زمان مطالعه تقریبی: 15 دقیقه

چشم‌انداز آیندۀ بازاریابی به سمت دیجیتالی شدن در حال حرکت است و کسب و کارهای بیشتری در حال آماده شدن برای حضور در فضای دیجیتال مارکتینگ هستند. طراحی وب‌سایت‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مهمترین فناوری‌های دیجیتالی هستند که شرکت‌ها از آن‌ها برای معرفی محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنند.
رشد فضای دیجیتال تاثیر مستقیمی بر مشاغل دیجیتال مارکتینگ گذاشته است. افزایش محبوبیت مشاغل بازاریابی دیجیتال، نیاز به آموزش تخصصی و کسب اطلاعات در این زمینه را افزایش داده است.

۱۱ مورد از محبوب‌ترین مشاغل دیجیتال مارکتینگ

مشاغل دیجیتال مارکتینگ

مشاغل دیجیتال مارکتینگ دارای تنوع زیادی هستند که هر کدام نیاز به تخصص‌های خاصی دارند. در این مقاله ما به بررسی متوسط درآمد جهانی در هر شغل دیجیتال مارکتینگ پرداخته‌ایم:

۱- مدیر رسانه‌های اجتماعی

برای برعهده گرفتن این شغل، داشتن تجربه در زمینۀ بازاریابی و تولید محتوا اهمیت زیادی دارد. داشتن آشنایی با اصول ارتباطات و درک کامل از پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی از الزامات این شغل است.
مدیر رسانه‌های اجتماعی وظیفه دارد تا شرکت خود را برای حضور قدرتمند در سوشال‌های مختلف آماده کند. چنین فردی در آمریکا به‌طور متوسط درآمد ۴۳۰۰۰ دلاری در سال را به‌دست خواهد آورد.

یک مدیر سوشال مدیا باید همکاری مستقیمی با واحد بازاریابی و فروش داشته باشد تا محصولات و خدمات شرکت را از طریق کانال‌های اجتماعی در اختیار مشتریان هدف قرار دهد. او باید با تحقیقات بازاریابی و شناسایی فرصت‌های کلیدی، آشنایی داشته باشد تا توانایی تقویت برند دیجیتال کسب و کار را داشته باشد.

چنین فردی باید ساختارهای محتوای کارآمد را بشناسد و توانایی اجرای کمپین‌های بازاریابی را با کمک اینفلونسرها داشته باشد. نحوۀ پاسخگویی مناسب او به مشتریان کسب و کار باعث تقویت برند و افزایش اعتماد مشتریان خواهد شد.

۲- طراح گرافیک یکی از مهمترین مشاغل دیجیتال مارکتینگ

برای احراز این شغل در بازاریابی دیجیتال باید در زمینه طراحی گرافیک اطلاعات کاملی داشته باشید و احساس قویی از طراحی بصری و ترکیب رنگ‌ها را در خود ایجاد کنید. چنین فردی به‌طور متوسط در آمریکا ۵۰۰۰۰ دلار در سال درآمد خواهد داشت.

یک طراح گرافیک حرفه‌ای به خوبی هویت بصری برند را شکل خواهد داد و به کسب و کار کمک می‌کند تا در فضای دیجیتال از رقبای خود متمایز شود. طراح گرافیک با تهیۀ بروشورها، پوسترها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، بنرها، لوگوها، ایمیل‌ها، اینفوگرافیک‌ها، طراحی بسته‌بندی محصولات و آماده‌سازی تصاویر مورد نیاز در فروشگاه اینترنتی یکی از مهمترین مشاغل دیجیتال مارکتینگ را برعهده می‌گیرد.

طراحان گرافیکی باید یکپارچگی هویت بصری برند را با طرح‌های خود حفظ کنند و با رعایت اصول تعیین شده در برند بوک، ماندگاری برند دیجیتال در ذهن مشتریان را رقم بزنند. چنین فردی باید دارای ارتباطات قوی باشد تا بتواند در طراحی‌های خلاقانه خود دیدگاه مشتریان را هم لحاظ کند.

