زمان مطالعه تقریبی: 7 دقیقه

توجه : این یک موضوع در حوزه بازاریابی آنلاین می باشد و ارتبطی با هک کامپیوتری ندارد .

هک رشد (Growth Hacking) یکی از تکنیک های بازاریابی است که مناسب برای شرکت های تازه تاسیس و نوپا می باشد و در آن با استفاده از تفکر تحلیلی و بررسی پارامترهای اجتماعی سعی می شود تا بهترین محصولات برای ارائه به مشتری انتخاب شوند و یک روند روبه رشد در آن مجموعه حتی در شرایط بد اقتصادی و رکود بوجود آید .

هک رشد

معرفی جایگاه هک رشد

هک رشد معمولا به عنوان بخشی از اکوسیستم بازاریابی آنلاین محسوب می شود و خیلی اوقات شاهد قرارگیری آن در کنار مباحثی همچون سئو ، بازاریابی محتوا و تست های A/B هستیم . هکرهای رشد از روش های کم هزینه و جایگزین های مناسب برای بازاریابی سنتی استفاده می کنند . به عنوان مثال از شبکه های اجتماعی و بازاریابی ویروسی به جای خرید تبلیغات از رادیو و تلویزیون و روزنامه بهره می برند . هک رشد برای استارت آپ ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار هستند چرا که در تئوری ناب (Lean) آمده است :”اول رشد کن ، بعد بودجه بگیر “. شرکت های نظیر فیسبوک ، توئیتر ، لینکدین ، ایر بی ان بی و … از روش های هک رشد به خوبی بهره برده اند .


مطالب مشابه :

بازاریابی و صنعت گردشگری

بازاریابی شبکه ای (Network Marketing)

مهارتها و قوانین کسب و کار

استارت آپ چیست ؟

۵قانون مهم در شبکه های اجتماعی

ابزاری برای یافتن اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی و وب سایت های خبری

معرفی شبکه های اجتماعی مطرح


تاریخچه هک رشد

مفهوم هک رشد اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط سین الیس ارائه شد . اوبه چندین کمپانی اینترنتی کمک می کرد تا در مدت زمان کمی به رشد خارق العاده ای دست پیدا کنند و استارت آپ های بسیاری حاضر شدند تا با پرداخت پول از مشاوره های وی بهره ببرند . او سیستم های مورد نیاز برای رشد سریع را در شرکت ها راه اندازی می کرد و فرآیندها و ایده های اصلی را به مدیران استارت آپ ها ارائه می داد و هنگامی که قصد ترک آن استارت آپ را داشت ، جایگزین مناسبی را برای خود نمی یافت ، زیرا که اکثر مدیران فروش و بازاریابان در آن زمان به شیوه های بازاریابی سنتی اتکاء داشتند . بنابراین الیس به معرفی سیستم هک رشد پرداخت که در آن یک هکر رشد وظیفه دارد ، فرضیه های مختلف را در بازه های یک هفته ای تست کند تا بتواند موقعیت یک سازمان را همیشه در وضعیت مطلوب نگه دارد .

در هک رشد ، ما دارای ۴ مرحله متوالی هستیم که باعث تکمیل چرخه رشد می شوند . این ۴ مرحله عبارتند از تحلیل ، فرضیه سازی ، اولویت دهی و تست که به طور مداوم در یک سازمان در حال تکرار شدن هستند و پس از مرحله تست ، مجددا تیم های هک رشد به سراغ تحلیل داده های بدست آمده از مرحله تست می روند .(تکمیل شده این چرخه را در تصویر بالا مشاهده می کنید با کلیک بر روی تصویر آن را به صورت کامل و بزرگ مشاهده کنید).

فرق بازاریابی سنتی و بازاریابی هک رشد :

در بازاریابی سنتی معمولا به نتایج موفقیت در یک بازه خاص تاکید می شود و بازاریابان همواره سعی دارند تا یک برنامه مدون و مشخص را پیگیری و دنبال کنند . در واقع بازاریابان سنتی بیشتر براساس غریزه و حدس و گمان ، برنامه های خود را پیش می برند و چندان توجهی به استفاده از علم و دانش ندارند .

این در حالی است که بازاریابی در واقع شبیه یک آزمایش علمی است و داده های حاصل از آن آزمایش اهرم های کنترلی مختلفی را در اختیار شما می گذارد تا به کمک آن ها بتوانید باعث رشد و توسعه کسب و کار خود شوید و با پیش بینی های دقیق فرآیند رشد مجموعه خود را تسریع کنید .

شما در هک رشد می توانید با تحلیل اطلاعاتی که از رقبای خود بدست می آورید به گمانه زنی های دقیق از آینده بازر دست یابید و محصولات خود را با توجه به ظرفیت های بازار و علایق مشتریانتان طراحی و تولید نمایید .

تاثیر هک رشد بر کسب و کارها

هک رشد به شما کمک خواهد کرد تا محصولاتی را ایجاد کنید که نیاز اکثریت مردم می باشد و بازار خواهان در اختیار گرفتن آن ها می باشد . در فرآیند هک رشد ما کار خود را با تست کردن شروع می کنیم تا متوجه شویم آیا یک محصول ، ارزش بازاریابی را دارد یا خیر ؟ پس از آگاهای از نتیجه ، سعی می کنیم ایده و محصول خود را به مرحله ظهور و خلق برسانیم . ما همواره بر روی نتایج محصول خود تمرکز می کنیم و در صورت نیاز به تغییر ، سعی می کنیم با بیشترین سرعت این تغییرات را اعمال کنیم تا شاهد بهبود نتایج باشیم .

مهمترین اصل برای موفقیت هک رشد ویروسی شدن آن می باشد (در اینجا منظور بازاریابی ویروسی است) . یعنی این که خود مشتریان ما ، معرف محصولات و خدمات ما باشند .

باید به این موضوع باور داشته باشیم که ویروسی شدن و مانند بمب صدا کردن می تواند برای محصولات ما هم اتفاق بیفتد . البته باید بدانیم که ویروسی شدن یک موضوع تصادفی نمی باشد بلکه برای دستیابی به آن باید دارای برنامه و هدف بود و بهترین ها را برای مشتریانمان بخواهیم .

چرخه هک رشد

یک موضوع حیاتی و بسیار مهم این است که در هک رشد شما باید چرخه هک را در یک جایی ببندید . زیرا که شما نمی توانید به بی نهایت مشتری خدمات بدهید و ممکن است شما مجبور شوید کیفیت را فدای کمّیت کنید . شما همواره به تعدادی محدود ، مشتری وفادار نیاز دارید که باید تمام توان خود را در تامین محصولات مورد نیاز آن ها صرف کنید . اشتباهی که شاید به نوعی در توئیتر ما شاهد آن هستیم و مشاهده می کنیم که بازاریابان این شرکت هنوز به دنبال جذب کاربران جدید هستند و در حقیقت کمّیت را فدای کیفیت می نمایند .

سئوال مهمی که ممکن است در ذهن مخاطب ایجاد شود ، این است که چه کسی می تواند یک هکر رشد شود ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که یک هکر رشد فردی است با استعدادهای مختلف که همزمان خلاقیت و نوآوری قابل قبولی هم دارد و از دیگر سوء ، عاشق داده و تحلیل و آنالیز می باشد و به صورت مستمر به نرخ بهره وری تبلیغات توجه دارد . یک هکر رشد باید توانایی همدردی و همکاری با مشتری را داشته باشد و محدودیت های موجود در بازار را به خوبی با مشتریان خود در میان بگذارد .


گردآورنده و باز نویسی : مسعود معاونی

کد مطلب : A97052701

تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷

منبع : سایت ویکی پدیا