زمان مطالعه تقریبی: 9 دقیقه

بازاریاب محتوا کارآفرین از جمله اصطلاحاتی است که در چند سال اخیر رواج پیدا کرده است. اصطلاحی که خود از کنار هم گذاشتن سه کلمه مهم بازاریاب+محتوا+کارآفرین ایجاد شده است. در این پست قصد داریم تا با خصوصیات یک بازاریاب محتوا کارآفرین تکنیک‌هایی که او در کارش استفاده می‌کند بیشتر آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

بازاریاب کیست؟

یک بازاریاب(Marketer) کسی است که سعی می‌کند تا با بررسی نیازهای مخاطبان خود، یک محصول یا خدمتی را به آنان ارائه دهد. یک بازاریاب برای موفقیت در فرآیندهای کار خود ممکن است از شیوه‌های متعدد بازاریابی استفاده کند.

محتوا چیست؟

محتوا(Content) نوعی از اطلاعات است که در قالب متن،صوت، تصویر یا ویدئو و انیمیشن در می‌آید و می‌توان آن را با کمک رسانه‌های مختلف در اختیار یک یا چندین نفر قرار داد. معمولا با کمک محتوا می‌توانیم به مخاطبان خود آگاهی ببخشیم و توجه آنها را به یک یا چند موضوع خاص جلب کنیم.

کارآفرین کیست؟

کارآفرین(Entrepreneur) فردی است که سعی می‌کند با شناخت خلاء‌های موجود در بازار آنها را بوسیله محصولات یا خدماتی که دارد یا می‌تواند بسازد پوشش دهد. کارآفرین معمولا از فعالیّت خود به دنبال انتفاع مادی و معنوی است. در بسیاری از اوقات او سعی می‌کند با حل یک مشکل برای خود یا اطرافیانش حس رضایت خاطر بیشتری را بوجود بیاورد.

بازاریاب محتوا کیست؟

بازاریاب محتوا(Content Marketer) کسی است که سعی می‌کند با انتشار یک محتوای کامل وجذّاب توجه مردم را به یک موضوع جلب کند. بازاریاب محتوا توانایی بالایی برای ایجاد اعتماد در بین مخاطبان خود با کمک محتوا دارد.

یک کانتنت مارکتر حرفه‌ای سعی می‌کند با آگاهی‌بخشی به مخاطبان خود و ایجاد حس اعتماد و اطمینان، آنان را مجاب به یک اقدام مشخص نماید.

بازاریاب محتوا کارآفرین کیست؟

بازاریاب محتوا کارآفرین

به فردی بازاریاب محتوا کارآفرین(Entrepreneur Content Marketer) می‌گوییم که توانایی شناخت یک خلاء یا نیاز را داشته باشد و با رویکردی کارآفرینانه سعی کند تا برای آن خلاء، محتوایی خلق کند که باعث ایجاد بازار جدیدی شود یا مشتریان بازارهای فعلی را به سمت محصول یا خدمت او بکشاند.

یک بازاریاب محتوا کارآفرین می‌تواند به راحتی کسب و کار جدیدی را خلق کند یا یک کسب وکار موجود را متحول سازد. چنین بازاریابی تنها یک تولید کننده محتوا نیست بلکه توانایی بالای او در شناخت فرصت‌ها، موقعیت‌های جدیدی را در اختیار او می‌گذارد.

بازاریاب محتوا کارآفرین سعی می‌کند با درک درست از شرایط فعلی، با ایجاد تمایز، توجه مخاطبان را به یک ویژگی جلب نموده و رشد سریعی را رقم بزند.

تولید محتوای سفارشی برای مخاطب هدف باعث می‌شود تا بازاریاب محتوا کارآفرین بتواند در کمترین زمان بهترین نتایج را برای خود و کسب و کارش رقم بزند. نتیجه بخش بودن فعالیت‌های چنین بازاریابی موجب می‌شود تا کسب و کارها بتوانند با کمترین هزینه به اهداف بزرگی در کوتاه‌ترین زمان دست پیدا کنند.

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا بازاریابی محتوا تا این مقدار می‌تواند مهم باشد؟

واقعیت این است که امروزه شیوه‌های مرسوم تبلیغات بسیار پر هزینه هستند و معمولا میزان اثربخشی آنان چندان زیاد نیست. به همین دلیل کسب وکارها متوجه این واقعیت شده‌اند که آنها باید شیوه دیگری را برای یافتن یا ساختن بازارهای جدید پیدا کنند.

