زمان مطالعه تقریبی: 6 دقیقه

در زندگی روزمره با افراد زیادی مواجه می شویم که تاثیر زیادی بر روی رفتارهای ما می توانند داشته باشند. امروزه بازاریابی ربایشی یا همان بازاریابی ویروسی مورد توجه بسیاری از برند ها و اینفلوئنسرهای موفق قرار گرفته است. برای تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر موفق باید به یک سری نکات توجه کنیم.

چگونه یک اینفلوئنسر موفق شویم؟

اینفلوئنسرها محدود به افراد خاصی نمی شوند. هرکسی می تواند با رعایت یک سری اصول حرفه ای در حوزه فعالیت خود، تبدیل به یک اینلوئنسر موفق شود. از بازیگران سینما تا بازیکنان فوتبال، سیاستمداران، دوستان، همکاران، اعضای خانواده و .. را می توان یک اینفلوئنسر بحساب آورد. البته به شرطی که توان تاثیر گذاری بر روی مخاطب (بازاریابی تاثیرگذار) خود را داشته باشند.

آشنایی با بازاریابی دهان به دهان در فضای مجازی

اینفلوئنسری و فضای مجازی

با توسعه شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی اینفلوئنسرها موقعیت مناسبی را برای فعالیت و بهتر دیده شدن یافته اند. امروزه شاهد وایرال شدن سریع محتواها توسط اینفلوئنسرهای موفق و مطرح در حوزه های مختلف کاری هستیم. به عنوان مثال اگر بازیگری در مورد یک حادثه طبیعی محتوایی را انتشار دهد، این محتوا به سرعت در شبکه های اجتماعی انتشار می یابد و به اصطلاح وایرال می شود.

وایرال شدن محتوا به معنای گسترش جامعه مخاطبان یک محتوا است. شما بارها دیده اید که همه به شکلی یک محتوا را باز نشر می دهند. به عنوان مثال پیام علی کریمی مبنی بر عدم خرید خودرو تا ارزان شدن آن یک نمونه از وایرال شدن محتوا بود. وایرال شدن یک محتوا به عوامل گوناگونی بستگی دارد که موضوع این پست ما نمی باشد و در پست دیگری به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

وایرال شدن محتوای اینفلوئنسرها، قدرت نفوذ آنها را در یک جامعه نشان می دهد. امّا سئوال اساسی این است که برای یک اینلوئنسر موفق شدن حتما باید یک سلبریتی بود؟ در پاسخ به این سئوال باید بگوییم که خیر. هرکسی می تواند با هر تعداد فالوور تبدیل به یک اینفلئنسر شود. فقط نکته مهم این است که باید قدرت تاثیر گذاری بر روی مخاطب وجود داشته باشد.

در حال حاضر اینفلوئنسر مارکتینگ یک شیوه رایج برای جذب مخاطب و انتقال پیام ها گردیده است. اکثر برندها و مدیران بازاریابی به قدرت و تاثیر این شیوه بازاریابی پی برده اند. اگر می خواهید تبدیل به یک اینفلوئنسر موفق شوید باید یکسری قواعد را رعایت کنید که مهمترین آن نفوذ در مخاطب می باشد.

آشنایی با بازاریابی بازگشتی

نقش نفوذ در اینفلوئنسر مارکتینگ

شما برای انجام یک کار از چه کسانی مشورت می گیرید؟ چه کسانی بر روی تصمیمات کوچک و بزرگ شما تاثیر می گذارند؟ عوامل نفوذ بر تصمیمات شما چه چیزها و یا چه کسانی می باشند؟

برای پاسخ به سئوالات فوق باید بگوییم که معمولا افراد شناخته شده و متخصص در هر حوزه کاری بیشترین قدرت نفوذ را بر روی مخاطبان خود دارند. باید توجه داشت که محبوبیت اینفلوئنسر بر روی میزان وایرال شدن محتواهای او تاثیر دارد. اینفلوئنسرها ناگهانی محبوب نمی شوند، آنها با ایجاد ارتباط موثر با مخاطب، اعتماد مخاطب را به سوی خود جلب می کنند. آنها سعی می کنند مخاطب را با انجام رفتارهای مثبت و سازنده به خود جذب کنند. این مجذوب شدن مخاطب، بزرگترین امتیاز برای یک اینفلوئنسر خواهد بود.

