتی هزینه های خود را مدیریت کنید و یک سرمایه گذاری منطقی و کارآمد انجام دهید .

پیگیری این شاخص
  1. ۱- یک پلتفرم مدیریت آگهی مناسب انتخاب کنید .
  2. ۲- امکانات و گزینه های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید .

نکته حیاتی : کمپین های تبلغاتی CPC (هزینه دار) می توانند برای رشد لحظه ای مناسب باشند . امّا هرگز آنها را برای مدت طولانی نگهداری نکنید چرا که می توانند نتیجه معکوسی برای کسب و کار شما در پی داشته باشند .

۱۴- هزینه انجام شده برای هر هزار حمایت (Cost Per Thousand Impression)

CPM مبلغی است که شما برای حمایت هزار نفر از یک پست تان در یک رسانه اجتماعی پرداخت می کنید . بر خلاف CPC یک CPM معمولا منجر به یک اقدام (Action) نشود .

در CPM هدف فقط نمایش یک محتوا به مخاطبان می باشد . CPM یک روش سریع و ارزان برای اشتراک گذاری محتواهایتان می باشد .

ییگیری این متریک
  1. ۱- انتخاب یک پلتفرم مدیریت آگهی
  2. ۲- بررسی گزینه های مختلف آن

نکته : یک کمپین CPM را برای مدت طولانی اجرا نکنید چرا که ممکن است نتایج معکوسی را برای شما در برداشته باشد .

۱۵- نرخ تبدیل رسانه های اجتماعی (Social Media Conversion Rate)

نرخ تبدیل رسانه های اجتماعی در حقیقت تعداد کل تبدیل هایی است که از رسانه های اجتماعی بدست می آید و به صورت یک درصد بیان می شود .

نقش این متریک بستگی به تاثیر هر پست شما در یک کمپین تبلیغاتی دارد . به دیگر عبارت این متریک پاسخ هایی را برای این سئوال می دهد که : چگونه پیشنهادات یک برند می تواند مخاطبان هدف را جلب نماید ؟

کنترل این شاخص
  1. ۱- یک پیوند کوتاه شده در تبلیغ خود ایجاد کنید .
  2. ۲- تعداد کل تبدیل های خود را اندازه گیری کنید .
  3. ۳- تبدیل های رسانه های اجتماعی خود را به کل تبدیل های خود تقسیم کنید و آن را در ۱۰۰ ضرب کنید تا نرخ تبدیل رسانه های اجتماعی خود را بدست آورید .
۱۶- نرخ مکالمه(Conversion Rate)

نرخ مکالمه در شبکه های اجتماعی ، به نسبت کامنت های هر پست به تعداد کل مخاطبان شما در آن شبکه گفته می شود .

این نرخ به شما کمک می کند تا بتوانید ردیابی خوبی بر روی کامنت ها داشته باشید . در واقع این معیار ، توانایی شما را برای برقراری یک گفتگو با مخاطبانتان نشان می دهد .

پیگیری این نرخ
  1. ۱- سعی کنید با کمک ابزارهای مختلف ، نظرات کاربران خود را در یک دوره زمانی بدست آورید .
  2. ۲- تعداد نظرات استخراج شده در مرحله قبل را به تعداد کل فالوورهای خود تقسیم کنید تا نرخ مکالمه را بدست آورید .

شاخص های مشتری(Customer Metrics)

متریک های زیر نشان می دهد که مشتریان فعال شما در مورد برندتان چه تصور و احساسی دارند .

۱۷- رضایت مشتری(Customer Testimonials)

متریک رضایت مشتری به بررسی و ارزیابی نظرات و مصاحبه های خاص مشتریان درباره یک برند می پردازد .

هدف نهایی این متریک ، دریافت احساس مشتریان از یک برند می باشد . این احساس می تواند منجر به اشتراک گذاری تجربیات خوب مشتریان با افراد دیگر گردد .

