زمان مطالعه تقریبی: 11 دقیقه

در سالیان گذشته، الگوریتم‌های گوگل توانسته‌اند به درجه بالایی از هوشمندی دست پیدا کنند. این الگوریتم‌ها تازگی(freshness) را به عنوان یک سیگنال مهم در رتبه‌بندی محتواها در صفحات اول نتایج گوگل در نظر می‌گیرند. یک سئوال اساسی که همیشه ذهن محتواسازان را به خود درگیر می‌کند این است که چه محتوایی را می‌توان یک محتوای تازه (Fresh Content) در نظر گرفت.

محتوای تازه

مهندسان گوگل در سال ۲۰۰۳ توانستند به بازیابی اطلاعات وب براساس تاریخ ایجاد آن‌ها بپردازند. این موضوع به شدت بر روی عملکرد الگوریتم‌های گوگل از آن پس تاثیر گذاشت. به مروردر سالیان بعد، گوگل برای تعیین میزان طراوت یا همان تازگی محتواها، آیتم‌های بسیاری را در نظر گرفت.

چطور یک محتوا را به صفحه اول گوگل برسانیم؟

جایگاه محتوای تازه در گوگل

منظور ما از محتوای تازه (Fresh Content) در این پست، محتوایی است که یا اخیرا تولید شده باشد یا به اشکال مختلفی بروزرسانی و بهینه شده باشد. باید توجه داشته باشیم که در برخی از جستجوهای گوگل، کاربران نیاز به محتواهای تازه دارند و در برخی دیگر از جستجوها، نیاز به محتواهای قدیمی می‌باشد. انتخاب نوع محتوا(تازه یا قدیمی) براساس تصمیم‌گیری گوگل می‌باشد که به کمک الگوریتم‌هایش صورت می‌پذیرد.

معمولا گوگل یک محتوای تازه را به محتوای قدیمی ترجیح می‌دهد نه برای همیشه.

Amit Singhal مهندس ارشد گوگل سه آیتم زیر را به عنوان نشانه‌هایی برای شناخت یک محتوای تازه توسط گوگل می‌داند:

  1. نوشتن درباره موضوعاتی که اخیرا ترند شده‌اند و به عنوان موضوعات داغ (hot topic) شناخته می‌شوند.
  2. نوشتن درباره اتفاقاتی که به طور منظم و پیوسته در حال تکرار یا تکامل هستند.
  3. نوشتن درباره اخباری که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به ترند روز تبدیل شده‌اند و هروز خبرهای جدیدتری درباره آن‌ها منتشر می‌شود.

گوگل باتوجه به سه حوزه اصلی فوق به انبار عظیم محتواهای تازه خود مراجعه می‌کند و سعی می‌کند محتوای متناسب با جستجوی مخاطب را در اختیار او قرار دهد. گوگل در نمایش محتواها همواره سه مورد زیر را مدنظر قرار می‌دهد:

  1. حجم کلیدواژه جستجو: آیا یک عبارت خاص در یک جستجو در یک وبلاگ به مقدار کافی وجود دارد.
  2. پوشش محتوایی: آیا آن سایت یا وبلاگ، محتواهای مرتبط دیگری با موضوع جستجو را دارد.
  3. شبکه‌های اجتماعی: آیا شبکه‌های اجتماعی آن سایت یا برند نیز در آن زمینه فعال هستند و توانسته‌اند ترند روز را در شبکه‌های اجتماعی داغ کنند.

در ادامه به معرفی ۱۰ ویژگی می‌پردازیم که گوگل برای شناسایی یک محتوای تازه در نظر می‌گیرد:

۱- تازگی محتوا براساس تاریخ

تولید منظم محتوا

یک محتوایی که اخیرا منتشر شده بالطبع یک محتوای تازه محسوب می‌شود. این محتوای تازه، نمره تازگی بالایی را نزد گوگل خواهد داشت. امّا با گذشت زمان این نمره تازگی کاهش خواهد یافت. تاریخ شروع یک محتوا، زمانی است که گوگل از وجود یک محتوا آگاه می‌شود یا با کمک پیوندی آن را پیدا می‌کند و آن محتوا را ایندکس می‌کند.

