زمان مطالعه تقریبی: 4 دقیقه

هر فعالیتی که در فضای مجازی انجام می دهیم را باید بتوانیم بسنجیم.این سنجش باعث می شود تا به میزان رشد کسب‎و‎کار خود آگاه شویم. برای سنجش عملکرد بازاریابی محتوایی بایستی به دنبال یک سری سنجه یا همان شاخص کلیدی(KPI) برای بازاریابی محتوایی خود باشیم.

سنجش عملکرد بازاریابی محتوایی

مراحل سنجش عملکرد بازاریابی محتوایی

شناسایی سنجه های کلیدی، یک بخش بسیار مهم برای هک رشد در یک کسب و کار می باشد. در این پست کوتاه وبلاگی به معرفی اجمالی مراحل سنجش عملکرد بازاریابی محتوایی می پردازیم :

۱- شناسایی محدوده یک کسب و کار

برای سنجش عملکرد بازاریابی محتوایی، باید ابتدا با محدوده یک کسب و کار آشنا شد. خیلی مهم است که بدانید مشتریان بالقوه شما چگونه و با چه کلمات کلیدی شما را می یابند.

مطلب مرتبط: چگونگی راه اندازی یک کسب و کار الکترونیک

۲-ذائقه شناسی مخاطب

سعی کنید ذائقه مخاطب خود را بشناسید. اگر مخاطب شما به محتواهای کوتاه علاقه بیشتری نشان می دهد، سعی کنید برای او محتواهای کوتاه ولی کاربردی تولید کنید. شما می توانید از ابزارهای نظیر گوگل ترندز، گوگل آنالیتیکز و وبمسترتولز برای ذائقه شناسی مخاطبانتان استفاده کنید.

مطلب مرتبط: مخاطب شناسی از دیدگاه سایت متمم

۳-نرخ پرش ، تب سنج بازاریابی محتوایی

همیشه به نرخ پرش مخاطب، به عنوان یک شاخص مهم توجه داشته باشید. مدّت زمان حضور مخاطب هم به عنوان یک شاخص کلیدی محسوب می شود که نشاندهنده میزان گیرایی محتواهای شما می باشد. اگر مخاطب شما زیر یک دقیقه سایت شما را ترک می کند، نشاندهنده این واقعیت است که استراتژی شما در طراحی محتوا کاربرپسند به‎درستی عمل نمی کند.

هیچ‎وقت از بازنگری در استراتژی نترسید. چرا که اصلاح سریع یک استراتژی اشتباه می تواند جلوی شکست های سنگین را بگیرد.

مخاطبی برای یک سایت ارزش دارد که به آن سایت معتاد شود. برای نیل به چنین هدفی شما باید بتوانید به شیوه های مختلف مخاطب را با محتواهایتان درگیر کنید.

مخاطب شناسی و نیاز سنجی

گذاشتن ویدئو و پادکست یکی از شیوه هایی است که باعث می شود ماندگاری مخاطب در سایت افزایش پیدا کند. یک بازاریاب محتوا بایستی بتواند بهترین شرایط میزبانی را برای بازدیدکنندگان از محتوایش فراهم آورد(این کار با کمک مخاطب شناسی+نیازسنجی مخاطب صورت خواهد پذیرفت).

۴-محتوای ویروسی، اوج موفقیت در بازاریابی محتوایی

وایرال شدن محتوا به معنای اشتراک گذاری یک محتوا در بسترهای مختلف می باشد. سعی کنید محتوایی تولید کنید که در بین مخاطبان شما وایرال شود. وایرال شدن محتوا باعث می شود تا هزینه های انتشار محتوای شما در رسانه های مختلف به شدت کاهش یابد.

هک رشد، ابزاری برای موفقیت یک کسب و کار

از‎طرفی‎دیگر، شما می توانید با یک محتوای وایرال شده، مخاطبان جدید بسیاری را به سوی سایت، شبکه اجتماعی یا کانال تلگرامی خود بکشانید.

۵-اثر شبکه های اجتماعی بر بازاریابی محتوایی

توجه خاصی به شبکه های اجتماعی داشته باشید. سیگنال هایی که از شبکه های اجتماعی به سایت شما وارد می شوند، می توانند یک اعتبار ویژه برای سایت شما در نزد موتورهای جستجو ایجاد کنند.

شبکه های اجتماعی علاوه بر ترافیک مناسبی که به سایت شما انتقال می‎دهند به‎عنوان یک فیلتر مخاطب عمل می‎کنند. شبکه‎های اجتماعی علاقمندان واقعی به شما و محتواهایتان را به سمت شما گسیل می دارند.

معرفی شاخص های مهم در رسانه های اجتماعی و بررسی آنها

۶-تعیین هدف برای یک بازاریابی محتوایی

در بازاریابی محتوایی، آنگونه از محتوا برای ما ارزش‎آفرین است که مخاطب را راغب به یک اقدام نماید(Call to Action). شما به عنوان یک بازاریاب باید بتوانید در محتواهایتان پیام مدنظرتان را طوری جانمایی کنید که مخاطبان شما، اقدام مدنظرتان را بدون هیچگونه اجباری انجام دهند.

و در پایان…

آنچه گفته شد مراحلی بود که قبل از تعیین شاخص های سنجش عملکرد بازاریابی محتوایی باید مورد توجه قرار گیرند. به زودی در یک پست مفص به معرفی شاخص های کلیدی در بازاریابی محتوایی خواهیم پرداخت.