زمان مطالعه تقریبی: 9 دقیقه

محتوا مهمترین بخش یک سایت است. چرا که با کمک محتوا می‎توان در موتورهای جستجو دیده شد. امّا نکته مهم اینجاست که گوگل تنها ۱۰ محتوا (پست) را در صفحه اول خود بیشتر نمایش نمی‎دهد. در این پست وبلاگی می‎خواهیم بررسی کنیم که چطور می‎توان یک محتوا را به صفحه اول گوگل رساند؟

صفحه اول گوگل

۲۴ راهکار برای داشتن محتواهایی در صفحه اول گوگل

در ادامه به معرفی ۲۴ راهکار برای داشتن محتوا در صفحه اول گوگل می‎پردازیم. قطعا شما خواننده گرامی هم به راهکارهایی دست یافته‎اید. لطفا در بخش کامنت‎های این پست روشها و راهکارهای شخصی‎سازی شده تان را در میان بگذارید.

۱-موضوع مقاله

سعی کنید قبل از تولید یک محتوا موضوع مقاله خود را تعیین کنید. موضوع مقالات یک سایت باید براساس کلمات کلیدی که بازدید بالایی دارند انتخاب شوند.

وسواس داشتن برروی کلیدواژه‎هایی که در یک سایت درباره آن محتوا تولید می‎شود ضروری است. همواره باید یک تناسب بین کلیدواژه‎های استفاده شده در مقالات سایت وجود داشته باشد.

مطلب کاربردی : اشتباهات رایج در انتشار پیام‎های محتوایی

۲-هدف از تولید مقاله

معمولا مقالاتی که برروی سایت‎ها قرار می‎گیرند، اهداف مختلفی را دنبال می‎کنند. برخی از مقالات برای دریافت بازدیدکننده نوشته می‎شوند و برخی دیگر از مقالات به دنبال افزایش فروش یک محصول می‎باشند.

بسیار مهم است که هدف خود را از تولید یک مقاله بدانید. هدفمند تولیدکردن محتوا می‎تواند نتایج ارزشمندی را برای شما به ارمغان آورد.

یک پست درباره تعیین استراتژی در تولید محتوا : محتوامحوری یا مخاطب محوری در تولید محتوا

۳-محتوای منحصربفرد

محتوای یونیک

لطفا تمامی محتواهای کپی شده را دور بریزید. برای تولید محتوا وقت کافی بگذارید، تحقیق کنید و یک محتوای تازه تولید کنید. محتواهای کپی نمی‎توانند برای شما اعتبار بیاورند. یک محتوای کپی باعث می‎شود ارزش و اعتبار برند شما خدشه‎دار شود.

۴-اثرمنفی گوگل ترنسلیت

اگر مقاله‎ای را ترجمه می‎کنید، بطور مستقیم از گوگل ترنسلیت استفاده نکنید. چرا که گوگل براحتی این موضوع را تشخیص می‎دهد و برای سایت نتایج منفی به دنبال خواهد داشت.

۵-ترند بودن موضوع

سعی کنید مقاله‎ای تولید کنید که تعداد علاقمندان به آن موضوع نسبتا زیاد باشند. شما می توانید از پیشنهادات گوگل و یا سایت گوگل ترندز برای شناسایی ترندهای روز استفاده کنید. استفاده از موضوعات ترند روز به شما کمک می‎کند تا مقاله شما توسط افراد بیشتری خوانده شود.

۶-مرتبط بودن مقالات با یکدیگر

مقالات یک سایت بایستی با یکدیگر مرتبط باشند و همدیگر را پوشش دهند. این ارتباط بین مقالات می‎تواند با کمک لینک‎سازی داخلی معنا و مفهوم کاملتری یابد. موتورهای جستجو از جمله گوگل به خوبی این ارتباطات محتوایی را تشخیص می‎دهند.

یک پست دیگر درباره سنجه‎های محتوایی : سنجش عملکرد بازاریابی محتوایی

۷-عمر محتوا

طول عمر محتوا و تاثیر آن در قرارگیری در صفحه اول گوگل

سعی کنید محتواهایی را تولید کنید که عمر بالایی داشته باشند. خبرهای روز شاید بتوانند در کوتاه‎مدت برای شما بازدیدکننده زیادی را جذب کنند، امّا در درازمدت چندان اعتباری برای سایت شما ایجاد نخواهند کرد.