گام به گام تا تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر تاثیرگذار

اینفلوئنسر مارکتینگ

برای اینفلئونسر شدن نباید عجله کرد. گذر زمان می تواند به رشد و پیشرفت یک اینفلوئنسر کمک کند. یک اینفلوئنسر بایستی تلاش کند تا اعتماد مخاطبان خود را بدست آورد. بدست آوردن این اعتماد سختی های خاص خود را دارد، ممکن است شما در این راه انواع توهین‎ها و حقارت‎ها را بشنوید و ببینید ( از کامنت‎های توهین‎آمیز تا فشاهای رقبا و …). اعتمادی که یک اینفلوئنسر از مخاطبان خود کسب می کند در واقع همان اعتبار یا آبروی او می باشد. اگر اعتبار یک اینفلوئنسر به هر دلیلی کاسته شود، قدرت نفوذ و تاثیرگذاری خود را از دست خواهد داد.

مهمترین مساله برای یک اینفلوئنسر شناخت نیازها و احساسات مخاطبان می باشد. اینفلوئنسر با توجه به این نیازها محتوای خود را تولید می کند. او بایستی یک روانشناس، تحلیلگر، دیجیتال مارکتر و حتی کارشناس بازار باشد، چرا که باید توانایی ارائه تبلیغات هدفمند متناسب با نیاز مخاطب خود را داشته باشد.

اینفلوئنسر در واقع رهبر جامعه مخاطبان خود می باشد. بنابراین باید مخاطبان خود را به درستی مدیریت و راهنمایی نماید. ارائه اطلاعات غلط اینفلوئنسر را بین مخاطبانش بی اعتبار خواهد کرد. یک رهبر موفق باید شیوه خاص خود برای برقرای ارتباط با پیروانش را داشته باشد.

نیازمندی های مهم

اینفلوئنسر موفق

یک اینفلوئنسر موفق باید یک کارشناس برندینگ باشد. در اولین گام یک اینفلوئنسر موفق باید برروی برندینگ شخصی خود (Personal Branding ) کار کند. آنها سعی می کنند به کاربران خود متعهد باشند و دارای ثبات اجتماعی باشند تا از خود یک برند شخصیتی موفق برجای گذارند.

یک اینفلوئنسر واقعی هرگز سعی نمی کند مخاطبان خود را فریب دهد و یا از آنها سواستفاده های مالی نماید. صداقت اصل اساسی در فرآیند اینفلوئنسرینگ می باشد.

اینفلوئنسرهای موفق معمولا مطالعات زیاد و کاملی دارند به گونه ای که از ترندهای روز باخبرند و نظر افراد جامعه هدف خود را درباره موضوعات مختلف پیش بینی می نمایند. آنها هرگز اظهار نظرات هیجانی و مقطعی نمی کنند. بنابراین معمولا کمتر دچار اشتباهات محاسباتی می‎شوند. به همین دلیل آنها کمتر مجبور به عذرخواهی و ارائه توضیح درباره رفتارهای خود می شوند. البته معمولا اینفلوئنسرها پرمخاطب، دوست داشتنی و محبوب هستند بنابراین اگر زمانی هم دچار اشتباه شوند از عذرخواهی و ابراز ندامت هراسی ندارند.

و در پایان …

یک اینفلوئنسر موفق باید قدرت نفوذ مناسبی را داشته باشد و بتواند بر روی مخاطب خود تاثیر لازم را بگذارد. درغیراینصورت نمی تواند هیچ ارزشی را برای خود و مخاطبانش ایجاد کند. برندهای تجاری و شرکت های تبلیغاتی هم باید در انتخاب اینفلوئنسرها به نکات فوق توجه داشته باشند. هم چنین یکسان بودن زمینه فعالیت یک اینفلوئنسر و یک کسب و کارهم از اهمیت زیادی برخوردار است.

اینفلوئنسرمارکتینگ در حوزه بازاریابی ویروسی قرار می گیرد که در ایران هنوز مبحث جدیدی محسوب می شود و هنوز بسیاری از زوایای آن ناشناخته و مجهول می باشد. بنابراین ضرورت آنالیز و تعیین شاخص های کلیدی و پارامترهای اندازه گیری برای این نوع از بازاریابی قطعی بنظر می رسد.

کپی رایتینگ چیست؟ چگونه یک کپی رایتر موفق شویم؟