زمان مطالعه تقریبی: 9 دقیقه

بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing به مجموعه فعالیت‎های مرتبط با بازاریابی در فضای مجازی اطلاق می‎‎شود. با توسعه شبکه اینترنت، ضریب نفوذ آن در بین استفاده‎کنندگان به شدت افزایش یافت. بطوری که امروزه دیجیتال مارکتینگ و فروش محصول یا خدمات از طریق آن از شیوه‎های جدید در بین دیجیتال مارکترها (بازاریاب‎های آنلاین) محسوب می‎شود.

مفاهیم کلیدی در دیجیتال مارکتینگ

تعریف دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ را می توان استفاده از تمامی ابزارها و تجهیزات دیجیتالی برای بازاریابی محصولات و خدمات بر بستر اینترنت تعریف کرد. طبیعتا طبق این تعریف پیامک‎های تبلیغاتی، سئو، SEM ، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه‎های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و… را جزئی از بازاریابی آنلاین دانست.

یک دیجیتال مارکتر بایستی توانایی کار با تمامی ابزارهای حوزه بازاریابی دیجیتال را داشته باشد. امروزه بسیاری از کسب وکارهای سنتی برای توسعه کسب و کار خود به سراغ فضای آنلاین رفته‎اند. دیجیتال مارکتینگ توانسته امکان رقابت با شرکت‎های بزرگ را برای کسب و کارهای کوچک و خانگی فراهم آورد. در حال حاضر شبکه‎های اجتماعی بعنوان ابزاری مهم برای معرفی یک استارت‎آپ نوپا مطرح هستند.

یک موضوع جذاب دیگه: چگونه یک اینفلوئنسر موفق شویم؟

مزایای حضور در فضای دیجیتال

حضور در فضای مجازی می‎تواند مزایای بسیاری را برای کسب و کارها داشته باشد. در اینجا تنها به چند مورد مهم از این مزایا می‎پردازیم:

۱- شناخت هدفمند مخاطب

برخلاف کسب و کارهای سنتی، در فضای آنلاین می‎توان مخاطب هدفمند بدست آورد. همچنین رفتار مخاطب را با سنجه‎های مشخصی تحلیل کرد و پیام مناسب با هر دسته از مخاطبان را به سوی آنها ارسال کرد.

۲- آنالیز آمار و اطلاعات

در فضای مجازی می‎توان شاخص‎های مختلفی را برای رشد کسب و کارها تعریف کرد. سنجش این KPI ها بسادگی امکان‎پذیر است. آنالیز اطلاعات می‎تواند موجب رشد سریعتر کسب و کارها شود. هک رشد مفهومی است که برپایه مهندسی داده در استارت‎آپ‎ها ایجاد گردیده است.

هک رشد چیست و چگونه می‎تواند موجب رشد یک کسب و کار شود؟

۳- آگاهی از موقعیت افراد تا علایق و شرایط آنها

با کمک داده‎های حجیم جمع‎آوری شده از مشتریان در سطح وب می‎توان به‎راحتی از موقعیت مکانی، علایق و انتخاب‎های مشتریان آگاه شد. پیش‎بینی‎های دقیقی که از نیاز مشتریان صورت می‎پذیرد، امکان تحلیل بازار، رقبا و انواع محصولات را به دیجیتال مارکترها می‎دهد.

۴- برندسازی آسان

با کمک بازاریابی آنلاین به راحتی می‎توان فرآیند برندینگ را پیش برد. کاهش هزینه‎ها برای برندسازی، افزایش اعتماد مشتریان، هدفمند دیده شدن توسط مخاطبان و … از جمله مزایای برندسازی آنلاین می‎باشد.

تاثیر برندسازی بر حضور قدرتمند در بین رقبا

مخاطب شناسی در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال، دانش و هنری است که با کمک آن می‎توان یک ارزش را کشف، خلق و ارائه کرد. این ارزش با هدف تامین نیازهای بازار هدف همزمان با کسب سود ایجاد می‎شود.

تقریبا هر استارت‎آپ شکست خورده‎ای یک محصول برای ارائه دارد، امّا آنچه در استارتاپها به سختی پیدا می‎شود مشتری است. از همین‎رو است که مخاطب شناسی در دیجیتال مارکتینگ از اهمیت بسیاری برخوردار است. با شناخت درست از مخاطبان می‎توان:

  • مشکلات محصول را برطرف کرد.
  • اعتبارسنجی درستی از محصول داشت.
  • به درآمدزایی قابل‎توجهی دست یافت.
  • بازاریابی را می#توان خون رگهای یک پروژه دانست.