آنچه مهم است مدنظر قرار گیرد این است که همیشه یک محتوای جدید یک محتوای تازه محسوب نمی‌شود. به همین دلیل در گوگل لز یک معیار خاص به نام “میانگین سنی نتایج” برای یافتن میزان تازگی یک محتوا استفاده می‌شود. فرمول یافتن این معیار چندان مشخص نیست امّا ۹ مورد بعدی که در ادامه اشاره می‌کنیم در تعیین این مقدار تاثیر خواهند داشت.

۲- نرخ تغییرات در یک محتوا

خزنده‌های گوگل

سن کم یک صفحه وب یا یک محتوا دلیلی برای تازگی یک محتوا نیست. موتورهای جستجو نسبت به کوچکترین تغییرات در محتواها حساس هستند و به هر تغییری در محتوا نمره‌ای اختصاص می‌دهند. خزنده‌های گوگل همیشه درون محتوای یک وبلاگ در حال خزش و یافتن عبارات کلیدی هستند. بهینه‌سازی محتوا و بهبود نگارش محتوا می‌تواند نشان‌دهنده اهمیت دادن شما به محتوا و تازه نگه‌داشتن آن باشد.

۳- نرخ تغییرات در هسته محتوا

تغییرات ایجاد شده در مناطق مهم یک محتوا، نمره تازگی یک محتوا را به شدّت تغییر می‌دهند. نقاط غیرمهم در یک محتوا عبارتند از:

  • کدهای جاوا اسکریپت
  • نظرات کاربران
  • تبلیغات
  • منوها و لینک‌های ناوبری
  • برچسب‌های نویسنده، تاریخ/زمان

براساس آن‌چیزی که در بالا محتوای غیر مهم نامیده شد می‌توان تیترها، تصاویر و بدنه متن اصلی در یک محتوا را مناطق مهم و حساس هر محتوایی نامید. برخی از وبمسترهای تازه‌کار سعی می‌کنند به صورت مستمر محتواهای خود را بروز کنند. به همین دلیل آن‌ها درگیر تازه‌سازی جعلی محتواهای خود می‌شوند. ما باید زمانی به بروزرسانی یک محتوا بپردازیم که واقعا نیازی به تغییر در بدنه اصلی محتوای خود را احساس کنیم.

سرریز محتوا: آیا شما محتوای زائد تولید می‌کنید؟

۴- نرخ نیاز به بروزرسانی

بروزرسانی انواع محتواها

محتواها همیشه یک مدل نیستند و ممکن است ساختار متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال در وردپرس ما با دو دسته محتوایی به نام برگه و نوشته مواجه‌ایم. در اینجا نمی‌خواهیم به ساختار این دو نوع محتوا بپردازیم، امّا باید توجه داشت هر محتوایی نیاز به یک نرخ بروزرسانی خاص دارد. به طور کلی محتوا از لحاظ بروزرسانی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. محتواهایی که باید به صورت مستمر بروزرسانی شوند.
  2. محتواهایی که هر چند سال یکبار بروز می‌شوند.

تعیین این که چه محتواهایی باید بیشتر بروزرسانی شوند کار پیچیده‌ای است، امّا یک قاعده کلی در این زمینه وجود دارد و آن هم عبارت است که صفحات اصلی در هر سایت یا وبلاگ معمولا بیشترین بروزرسانی را نیاز درند و هرچه اهمیت صفحه کمتر شود میزان بروزرسانی کاهش می‌یابد.

