زمان مطالعه تقریبی: 7 دقیقه

با گسترش تجارت الکترونیک، بر اهمیت صفحات وب برای معرفی محصولات تجاری و افزایش فروش افزوده گردیده است. به همین دلیل شیوه‎های سئو نیز به شکل گسترده‎ای تغییر یافته است. یکی از موضوعات مهم در سئو لینک سازی (داخلی یا خارجی) می‎باشد.

نقش لینک سازی در بهبود سئو یک سایت

لینک سازی صحیح و اصولی در‎سایت‎ها و بلاگها باعث می‎شود تا موتورهای جستجو به اهمیت صفحات شما پی ببرند. امروزه لینک‎سازی داخلی به صورت گسترده‎ای توسط وبمسترها استفاده می‎شود. آنها سعی می‎کنند محتواهای مرتبط به هم در یک سایت را به یکدیگر پیوند دهند و یک ارتباط منطقی بین آنها ایجاد کنند.

چگونگی راه اندازی یک کسب و کار الکترونیک

لینک سازی و اهمیت آن در سئو

لینک سازی (Link Building) به فرآیندی گفته می‎شود که در آن از سایت‎های دیگر برای سایت خودتان لینک دریافت می‎کنید(لینک‎سازی خارجی). البته ممکن است از سایت خودتان به یک بخش دیگر آن نیز لینک دهید(لینک سازی داخلی).

وبمسترها در لینک سازی خارجی که به بک‎لینک نیز مشهور است، سعی می‎کنند با تولید محتوای یونیک و با کیفیت از سایت‎های دیگر لینک دریافت کنند. در لینک‎سازی می‎توان از شیوه های طبیعی(کلاه سفید) یا از شیوه‎های غیرطبیعی (کلاه سیاه) استفاده کرد.

بطور طبیعی، موتورهای جستجو و در راس آنها گوگل انتظار دارند تا محتوای شما توسط مدیران سایت‎های دیگر خوانده شود و سپس به آن ارجاع(لینک) دهند. امّا وقوع این حالت، زمان زیادی را از مدیران سایتها می‎گیرد.

از طرفی دیگر، اهمیت بک لینک برای رتبه‎بندی محتواها در موتورهای جستجو باعث می‎شود تا برخی از مدیران سایت‎ها به دنبال خرید لینک خارجی باشند. آنها سعی می‎کنند از شیوه‎های مختلفی برای دریافت لینک به محتواهایشان استفاده کنند.

آشنایی با انواع لینکها در لینک سازی خارجی

انواع لینک خارجی

در لینک سازی خارجی با دو دسته کلی از لینک ها مواجه هستیم:

  • لینک های فالو (Dofollow)
  • لینک های نوفالو (Nofollow)

در ادامه به بررسی این دو نوع لینک می پردازیم.

لینک های فالو

در لینک های فالو(Do Follow)، هنگامی که یک موتور جستجو با چنین لینکی مواجه می‎شود به دنبال کردن مسیر آن لینک می‎پردازد و محتوای مرتبط با آن را پیدا کرده و مورد ارزیابی قرار می‎دهد. لینک‎های فالو از آن جهت دارای اهمیت هستند که اگر موتور جستجو در جدول محتواهای خود با ۲ محتوای مشابه (از لحاظ سایر پارامترها) مواجه شود، ابتدا محتوایی را به نمایش می‎گذارد که تعداد لینک فالوو بیشتری داشته باشد.

امروزه کمتر کسی است که به اهمیت لینک‎های فالو در لینک‎سازی و سئو off page واقف نباشد. داشتن لینکهای فالو طبیعی در یک سایت می‎تواند اعتبار دامنه آن را به شدت بهبود بخشد. اعتبار دامنه بالاتر باعث ارتقاء یک سایت در رتبه‎بندی موتورهای جستجو خواهد شد.

یک لینک خارجی بطور پیش‎فرض یک بک‎لینک فالو محسوب می‎شود. بنابراین هنگامی‎که به یک سایت لینک می‎دهید در واقع یک لینک فالو برای آن سایت ایجاد کرده‎اید. در لینک‎سازی خارجی سعی کنید به سایت‎هایی لینک دهید که اعتبار دامنه بالایی داشته باشند و رتبه الکسای آنها از شما بهتر باشد.

پست مهمان و اهمیت آن در سئو

لینک‎های نوفالو

لینک های نوفالو (No Follow) به ربات‎های خزنده در موتورهای جستجو اعلام می‎کنند که آن لینک را دنبال نکنند. لینک نوفالو باعث انتقال ترافیک از سایت مبدا به سایت مقصد می‎شوند. امّا برخلاف لینکهای فالو چیزی از اعتبار سایت مبدا به سایت مقصد انتقال نمی‎دهند. باید توجه داشت که لینک‎های نوفالو تاثیر مستقیم در بهبود رتبه و ارتقاء سئو یک سایت را ندارند.

اگر در جایی مجبور هستید به سایت‎های ضعیف‎تر از سایت خودتان لینک بدهید، بهتر آن است که از لینک‎های نوفالو استفاده کنید. استفاده زیاد از لینک‎های فالو باعث می‎شود تا موتورهای جستجو به سایت شما حساس شوند و در مواردی جرایمی را برای شما در نظر بگیرند.

ایجاد لینک نوفالو در وردپرس

در وردپرس، افزونه‎های گوناگونی برای ایجاد لینک‎های نوفالو وجود دارد. امّا اگر شما کمی با تگ‎های HTML آشنا باشید، نیازی به استفاده از افزونه نخواهید داشت. تنها لازم است در تگ a href خصوصیت rel را معادل no follow قرار دهید و بدین شکل یک لینک نوفالو برای سایت‎های دیگر ایجاد کنید. مشابه آنچه که در دستور زیر اتفاق افتاده است.