این متریک اعتماد و اعتبار  مشتری را به یک برند نمایش می دهد . اگر شما به دنبال جذب مشتری بیشتری هستید از مشتریان خوب خود بخواهید تا نظرات خود را درباره برند شما بیان نمایند .

یک کمپین در رسانه های اجتماعی راه اندازی کنید تا مردم درباره محصول و سرویس های شما توصیفات خود را بنویسند یا ویدئویی از کاربرد محصولات شما تهیه کنند . سعی کنید به طور دقیق نظرات مشتریان خود را رصد کنید و انتقادات آنها را به شدت جدّی بگیرید .

این متریک کاملا کیفی می باشد و نمی توان عدد و رابطه ای برای آن تعریف کرد .

۱۸- ارزیابی رضایت مشتری(Csat:coustomer Satisfaction Score)

نرخ رضایت مشتری یا Csat ، متریکی است که رضایت افراد از محصولات و سرویس های شما را نشان می دهد . معمولا امتیاز Csat از یک سئوال ساده بدست می آید ؟ میزان رضایت کلی خود از این محصول را بیان کنید ؟ (یک امتیاز از ۱ تا ۱۰ بدهید)

شما می توانید از مشتریان خود بخواهید که میزان رضایت خود را در مقیاس خطی به صورت امتیازی از ۱ تا ۱۰ و یا احساساتی (ضعیف ، متوسط ، خوب ، عالی ، بسیار عالی) ارائه کنند . Csat یک راه مطمئن برای درک نظر مشتریان درباره یک برند خاص می باشد .

پیگیری این سنجه
  1. ۱- ایجاد فرم جمع آوری نظرات
  2. ۲-جمع کل نظرات نظرسنجی
  3. ۳-تقسیم کل نمرات به تعداد کل نظرات
۱۹- نمره ترویج(NPS:Net Promoter Score)

نمره ترویج یا NPS متریکی برای اندازه گیری وفاداری مشتری می باشد . برخلاف Cast ، متریک NPS برای پیش بینی مشارکت مشتریان در آینده کاربرد دارد .

در این متریک ما تنها با یک سوال اساسی مواجه هستیم و آن این است که چقدر احتمال دارد که برند/محصول/خدمات ما را به یک دوست توصیه کنید ؟

سپس از مشتریان خواسته می شود تا با یک عدد ( از ۰ تا ۱۰) به این سئوال پاسخ دهند و براساس این نمره مشتریان به سه دسته زیر تقسیم می شوند :

  1. ۱- رقیبان (نمره ۰ تا ۶)
  2. ۲-منفعلین (نمره ۷ تا ۸)
  3. ۳-طرفداران (نمره ۸ تا ۱۰)

NPS از این لحاظ یک متریک منحصربفرد محسوب می شود که میزان رضایت فعلی مشتری و همچنین میزان فروش احتمالی در آینده را به صاحبان کسب وکار نمایش می دهد . این متریک آنقدر قوی است که می توان از آن برای سازمان های مختلف (دولتی ، خصوصی) از آن استفاده کرد .

نحوه پیگیری این متریک
  1. ۱- ایجاد یک نظرسنجی در شبکه های اجتماعی
  2. ۲-حذف رقیبان(نمرات ۰ تا ۶ ) از نظرسنجی
  3. ۳- تعداد باقیمانده را به تعدا کل پاسخ دهندگان تقسیم کنید و در ۱۰۰ ضرب کنید تا نرخ NPS خود را بدست آورید .

و در پایان …

کار با داده ها شما را عاشق آنها خواهد کرد . شما باید همیشه به کاوش عمیق در معیارهای مختلفی که می تواند باعث رشد و پیشرفت شما و برند تحت حمایت تان شود بپردازید .

شما می توانید به راحتی توانایی های خود (مهارت هایتان) را با آنالیزهای دقیق ، کاربردی تر سازید . تحلیل رسانه های اجتماعی یک روایت جذاب است که می تواند برای سازمان شما ارزش آفرینی نماید .

نویسنده و گردآورنده : مسعود معاونی

منبع : سایت Hootsuite