۵- نرخ ایجاد صفحات جدید

معمولا در سیستم‌های مدیریت محتوا با ایجاد هر محتوای جدید ما یک صفحه جدید خواهیم داشت. معمولا در وبلاگ‌ها نرخ ایجاد صفحات جدید بسیار بالاتر از سایت‌های شرکتی یا فروشگاهی می‌باشد. به همین دلیل است که وبلاگ‌ها معمولا امتیاز بالاتری را از لحاظ تازگی و طراوت دریافت می‌کنند. یک صفحه جدید (و بالطبع یک محتوای جدید) زمانی باید بوجود آید که وبمستر تصمیم می‌گیرد که یک سیگنال جدید و جدّی را به سمت موتورهای جستجو و مخاطبان خود ارسال کند.

۶- نرخ رشد لینک‌های داخلی

میزان تازگی در یک محتوا تنها به بدنه متن و ایجاد صفحات جدید محدود نمی‌شود. افزایش مستمر لینک‌های داخلی به یک صفحه به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که محتوای آن صفحه همچنان قابل استناد است و محتوای آن از تازگی و طراوت کافی برخوردار است.

البته باید توجه داشت که افزایش ناگهانی پیوندها به یک صفحه خاص از لحاظ موتورهای جستجو می‌تواند نشانه اسپم یا تکنیک‌های سئو کلاه سیاه محسوب شود. رشد طبیعی لینک‌ها به مرور زمان بهترین شیوه برای نشان دادن تازگی یک محتوا می‌باشد.

نقش لینک سازی در بهبود سئو یک سایت

۷- دریافت لینک خارجی از وبلاگ‌هایی با محتواهای تازه

دریافت لینک از وبلاگ‌هایی که دارای نمره تازگی بالایی در محتواها هستند می‌تواند وضعیت طراوت محتوا در سایت مقصد را بهبود دهد. به عنوان مثال اگر لینکی را از یک سایت قدیمی که سالیان سال است بروز نشده است بدست آورید، ممکن است به مراتب ارزش کمتری از یک سایتی که به صورت مستمر بروز می‌شود برای شما داشته باشد.

۸- ترافیک ونرخ تعامل، دو سیگنال مهم در تازگی محتوا

افزایش ترافیک سات

هنگامی که گوگل لیستی از محتواها را به مخاطبان خود نشان می‌دهد به شدت بر رفتار و عملکرد کاربران نظارت دارد. هرچه کاربران با محتوایی بیشتر ارتباط برقرار کنند و نرخ تعامل بهتری را ایجاد کنند، به گوگل یک سیگنال مهم برای یک محتوای تازه ارسال می‌شود.

همچنین افزایش ترافیک واقعی از طریق شبکه‌های اجتماعی به گوگل یک سیگنال مثبت می‌فرستد. پس همواره به دنبال انتقال ترافیک از منابع مختلف به سمت محتواهای خود باشید. از دیگرسو، افزایش نرخ کلیک (CTR) به گوگل نشان می‌دهد که علاقه به یک موضوع افزایش یافته ومخاطبان به آن محتوا توجه زیادی دارند.

۹- تغییر در آنکرتکست لینک‌ها

آنکرتکست متنی است که آن را به یک صفحه خاص لینک می‌دهید. با تغییر و بروزرسانی محتواها به طور طبیعی باید متن آنکرتکست‌ها هم بروز شوند و تغییر کنند. وضعیت متن این آنکرتکست‌ها می‌تواند به گوگل تازگی یک محتوا را نشان دهد.

آنکرتکست

باید توجه داشته باشید که اگر یک محتوا را بروز می‌کنید نباید از موضوع اصلی محتوا فاصله زیادی بگیرید زیرا که ممکن است با آنکرتکست‌ها در وبلاگ‌های خارجی که به محتوای شما لینک داده‌اند زاویه پیدا کنید و این نشانه خوبی برای یک محتوای تازه نمی‌تواند باشد.

۱۰- قدیمی‌ترها اغلب بهتر هستند

محتوای قدیمی یا جدید؟

گوگل به خوبی می‌داند که محتواهای تازه همیشه بهترین نیستند. برخی از اوقات وجود یک محتوای قدیمی ممکن است به کمک یک وبمستر بیایند. بسیاری از محتواهای قدیمی به عنوان مرجع محسوب می‌شوند و اعتبار صفحه بالایی را خواهند داشت.

