زمان مطالعه تقریبی: 5 دقیقه

گوگل آنالیتیکس

سایت شما ، سنگ بنای کسب و کار آنلاین شما می باشد . امّا فراموش نکنید که برادر دوقلوی سایت شما ، شبکه های اجتماعی شما می باشند . شبکه های اجتماعی شما باید با سایت شما در یک هماهنگی کامل باشند تا با ارزش ترین دارایی شما در فضای مجازی ، یعنی ترافیک را به صورت مستمر به سمت سایت شما هدایت کنید . (بزرگترین فراموش شده این پاراگراف آنالیز داده بوسیله ابزار ارزشمند گوگل آنالیتیکس می باشد ، امّا نگران نباشید این پست به طور کامل به این موضوع اختصاص دارد ).

توجه داشته باشید که تجارت الکترونیک شما علاوه بر سایت و شبکه های اجتماعی نیاز به یک خواهر دوست داشتنی و جواهرگونه هم دارد . آن خواهر طلایی آنالیز داده های کسب و کار شما می باشد . شما باید بتوانید در هر زمانی و مکانی ترافیک سایت خود را آنالیز کنید تا بتوانید ضعف های کاری خود را شناسایی کنید ، اولویت های موجود را بیابید و بهبود متوالی در تجارت آنلاین خود داشته باشید . اینجاست که خواسته یا ناخواسته به یاد ابزاری ارزشمند به نام گوگل آنالیتیکس می افتیم .

گوگل آنالیتیکس اطلاعات کاملی درباره بازدید کنندگان وب سایت شما ، رفتار آن ها و منبع ورود ترافیک سایت به شما ارائه می دهد . شما به راحتی خواهید توانست نرخ بازگشت سرمایه ROI شبکه های اجتماعی خود را محاسبه کنید . این نرخ به شما کمک خواهد کرد تا بر روی شبکه هایی سرمایه گذاری کنید که کارآیی بیشتری برای شما دارند .

ما در این پست ۶ گام اساسی را برای ردیابی رسانه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس بررسی خواهیم کرد :

۱- ایجاد شبکه های اجتماعی به هدف افزایش ترافیک وب سایت :

قبل از اینکه بتوانید ابتکارات رسانه های اجتماعی خود را در گوگل آنالیتیکس دنبال کنید باید شبکه های اجتماعی متنایب با هدف خود را در شبکه های اجتماعی راه اندازی کنید . این اهدف باید بخشی از برنامه کلی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما باشند و با استراتژی و برنامه بازاریابی شما هماهنگ باشند .

اگر هدف شما در استفاده از شبکه های اجتماعی افزایش ترافیک وب سایتتان می باشد مدل S.M.A.R.T به شما توصیه می شود تا بتوانید بهتر به هدفتان برسید . در این مدل به خاص بودن ، قابل دستیابی بودن ، قابل اندازه گیری بودن ، مرتبط بودن و متناسب با زمان بودن محتوا ها تاکید شده است . (شکل۱)

۲- در گوگل آنالیتیکس ثبت نام کنید :

این گام بسیار مهم است ، اگر قصد دارید که رسانه های اجتماعی خود را در گوگل آنالیتیکس رصد کنید ، باید حتما ثبت نام نمایید (متاسفانه این سرویس برای ایرانیان غیر فعال است ، سعی کنید از پروکسی یا VPN برای دسترسی به آن استفاده کنید) . شما باید یک حساب برای دسترسی به گزارش های ترافیکی وب سایت خود داشته باشید . شما می توانید به سادگی از آدرس  google.com/analytics فرآیند ثبت نام خود را دنبال کنید و مراحل زیر را دنبال کنید .

۳- دریافت کد ردیابی در گوگل آنالیتیکس :

برای جمع آوری داده های وب سایت تان ، شما باید ابتدا کد ردیابی خود را تنظیم کنید . دو راه برای جمع آوری داده های وب سایت شما وجود دارد : استفاده از Google Tag Manager  یا اضافه کردن مستقیم کد ردیابی به سایت شما می باشد . در ادامه به طور مفصل به بررسی این دو شیوه می پردازیم :

۱- Google Tag Manager

این رویکرد به عنوان یک اولویت به شما توصیه می شود چرا که Google Tag Manager مدیریت سایت شما را ساده تر می کند .

۲-اضافه کردن مستقیم کد ردیابی به سایت شما

برای استفاده از این روش شما باید به کد منبع وب سایت خود دسترسی داشته باشید و امکان ویرایش کد HTML را داشته باشید . شما می توانید وارد مدیریت حساب های خود شوید و از Track info کد Tracing خود را که در داخل یک تگ <script>…</script قرار دارد را بردارید و در درون تمام صفحات خود در سایت تان قرار دهید .

  ۴- تنظیم اهداف گوگل آنالیتیکس :

اثربخش بودن رسانه های اجتماعی در کسب و کار شما فراتر از تعداد نمایش ، بازدید و ترافیک ارسالی به سوی سایت شما می باشد . شما باید در رسانه های اجتماعی نرخ ROI خود را بدست آورید . همچنین شما باید با متریک های مهم دیگری نیز آشنا شوید .

۵- درک گزارش های رسانه های اجتماعی :

هشت گزارش عالی در گوگل آنالیتیکس وجود دارد . این گزارش ها به شما کمک خواهد کرد تا تاثیرات شبکه های اجتماعی را بر کسب و کار خود شناسایی کنید . شما می توانید این گزارشات را از بخش Acquisition > social مشاهده کنید .

۶- داده های ارزشمند گزارش ها :

شما می توانید از داده هایی که از گزارشات مرحله قبل بدست آمده است ، برای افزایش ترافیک وبسیایت خود استفاده کنید . شما می توانید از این نمودارها برای ارائه گزارشاتی دقیق و کاربردی به مدیران ارشد خود استفاده کنید .

رسانه های اجتماعی مهمترین ابزار برای موفقیت در یک کسب و کار آنلاین می باشند ولی فراموش نکنید که همواره شما نیاز به اندازه گیری ، ردیابی ، آنالیز ترافیک خود را دارید تا بتوانید بهبود لازم را در فرآیندهای کاری تان بوجود آورید .

نویسنده و گردآورنده : مسعود معاونی