ساخت لینک نوفالو در وردپرس

دلایل استفاده از لینک نوفالو

همانطور که در بالا اشاره کردیم لینک نوفالو تاثیر چندانی در بهبود رتبه یک سایت ندارد. امّا واقعیت این است که وجود لینک‎های نوفالو علاوه بر انتقال ترافیک به سایت مقصد، اعتماد سایت مبدا را به سایت مقصد نمایش می‎دهند.

در صورتی که این انتقال ترافیک باعث بهبود نرخ تعامل کاربران با سایت مقصد شود، لینک نوفالو نیز ارزش زیادی خواهد یافت.

باید توجه داشت انتقال ترافیک از طریق لینک‎های نوفالو نیز می‎تواند اعتبار یک سایت را به شکل قابل‎توجهی بهبود دهد. بنابراین استفاده از لینک‎های نوفالو در انجمن‎های پربازدید و سایت‎هایی که ورودی خوبی از گوگل دارند توصیه می‎شود.

خطای ۴۰۴ و تاثیر آن بر سئو

نکات مهم در لینک سازی

اگر شما یک وبمستر هستید یا به مدیریت یک سایت می‎‌پردازید، بایستی با اصول لینک سازی آشنا باشید و همواره به یکسری از نکات توجه کافی داشته باشید. در ادامه به ۱۰ نکته کلیدی در این زمینه می‎پردازیم:

  1. در لینک سازی بایستی بصورت همزمان به اعتبار دامنه(Domain Authority)، نمره اسپم(Spam Score)، رتبه الکسا، تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل توجه داشت. هرکدام از معیارهای فوق در جای خود ارزشمند هستند. لینکی که برای سایت خود می‎سازید(دریافت می‎کنید) بایستی در تمامی پارامترهای فوق از رتبه خوبی برخوردار باشد.
  2. از سایت‎هایی که زیاد به دیگران لینک می‎دهند استفاده نکنید. چنین سایت‎هایی به شدت توسط موتورهای جستجو رصد می‎شوند و ممکن است نتایج منفی برای شما به ارمغان بیاورند.
  3. در کوتاه‎مدت تعداد زیادی لینک برای سایت خود ایجاد نکنید. موتورهای جستجو نظیر گوگل به شدت عملکرد سایت‎ها را زیر نظر دارند. قطعا لینک سازی غیرطبیعی باعث پنالتی توسط موتورهای جستجو خواهد شد.
  4. به سایت‎های دیگر لینک بدهید. لینک دادن به دیگران یک روند طبیعی برای سایت شما را بوجود خواهد آورد. فقط در لینک‎های خروجی از کلمات کلیدی محتوای خود برای anchor text استفاده نکنید. همچنین به سایت‎هایی لینک بدهید که وضعیت بهتری از سایت شما دارند.
  5. کیفیت را هیچ‎گاه فدای کمیّت نکنید. داشتن لینک‎های کم ولی از سایت‎های معتبر می‎تواند مفیدتر از دریافت‎های لینک بیشمار از سایت‎های بی‎کیفیت باشد.
  6. از سایت‎های نامرتبط با موضوع سایت خود لینک نگیرید. ارتباط موضوعی بین دو سایت لینک دهنده و لینک گیرنده باعث بهبود اعتبار هر دو سایت خواهد شد.
  7. به موقع بک‎لینک بگیرید. اگر رتبه شما در یک کلمه کلیدی خوب است و رقبای چندان فعالی ندارید، نیازی به لینک‎سازی ندارید. هنگامی به سراغ لینک‎سازی بروید که نیاز به تقویت سایت خود در یک یا چند کلمه کلیدی داشته باشید.
  8. لینک‎سازی خارجی را در کنار لینک‎سازی داخلی مورد توجه قرار دهید. همانطور که لینک سازی خارجی می‎تواند باعث بهبود رنک یک سایت شود، لینک‎سازی داخلی نیز می‎تواند باعث ارتباط بهتر محتواها با یکدیگر و افزایش ماندگاری کاربر در یک سایت شود.
  9. توجه به کیفیت محتوا در لینک‎سازی از اهمیت خاصی برخوردار است. برای داشتن لینک‎های قوی و خوب بایستی یک محتوای منحصربفرد و عالی داشته باشید. توجه به کیفیت محتوا می‎تواند لینک‎های زیادی را به سمت شما بیاورد.
  10. لینک‎سازی، همانند بسیاری از فعالیت‎های سئو و بازاریابی‎های دیجیتال نیاز به برنامه‎ریزی هدفمند دارد. داشتن یک تقویم مناسب برای ایجاد لینک، می تواند باعث بهبود رتبه یک سایت شود. همچنین بعد از ایجاد لینک، بایستی بطور مستمر ارزش لینک‎های ایجاد شده را بررسی و آنالیز کرد.

نقش اعتبار دامنه و اعتبار صفحه در سئو

و درپایان …

اگر شما به دنبال ایجاد راهی برای موفقیت در کسب و کار آنلاین خود هستید، بایستی بتوانید از ابزارها و روش‎های مختلف برای ارتقاء جایگاه خود در بین رقبایتان استفاده کنید. لینک سازی داخلی و خارجی یکی از شیوه‎هایی است که می‎تواند در رشد یک وب‎سایت و دریافت ترافیک نقش موثری داشته باشند.