بازاریابی محتوا ابزار قدرتمندی است که هر کسب وکاری می‌تواند از آن برخوردار شود. البتّه موفقیت در کانتنت مارکتینگ آن قدر هم که تصور می‌شود ساده نیست. برای موفقیت در بازاریابی محتوایی باید استراتژی داشت و هدفمند و با برنامه حرکت کرد.

آشنایی با تکنیک‌های مورد استفاده یک بازاریاب محتوا کارآفرین

۱- پاسخگویی به نیازهای پاسخ داده نشده

یک بازاریاب محتوا کارآفرین به سراغ نیازهایی می‌رود که هنوز کسی نتوانسته است به آن پاسخ درستی بدهد. چنین بازاریابی سوالات اساسی درباره این نیاز و نحوه پاسخگویی به آن را از خود می‌پرسد.

او رقبا، بازار و محتواهای موجود در گوگل را بررسی می‌کند و بر این اساس محتواهایی کاملا منحصربفرد، کاربردی و با کیفیت را تولید می‌کند و آنها را در اختیار مخاطب هدف خود قرار می‌دهد.

بعد از انتشار محتوا چنین بازاریابی به بررسی بازخورد مخاطبان نسبت به محتوای خود می‌پردازد و از سیگنال‌های دریافتی مسیر ادامه راه کسب و کارش را پیدا می‌کند.

۲- یافتن روشی برای متفاوت بودن

بازاریاب محتوا کارآفرین تنها یک تولیدکننده محتوا نیست که محتوایی مشابه دیگران را تولید و بازنشر کند. او سعی می‌کند محتوایی را تولید کند و در اختیار مخاطبان خود قرار دهد که متفاوت از محتواهای تولید شده تا قبل از آن باشد. تمایز ایجاد شده قطعا توجهات بسیاری را به محتوا جلب خواهد کرد.

۳- سخاوتمندی بازاریاب محتوا کارآفرین

بخشندگی یکی از ویژگی‌های شاخص کارآفرینان است. یک بازاریاب محتوا کارآفرین سعی می‌کند محتواهای با کیفیت خود را رایگان در اختیار مخاطبانش قرار دهد. او مطمئن است که به زودی پاداش این کار خود را دریافت خواهد کرد. اعتمادی که کاربران این بازاریاب از طریق محتوا به او پیدا می‌کنند زمینه‌ساز درآمدزایی برای او خواهد شد.

۴- سنجش گرایانه با مسائل برخورد می‌کند

موفقیت در بازاریابی محتوا هیچ گاه تصادفی و بر پایه شانس نبوده است. یک بازاریاب محتوا کارآفرین لحظه به لحظه شرایط را می‌سنجد و با تحلیل دقیقی که از اطلاعات بدست می‌آورد بهترین تصمیم را برای تولید محتوای اثربخش می‌گیرد.

۵- موقعیت سنجی بالای خود را بامحتواهایش نشان می‌دهد

هر کسب و کار یا ایده جدیدی، شرایط مختص به خود را دارد. یک بازاریاب محتوا کارآفرین قدرت بالایی برای تغییر دارد. اگر نیاز به ایجاد تحول در ساختار محتوایی خود را احساس کند به راحتی زمینه را برای پیاده‌سازی تغییرات مورد نظر آماده می‌کند.

مثلا ممکن است در یک بیزینسی نیاز به سبک محتوایی طنز داشته باشد و در جایی دیکر سبک رسمی یا داستان سرایی مناسب باشد؛ بازاریاب محتوا کارآفرین به راحتی این توانایی را دارد که موقعیت را سنجیده و بهترین تصمیم را در بهترین زمان بگیرد.

۶- پیشرو بودن، ویژگی بازاریابان محتوایی کارآفرین

معمولا کسانی به عنوان افراد شاخص در یک حوزه شناخته می‌شوند که جز دسته پیشتازان باشند. چنین افرادی از تجربه‌های جدید نمی‌ترسند و سعی می‌کنند با به چالش انداختن خودو تیم کاری‌شان فرصت جدیدی را برای خود خلق کنند.

یک بازاریاب محتوای کارآفرین می‌داند که اولّین بودن کار ساده‌ای نیست امّا اگر موفق شود می‌تواند کسب و کار قدرتمندی را برای سالیان سال در اختیار داشته باشد.