۳- طراح رابط کاربری و تجربه کاربری

از مشاغل دیجیتال مارکتینگ که نیاز به آموزش رسمی دارد و با کسب تجربه در زمینه طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)،نرم‌افزارهای طراحی گرافیک و طراحی وب می‌توان به احراز این موقعیت شغلی پرداخت. یک طراح رابط کاربری در آمریکا درآمد متوسط سالیانه در حدود ۹۴۰۰۰ دلار خواهد داشت.

طراحان تجربه کاربری وظیفه بهبود تعامل کاربران با یک محصول یا خدمت دیجیتال را برعهده دارند. آن‌ها سعی دارند تا استفاده از یک محصول یا خدمت را تا جایی که امکان دارد برای کاربران آسان، موثر و دلپذیر کنند.

آن‌ها ممکن است بهبود تجربه کاربری یک وب‌سایت یا اپلیکیشن را برعهده داشته باشند یا ممکن است تمرکز خود را بر روی محصولات دیگری مانند خودروها، فروشگاه‌های فیزیکی، محصولات کاربردی و.. قرار دهند. همچنین آن‌ها مسئولیت‌هایی در زمینه کاربر پژوهی، جمعیت‌شناسی، شناخت پرسونا، آنالیز رقبا، تولید محصولات نمونه و تست خدمات را برعهده می‌گیرند.


از طرفی دیگر، طراحان رابط کاربری ارتباط نزدیکی با طراحان تجربه کاربری دارند، به‌طوری که حتی زیر مجموعۀ آن‌ها در نظر گرفته می‌شوند. طراحی تجربه کاربری ممکن است مربوط به محصولات فیزیکی یا دیجیتال باشد، اما طراحی رابط کاربری فقط به محصولات دیجیتال مرتبط می‌شود.

طراحان رابط کاربری وظایفی مانند آماده‌سازی تایپوگرافی، تصاویر، نمادها، دکمه‌ها، رنگ‌ها و طراحی واکنش‌گرا را بر عهده دارند. آن‌ها یک رابط بصری تعاملی و جذاب را ایجاد می‌کنند. یک طراح رابط کاربری با تحقیق بر روی رقبا، ایده‌های خلاقانه‌ای را برای طراحی اپلیکیشن یا وب‌سایت پیدا می‌کند و تاثیر مستقیمی بر رشد کسب و کار آنلاین و میزان فروش آن خواهد داشت.

۴- متخصص سئو

برای احراز این شغل دیجیتال مارکتینگ باید تجربه کافی در بازاریابی، درک عمیق از مفاهیم سئو و شناخت کافی از پلتفرم‌های انتشار محتوا و ابزارهای تحلیلی را داشته باشید. چنین شغلی متوسط درآمد سالانه ۴۷۰۰۰ دلاری در آمریکا دارد.

یک متخصص بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) بهترین شیوه‌های سئو را برای وب‌سایت‌های شرکت پیدا می‌کند و با آنالیز نتایج سعی می‌کند تا در سریع‌ترین زمان، نتایج مورد انتظار کسب و کار را به‌دست آورد.

سئو یکی از جنبه‌های مهم بازاریابی دیجیتال است و می‌توان مدعی شد که یکی از مهمترین مشاغل دیجیتال مارکتینگ است که به دیده شدن یک برند در فضای وب کمک کرده و موجب دسترسی مشتریان به محصولات و خدمات می‌شود.

متخصصان سئو با توسعۀ استراتژی‌های ایده‌آل به بهینه‌سازی سئو داخلی (On-Page) و سئو خارجی (Off-Page) می‌پردازد. آن‌ها با بسیاری از استراتژی‌ها و ترفندهای سئو آشنا هستند که با سیستم مدیریت محتوای آن‌ها سازگار است.

به‌عنوان مثال یک متخصص سئو باید با تحقیق کلمات کلیدی، تنظیم ساختار پیوند و نصب افزونه‌های مرتبط با سئو آشنا باشد. آن‌ها باید با بهینه‌سازی نرخ تبدیل، لینک‌سازی، نظارت بر ترافیک وب‌سایت، ردیابی بازار، رتبه‌بندی صفحات و همچنین با استفاده از ابزارهای کاربردی نظیر سرچ‌کنسول و گوگل آنالیتیکس عملکرد کسب و کار را در فضای آنلاین بهبود دهند.