به بروزرسانی سایت نیز توجه داشته باشید. سعی کنید با بروزرسانی محتواهای قدیمی و مُرده، آنها را احیا کنید و مجددا به موتورهای جستجو معرفی کنید. گوگل آن مقداری که به بروزرسانی محتواهای قدیمی اهمیت می‎دهد به تولید محتواهای جدید اهمیت نمی‎دهد.

۸-تمرکز در مقاله

سعی کنید در یک مقاله یک خط اصلی را دنبال کنید و بر موضوع اصلی مقاله تمرکز داشته باشید. این تمرکز می‎تواند اهداف مخاطب شما را برآورده سازد. یک مخاطب راضی مجدد به سایت شما سرخواهد زد و محتواهای شما را با دقت بررسی خواهد کرد.

رضایت بیشتر مخاطبان، شانس محتوای شما را برای قرارگیری در صفحه اول گوگل بیشتر می‎نماید.

۹-استفاده از کلمات مترادف و هم معنی در مقاله

سعی کنید در مقالاتی که تولید می‎کنید از کلمات مترادف و هم‎معنی کلیدواژه اصلی‎تان استفاده کنید. همچنین از کلماتی که با آن کلمه کلیدی ارتباط معنایی و مفهومی دارند، به صورت برنامه ریزی‎شده و هدفمند استفاده کنید.

۱۰-بهینه‎سازی عنوان

عنوان مقاله (Title) از مهمترین عناصری است که باعث می‎شود محتوای شما توسط یک مخاطب دیده شود.همیشه از کلمات کلیدی در عنوان مقاله استفاده کنید.

عنوان مناسب باعث بهتر دیده شدن محتوا در موتورهای جستجو می‎شود و به رنک گرفتن محتوای شما کمک می‎کند. در عنواین محتواهایتان از عبارت‎های توصیفی نظیر بهترین، بیشترین و … بهره ببرید. استفاده از اعداد در تیتر هم می‎تواند موجب جذابیّت عنوان و افزایش کلیک کاربران شود.

۱۱-آدرس صفحه

سعی کنید آدرس صفحه‎ مقاله‎تان را تا حدامکان کوتاه در نظر بگیرید. آدرس صفحه شما(URL) بایستی با موضوع مقاله شما همخوانی داشته باشد و شامل کلمات کلیدی شما باشد. در سایت‎هایی که در حوزه تکنولوژی کار می‎کنند(معدل لاتین برای محتواها وجود دارد) بهتر است از URL های انگلیسی استفاده کنند.

۱۲-طول محتوا

یکی از موضوعات مهمی که می‎تواند در قرارگیری یک محتوا در نتایج صفحه اول گوگل موثر باشد، طول محتوا می‎باشد. یک محتوای مناسب باید بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشد.

سرریزمحتوا: آیا شما بیش از حد محتوا تولید می کنید؟

۱۳-چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی به معنای میزان تکرار یک کلیدواژه در محتوا می‎باشد. براساس استانداردهای موجود، چگالی کلمه کلیدی باید در حدود ۲ تا ۳ درصد باشد. اگر از CMS وردپرس استفاده می‎کنید، می‎توانید با استفاده از افزونه Yoast به راحتی چگالی کلمات کلیدی خود را (تعداد تکرار) اندازه‎گیری کنید.

۱۴-زیرعنوان مقاله

سعی کنید مقالات بلند خود را با استفاده از زیرعنوان‎ها (Headings) بشکنید و آن را به چند بخش کوچکتر تقسیم کنید. این کار باعث می‎شود تا محتوای شما دارای دسته‎بندی مناسبی باشد، مخاطب خیلی سریعتر به هدف خود برسد و خواننده در هنگام خواندن متن خسته نشود.

۱۵-پاراگراف اول محتوا

پاراگراف اول

بعد از کلمه کلیدی و عنوان، پاراگراف اوّل دارای اهمیت بسیاری در ایجاد ساختار یک محتوا می‎باشد. پاراگراف اول در واقع یک چکیده از کل مقاله شما را باید به نمایش بگذارد. پاراگراف اول در هر مقاله‎ای اولین جایی است که گوگل آن را ایندکس می‎کند و به صورت مستمر خزنده‎های گوگل به آن سرکشی می‎کنند.

۱۶-استفاده از رسانه (Media)

سعی کنید در محتواهایتان از انواع رسانه‎ها(نظیر تصویر، نمودار، اینفوگرافیک، فیلم، پادکست و …) استفاده کنید. سایت‎هایی که از مدیاهای متناسب بهره می‎برند، می‎توانند جذابّیت بصری مناسبی را برای کاربران خود فراهم آورند.

