زمان مطالعه تقریبی: 6 دقیقه

امروزه محتوا تاثیر بسیار زیادی در بازاریابی آنلاین دارید، بسیاری از دیجیتال مارکترها معتقدند که توجه به نیاز مشتریان و تهیه محتوای مورد نیاز آنها می تواند باعث موفقیت یک کسب و کار شود. اما یک نکته مهم را که معمولا این افراد فراموش می کنند عدم توجه به طراحی سایت و بهبود تجربه کاربری می باشد.

بهبود تجربه کاربری

هر چند که استفاده از سایت سازهای آماده و سیستم های مدیریت محتوای رایگان به عنوان یک شیوه آسان و کم هزینه در توسعه کسب و کارهای آنلاین محسوب می گردد. امّا باید توجه داشت که تجربه کاربری ( User experience ) امروزه در موتورهای جستجو و الگوریتم های سئو هم از اهمیت خاصی برخوردار گردیده است.

در این پست قصد داریم به بررسی ۱۰ مورد از مهمترین مواردی بپردازیم که در بهبود تجربه کاربری یک وب سایت موثرند. یک تجربه کاربری خوب می تواند باعث رشد یک کسب و کار و متمایز شدن آن از دیگر رقبا شود. در ادامه با ما باشید تا به بررسی این موارد بپردازیم.

بررسی تاریخچه طراحی صفحات وب

۱- استفاده از تمام فضای وب سایت

فضای وب سایت شما ویترین کسب و کار شما می باشد. هر چه ویترین کسب و کار شما پربارتر باشد، شانس موفقیت شما افزایش خواهد یافت. البتّه این بدان معنا نیست که شما باید تمام سایت خود را با عکس، محتوا و بنرهای تبلیغاتی پر کنید. بلکه منظورمان این است که یک تناسب منطقی بین فضاهای خالی و بدنه اصلی سایت خود برقرار کنید.

۲- بهبود سرعت بارگذاری یک سایت

امروزه بسیاری از مخاطبان از طریق موبایل، تبلت و سایر دستیارهای الکترونیکی به مشاهده صفحات وب می پردازند. اگر سرعت بارگذاری سایت شما کند باشد معمولا مخاطبان چندان تمایل به لود شدن آن نخواهند داشت و خیلی سریع آن را ترک خواهند کرد. سعی کنید برای بهبود تجربه کاربری، سایت خود را از اضافات عاری کنید. همچنین حجم عکس و صفحات اصلی خود را کاهش دهید. برای چنین کاری باید کدهای خود را تمییز و بهینه بنویسید.

۳- دقت در تناسب رنگها

یک سایت جذاب می تواند باعث جذب بالای مخاطب شود. روانشناسی رنگها یکی از موضوعات اساسی در طراحی می باشد. شما باید بتوانید با کمک رنگها و ترکیب آنها پیام خود را به مخاطبانتان انتقال دهید. با استفاده درست از متون و عکس ها در کنار یک ترکیب رنگ جذاب، می توان یک تجربه کاربری عالی را برای بازدیدکنندگان ایجاد کرد.

۴- نقش لینک ها در بهبود تجربه کاربری

ممکن است محتواهای شما نیاز به دانش اولیه ای داشته باشد. بنابراین با استفاده از لینک‎های متنی، مخاطب خود را به محتواهای مرتبط در وب سایت خود یا دیگران ارجاع دهید. این ارجاعات می توانند باعث بهتر دیده شدن شما در موتورهای جستجو و همچنین بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگان‎تان شوند.

۵- استفاده از لیست‎ها و نشانه گذاری

استفاده از لیست های عددی و نشانه‎ای می تواند پیام شما را به درستی به مخاطبان‎تان انتقال دهد. مخاطب شما توجه ویژه‎ای را به لیست‎ها خواهد کرد. شما می‎توانید مراحل انجام یک کار یا اصطلاحات کلیدی خود را در قالب لیست‎ها قرار دهید. همچنین می توانید نکات کلیدی و مهم را با نشانه گذاری‎ها به مخاطب خود گوشزد کنید.

۶- نقش تصاویر در بهبود تجربه کاربری

اکثر افراد با تصاویر، جداول، نمودارها و اینفوگرافیک ها راحت تر ارتباط برقرار می کنند. تصاویر علاوه بر زیبایی بصری می توانند در جذب و ماندگاری مخاطب در سایت شما هم تاثیر گذار باشند. سعی کنید در محتواهای خود عکس‎های منحصربفرد و مرتبط با محصول خود استفاده کنید و از گذاشتن تصاویر کپی و تکراری اجتناب کنید.

۷- عنوان بندی خوب

یک عنوان خوب به عنوان ویترین سایت شما محسوب می شود. شما می توانید با یک عنوان جذاب، مشتری را به سمت خود فرابخوانید. تیترهای شما بهتر است شامل کلمات کلیدی شما باشند و مفاهیم اصلی در متن شما را به مخاطب نشان دهند. مرتبط بودن عنوان با متن اصلی یک موضوع کلیدی در حفظ مخاطب و بهبود تجربه کاربری می باشد.

تعیین استراتژی در تولید محتوا : “محتوا محوری یا مخاطب محوری در تولید محتوا”

۸- هماهنگی تمام عناصر

سعی کنید در وب سایت خود تمامی عناصر استفاده شده با یکدیگر مرتبط باشند. این ارتباط می تواند یک هارمونی خاص را به مخاطب شما منتقل کند. مخاطبان چنین سایت هایی احساس اطمینان بیشتری به محتوا خواهند داشت و این اطمینان خاطر باعث افزایش درجه اعتماد پذیری سایت شما خواهد شد.

۹- لینک شکسته

معمولا به دلایل مختلفی ممکن است برخی از لینک های سایت شما خراب شوند یا از بین بروند. در واقع با شکسته شدن لینک های سایت شما تجربه کاربری با خطر مواجه خواهد شد. بنابراین سعی کنید لینک های شکسته سایت خود را برطرف کنید تا موتورهای جستجو سایت شما را مورد جریمه قرار ندهند. در وردپرس شما می توانید از افزونهBroken Link Cheker برای برطرف کردن مشکل لینک‎های شکسته استفاده کنید.

۱۰- واکنش گرایی

تجربه کاربری خوب

همانطور که گفته شد امروزه اکثر کاربران از موبایل خود (حدود ۴۸% از کل بازدیدهای وب سایت‎ها از طریق موبایل صورت می پذیرد) برای مشاهده صفحات وب استفاده می‎کنند. سعی کنید صفحه وب خود را برای موبایل بهینه‎سازی کنید. از سال ۲۰۱۴ اکثر وب سایت ها به صورت واکنش گرا (Responsive) طراحی می شوند. نکته مهم در واکنش گرایی این است که ترکیب اجزاء در موبایل با صفحات وب متفاوت است. بنابراین ضرورت طراحی‎های اختصاصی برای تجهیزات مختلف ضروری بنظر می رسد.

باید توجه داشت که بهبود تجربه کاربری یک پروسه همیشگی است که هیچ‎گاه خاتمه نخواهد پذیرفت. برای تجربه کاربری بهتر بایستی همیشه نظر مخاطبین را مدنظر قرار داد. رضایت مخاطب نشانه‎ای از ارتقا User experience می‎باشد.

معرفی راهکارهایی برای اندازه گیری توسعه فردی