زمان مطالعه تقریبی: 8 دقیقه

در این پست قصد داریم تا به بررسی سئو کلاه سیاه ، کلاه خاکستری و کلاه سفید بپردازیم. در سئو (Search Engine Optimization) که به صورت اختصاری SEO گفته می شود به دنبال بهینه‎سازی یک سایت برای موتورهای جستجو هستیم. در این پست قصد داریم به مفاهیم سئو کلاه سیاه و سفید بپردازیم.

سئو کلاه سیاه و سفید

در سئو سعی می‎شود تا یک سایت را براساس اصول درست و اخلاقی به موتورهای جستجو معرفی کنند. امّا همیشه شیوه‎های درست برای سئو توسط سئوکاران استفاده نمی‎شود. اینجاست که مفاهیم سئو خاکستری و سئو سیاه نیز مطرح می‎شوند. بدون شک بهترین شیوه سئو برای یک سایت، سئو سفید می‎باشد.

در ادامه به بررسی این مفاهیم می‎پردازیم:

عناوین کلی در سئو

عناوین کلی سئو

در سئو یک سایت ما به دنبال معرفی محتوای مورد نیاز برای مردمی هستیم که به آن محتوا نیاز دارند. در این ارائه ما به بیان مفاهیم سئو کلاه سفید و کلاه سیاه خواهیم پرداخت و نیم نگاهی نیز به ترکیب این دو مفهوم با یکدیگر (کلاه خاکستری) خواهیم انداخت. هدف ما از یک سئو مطلوب این است که تا حدامکان تاکتیک‎های اسپم در تولید و انتشار محتوا را کنار بگذاریم.

پست مهمان و اهمیت آن در سئو

کلاه سفید در سئو

کلاه سفید در سئو

سئو کلاه سفید به روش‎های اصولی برای بالا آوردن یک وب‎سایت در موتورهای جستجو گفته می‎شود. سئو کلاه سفید مطابق دستورالعمل‎ها و موازین مورد تایید موتورهای جستجو به پیش می‎رود.

معمولا نتیجه گرفتن از این شیوه سئو زمان‎بر است و نتایج آن در درازمدت نمود پیدا خواهد کرد امّا مزایا این شیوه دائمی است. سئو کلاه سفید ریسک کمی دارد و کمتر در آن با پنالتی‎های موتورهای جستجو مواجه می‎شویم.

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه

در مقابل سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه قرار می‎گیرد. سئو کلاه سیاه شامل مجموعه شیوه‎های غیراصولی در بالا آوردن یک وبسایت در موتورهای جستجو گفته می‎شود.

روشهایی که در سئو کلاه سیاه مورد استفاده قرار می‎گیرند معمولا ریسک بالایی دارند و ممکن است وبسایت ما را گرفتار مجازات‎های موتورهای جستجو نمایند. روش‎های کلاه سیاه معمولا باعث سریع جواب گرفتن از فرآیند سئو می‎شوند، امّا نباید فراموش کنیم که در صورت پنالتی شدن توسط موتورهای جستجو عواقب بدی در انتظار سایت ما خواهد بود.

روش‎های کلاه سیاه

روش های کلاه سیاه

روشهای که باعث یک سئو کلاه سفید می‎شوند عبارتند از :

  • تولید محتوای با کیفیت : وجود محتوای با کیفیت باعث بالا رفتن زمان حضور کاربر در وبسایت می‎شود. این حضور باعث بالارفتن رنک وب سایت در موتورهای جستجو می‎شود.
  • کدنویسی اصولی صفحات وبسایت : در این شیوه با کدنویسی تمییز، استفاده از تگ‎های مناسب و همچنین به کاربردن کلمات کلیدی مرتبط با محتوا سعی در ارتقا سایت در نتایج موتورهای جستجو داریم. یک کلاه سفید همواره کلمات کلید مرتبط با تصاویر تولیدی خود را در محتواهایش بکار می‎گیرد.
  • بک لینک اصولی : اهمیت بک‎لینک گرفتن در یک سایت برهیچ کسی پوشیده نیست. یک سئوکار کلاه سفید سعی می‎کند که از سایت‎های مرتبط با سایت خود بک لینک دریافت کند. کلاه سفید هرگز بک لینک نخواهد خرید، چرا که می‎داند خرید لینک عواقب خوبی در درازمدت نخواهد داشت.

چگونه کلمات کلیدی طلایی خود را بیابیم؟

روش های کلاه سیاه

روش های کلاه سیاه

یک کلاه سیاه از ترفندهایی استفاده می‎کند که به شدت مورد تنفر موتورهای جستجو می‎باشد. هرگاه موتورهای جستجو متوجه این روش‎های منفی شوند شدیدترین پنالتی‎ها را برای چنین سایتی درنظر می‎گیرند. بیایید نگاهی به برخی از شیوه‎ها داشته باشیم، هرچند که هیچ‎گاه از آنها استفاده نخواهیم کرد:

  • محتوای پنهان : کلاه سیاه معمولا سعی می‎کند یک بلوک بزرگ از محتوا را که شامل کلمات کلیدی گوناگون است را به صورت مخفی در یک محتوا جاسازی نماید. هرچند که این شیوه امروزه به راحتی توسط موتورهای جستجو شناسایی می‎شود وشدیدترین پنالتی‎ها برای آن در نظر گرفته می‎شود، امّا همچنان در مواردی خاص کاربرد دارد. این شیوه در کوتاه‎مدت خیلی خوب جواب می‎دهد امّا در بلندمدت باعث بالارفتن نمره اسپم یک سایت می‎شود.
  • استفاده از کلمات کلیدی زیاد : بمباران محتوا با کلمات کلیدی یک ترفتد کلاه سیاه محسوب می‎شود. این شیوه شدیدترین پنالتی‎ها را از سوی موتورهای جستجو درپی خواهد داشت و از دیگرسو، باعث کاهش خوانایی محتوا و افزایش نرخ پرش می‎شود.
  • خرید بک لینک یا ساخت بک لینک‎های فیک : هرگاه یک موتور جستجو متوجه شود که بک‎لینکی غیرواقعی است به آن لینک پوئن منفی اختصاص خواهد داد. توجه داشته باشیم، بک‎لینکی از لحاظ موتورهای جستجو دارای ارزش است که به صورت کاملا ارگانیک بدست آمده باشد.

