پرسونا مخاطب و اهمیت آن در دیجیتال مارکتینگ

پرسونا مخاطب (Audience Persona) یک نمای فرضی و حدودی از تعدادی مخاطب است که به طور شفاف ویژگی‎های مورد علاقه آنان را مطرح می‎نماید و نیازهایی که مخاطبان یک پرسونای خاص به دنبال دستیابی به آن هستند برای مدیران، طراحان یا دیجیتال مارکترها معلوم می‎شود. به طور معمول یک پرسونا باید تعداد زیادی از مخاطبان را در برگیرد. به عبارتی دیگر ما برای یک نفر پرسونا در نظر نمی‎گیریم بلکه برای یک تعداد از افراد پرسونای مشخصی تعیین می‎کنیم. به عنوان مثال در یک سیستم آموزشی ما پرسونای معلم، دانش‎آموز، مدیر، اولیا و.. را داریم.

پرسونا مخاطب
پرسونا مخاطب

پرسونا مخاطب به مجموعه‎ای از خصوصیات، علائق، توانایی‎ها، نیازها، هنجارهای اجتماعی، تفکرات و رفتارها اشاره می‎کند. امروزه از پرسونا در حوزه‎های کاری مختلفی از جمله بازاریابی، تولید محتوا، ارتباط با مشتریان، مدل‎سازی کسب وکارها، جذب مخاطب و برندینگ استفاده می‎شود. شناخت شخصیت مخاطبان هر کسب و کاری می‎تواند در رشد وتوسعه آن بیزینس تاثیر بسزایی داشته باشد.

باید همواره به این نکته توجه داشته باشیم، مهم نیست که مالکان هر کسب و کاری چه می‎خواهند و به چه علاقه دارند، بلکه مهم این است که مشتری آن برند به چه چیزی علاقه دارد و به دنبال خرید چه محصولات/خدماتی می‎باشد.

نکات مهم در تعیین پرسونای مخاطب

شناخت پرسونای مخاطب
شناخت پرسونای مخاطب

هنگامی‎که یک پرسونا طراحی می‎کنیم بایستی به یک سری از نکات توجه داشته باشیم تا بتوانیم در کارمان نتیجه بهتری بگیریم.در ادامه به برخی از این نکات اشاره می‎کنیم:

  1. پرسوناهای مختلف ممکن است بر اثر تغییر شرایط دچار تحول شوند.
  2. یک نفر می‎تواند در یک یا دو دسته پرسونا قرار بگیرد، هرچند بهتر است پرسوناها طوری طراحی شوند تا جامعیت و یکپارچگی در آن‎ها رعایت شود.
  3. هر پرسونا بایستی تعداد قابل ‎توجهی از مخاطبان را در برگیرد.
  4. پرسونا به تمامی جزئیات اشاره نمی‎کند بلکه یک رویه کلّی از افراد حاضر در آن پرسونا را توصیف می‎کند.
  5. شناسایی رسانه‎ها، اینفلوئنسرها، علاقمندی‎ها و… در افراد حاضر در هر پرسونا
  6. طراحی پرسشنامه‎ها، مصاحبه‎ها، نظرسنجی و.. به هدف بروزرسانی مستمر پرسونای مخاطبان.
  7. توجه به تفاوت موجود بین پرسونای مخاطب و پرسونای مشتری(مخاطب کسی است که به شما علاقمند شده در حالی که مشتری مرحله مخاطب بودن را طی کرده و حاضر شده به ازای خدمات شما وجهی را پرداخت نماید)

اهمیت پرسونای مخاطب در کسب و کارها

شناخت پرسونا
شناخت پرسونا

یک استارت‎آپ نوپا بایستی بتواند محصولات خود را براساس نیازهای بازار طراحی کند. برای اینکه از نیازهای بازار به شناخت درستی برسیم باید پرسونای مخاطبان هر کسب و کاری را بشناسیم. برای شناخت درست پرسونا مخاطب باید اطلاعات کاملی در زمینه‎های زیر درباره مخاطب داشته باشیم:

