زمان مطالعه تقریبی: 5 دقیقه
اعتبار دامنه

اعتبار دامنه چیست ؟

اعتبار دامنه یا Domain Authority که به صورت مخفف DA نامیده می شود. DA یک امتیاز عددی ما بین ۱ تا ۱۰۰ می باشد که به صفحات اصلی سایت ها نسبت داده می شود. در واقع این عدد نشان دهنده قدرت یک دامنه در موتورهای جستجو و صفحات SERP می باشد.

به هر میزان که DA سایتی بالاتر باشد ، قدرت دامنه آن سایت افزایش پیدا می کند. عدد DA را سایت موز براساس شبیه سازی الگوریتم های گوگل استخراج می کند. این عدد برای خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی از سایت های مختلف ارزش دارد. معمولا سایت های تازه کار DA دامنه شان در محدوده زیر ۲۰ قرار دارد. سایت های پرکارتر اعتبار دامنه شان ما بین ۳۰ تا ۶۰ می باشد. تنها چند سایت مطرح مانند گوگل، فیسبوک و آمازون دارای DA کامل (۱۰۰) می باشند.

عوامل موثر در رشد DA :

عوامل مختلفی در رشد DA یک سایت موثر هستند. از جمله مهمترین عوامل می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  1. عمر دامنه
  2. فعال بودن دامنه
  3. محلی یا بین المللی بودن دامنه
  4. اسپم نبودن دامنه
  5. استاندارد بودن میزان لینک های ورودی به یک سایت و کیفیت آنها
  6. تاثیر سیگنال های شبکه های اجتماعی بر روی یک سایت
  7. کیفیت محتوا یک سایت
  8. وضعیت کلی یک سایت از لحاظ محتوا، سئو، تصاویر ، رعایت تگ های توصیف و سرعت سایت
  9. موبایل فرندلی بودن یک سایت
  10. برند بودن یک دامنه
  11. و …

اعتبار صفحه چیست ؟

اعتبار صفحه (Page Authority) که به نام PA مشهور است ، امتیازی است که به هر صفحه(Page) از سایت داده می شود (بر خلاف اعتبار دامنه که به کل دامنه یک سایت داده می شد). اعتبار یک صفحه بر مبنای تعداد لینک ها، اعتبار محتوا(کپی نبودن) و فاکتورهای مهم دیگر سنجیده می شود.

معمولا صفحه اصلی هر سایتی دارای بالاترین PA می باشد. هر چه میزان PA های صفحات مختلف یک سایت افزایش پیدا کند بر روی قدرت دامنه (DA) تاثیر مثبت خواهد داشت و DA را ارتقاء خواهد داد.

نقش DA و PA در بهبود سئو یک سایت :

همانطور که در بالا گفتیم با افزایش PA های صفحات مختلف یک سایت میزان اعتبار دامنه (DA) سایت افزایش خواهد یافت. پارامترهای DA و PA توسط سایت MOZ ارائه گردیدند. سئوالی که در اینجا پیش می آید این است که افزایش DA یک سایت چه تاثیری بر روی سئو می گذارد؟

سایت MOZ

واقعیت این است که سایت MOZ سعی کرده است الگوریتم های گوگل را شبیه سازی کند. بنابراین DA ارائه شده توسط سایت MOZ نشان دهنده وضعیت کلی یک سایت درموتور جستجوی گوگل می باشد. دقت داشته باشید که DA بالا بدین معنا نمی باشد که یک سایت در رتبه اول جستجوهای گوگل در تمامی کلمات کلیدی باشد.

همچنین باید این نکته را مدنظر قرار داد که DA یک سایت همه چیز را درباره سئو یک سایت نشان نمی دهد. در واقع DA مانند رتبه Alexa می باشد. شما می توانید از DA و رتبه الکسا یک برداشت کلی درباره حال و احوال سایت تان بدست آورید.

شاید خواندن این پست هم برای شما جذاب باشد : گوگل آنالیتیکس ابزاری برای ردیابی رسانه های اجتماعی

نمره اسپم یک سایت :

نمره اسپمر بودن توسط سایت MOZ معرفی گردیده است. این نمره به شما کمک می کند تا احتمال اسپم بودن یک سایت را پیدا کنید. سایت هایی که توسط MOZ اسپم معرفی می شوند معمولا محتواهایشان در موتورهای جستجویی نظیر گوگل ایندکس نمی شود.

بهبود اعتبار دامنه نشان دهنده افزایش ترافیک سایت

نمره اسپم عددی بین ۰ تا ۱۷ می باشد. هر چه این عدد بیشتر باشد نشان دهنده این است که سایت مورد بررسی احتمال اسپم بودن بیشتری را دارد.

اگر شما مدیر یک سایت هستید بسیار مهم است تا دلایل اسپم شدن سایت ها را بدانید. این آگاهی به شما کمک می کند تا سایت شما اسپم نشود. مهمترین دلیلی که یک سایت اسپم می شود استفاده از شیوه های سئو سیاه یا خاکستری می باشد.

به طور کلی موارد ذیل مهمترین دلایل اسپم شدن یک سایت می باشند:

  • عدم تناسب بک لینک ها با محتواهای سایت (محتوای زیاد ، بک لینک کم یا بک لینک زیاد ، محتوای کم)
  • بی ارزش بودن محتواهای سایت (محتوای زرد)
  • زیاد بودن و بی ارتباط بودن کاراکترهای نام دامنه
  • استفاده از ربات ها یا شیوه های غیرمرسوم (خرید بیش از حد بک لینک و رپورتاژ آگهی)
  • شیوه های سئو سیاه و خاکستری
  • و..

اگر شما قصد دارید که به هر دلیلی برای سایت تان بک لینک ، پست مهمان یا رپورتاژ آگهی بخرید ، بایستی به نمره اسپم سایت های مقابل توجه کنید.(خرید بک لینک ، پست مهمان و رپورتاژ آگهی به زودی در یک پست جداگانه توضیح داده می شوند).