یک سئوکار باید ارتباط نزدیکی با تیم‌های توسعه وب و همچنین تولیدکنندگان محتوا داشته باشد تا سایتی را طراحی و آماده کند که سازگار با اصول سئو باشد. به‌عنوان مثال واکنش‌گرایی سایت یا سرعت آن بر روی سئو تاثیر دارد یا استفاده درست و متناسب از کلمات کلیدی در مقالات بر روی رتبه‌بندی در موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارد.

متخصص سئو از مهمترین مشاغل دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود، زیرا با ایجاد یک کانال بازاریابی متفاوت، ترافیک هدفمند و ارزان قیمتی را به سمت کسب و کار انتقال می‌دهد که موجب رشد بازار هدف و افزایش فروش خواهد شد.

۵- تحلیل‌گر داده

آشنایی با آمار و مفاهیم ریاضی و همچنین داده‌های بازاریابی برای چنین شغلی ضروری است. در بازاریابی آنلاین داده‌کاوی (Data Mining) بر روی اطلاعات اهمیت زیادی دارد، زیرا یک تجسم واقعی از شرایط کسب و کار را در اختیار مدیران قرار می‌دهد که از آن برای تصمیم‌گیری‌های کلیدی استفاده می‌کنند. چنین فردی سالیانه در حدود ۶۸۰۰۰ دلار در آمریکا درآمد خواهد داشت.

کار یک تحلیل‌گر داده، جمع‌آوری اطلاعات، تمیز کردن داده‌ها، پردازش، تجزیه و تحلیل داده‌ها به هدف حل مشکلات و یافتن راهکارهایی برای مقابله با چالش‌های کسب و کاری است. با آنالیز اطلاعات یک تجسم بهتر از مشکلات و راهکارها در اختیار مدیران قرار می‌گیرد.

تحلیل‌گران با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری و ابزارهای آماری به جمع‌آوری داده‌ها، تمیز کردن آن‌ها (حذف موارد تکراری)، نگهداری آن‌ها در پایگاه‌‌های داده، تشخیص الگوهای رفتاری و مدل‌های همبستگی و ایجاد گزارشات کاربردی می‌پردازند.
عملکرد آن‌ها باعث می‌شود تا تحقیقات بازار به شکل علمی‌تری انجام پذیرد و با الگوهای شناسایی شده از طریق تفسیر داده‌ها، استراتژی مناسبی برای بازاریابی اتخاذ گردد.

۶- توسعه‌دهنده وب؛ یکی از مشاغل دیجیتال مارکتینگ جذاب

طراح و توسعه‌دهنده وب از کاربردی‌ترین مشاغل دیجیتال مارکتینگ است. چنین فردی باید به زبان‌های برنامه‌نویسی تسلط کافی داشته باشد و درک عمیقی از کتابخانه‌های توابع و پایگاه‌های داده داشته باشد. یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای وب در آمریکا به‌طور متوسط سالانه ۷۰۰۰۰ دلار درآمد خواهد داشت. داشتن تحصیلات مرتبط و البته تجربۀ کاری در توسعه وب اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه امروزه دوره‌های آموزشی آنلاین بسیاری برای برنامه‌نویسی وجود دارد.

سه نوع توسعه‌دهنده وب داریم:

  • Front End؛
  • Back End؛
  • Full Stack.

توسعه‌دهندگان فرانت‌اند مسئول توسعه وب در سمت کاربران هستند. در واقع آن‌ها تمامی ظاهر وب‌سایت‌ها را آماده می‌کنند. آن‌ها باید با تجربه کاربری و رابط کاربری آشنایی کافی داشته باشند، زیرا با طراحی عناصر کاربردی، سر و کار دارند.
توسعه‌دهندگان بک‌اند بر توسعه وب در سمت سرور تمرکز دارند. آن‌ها ارتباط بین سرور و برنامه‌های کاربردی با پایگاه داده را طراحی کرده و زمینه را برای استفاده از وب‌سرویس‌ها و APIها فراهم می‌کنند.
توسعه‌دهندگان فول‌استک به هر دو مهارت فرانت‌اند و بک‌اند تسلط کافی دارند.

برای فعالیت در زمینۀ فرانت‌اند و بک‌اند، شما نیاز دارید تا مجموعه‌ای از مهارت‌های متفاوت را در اختیار داشته باشید. توسعه‌دهندگان فرانت‌اند باید به زبان‌های برنامه‌نویسی HTML، CSS و جاوا اسکریپت مسلط باشند. همچنین بهتر است برای توسعه وب‌سایت‌ها توانایی کار با فریم‌ورک‌های بوت‌استرپ یا آنگولارJS را داشته باشند.