  • جنسیت
  • سن
  • تحصیلات
  • محل زندگی
  • علاقمندی‎ها
  • فرمت محتوای مورد علاقه
  • نیازهای مخاطب
  • شغل ومهارت‎های مخاطب
  • میزان درآمد
  • سرمایه‎های مادی ومعنوی مخاطب
  • تیپ شخصیتی
  • تفریحات مخاطب
  • شناسایی افراد تاثیرگذار بر روی مخاطب
  • شبکه‎های اجتماعی مورد علاقه
  • تجهیزات کامپیوتری مورد استفاده(لپ‎تاپ، تبلت، اسمارت‎فون و…)

طراحی دقیق پرسونا به بیزینس‎ها کمک می‎کند تا نرخ تعامل با مشتریان خود را بهبود دهند و بتوانند آن‎ها را ترغیب به خرید مجدد نمایند. توجه به الگوهای رفتاری، اهداف، مهارت‎ها و عقاید مخاطبان باعث می‎شود تا محصول/خدمتی متناسب با نیاز آن‎ها طراحی شود و فعالیت‎های دیجیتال مارکتینگ به صورت کاملا هدفمند و مدوّن طراحی شود.

تعیین پرسونای مشتریان یک کسب وکار آنلاین

امروزه دیجیتال مارکتینگ نقشی فعال و بسیار گسترده‎ در بین مشاغل مختلف پیدا کرده است. شناخت پرسونای مشتریان در کسب و کارهای آنلاین تا حدود زیادی پیچیده‎تر از کسب و کارهای سنتی است. اگر مالک یک کسب و کار آنلاین هستیم باید گام‎های زیر را برای شناسایی پرسوناهای مخاطبان خود برداریم:

  1. استفاده از تجربه‎های قبلی یا حتی رقبا در طراحی پرسوناها
  2. برگزاری نظرسنجی، مصاحبه یا توزیع پرسش‎ نامه‎های اینترنتی در بین مخاطبان
  3. بررسی ترندهای روز و تحقیق بر روی کلمات کلیدی طلایی در هر کسب وکاری
  4. بررسی آمار گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به هدف شناسایی پرسونای کاربران و بهبود رویه‎ها
  5. بررسی آمار شبکه‎های اجتماعی و شناسایی نقش اینفلوئنسرها بر روی کاربران هدف
  6. استفاده مستمر از تست A/B
  7. پاسخ به سئوالات زیر به هدف شناخت زوایای پنهان هر پرسونا
    1. who
    2. what
    3. why
    4. how

پرسونا مخاطب در بازاریابی محتوا

تاثیرگذاری برروی مخاطب
تاثیرگذاری برروی مخاطب

هم‎اکنون بسیاری از کسب و کارهای آنلاین به دنبال استفاده از بازاریابی محتوایی برای جذب مخاطبان ارگانیک می‎باشند. در تولید محتوا نیز توجه به پرسونای مخاطبان از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا که می‎تواند تولید محتوا را هدفمند نماید. شناخت این که هر پرسونایی به دنبال چه محتوایی می‎باشد، می‎تواند ایده‎های جدیدی را به محتواسازان بدهد. تولید محتوا مورد علاقه مخاطب می‎تواند نرخ تعامل با محتوا، نرخ اشتراک‎گذاری محتوا و نرخ تبدیل را بهبود دهد و منجر به Call to Action شود.

و در پایان…

شناسایی درست پرسونا باعث می‎شود تا فرآیندهای تفکر طراحی به درستی انجام شود چرا که تعریف درستی از نیازهای مشتری و آن‎چه اومی‎خواهد وجود دارد. تعیین دقیق پرسونا به صاحبان کسب وکارها امکان خروج از پیله‎ای که به دور خود پیچیده‎اند را می‎دهد. مدیران ارشد سازمانی با استفاده از داده‎ها و تجربیات قبلی و با الهام گرفتن از پرسوناهای مخاطبان، الگوهای جدید و کارآمدی برای درآمدزایی از کسب وکارشان طراحی می‎کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *