الگوریتم‌های گوگل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های این موتور جستجو هستند که سعی دارند بهترین و متناسب‌ترین محتوا را با توجه به درخواست کاربر در اختیار او قرار دهند. گوگل در طول سالیان متمادی سعی کرده است تا با ارائه الگوریتم‌های جدید و بروزرسانی مستمر آنها، وظیفه خود که یافتن نزدیکترین نتایج به درخواست‌ کاربران است را به درستی انجام دهد.

گوگل با توجه به ویژگی‌ الگوریتم‌های خود، آنها را به نام برخی از حیوانات نام‌گذاری کرده است به همین دلیل در برخی مواقع از این الگوریتم‌ها با عنوان باغ وحش گوگل نیز نام برده می‌شود.

تاریخچه الگوریتم‌های گوگل

معرفی الگوریتم‌های گوگل

امروزه کمتر کسی هست که برای جستجو و یافتن نتایج مورد انتظار خود به سراغ اینترنت و موتورهای جستجو نرود. یکی از موتورهای جستجو که در ایران و بین فارسی زبانان طرفداران بسیاری دارد گوگل است. حتی می‌توان گفت که گوگل یکه‌تاز بازار جستجوی جهان است و بیش از ۸۰% از بازار جهانی سرچ را به خود اختصاص داده است. بدون تردید گوگل این موفقیت خود را مدیون عملکرد بی‌نقص الگوریتم‌های جستجوی خود است.

گوگل از بدو ایجاد در سال ۱۹۹۸ برای اینکه بتواند نتایج را به کاربران خود عرضه کند اولین الگوریتم‌های خود را ایجاد کرد و این الگوریتم‌ها را بصورت پیوسته بهبود و توسعه داده است.

اولین الگوریتم مطرح گوگل در سال ۲۰۰۸ به نام ونیز(Vince) عرضه شد که به کلمات کلیدی حساسیت داشت. این الگوریتم نتوانست نتایج کاملی را به کاربران ارائه دهد و از اینجا به بعد بود که گوگل مجموعه‌ای از الگوریتم‌های خود که با نام حیوانات عرضه می‌شدند را عرضه نمود. اصطلاح باغ وحش گوگل از همین زمان شایع گردید.

باغ وحش گوگل

در سال ۲۰۱۱ پاندا عرضه شد. در سال ۲۰۱۲ پنگوئن مطرح شد که به دنبال مجازات سایت‌های سودجو بود. در سال ۲۰۱۲ الگوریتم دزدان دریایی(pirate google) که به دنبال شناسایی و مجازات سایت‌هایی دارای شاکی بود. در سال ۲۰۱۲ الگوریتم رنک برین که به دنبال رتبه بندی سایت‌ها بود عرضه شد. در ۲۰۱۵ الگوریتم مرغ مگس خوار عرضه شد که سعی داشت جستجوهایی متناسب با مفاهیم و معانی ارائه دهد. الگوریتم موبایل فریندلی نیز در همین سال عرضه شد زیرا که گوگل متوجه شده بود بسیاری از جستجوها از طریق گوشی‌های تلفن صورت می‌پذیرد.

اهمیت الگوریتم‌های گوگل

اگر شما قصد دارید یک کسب و کار آنلاین را راه‌اندازی کنید باید از شیوه‌های ختلف بازاریابی برای جذب مشتری استفاده کنید. یکی از این راه‌ها استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو(SEM) می‌باشد. اگر یک کسب و کار بتواند سایت خود را با کلمات کلیدی طلایی در صفحه اول نتایج گوگل(SERP) قرار دهد، می‌تواند ترافیک ارگانیک و به احتمال زیاد مشتریان بسیاری را بدست آورد.

بنابراین آشنایی با الگوریتم‌های گوگل برای تولیدکنندگان محتوا و سئوکاران یک ضرورت است. در ادامه این پست به معرفی الگوریتم‌های گوگل و کاربرد هریک از آنان می‌پردازیم.

الگوریتم پاندا(Panda)

این الگوریتم به هر صفحه وب یک امتیاز می‌دهد. این امتیاز در رتبه‌بندی تاثیرگذار است. پاندا تمامی محتواهای وب را با دقت می‌خواند و با توجه به کیفیت و کارآیی هر محتوا به آن‌ها امتیاز می‌دهد.

الگوریتم پنگوئن(Penguin)

این الگوریتم بر روی لینک‌دهی سایت‌ها تمرکز دارد. شناسایی لینک‌های نامرتبط کار اصلی این الگوریتم می‌باشد. اگر در حوزه سئو فعالیت دارید حتما با اهمیت لینک‌سازی آشنا هستید. متاسفانه برخی افراد با استفاده از سئو سیاه به دنبال رشد ناگهانی و سریع هستند. پنگوئن به خوبی جلوی لینک‌سازی‌های نامرتبط را می‌گیرد.