لیست برترین سایت‎ها در زمینه رپورتاژ آگهی در سال ۹۸

سئو کلاه خاکستری

کلاه خاکستری

لطفا همیشه نه خیلی خوب باشید(کلاه سفید) و نه خیلی بد باشید(کلاه سیاه). داشتن یک حد اعتدال در سئو (کلاه خاکستری) می‎تواند علیرغم کمک به سئو ارگانیک باعث زودتر نتیجه گرفتن یک سئوکار شود.

در حقیقت سئوخاکستری را می‎توان ترکیبی از کلاه سفید و کلاه خاکستری دانست. به عنوان مثال بک لینک خریدن هرچند که کار یک کلاه سیاه محسوب می‎شود، امّا خرید محدود و با برنامه بک‎لینک از سایت‎های معتبر می‎تواند باعث بهبود اعتبار دامنه گردد.

تبادل لینک نیز یکی از شیوه‎های کلاه خاکستری است که با رعایت یک سری موازین خاص می‎تواند نتایج مثبتی را برای سئوکاران به همراه آورد.

نقش اعتبار دامنه و اعتبار صفحه در سئو یک سایت

ارائه چند نکته کلیدی برای سئو مناسب‎تر

نکات کلیدی برای سئو
  • برای یافتن کلمات کلیدی مناسب، سعی کنید ترندهای روز را شناسایی کنید. سپس به پیشنهادات موتورهای جستجو درباره آن کلمات کلیدی توجه کنید. افزایش دانش و پیش زمینه های خود را هم مدنظر قرار بدهید. بعد از این مراحل، زمان دست به قلم‎شدن و تولیدمحتوای فرا می‎رسد. سعی کنید یک محتوای سبز و یونیک برای خودتان خلق کنید.
  • چگالی کلمه کلیدی خود را مورد توجه قرار دهید. سعی کنید در وردپرس از افزونه های مختلفی (مثلا یاست) که برای این منظور بوجود آمده‎اند استفاده کنید.
  • لینک سازی داخلی را همیشه مدنظر قرار دهید. لینک سازی داخلی به موتورهای جستجو کمک می‎کند تا محتواهای شما را بهتر پیدا کنند. ساختار شبکه ای وب را هرگز فراموش نکنید. سعی کنید به محتواهای مرتبط با محتوای خودتان در سایت‎های دیگر نیز لینک بدهید.
  • کیفیت همیشه مهمتر از کمیت است. هیچگاه کیفیت را فدای کمیت نکنید. همیشه تغییرات در موتورهای جستجو را زیرنظر بگیرید و سعی کنید محتوایی مورد نیاز مخاطبتان و متناسب با موتورهای جستجو تولید کنید.

چطور یک محتوا را به صفحه اول گوگل برسانیم؟

ادامه نکات

ادامه نکات
  • شما برای سئو مطلوب هرگز نیاز به یک نابغه فنی ندارید. شما می توانید با کمی دقت در نتایج موتورهای جستجو، سلایق و علایق خوانندگان خود را بیابید. همواره با توجه به ارزیابی کلمات کلیدی فرصت ها و چالش های پیشروی خود را رصد کنید. شما می‎توانید راهکارهایی برای افزایش فروش و کسب درآمد از محتوای ایجاد شده پیدا کنید.
  • سعی کنید همواره منابع خود را به موتورهای جستجو معرفی کنیدو هیچ تلاشی برای فریب موتورهای جستجو انجام ندهید.
  • چنانچه موتورهای جستجو سیگنال‎های منفی از مخاطبان شما دریافت کنند برای شما جرایم سنگینی را در نظر خواهند گرفت. پس سعی کنید براساس پرسونای مخاطب خود محتوا تولید کنید و برای مخاطبانمان شرایط مطلوبی در سایتمان بوجود آوریم.
  • لینک سازی داخلی را فراموش نکنید و سعی کنید از شبکه‎های اجتماعی برای بازنشر محتوای خود استفاده کنید. بازنشر محتواها می‎تواند باعث تقویت جایگاه شما در موتورهای جستجو گردد.

و در پایان…

نکات پایانی سئو

در نهایت به ذکر چند نکته در زمینه تولیدمحتوا و سئو که همواره باید مورد توجه قرار گیرد می‎پردازیم:

  • سعی کنید همواره به دنبال کمک‎رسانی به دیگران باشید. با این کار شما می‎توانید در تولیدمحتوا و سئو ارگانیک رشد کنید و در درازمدت به یک سودمندی دوجانبه دست پیدا کنید.
  • سعی کنید یک شهرت مثبت در موتورهای جستجو برای خود بدست آورید. با این کار می‎توانید اعتماد عمومی افراد را بدست آورید و به زودی محتوای شما مورد استناد دیگر سایتها قرار خواهد گرفت.
  • یک سئو خوب هرگز بدون تمرین بدست نمی‎آید. پس سعی کنید همواره روش‎های جدید را بیاموزید و ایرادات خود را برطرف کنید و به دنبال نوآوری و خلاقیت باشید.

اشتباهات رایج در بازاریابی محتوایی