۷- فرصت سازی

یک بازاریاب محتوا کارآفرین منتظر پیدا کردن یک فرصت نمی‌ماند بلکه او فرصت‌ها را خود می‌سازد. چنین فردی از کوچکترین موقعیت‌ها برای پروموت کردن خود، توانایی‌ها یا کسب وکارش استفاده می‌کند. او به خوبی می‌داند که فروش یک فرآیند بلند مدت است که سالیان سال باید زمینه‌های آن ساخته شود تا در یک لحظه خاص اتفاق بیفتد.

پس با حضور خود در همایش‌ها، تولید محتوای وبلاگی،تولید پادکست، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، برگزاری دوره آموزشی و.. سعی می‌کند تا در یک پروسه مشخص مخاطبان را با خود همراه سازد تا در یک فرصت طلایی آنها را تبدیل به مشتریان بالفعل خود نماید.

۸- تعامل و ارتباطات مناسب

یک بازاریاب محتوا می‌داند که تعامل مناسب با مخاطبانش می‌تواند منجر به وایرال شدن محتواهایش شود. بنابراین همیشه سعی می‌کند با مخاطبان خود ارتباطات خوبی برقرار کند. شبکه‌سازی و حضور در گروه‌های تخصصی مرتبط به کارآفرین کمک می‌کند تا علاوه بر ایجاد شبکه‌ای قدرتمند بتواند نیازهای محتوایی جدید را شناسایی کند.

۹- منطق پول‌سازی در بازاریابی محتوا

بدون تردید بازاریابی محتوایی شکست خواهد خورد مگر آنکه یک منطق پول‌سازی در پشت آن قرار داشته باشد. بازاریاب محتوا کارآفرین به خوبی بین محتوا، محصول و مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. او می‌داند که این ارتباط راز موفقیت و توسعه کسب وکار او خواهد شد.

۱۰- ارزش زمان را می‌داند ولی صبور است

بازاریاب محتوا کارآفرین می‌داند که اگر دیر شود شاید دیگر فرصتی برای رشد نباشد. امّا از طرفی دیگر به خوبی با این واقعیت آشنا است که بازاریابی محتوا یک فرآیند زمان‌بر است. پس با گذشت ۶ ماه یا یک سال و نتیجه نگرفتن ناامید نمی‌شود و سعی می‌کند تا شیوه‌هایی مکمل و موثرتری را در پیش بگیرد.

بازاریاب محتوا می‌داند که رشدهای کوچک ماهیانه(مثلا رشد ۵ درصدی ماهیانه) می‌تواند در پایان یک سال یا دو سال رشد چند درصدی را برای او به همراه بیاورند. پس هرگز عجله بی‌مورد نمی‌کند و با صبر و برنامه‌ریزی کار خود را به پیش می‌برد.

۱۱- قیف بازاریابی را می‌شناسد

یک بازاریاب محتوا کارآفرین به خوبی با اصول بازاریابی آشنا است. او می‌داند که به کمک محتوای خود چه کسانی به قیف او وارد خواهند شد(شناخت پرسونای مخاطب). حالا او می‌‌تواند با کمک ابزارهای مختلفی که در اختیار دارد درصد قابل توجهی از مخاطبان خود را به سمت انتهای قیف ببرد و آنها را تبدیل به مشتریانی ارزشمند برای کسب و کار خود بنماید.

آینده متعلق به بازاریابان محتوایی کارآفرین است

در پایان ذکر این نکته ضروری است که امروزه با توجه به رقابت بالایی که در زمینه تولید محتوا وجود دارد یک بازاریاب محتوای معمولی نمی‌تواند رشد چندان زیادی را برای یک کسب وکار به همراه بیاورد. امّا بازاریاب محتوا کارآفرین چون به محتوا به دید کسب وکاری نگاه می‌کند و از جز به جز محتوای خود به دنبال یک نتیجه خاص است می‌تواند یک کسب و کار را متحول کند.

  • شما برای کسب و کارخود به دنبال چه نوع از بازاریابی محتوایی هستید؟
  • آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چطور می‌شود با بازاریابی محتوا کسب وکاری قدرتمندتر را در اختیار داشت؟
  • اگر شما یک بازاریاب محتوایی هستید چه تکنیک‌های دیگری(غیر از موارد فوق که نام بردیم) را برای رشد کسب وکارتان به کار می‌گیرید؟

نظرات خود را برای من کامنت کنید تا با تجارب یا دیدگاه‌های شما بیشتر آشنا شوم و بتوانیم به رشد یکدیگر کمک بیشتری داشته باشیم.