از سویی دیگر، توسعه‌دهندگان وکیل بک‌اند باید به زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور مانند پایتون، رابی یا PHP تسلط داشته باشند. آن‌ها همچنین باید با ساختار پایگاه‌های داده مانند My SQL و زیرساخت‌های شبکه نظیر سرورها آشنایی داشته باشند. توسعه‌دهندگان وب باید همیشه عملکرد وب‌سایت را زیر نظر قرار دهند تا در صورت بروز هر گونه مشکلی خیلی سریع آن را برطرف کنند.

۷- متخصص ایمیل مارکتینگ

آشنایی کامل با مفاهیم بازاریابی، ایمیل مارکتینگ، شیوه‌های تست A/B، مهارت‌های کپی‌رایتینگ، آشنایی کافی با نرم‌افزارهای اتوماسیون ارسال ایمیل و ابزارهای تحلیلی از الزاماتی است که در این شغل باید داشته باشید.

در بین مشاغل دیجیتال مارکتینگ، کارشناس ایمیل مارکتینگ نقش کلیدی در بهبود نرخ تبدیل و نتیجه‌گیری کمپین‌های بازاریابی دارد. چنین فردی به‌طور متوسط سالیانه درآمدی معادل ۶۰۰۰۰ دلار در آمریکا خواهد داشت.

یک متخصص بازاریابی ایمیلی در یک شرکت یا برند با ارسال ایمیل به مشتریانی که در خبرنامه ثبت‌نام کرده‌اند به جذب سرنخ‌هایی (Lead) برای فروش محصولات یا خدمات می‌پردازد. این ایمیل‌ها حاوی اطلاع‌رسانی دربارۀ کمپین‌های بازاریابی دیجیتال یا اطلاع‌رسانی دربارۀ محصولات و خدمات جدید هستند.

در بازاریابی ایمیلی از اتوماسیون ارسال ایمیل استفاده می‌شود. البته یک متخصص در این زمینه بایستی کاملا هدفمند به ارسال ایمیل بپردازد تا بهترین نتایج را به‌دست آورد. با درک بازار و نیاز مشتریان، آن‌ها ایمیل‌هایی را آماده ارسال می‌کنند که بر روی خرید مشتریان تاثیر مثبتی بگذارد. جمع‌آوری تجارب قبلی در بازاریابی ایمیلی به آن‌ها کمک می‌کند تا در آینده کمپین‌های موثرتری را اجرا کنند.

۸- کارشناس بازاریابی محصول

آشنایی با مدیریت محصول (Product Management) و تجربه بازاریابی، داشتن مهارت نوشتن، توانایی داستان‌سرایی دربارۀ محصولات، توانایی تحلیل رقابتی، انجام تحقیقات کاربربر و آنالیز داده‌های محصول از الزامات این شغل دیجیتال مارکتینگ است.

یک کارشناس بازاریابی محصول به‌طور متوسط سالانه ۷۰۰۰۰ دلار در آمریکا درآمد دارد. متخصصان بازاریابی محصول با تحقیقات بازار و آنالیز، بهترین استراتژی‌های موثر برای ورود به بازار را شناسایی می‌کنند. استراتژی‌هایی مانند فروش متقابل (Cross Selling)،نفوذ به بازار (Market Penetration) و افزایش فروش (Upselling).

آن‌ها از داده‌هایی که از طریق تحقیقات به‌دست آورده‌اند برای قیمت‌گذاری، تقسیم‌بندی مشتریان و اجرای بهتر کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند. متخصصان مدیریت محصول، روندهای صنعت و بازار را دنبال می‌کنند تا از تناسب محصولات خود با نیازهای بازار و مشتریان مطمئن شوند.

یک مدیر محصول به همراه تیم روابط عمومی یا بازاریابی با ایجاد روایت‌های مناسب یک نقشه راه برای محصولات ایجاد کرده و موثرترین راه‌کارها را برای در اختیار گذاشتن محصولات با کیفیت به مشتریان هدف پیدا می‌کند. آن‌ها نقش مهمی در معرفی محصولات جدید دارند. رساندن صدای برند با استفاده از محصولات کاربردی به مشتریان، موجب رشد یک کسب و کار توسط مدیران محصول خواهد شد.

