زمان مطالعه تقریبی: 8 دقیقه

خیلی از افراد علاقه دارند تا درباره موضوعات مختلف بنویسند . نوشتن به یک نویسنده آرامش می دهد . امّا برای این که یک نویسنده عالی شویم ، بایستی به طور پیوسته مهارت های خود را افزایش دهیم . نوشتن بخش جدایی ناپذیر از زندگی می باشد . در هر سنّی که باشید و در هر موقعیت اجتماعی که قرار داشته باشید نیاز به نوشتن دارید . یک دانش آموز ، دانشجو ، معلم ، کارمند ، مدیر و … به وسیله نوشتن خود را با جهان بیرونی مرتبط می کند .

چطور یک نویسنده عالی شویم ؟

هر کسی می تواند یک نویسنده عالی شود . تنها لازم است که در این راه تمرین کند . تمرین های متوالی می تواند یک فرد عادی را تبدیل به نویسنده ای حرفه ای نماید . توصیه می شود اگر دوست دارید که به یک نویسنده عالی تبدیل شوید حتما این متن را تا انتها بخوانید و اگر سئوالی برای تان پیش آمد در بخش نظرات با ما در میان بگذارید .

چه مهارت هایی برای نوشتن نیاز می باشد ؟

برای این که شما به یک نویسنده توانمند تبدیل شوید ، نیاز دارید تا یک سری مهارت ها (Skill) را بیاموزید . مهارت های نوشتن ابزارها و تاکتیک هایی هستند که به یک نویسنده کمک می کنند تا با مخاطبانش راحت تر ارتباط برقرار کند . توانایی خوب نوشتن در تمام زندگی شما اثرات خود را نشان می دهد و به شما کمک می کند تا با همکاران ، مشتریان و دوستانتان به سادگی ارتباط برقرار کنید .

مهارت های ضروری نویسندگی

دستور زبان ، نحوه نگارش ، املا ، نقطه گذاری ، سبک نوشتن ، رعایت گویش و لهجه و .. همگی جزئی از مهارت های نوشتن می باشند که شما اثر آنها را در انواع محتواهای متنی در وبلاگ ها ، کتاب ها ، مجلّات ، یادداشت ها ، نامه های کاغذی و ایمیل ها مشاهده می کنید .

مهمتر از تمامی مهارت هایی که در بالا صحبت شد ، داشتن هنر ذاتی نویسندگی است . هنری که در کنار نظم و برنامه داشتن می تواند یک شخص را تبدیل به یک نویسنده عالی نماید و او را به سرمنزل مقصود برساند .

چرا توانایی داشتن در نویسندگی با اهمیت است ؟

نوشتن یک نوع از ارتباط است . یک نویسنده موفق با نوشته های خود ارتباطات قویتری را برای خود و اطرافیانش ایجاد خواهد کرد . انسان ها همیشه در حال برقراری ارتباطات جدید هستند . در واقع آنها بکه ای از ارتباطات را با خود همراه دارند . حتی زمانی که ما صحبت نمی کنیم هم از طریق زبان بدن و حالات موجود در چهره مان ، سیگنال هایی را به اطراف خود می فرستیم .

بهبود مهارت نوشتن باعث می شود تا ما بتوانیم به راحتی منظور خود را با استفاده از بهترین و درست ترین کلمات به دیگران انتقال دهیم . هر چه کلمات شما واضح تر و رساتر باشند ، در برقراری ارتباط اعتماد به نفش شما افزایش خواهد یافت .

مهارت های نوشتاری در چه جاهایی برای ما کاربرد خواهند داشت ؟

مهارت های نوشتن تقریبا در هر جایی برای ما کاربرد خواهند داشت . یک نویسنده عالی می تواند خیلی راحت با همکاران ، مدیران یا مشتریان خود ارتباط برقرار کند . نوشتن موثر ما را در ایجاد ارائه های عالی (Presentation) ، ایجاد ایمیل های موثر ، پست های وبلاگی ، رسانه های اجتماعی ، کمپین های بازاریابی روزمه نویسی حرفه ای و ملاقات های حضوری یاری نماید .

تبدیل شدن به یک نویسنده عالی در طرز نگرش ما به موضوعات مختلف نیز تاثیر می گذارد . نویسندگی به مرور زمان شما را با هوش تر خواهد کرد و باعث خواهد شد که به جزئیات توجه بیشتری داشته باشید .

بهبود ساختار نوشتاری شما :

اکثر افراد تصور می کنند که نوشتن کار سخت و پیچیده ای است . در واقع این تصور چندان هم اشتباه نیست . نوشتن سخت است چرا که شما باید برای نویسندگی به پیش نیازهای مهمی دسترسی داشته باشید . همانطور که یک آشپز حرفه ای برای پخت یک غذای عالی نیاز به گوشت ، حبوبات و چاشنی های مختلف دارد ، یک نویسنده هم برای طبخ نوشته خود نیاز دارد تا قوانین و قواعد مختلفی را بشناسد .