الگوریتم مرغ مگس خوار(Humming bird)

مرغ مگس خوار

با رشد گوگل، سوالات جستجوکنندگان هم پیچیده‌تر گردید. مرغ مگس‌خوار به خوبی سوالات را تفسیر می‌کند و سعی می‌کند بهترین نتایج را به مخاطبان ارائه دهد. این الگوریتم با کمک زبان طبیعی معنای نهفته در جستجوهای کاربران را پیدا کرده و نتایجی نزدیک به اهداف آنان را ارائه می‌کند.

الگوریتم کبوتر(Pigeon)

سئو محلی موضوعی است که توسط کبوتر مورد توجه قرار گرفته است. کاربران در برخی از جستجوهای خود بر مکان تاکید دارند. اینجاست که کبوتر به کمک جستجوکنندگان می‌آید و سعی می‌کند نتایجی مبتی بر مکان را به آن‌ها تحویل دهد.

الگوریتم جعبه ماسه(Sand box)

این الگوریتم توجه زیادی به سابقه و اعتبار سایت‌ها دارد. الگوریتم جعبه ماسه سعی می‌کند تا محتواهای سایت‌هایی که دارای اعتبار بیشتری هستند را به کاربران نشان دهد زیرا که اینگونه سایت‌ها قبلا امتحان خود را پس داده‌اند.

الگوریتم رقص گوگل(Google dance)

این الگوریتم سعی می‌کند تا محتواهای تازه انتشار یافته را در موقعیت خوبی قرار دهد تا با تحلیل رفتار کاربران بتواند ارزش محتوا را شناسایی کند. در واقع گوگل دنس را می‌توان نقطه مقابل سندباکس دانست. اگر سایتی بتواند در گوگل دنس عملکرد خوبی داشته باشد و رضایت کاربران را جلب کند شانس قرار گیری در رتبه‌های بالا را برای مدت طولانی خواهد داشت.

الگوریتم تازه‌گی(Freshness)

گوگل به بروزرسانی محتواها علاقه بسیاری دارد زیرا که مخاطبان او به دنبال یافتن اطلاعات دست اول هستند. بنابراین گوگل به سایت‌هایی که همیشه به دنبال بهبود و بروزرسانی باشند اهمیت بیشتری می‌دهد.

بیشتر بدانید: تاثیر محتوای تازه بر روی رتبه بندی گوگل

الگوریتم BERT

این الگوریتم با کمک زبان طبیعی به دنبال رتبه‌بندی ارگانیک وب‌سایت‌ها می‌باشد. مهمترین کار این الگوریتم تطبیق برخی عبارات جستجو با نتایج مورد انتظار است. مثلا ممکن است کاربر عبارت “قرمه سبزی خوشمزه” را سرچ کند ولی این الگوریتم در نتایج “روش پخت قرمه‌سبزی” را به کاربر نمایش دهد. این الگوریتم گوگل را می‌توان مهمترین جلوه هوش مصنوعی در گوگل دانست.

الگوریتم E-A-T

این الگوریتم به دنبال ارائه محتواهای با کیفیت به کاربران است و از از ابتدای سه کلمه اعتماد، اقتدار و تخصص بوجود آمده است. گوگل با کمک ربات‌های خزنده و عوامل انسانی اعتبار هر سایتی را براساس سه مولفه فوق بدست می‌آورد. این الگوریتم بر منحصربفرد بودن و تخصصی بودن محتواهای یک سایت تاکید ویژه‌ای دارد.

الگوریتم اعتبار صفحه(Page Authority)

بعد از انتشار هر صفحه جدید در وب این الگوریتم به امتیازدهی به آن صفحه می‌پردازد. هر چه امتیاز صفحه‌ای بالاتر باشد رتبه آن صفحه در نتایج گوگل بهبود خواهد یافت. مجموع اعتبار صفحات مفهومی به نام اعتبار دامنه را ایجاد می‌کند.

بیشتر بدانید: آشنایی با نقش اعتبار دامنه و اعتبار صفحه در سئو سایت

الگوریتم چیدمان صفحه(Page Layout)

برای گوگل رضایت کاربران اهمیت زیادی دارد. اگر در یک سایت تبلیغات زیادی وجود داشته باشد یا ساختار و تجربه کاربری مناسب نباشد، گوگل رتبه آن سایت را کاهش می‌دهد. الگوریتم پیج‌لی‌اوت گوگل وظیفه بررسی ساختار صفحات یک سایت را برعهده دارد.