گوگل به محتواهای آموزشی که دارای تصویر و ویدئو هستند اهمیّت خاصی می‎دهد و آنها را در صدر نتایج خود قرار می‎دهد. همچنین استفاده از مدیا باعث ماندگاری بیشتر کاربران برروی سایت می‎شود و امکان بازنشر محتواها را در رسانه‎های اجتماعی فراهم می‎آورد.

نگاهی به اشتباهات رایج در بازاریابی محتوایی

۱۷-تصاویر محتوا

سعی کنی از تصاویری در محتواهایتان استفاده کنید که تکراری (کپی) نباشند. همچنین دارای حجم و کیفیت مناسبی باشند تا بارگذاری آنها در کامپیوتر کابران به سادگی امکان‎پذیر باشد(عکس‎هایتان را بهینه‎سازی کنید)

در تصاویرتان از تگ ALT استفاده کنید و همچنین نام عکس‎های استفاده شده در محتواهایتان، متناسب با کلیدواژه تان باشد.

۱۸-لینک‎سازی محتوا

هیچ‎گاه کلمه کلیدی که محتوا را برای آن نوشته‎ایم را به جای دیگری لینک نمی‎دهیم. سعی کنید مقالات جدید خود را در راستای مقالات قبلی در سایت‎تان تولید کنید.

شود و از دیگرسو، متنی که لینک می دهید(Anchor Text) بایستی متناسب با مقاله لینک داده شده باشد. ارجاعات داخلی به مقالات قبلی سایت می‎تواند باعث کاهش نرخ پرش سایت(Bounce Rate) شود و از دیگرسو، گوگل متوجه ارتباطات بین محتواها می‎شود.

۱۹-لینک‎سازی خارجی

سعی کنید در هر محتوایی به چندین سایت خارجی لینک بدهید. البتّه همانند لینک سازی داخلی، هرگز نباید AnchorText کلمه کلیدی آن محتوا باشد. لینک خارجی می تواند به گوگل کمک کند تا اهداف شما را از نوشتن آن مقاله بهتر درک کند. به سایت‎هایی لینک بدهید که اعتبار بیشتری(اعتبار دامنه: Domain authority) از سایت شما داشته باشد.

۲۰-استفاده از علائم نگارشی

سعی کنید در تولید محتوای وب به علائم نگارشی توجه داشته باشید. برای قرارگیری در صفحه اول گوگل رعایت اصول نگارش و لحن محتوا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

۲۱-دسته بندی محتوا و برچسب‎گذاری اصولی

رعایت موضوعات اصلی سایت در کنار دسته‎بندی اصولی محتواها می‎تواند باعث دیده‎شدن بهتر محتواها در صفحه اول گوگل شود. از برچسب‎ها به اندازه و متناسب با زیردسته‎های محتواهایتان استفاده کنید.

نگاهی به آینده بازاریابی محتوایی

۲۲-سرعت وب‎سایت

سرعت یک وبسایت یکی از پارامترهای مهم در سئو می‎باشد و از طرفی دیگر در جذب و حفظ مخاطب تاثیر بسیاری دارد. برای بهبود سرعت سایت سعی کنید از شرکت‎های هاستینگ معتبر استفاده کنید. همچنین از قالب‎های استاندارد و سفارشی برای بهبود سرعت سایت‎تان بهره ببرید.

۲۳-واکنش گرایی

تاثیر واکنش گرایی در صفحه اول گوگل بودن

یک سایت واکنش‎گرا (Responsive) در موبایل و تبلت‎ها به صورت درستی به نمایش در خواهد آمد. امروزه بسیاری از افراد از تلفن هوشمند خود برای وبگردی استفاده می‎کنند، بنابراین موبایل فریندلی بودن از لحاظ گوگل اهمیت زیادی دارد.

۲۴-حذف محتواهای زائد

سعی کنید سایت خود را از شر محتواهای زائد و محتواهایی که برای شما ورودی ندارند رها سازید. حذف محتوا از سایت اصول خاصی دارد که باید در آن دقت شود امّا حذف اضافات می‎تواند جان دوباره‎ای به سایت شما دهد.

رعایت اصول بالا می‎تواند کمک قابل‎توجهی در قرار گیری محتواهای شما در صفحه اول گوگل بنماید. سعی کنید در محتواسازی پرسونای مخاطب خود را مدنظر قرار دهید و براساس نیازهای خوانندگانتان محتواسازی کنید.

نگاهی به صفر تا صد استراتژی محتوا