برای این که شما تبدیل به یک نویسنده عالی شوید بایستی ساختار نوشتاری شما تقویت شود . همچنین شما باید قواعد مهمی را در نوشته هایتان رعایت کنید . برخی از این قواعد مهم عباذتند از :

  • گرامر (قواعد دستور زبان)
  • رعایت نکات گفتاری
  • روان نویسی
  • آشنایی با قواعد مختصرنویسی
  • آشنایی با کلمات جایگزین
  • آشنایی با مفاهیم مختلف کلمات
  • نگارش و طرز بیان
  • رعایت علامت گذاری (نقطه ، ویرگول ، کاما ، علامت سئوال و ..)
  • رعایت نقل قول ها و ارجاع به منابع

توانایی های زبانی (مهارت های زبانی) :

مهارت های زبانی چیزی فراتر از قواعد گرامری ، املا و نشانه گذاری می باشد . در هر زبانی یک سری تکنیک های خاص در نوشتن وجود دارد که باعث می شود محتوای شما جذاب و پربازدید گردد . در ادامه به چند مورد مهم از این تکنیک ها اشاره می کنیم :

  • درسعی کنید از جمله های کوتاه و پاراگراف های مختصر برای انتقال سریع مفاهیم استفاده کنید .
  • سعی کنید استعاره های متعدد و خلاقانه را به کار گیرید تا مفاهم پیچیده و دشوار را با انعطاف بیشتری برای مخاطبانتان بیان کنید .
  • زیاد نگران علامت گذاری ها نباشید . سعی کنید در شروع کار از کاما برای جداسازی جملات یا ایجاد وقفه در خوانش ها استفاده کنید . اما به مرور زمان جملات کوتاه و ساده را در متون خود بیاورید .
  • سعی کنید از مترادف های هر کلمه استفاده کنید . بدین شکل نوشتار شما شکل جالبتری را خواهد یافت .
  • در مورد روحیات مخاطبان خود اطلاعاتی بدست آورید تا بدین شکل بتوانید بر روی آنها تاثیر بیشتری بگذارید .
  • سعی کنید یکبار نوشتار خود را با صدای بلند برای خودتان بخوانید تا اشکالات آن را بیابید .

نوشتن باعث پیشرفت شما می شود ؟

نوشتن درباره موضوعات مختلف باعث می شود تا اطلاعات و دانش شما درباره آن موضوع افزایش یابد . یک نویسنده عالی در واقع یک ادیب ، دانشمند ، جغرافیا شناس ، تاریخ دان ، زیست شناس ، فرهنگ شناس ، فیزیکدان و … خواهد بود .

بنابراین سعی کنید با مطالعه درباره موضوعات مختلف ، دانش پایه ای خود را افزایش دهید و پس از کسب دانش های زمینه ای سعی در تولید محتوای با کیفیت نمایید .

نوشتن یک پست وبلاگی :

معمولا وبلاگ ها ، حاوی نوشتارهای ساده ، غیر رسمی و سرگرم کننده برای ارتباط با خوانندگان و مشتریان بالقوه می باشند . امروزه وبلاگنویسی نیاز هر کسب و کاری می باشد . بنابراین ضرورت دارد که یک نویسنده عالی با وبلاگنویسی مختص کسب و کارها آشنا شود .

نویسندگی یا وبلاگنویسی ؟

توجه داشته باشید که وبلاگنویسی ، سبک خاصی از نویسندگی است که در آن باید به نکات مختلفی توجه نمود . برای تبدیل شدن به یک بلاگر حرفه ای نکات زیر را مدنظر داشته باشید :

  • ابتدا موضوع کلی پست های وبلاگ تان را مشخص کنید .
  • یک عنوان کارآمد برای پست هایتان انتخاب کنید .
  • یک مقدمه جذاب بنویسید .
  • محتویات اصلی خود را براساس قواعد سئو بنویسید و سپس آن را منتشر کنید .
  • پست خود را بروزرسانی کنید و آن را به صورت مستمر بهبود دهید .
  • محتوایتان را براساس نیازهای خواننده و نتایج موتورهای جستجو بنویسید .
  • سعی کنید محتواهای مرتبط را به یکدیگر لینک دهید .
  • قوانین کپی رایت و ارجاع را به خوبی بررسی کنید و آنها را رعایت کنید .

مطالعه ، مطالعه و بازهم مطالعه :

برای تبدیل شدن به یک نویسنده عالی به صورت مستمر به مطالعه کتاب های نویسندگانی بپردازید که سبک نوشتاری آنها مشابه شما می باشد . مطالعه وبلاگ ها و نشریات می تواند توانایی های شما را در نوشتن بهبود دهد . نویسندگی یک فرآیند طولانی مدت است . شما هرگز نمی توانید در یک شب نویسنده بزرگی شوید .

مهمترین منبع و مرجع برای نویسنده شدن مطالعه منابع نوشتاری می باشد . بهترین نویسندگان نیز هرگز از مطالعه کردن بی نیاز نخواهند شد .

و در پایان …

هرگز فراموش نکنید که نویسندگی و تولید محتوا یک فرآیند مداوم است . سعی کنید همیشه مهارت های فنی خود را گسترش دهید . ایرادات املایی ، نشانه گذاری و نگارشی خود را برطرف کنید . انظباط در نوشتن را فراموش نکنید . مطمئن باشید با رعایت این اصول ، موفقیت در کمین شما خواهد بود .

بازنویسی : مسعود معاونی

منبع : هاب اسپات