زمان مطالعه تقریبی: 4 دقیقه

محتوا به یک نوشته، تصویر، نمودار، ویدئو یا انیمیشن گقته می شود. هدف محتوا انتقال یک پیام می باشد. مخاطب به دلیل سرگرمی یا کسب دانش به سراغ یک محتوا می رود. متاسفانه بسیاری از مواقع شاهد تولید محتوای زائد هستیم. در ادامه به این نوع از محتوا که به سرریز محتوا نیز مشهور است می پردازیم.

محتوای زائد

محتوای زائد (محتوای بیش از حد) چه محتوایی است ؟

این موضوع چندین سال است که بین محققین و نویسندگان مطرح مورد بحث می باشد . ویکتور هوگو همواره معتقد بود که مفاهیم را باید با حداقل کلمات در اختیار دیگران قرار داد اما با همه تلاش ویکتور هوگو در این زمینه ، خلاصه رمان های ویکتور هوگو از اصل رمان های وی پرفروش تر هستند و این نشان می دهد که محتوای تولیدی توسط ویکتور هوگو نیز دارای اضافاتی می باشد .

تولید محتوا در وب

امروزه فضای تولید محتوا از کتاب به فضای وب انتقال یافته است. برای سالیان متمادی کارشناسان موتورهای جستجو معتقد بودند که باید محتواها تا حد امکان طولانی باشند، سپس آن ها بر کلیدواژه ها و نقش آن ها در بهینه سازی موتورهای جستجو تاکید می کردند و تولید کنندگان محتوا به دنبال ایجاد کلمات کلیدی بیشتر و موثرتری بودند. اما آن چه که یک رمان نویس قرن ۱۹ و یا یک تولید کننده محتوا قرن ۲۱ باید به آن توجه نماید این است که تعداد کلمه در یک محتوا آن چنان مهم نیست بلکه جذب مخاطب است که اهمیت زیادی دارد و جذب مخاطب را باید یک هنر دانست که تنها با تجربه آموزی و گذر زمان بدست می آید.

محتوا و قوانین سئو

امروزه به شدت SEO در حال تغییر است ،در اوایل موتورهای جستجو بسیار کلمه محور بودند و این برای افرادی که به دنبال رفع نیازها و مشکلات خود به وسیله موتورهای جستجو بودند چندان مناسب نبود . طراحان موتورهای جستجو این واقعیت را خیلی سریع دریافتند و به سرعت به دنبال تغییر و بروزرسانی الگوریتم های خود رفتند. بسیاری از کلمات کلیدی، امروزه نیازها و اهداف مخاطبان را برآورده نمی کنند و این موضوع در نتایج و میزان اعتماد به یک موتور جستجو تاثیر خواهد گذاشت.

امروزه باید محتوا را به گونه ای تولید کرد که بیشترین ارتباط را با کلمات کلیدی داشته باشد و از طرفی دیگر کلمات کلیدی دارای چگالی مناسبی در محتوا باشند و البته توجه به این نکته ضروری است که این کار ، کار ساده و آسانی نخواهد بود. شما باید صادقانه به دنبال خواننده واقعی برای محتوای خود باشید و به سوالات خوانندگان (در حقیقت مشتریان شما) خود در محتوای تولیدی پاسخ دهید و آن ها را به آن چه که دنبالش بوده اند برسانید .

چگونه محتوایی تولید کنیم؟

تعیین طول محتوا در حالت ایده آل آن کار بسیار پیچیده و دشواری است ، برخی از وبلاگ ها یک عدد ثابت (مثلا ۱۵۰۰ کلمه) را برای یک محتوا توصیه می کنند. بسیاری از نویسندگان حرفه ای محتوا، پست های خود را در نسخه های کوتاه ، متوسط و بلند تنظیم می کنند و سپس به بررسی و آنالیز نتایج گوگل و نظرات خوانندگان می پردازند و در نهایت براساس این که اکثریت خوانندگان آن ها از نسخه های ویندوزی و یا موبایلی استفاده می کنند بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ می کنند.

تعیین طول محتوا با توجه به موبایل یا دستکتاپ

باید توجه داشت که امروزه بسیاری از مردم از موبایل هایشان برای وب گردی و جستجو نیازمندی هایشان استفاده می کنند و آن ها نیاز به محتوای کم حجم و غنی دارند. نکته قابل تامل این است که تنها ۴۵ درصد افراد در مقالات بلند و طویل، آن مقاله را تا انتها می خوانند. بقیه افراد با مطالعه ظاهری مقاله صفحه را خواهند بست که این یک نتیجه منفی در موتورهای جستجو باقی خواهد گذاشت .

طبق نتایج ۵۲۴ کلمه برای محتوا های مورد استفاده در گوشی های همراه مناسب هستند و ۱۰۵۵ کلمه برای دارندگان کامپیوترهای دسکتاپ مناسب می باشد. هم چنین می توان گفت که محتوای کوتاه تر همواره برای خواننده جذاب تر است. امروزه موتورهای جستجو بر اساس مدت حضور یک مخاطب در یک صفحه به آن سایت امتیاز می دهند و طول محتوا امروزه چندان نقشی در امتیازدهی موتورهای جستجو ندارد . در این مقاله ما به ارزش خود محتوا توجه ای نداشته ایم و بیشتر به جنبه های بازاریابی محتوا پرداخته ایم.

یک مطلب مشابه در سایت ویکی محتوا : چگونه کلید واژه های زائد را حذف کنیم؟

نویسنده و گردآورنده : مسعود معاونی

منبع : www.marketingland.com