۹- کارشناس مالی در بازاریابی آنلاین

داشتن توانایی برای مدیریت بودجه و برنامه‌ریزی در تبلیغات رسانه‌های اجتماعی، همچنین توانایی کار با اکسل و گوگل آنالیتیکس از مهارت‌های مهم این شغل است. متخصصان مالی در بازاریابی آنلاین یکی از کلیدی‌ترین مشاغل دیجیتال مارکتینگ را برعهده دارند که به‌طور متوسط درآمدی معادل ۷۱۰۰۰ دلار در سال را در کشوری مانند آمریکا خواهند داشت.

آن‌ها با مدیریت و بهینه‌سازی هزینه‌های یک شرکت در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال، بر روی میزان سوددهی یک کسب و کار تاثیر می‌گذارند. با مدیریت هزینه تبلیغات توسط آن‌ها، منافع یک کسب و کار برآورده شده و این امکان فراهم می‌‌شود تا در صورت سودده نبودن کمپین، خیلی سریع آن را متوقف کنند تا بودجه و سرمایه کسب و کار تلف نشود.

آن‌ها از پلتفرم‌هایی مانند گوگل‌ادز به‌صورت گسترده استفاده می‌کنند. چنین متخصصانی از سیستم‌های همکاری در فروش (Affiliate Marketing) نیز به تناسب کار خود استفاده می‌کنند. کارشناسان مالی در امور بازاریابی دیجیتال با تمام توان خود به ردیابی بودجه تبلیغاتی، میزان بازگشت سرمایه (RoI)، نرخ ترافیک، نرخ کلیک و میزان تبدیل قرار می‌دهند.

یک متخصص مالی با در نظر گرفتن رقبای دیگر در بازار، راهکارهای جدیدی را برای دستیابی به اهداف ارائه می‌دهند. آن‌ها با جمع‌آوری داده‌ها، گزارشات دقیقی را به مدیران کسب و کار یا ذی‌نفعان ارائه می‌دهند و زمینه‌های لازم برای تصمیم‌گیری دربارۀ محتوا، استراتژی بازاریابی و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی را فراهم می‌کنند.

۱۰- نویسنده محتوا

در بین مشاغل دیجیتال مارکتینگ، نویسندگان محتوا جایگاه ویژه‌ای دارند زیرا نمی‌توانیم هیچ کمپین بازاریابی آنلاینی را بدون تولید محتوا تصور کنیم. یک نویسندۀ محتوا باید به ارتباطات، کپی‌رایتینگ، نوشتن محتوای دیجیتال، محتوای سئو شده و ساختارهای CMS آشنایی داشته باشد. چنین فردی در آمریکا سالیانه در حدود ۴۷۵۰۰ دلار درآمد خواهد داشت.

یک نویسنده محتوا به هدف آگاهی از برند و ایجاد برندینگ به تولید محتوا می پردازد. این محتواها به اشکال مختلفی مانند پست‌های وبلاگی، مقالات، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، تبلیغ‌نویسی در کمپین‌های بازاریابی یا حتی متن‌های موجود در بیلبوردهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف از نوشتن تمامی این محتواها جذب مشتریان بالقوه است.

نویسندگان محتوا درباره موضوعات مختلف تحقیق کرده و بر اساس دانش خود، محتواهایی که مورد نیاز مخاطبان است را تولید می‌کنند. آن‌ها یا خود به ویراستاری مقالات می‌پردازند یا با کمک ویراستاران یک محتوای ویراسته را تولید و منتشر می‌کنند.
افزایش خوانایی محتوا موجب ارتباط بهتر مخاطبان با نوشتار آن‌ها خواهد شد. رعایت اصول نگارش، لحن و سبک در کنار توجه به نکات سئویی در محتوا موجب می‌شود تا مقالات آن‌ها مورد توجه خوانندگان قرار گیرد و موتورهای جستجو آن‌ها را در رتبه‌های بالایی قرار دهند.

