زمان مطالعه تقریبی: 5 دقیقه

پرسونا مخاطب (Audience Persona) یک نمای فرضی و حدودی از تعدادی مخاطب است که به طور شفاف ویژگی‎های مورد علاقه آنان را مطرح می‎نماید و نیازهایی که مخاطبان یک پرسونای خاص به دنبال دستیابی به آن هستند برای مدیران، طراحان یا دیجیتال مارکترها معلوم می‎شود. به طور معمول یک پرسونا باید تعداد زیادی از مخاطبان را در برگیرد. به عبارتی دیگر ما برای یک نفر پرسونا در نظر نمی‎گیریم بلکه برای یک تعداد از افراد پرسونای مشخصی تعیین می‎کنیم. به عنوان مثال در یک سیستم آموزشی ما پرسونای معلم، دانش‎آموز، مدیر، اولیا و.. را داریم.

پرسونا مخاطب

پرسونا مخاطب به مجموعه‎ای از خصوصیات، علائق، توانایی‎ها، نیازها، هنجارهای اجتماعی، تفکرات و رفتارها اشاره می‎کند. امروزه از پرسونا در حوزه‎های کاری مختلفی از جمله بازاریابی، تولید محتوا، ارتباط با مشتریان، مدل‎سازی کسب وکارها، جذب مخاطب و برندینگ استفاده می‎شود. شناخت شخصیت مخاطبان هر کسب و کاری می‎تواند در رشد وتوسعه آن بیزینس تاثیر بسزایی داشته باشد.

باید همواره به این نکته توجه داشته باشیم، مهم نیست که مالکان هر کسب و کاری چه می‎خواهند و به چه علاقه دارند، بلکه مهم این است که مشتری آن برند به چه چیزی علاقه دارد و به دنبال خرید چه محصولات/خدماتی می‎باشد.

نکات مهم در تعیین پرسونای مخاطب

شناخت پرسونای مخاطب

هنگامی‎که یک پرسونا طراحی می‎کنیم بایستی به یک سری از نکات توجه داشته باشیم تا بتوانیم در کارمان نتیجه بهتری بگیریم.در ادامه به برخی از این نکات اشاره می‎کنیم:

  1. پرسوناهای مختلف ممکن است بر اثر تغییر شرایط دچار تحول شوند.
  2. یک نفر می‎تواند در یک یا دو دسته پرسونا قرار بگیرد، هرچند بهتر است پرسوناها طوری طراحی شوند تا جامعیت و یکپارچگی در آن‎ها رعایت شود.
  3. هر پرسونا بایستی تعداد قابل ‎توجهی از مخاطبان را در برگیرد.
  4. پرسونا به تمامی جزئیات اشاره نمی‎کند بلکه یک رویه کلّی از افراد حاضر در آن پرسونا را توصیف می‎کند.
  5. شناسایی رسانه‎ها، اینفلوئنسرها، علاقمندی‎ها و… در افراد حاضر در هر پرسونا
  6. طراحی پرسشنامه‎ها، مصاحبه‎ها، نظرسنجی و.. به هدف بروزرسانی مستمر پرسونای مخاطبان.
  7. توجه به تفاوت موجود بین پرسونای مخاطب و پرسونای مشتری(مخاطب کسی است که به شما علاقمند شده در حالی که مشتری مرحله مخاطب بودن را طی کرده و حاضر شده به ازای خدمات شما وجهی را پرداخت نماید)

اهمیت پرسونای مخاطب در کسب و کارها

شناخت پرسونا

یک استارت‎آپ نوپا بایستی بتواند محصولات خود را براساس نیازهای بازار طراحی کند. برای اینکه از نیازهای بازار به شناخت درستی برسیم باید پرسونای مخاطبان هر کسب و کاری را بشناسیم. برای شناخت درست پرسونا مخاطب باید اطلاعات کاملی در زمینه‎های زیر درباره مخاطب داشته باشیم:

  • جنسیت
  • سن
  • تحصیلات
  • محل زندگی
  • علاقمندی‎ها
  • فرمت محتوای مورد علاقه
  • نیازهای مخاطب
  • شغل ومهارت‎های مخاطب
  • میزان درآمد
  • سرمایه‎های مادی ومعنوی مخاطب
  • تیپ شخصیتی
  • تفریحات مخاطب
  • شناسایی افراد تاثیرگذار بر روی مخاطب
  • شبکه‎های اجتماعی مورد علاقه
  • تجهیزات کامپیوتری مورد استفاده(لپ‎تاپ، تبلت، اسمارت‎فون و…)

طراحی دقیق پرسونا به بیزینس‎ها کمک می‎کند تا نرخ تعامل با مشتریان خود را بهبود دهند و بتوانند آن‎ها را ترغیب به خرید مجدد نمایند. توجه به الگوهای رفتاری، اهداف، مهارت‎ها و عقاید مخاطبان باعث می‎شود تا محصول/خدمتی متناسب با نیاز آن‎ها طراحی شود و فعالیت‎های دیجیتال مارکتینگ به صورت کاملا هدفمند و مدوّن طراحی شود.

تعیین پرسونای مشتریان یک کسب وکار آنلاین

امروزه دیجیتال مارکتینگ نقشی فعال و بسیار گسترده‎ در بین مشاغل مختلف پیدا کرده است. شناخت پرسونای مشتریان در کسب و کارهای آنلاین تا حدود زیادی پیچیده‎تر از کسب و کارهای سنتی است. اگر مالک یک کسب و کار آنلاین هستیم باید گام‎های زیر را برای شناسایی پرسوناهای مخاطبان خود برداریم:

  1. استفاده از تجربه‎های قبلی یا حتی رقبا در طراحی پرسوناها
  2. برگزاری نظرسنجی، مصاحبه یا توزیع پرسش‎ نامه‎های اینترنتی در بین مخاطبان
  3. بررسی ترندهای روز و تحقیق بر روی کلمات کلیدی طلایی در هر کسب وکاری
  4. بررسی آمار گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به هدف شناسایی پرسونای کاربران و بهبود رویه‎ها
  5. بررسی آمار شبکه‎های اجتماعی و شناسایی نقش اینفلوئنسرها بر روی کاربران هدف
  6. استفاده مستمر از تست A/B
  7. پاسخ به سئوالات زیر به هدف شناخت زوایای پنهان هر پرسونا
    1. who
    2. what
    3. why
    4. how

پرسونا مخاطب در بازاریابی محتوا

تاثیرگذاری برروی مخاطب

هم‎اکنون بسیاری از کسب و کارهای آنلاین به دنبال استفاده از بازاریابی محتوایی برای جذب مخاطبان ارگانیک می‎باشند. در تولید محتوا نیز توجه به پرسونای مخاطبان از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا که می‎تواند تولید محتوا را هدفمند نماید. شناخت این که هر پرسونایی به دنبال چه محتوایی می‎باشد، می‎تواند ایده‎های جدیدی را به محتواسازان بدهد. تولید محتوا مورد علاقه مخاطب می‎تواند نرخ تعامل با محتوا، نرخ اشتراک‎گذاری محتوا و نرخ تبدیل را بهبود دهد و منجر به Call to Action شود.

و در پایان…

شناسایی درست پرسونا باعث می‎شود تا فرآیندهای تفکر طراحی به درستی انجام شود چرا که تعریف درستی از نیازهای مشتری و آن‎چه اومی‎خواهد وجود دارد. تعیین دقیق پرسونا به صاحبان کسب وکارها امکان خروج از پیله‎ای که به دور خود پیچیده‎اند را می‎دهد. مدیران ارشد سازمانی با استفاده از داده‎ها و تجربیات قبلی و با الهام گرفتن از پرسوناهای مخاطبان، الگوهای جدید و کارآمدی برای درآمدزایی از کسب وکارشان طراحی می‎کنند.