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

هر چند که تفاوت این دو نوع بازاریابی برای همه مشخص می‎باشد، امّا بصورت موردی چند مورد مهم از تفاوت این دو نوع بازاریابی را مطرح می کنیم:

  • در بازاریابی سنتی با افراد و گروه‎های محدود (افراد محلی) مواجه‎ایم، این در حالی است که در بازاریابی آنلاین با گروه‎های مختلف و جامعه هدف بسیار بزرگی (افراد تمام جهان) مواجه‎ایم.
  • در بازاریابی سنتی برپایه ارتباطات فیزیکی پیش می‎رویم، اما در بازاریابی دیجیتال ارتباطات مجازی بر پایه دیالوگ‎‎های متنی یا صوتی شکل می‎گیرند.
  • در بازاریابی سنتی با اطلاعات محدود مواجه‎ایم، امّا بازاریابی آنلاین برپایه اطلاعات حجیم (big data) جمع‎آوری شده از محیط شکل می‎گیرد.
  • معمولا در بازاریابی سنتی اممکان ردیابی و پیگیری مشتریان بسادگی امکان‎پذیر نیست، این در حالی است که بازاریابی آنلان کاملا Traceable می‎باشد.

نقش بازاریابی دهان به دهان در فضای مجازی

انواع کانال‎های فروش در بازاریابی‎های آنلاین

برای فروش یک کالا در فضای آنلاین از کانال‎های مختلفی استفاده می‎شود. این کانال‎ها عبارتند از :

  1. مستقیم (Direct) : افرادی که بصورت مستقیم به سراغ یک بیزینس می‎آیند.
  2. ارجاع (Referal) : افرادی که از طرق مختلفی به یک برند ارجاع داده می‎شوند.
  3. جستجو (Search) : دست یابی افراد از طریق موتورهای جستجو (SEO & SEM)
  4. رسانه‎های اجتماعی(Social Media) : رسیدن به یک محصول یا برند از طریق رسانه‎های اجتماعی یا بطور اختصاصی شبکه‎های اجتماعی(Social Network)
  5. ایمیل (خبرنامه یا Email Marketing ) : بسیاری از مشتریان بوسیله ایمیل‎های دریافتی ار سوی کسب و کارها با آنها آشنا می‎شوند.
  6. نمایش تبلیغات (Display) : تبلیغ یک ابزار مناسب برای دیجیتال مارکترها بوده و خواهد بود. تبلیغات کلیکی(PPC)، بنری، رپورتاژ آگهی و … ابزاری برای بهتر دیده شدن یک برند می‎باشند.

بازاریابی برونگرا در مقابل بازاریابی درونگرا

در دیجیتال مارکتینگ همواره شاهد دو مفهوم بازاریابی درونگرا (inbound marketing) و بازاریابی برونگرا (outbound marketing) هستیم. در ادامه به ویژگی‎های این دو نوع از بازاریابی می پردازیم:

بازاریابی درونگرا

  • ارتباط یک طرفه
  • ارائه محتواهای تبلیغاتی
  • کنترل فرآیندها توسط فروشنده
  • بازاریابی ناآگاهانه(غیرهدفمند)
  • پیداکردن مشتری توسط فروشنده

بازاریابی برونگرا

  • ارتباط دوطرفه
  • ارائه محتواهای آموزشی
  • کنترل فرآیندها توسط خریدار
  • بازاریابی آگاهانه(هدفمند)
  • پیدا کردن فروشنده توسط مشتری

بررسی انواع شیوه‎های بازاریابی از لحظ درونگرا یا برونگرا بودن

  • تبلیغات PPC : (برونگرا)
  • تبیغات گوگل(Adwords) : (درونگرا)
  • سئو : (درونگرا)
  • تبلیغات در کانالهای تلگرام : (برونگرا)
  • دریافت ورودی مستقیم در سایت یا شبکه های اجتماعی : (درونگرا)
  • خبرنامه ایمیلی : (درونگرا)
  • ایمیل مارکتینگ : (برونگرا)

نگاهی به قیف بازاریابی دیجیتال

هر کسب و کاری برای خود اهدافی را تعیین می‎کند. کسب و کارها برای رسدن به این اهداف یک دامنه از مشتریان را برای خد متصور می‎شوند. آن‎ها سعی می‎کنند مخاطبان خود را تبدیل به مشتریان وفادار نمایند. امّا آنچه مسلم است در هر مرحله عدّه‎ای از مخاطبان به دلایل مختلفی ریزش می‎کنند و تنها تعداد محدودی به عنوان مشتری نهایی از قیف بازاریابی خارج می‎شوند.

هنر یک دیجیتال مارکتر این است که خروجی قیف بازاریابی خود را بهبود دهد و تعداد مشتری بیشتری را برای کسب و کارش جذب نماید. یک قیف بازاریابی ۶ گام اساسی زیر را درون خود دارد:

قیف بازاریابی
  1. آگاه شدن(Awareness) : در این مرحله مشتری از طرق مختلف با یک کسب و کار آشنا می‎شود.
  2. ایجاد علاقمندی(Interest) : مشتری به موضوع یک کسب و کار، محصولات یا خدمات یک برند علاقمند می‌‎شود.
  3. توجه(Consideration) : مخاطب توجه خاصی به یک برند یا محصول می‎یابد. بطوری که پیوسته سایت یا شبکه‎های اجتماعی آن برند را دنبال می‎کند.
  4. قصد خرید(Intent) : مخاطب تحقیقات مختلفی را برای خرید محصول یا خدمت از آن برند انجام می‎دهد.
  5. ارزیابی(Evaluation) : مخاطب جوانب مختلف را ارزیابی می‎کند و انگیزه‎های لازم را برای خرید در درون خود ایجاد می‎کند.
  6. خرید(Purchase) : نهایتا مشتری در این مرحله اقدام به خرید می‎نماید.