الگوریتمEMP گوگل

این الگوریتم بر روی کلمات کلیدی و سئو آن‌ها حساس است. وظیفه این الگوریتم جلوگیری از سئو کلاه سیاه می‌باشد و سایت‌هایی که سعی می‌کنند با بمباران یک کلمه کلیدی در رتبه اول نتایج گوگل قرار بگیرند را پنالتی می‌کند.

آشنایی با راه‌های محافظت سایت از جرایم گوگل

الگوریتم PayDay Loan

این الگوریتم با توجه به شرایط سنی به ارائه نتایج می‌پردازد و سعی می‌کند با اطلاعاتی که از کاربران دارد سایت‌های مستهجن و قمار را به افراد کم سن و سال نشان ندهد. افرادی که دنبال دور زدن این شرایط هستند به شدت توسط این الگوریتم جریمه می‌شوند.

الگوریتم گورخر(Zebra)

این الگوریتم بر روی فروشگاه‌های اینترنتی تمرکز دارد و سعی می‌کند فروشگاه‌هایی که محصولات بی‌کیفیت از نظر کاربران عرضه می‌کنند را از نتایج خود حذف کند.

الگوریتم موبایل فریندلی(Friendly mobile)

در سال ۲۰۱۵ که گوشی‌های هوشمند توسعه یافته و فراگیر شدند، گوگل برای جستجو در موبایل‌ها اهمیت ویژه‌ای قائل شد. این الگوریتم به دنبال این است که صفحات سازگار با موبایل‌ها را در نتایج خود نمایش دهد تا تجربه کاربری بهبود یابد.

الگوریتم Rank Brain

این الگوریتم با کمک هوش مصنوعی به دنبال درک و تفسیر سوالات کاربران می‌باشد. این الگوریتم بر تجربه کاربری تاکید دارد و به همین دلیل به شدت محتواهای کم عمق و بی‌کیفیت را جریمه می‌کند.

الگوریتم موش کور(Possum)

این الگوریتم تمرکز خود را بر روی کسب و کارها گذاشته است و به دنبال شناسایی کسب و کارهای محلی و نمایش آنها در نتایج خود می‌باشد.

الگوریتم FRED

این الگوریتم از ناشناخته‌ترین و مرموزترین الگوریتم‌های گوگل است. این الگوریتم به دنبال شناسایی خلافکاران و کسانی است که سعی می‌کنند با سئو سیاه در نتایج گوگل بالا بیایند. بک لینک‌سازی غیر اصولی، تبلیغات بیش از حد، نقض قوانین گوگل و استفاده از بلوک‌های محتوایی نامرتبط از جمله مواردی است که این الگوریتم گوگل به دنبال یافتن آنها می‌باشد.

الگوریتم کافئین(Caffeine)

این الگوریتم بر روی ایندکس شدن صفحات گوگل تاثیر می‌گذارد و با تغییر سرعت ایندکس صفحات بر روی رنک‌بندی آنها تاثیر می‌گذارد. کافئین محتواهای تاریخ گذشته را از لیست نتایج خود حذف می‌کند.

محتوای همیشه سبز چیست؟

الگوریتم فلوریدا(Florida)

این الگوریتم به دنبال محتواهای کپی می‌گردد و سایت‌هایی که محتواهای فیک وکپی منتشر می‌کنند را به شدت جریمه می‌کند. همچنین بک‌لینک های غیرطبیعی را هم شناسایی و لینک‌دهنده را جریمه می‌کند. الگوریتم دزد دریایی(pirate) نیز مشابه فلوریدا است و هدف آن یافتن دزدی محتواها توسط سایت‌های مختلف می‌باشد.

سئو و الگوریتم‌های گوگل

در پایان باید به ذکر این نکته بپردازیم که شناسایی الگوریتم‌های گوگل به ما کمک می‌کند تا در تولید محتوا و سئو عملکرد بهتری داشته باشیم. البتّه با شناخت این الگوریتم‌ها نمی‌توان انتظار معجزه داشت. باید توجه داشته باشیم که گوگل بصورت مستمر در حال بهبود الگوریتم‌های خود است و محتواسازان باید با جدّیت به این بروزرسانی‌ها توجه کنند.

تولید محتوای با کیفیت و مخاطب پسند شاید تنها اصلی باشد که در هیچ یک از الگوریتم‌های گوگل تغییر نخواهد کرد و همیشه می‌تواند ابزاری برای موفقیت در بازاریابی موتورهای جستجو باشد.