اگر در یک عبارت جستجو (عبارت کلیدی) در نتایج گوگل، محتواهای قدیمی رتبه بالاتری داشته باشند باید بدانید که یک محتوای جدید در رقابت با آن محتواهای قدیمی کار سختی خواهد داشت زیراکه محتوای جدید شانس کمتری در رقابت با آن محتواهای قدیمی خواهد داشت. در چنین حالتی وبمستر باید تمرکز خود را بر روی کیفیت محتوا و پارامترهای دیگر بگذارد.

نقش اعتبار دامنه و اعتبار صفحه در رشد یک سایت در موتورهای جستجو

بهترین شیوه‌ها برای تازه نگه‌داشتن یک وبلاگ

تازه نگه داشتن محتواها

بروزرسانی محتواها همیشه یک روش خوب برای افزایش تازگی یک وبلاگ می‌باشد ولی باید توجه داشت که این کار همیشه نتیجه مدنظر را بوجود نخواهد آورد. برای حفظ تازگی و طراوت یک سایت، وبمستر باید به دنبال بروزنگه‌داشتن محتواهای خود برای برطرف کردن نیازهای کاربران خود باشد.

توجه به مخاطب مهمترین سیگنالی است که یک وبمستر برای نشان‌دادن تازگی محتواهای خود به گوگل ارسال می‌کند. اگر می‌خواهید یک وبلاگ تازه و بروز داشته باشید همواره به ۷ گام زیر توجه کنید:

  1. تولید منظم محتواهای جدید
  2. در بروزرسانی‌ها بر روی بهبود ساختار محتوای اصلی تمرکز کنید ومحتواهایتان را فدای جزئیات بی‌ارزش نکنید.
  3. در بروزرسانی محتواها به تغییرات کوچک هم توجه کنید. اگر می‌خواهید متن یک پیوند را بروزرسانی کنید، نیاز است که تمامی محتواهای مرتبط با آن آنکرتکست را هم به‌روز کنید.
  4. لینک‌سازی آرام و پیوسته ارجحیت دارد به لینک‌سازی تند ومتناقض.
  5. در لینک گرفتن از وبلاگ‌های دیگر، سعی کنید از محتواهای تازه و با طراوت لینک بگیرید تا هم در سئو رشد داشته باشید و هم ترافیک موثری را دریافت کنید.
  6. معیارهای تعامل در وبلاگ‌نویسی را همواره مدنظر قرار دهید. همیشه به دنبال افزایش کلیک و رضایت کاربرانتان باشید.
  7. اگر تیتر و بدنه در یک محتوا را تغییر می‌دهید، ممکن است لینک‌های قدیمی (داخلی و خارجی) به محتوای شما فاقد ارزش و اعتبار شوند و این موضوع باعث افزایش نرخ پرش از محتوای شما خواهد شد. پس در بروزرسانی‌های اساسی یک محتوا باید یک چک لیست برای برطرف کردن مشکلات گوناگون داشته باشید.

پرسونای مخاطب و نقش آن در دیجیتال مارکتینگ

بروزرسانی مهمترین وظیفه وبمستر و سئوکاران

در پایان باید توجه داشته باشیم که بروزرسانی و تازه‌سازی محتواها یکی از مهمترین وظایفی است که یک وبمستر و سئوکار باید همواره به آن توجه داشته باشد. یک محتوا باید همواره سه ویژگی زیر را داشته باشد تا مورد توجه مخاطبان و موتورهای جستجو قرار گیرد:

  1. تازگی و طراوت
  2. مرتبط بودن با دیگر محتواهای وبلاگ
  3. مفید و کاربردی بودن برای مخاطبان

یک بلاگر باید همواره سعی کند در محتواهایش سه ویژگی فوق را بوجود بیاورد و بهترین نوشته‌هایش را در اختیار کاربران خود قرار دهد.