نقش محتوا برروی قیف بازاریابی

نقش محتوا در دیجیتال مارکتینگ

یک قیف بازاریابی می تواند با کمک محتوا دامنه گسترده‎تری از مشتریان را به خود اختصاص دهد. بدون شک محتوا یکی از کلیدی‎ترین ابزارها برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ بوده و خواهد بود. محتوا می‎تواند در کشف مشتریان جدید، جلب توجه آنان به سوی محصولات، تبدیل مخاطبان به مشتری و نکهداری مشتریان تاثیر داشته باشد.

محتوای خوب می‎تواند میزان فروش را به شدت تغییر دهد و سایز قیف بازاریابی را افزایش دهد. در محتواسازی بایستی با حوصله به سئوالات کاربران پاسخ داد و اعتماد آنها را بدست آورد. ایجاد علاقمندی با کمک محتوا به سادگی امکان‎پذیر است.

۴۰ نکته کلیدی در وبلاگنویسی و تولیدمحتوا

انواع رول‎های مطرح در دیجیتال مارکتینگ

در دیجیتال مارکتینگ شاهد انواع نقشهای مختلف هستیم. برای موفقیت در صنعت بازاریابی آنلاین بایستی با این نقش‎ها و وظایف هرکدام آشنا باشیم. استفاده درست از این نقش‎ها باعث تقویت احتمال موفقیت در کسب و کارها می‎شود. در ادامه با ما باشید تا این نقش‎ها را بررسی کنیم:

۱- مدیر دیجیتال مارکتینگ

چنین مدیری به تعیین استراتژی‎ها، برنامه‎ریزی‎های کلی، راه‎اندازی کمپین‎ها، پیداکردن بهترین کانال‎ها برای جذب مشتری می‎پردازد.

۲- مدیر سئو

مدیریت بودجه وتعیین ROI (نرخ بازگشت سرمایه) در بخش سئو، افزایش ترافیک و ورودی از گوگل، تحقیق برروی کلیدواژه‎های با ارزش، افزایش رنک و اعتبار وب‎سایت، تحلیل و تحقیق در مورد رقبا از وظایف یک مدیر سئو می‎باشد.

۳- متخصص بازاریابی شبکه‎های اجتماعی

یک Social Network Management وظیفه برندسازی، تولید سرنخ‎های بازاریابی، تعامل با مخاطبان، تولید محتوای مرتبط با برند را برعهده دارد.

۴- بهبود دهنده نرخ تعامل

چنین شخصی وظیفه بهبود نرخ تبدیل، ایجاد لندینگ پیج، بهینه‎سازی صفحاتو بهینه‎سازی قیف بازاریابی را برعهده دارد.

۵- مدیر بازاریابی محتوا

تولید، ویرایش و بهبود محتوای متناسب با مخاطب، تعیین استراتژی‎ها، ساختار و دسته بندی محتواها، بهبود نرخ تعامل، تولید و بهبود سنجه‎های مرتبط با محتوا از وظایف یک Content Marketing Management می‎باشد.

۶- مدیر آنالیتیکس

یک مدیر آنالیتیکس باید بتواند اهداف سازمان، درست کردن داشبورد گوگل، تبدیل داده‎های خشک به نمودارهای قابل درک و … را به خوبی انجام دهد.

ابزارهای مطرح در بازاریابی آنلاین

در این بخش به معرفی مهمترین ابزارهایی که یک دیجیتال مارکتر برای موفقیت در کارش باید از آنها استفاده کند می‎پردازیم:

  1. گوگل آنالیتیکس
  2. سرچ کنسول(وبمستر تو.لز)
  3. HotJar (برای تحلیل رفتار کاربر)
  4. Mailelite (برای ارسال انبوه ایمیل)
  5. ZoHo CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)
  6. افزونه yoast در وردپرس برای سئو آن‎پیج
  7. الکسا و آمار آن
  8. Similaweb
  9. ابزارهای بک‎لینک گرفتن نظیر ahref.com

باید توجه داشت که دیجیتال مارکتینگ از آن جهت مهم است که می‎توان با کمک ابزارهای آن بر روی کاربران هدفگذاری (Target) کرد. با کمک محتوا و تعامل می‎توان ارتباط با مشتریان برقرار کرد و با کمی خلاقیت، مشتریان را به علاقمندان همیشگی تبدیل کرد.