یک نویسنده حرفه‌ای محتوا می‌تواند وبلاگ شخصی خود را راه‌اندازی کرده و زمینه‌های مختلفی برای درآمدزایی ایجاد نماید. فرصت‌های متنوع برای درآمدزایی از وبلاگ‌نویسی، امکان رشد سریع را در اختیار نویسندگان قرار داده است.

۱۱- مدیر دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با اصول بازاریابی آنلاین و زمینه‌های مرتبط، دانش سئو، کپی‌رایتینگ، امور مالی کمپین‌های بازاریابی، رسانه‌های اجتماعی، آنالیز وب، اصول زبان‌های برنامه‌نویسی و.. از الزامات این شغل است. این حرفه از مشاغل دیجیتال مارکتینگ با درآمد بالا است. به‌طوری که در آمریکا سالیانه یک مدیر دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای در حدود ۱۲۲۰۰۰ دلار حقوق پرداخت می‌شود.

چنین فردی وظیفه دارد تا به‌صورت پیوسته عملکرد بازاریابی دیجیتال در یک کسب و کار را بهبود دهد. کنترل زمان انجام پروژه‌ها و رعایت تقویم محتوایی از وظایف کلیدی مدیران دیجیتال مارکتینگ است. به‌طور کلی آن‌ها وظیفۀ نظارت بر ۱۰ شغل کلیدی دیگری که قبل از این درباره آن‌ها صحبت کردیم را برعهده دارند.

میزان تقاضای مشاغل دیجیتال مارکتینگ در ایران

هر چند که فعالیت در زمینه دیجیتال مارکتینگ در ایران مشکلات زیادی دارد و هر روز وضع قوانین و مقررات خاص باعث ایجاد چالش‌هایی می‌شود، اما واقعیت این است که فضای دیجیتال در ایران یکی از بهترین و مناسب‌ترین شیوه‌ها برای بازاریابی است زیرا:

  1. هنوز ایده‌های بکر زیادی برای اجرا در فضای دیجیتال وجود دارد؛
  2. نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ بالاست؛
  3. با داشتن تخصص، امکان اشتغال به کار در بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ فراهم می‌شود؛
  4. بسیاری از کسب و کارهای سنتی برای حفظ موقعیت خود در محیط وب، به سراغ روش‌های دیجیتال مارکتینگ می‌آیند؛
  5. تنوع در بین مشاغل دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد است و افراد با شخصیت‌ها و علاقه‌مندی‌های مختلف، امکان یافتن کار متناسب با روحیه خود را خواهند داشت؛
  6. امکان آموزش سریع از منابع آنلاین برای تمامی مشاغل دیجیتال مارکتینگ وجود دارد.

البته کسب و کارهای آنلاین برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ باید به سراغ شرکت‌ها یا افراد با تجربه در این زمینه بروند. برای دریافت راهنمایی و مشاوره بیشتر با شماره ۰۹۱۵۳۲۲۷۸۵۸ تماس بگیرید.

سخن پایانی

افزایش تقاضا برای مشاغل دیجیتال مارکتینگ در سالیان اخیر موجب شده تا افراد بسیاری به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه باشند. در مقاله حاضر با معرفی بسیاری از ترندهای شغلی در زمینه دیجیتال مارکتینگ یک شناخت نسبی به شما ارائه کردیم تا بتوانید به انتخاب یک مسیر شغلی متناسب با علاقۀ خود بپردازید.

حمایت مالی
شما خواننده گرامی از مقالاتی که به هدف آموزش در این وبلاگ تهیه می‌شوند، می‌توانید حمایت مالی کنید. حمایت مالی خوانندگان از مقالات موجب تقویت انگیزه‌ برای تولید محتواهای مفیدتر خواهد شد.
لینک حمایت مالی: zarinp.al/moaveni


سوالات متداول

دلیل رشد مشاغل دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کارایی بالایی که بازاریابی آنلاین در فروش محصولات و توسعه دیجیتال برندها داشته است، موجب شده تا تقاضاهای بسیاری برای استخدام در این حرفه‌ها وجود داشته باشد.

شرط موفقیت در مشاغل دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برای موفقیت در حرفه‌های مختلف در حوزه بازاریابی دیجیتال باید مهارت‌های سخت مرتبط را به خوبی فرا گرفت و در کنار آن مهارت‌های نرم یا مهارت‌های میان رشته‌ای را هم بهبود داد.