زمان مطالعه تقریبی: 5 دقیقه

خطای ۴۰۴ یک خطای سمت کلاینت می‎باشد. در واقع ۴۰۴ یک کد Error است که در تمامی سایت‎ها و سرورها به معنای Page not found یا This URL is not Available می‎باشد. این خطا، به بازدیدکنندگان یک سایت این پیام را می‎رساند: “صفحه‎ای که شما به دنبال آن هستید وجود خارجی ندارد“.

خطای ۴۰۴ و تاثیر آن بر سئو

چگونگی بوقوع پیوستن خطای ۴۰۴

خطای ۴۰۴ در اثر یک اشتباه تایپی یا حذف یک صفحه یا وجود یک لینک اشتباه در صفحات بوجود می‎آید. در برخی مواقع تغییر ساختار URL ها و یا تغییر سیستم مدیریت محتوا(مثلا کوچ کردن از جوملا به سمت وردپرس) نیز موجب ایجاد خطای ۴۰۴ خواهد شد.

خطای ۴۰۴ یک استاندارد بین‎المللی است که به بازدیدکننده وب‎سایت می‎گوید که این صفحه‎ای که دنبال آن هستید یا آدرسش را وارد کرده‎اید، دیگر وجود ندارد.

دلایل ایجاد ۴۰۴

دلایل متعددی باعث ایجاد خطای ۴۰۴ می‎شوند. مهمترین این دلایل عبارتند از:

  • تغییرات ساختاری در سایت‎ها
  • حذف محتواها
  • تغییر در ساختار URLها
  • اشتباه وارد کردن آدرس‎ها
  • وجود ارجاعات نادرست یا لینکهای شکسته
  • و…

تاثیرات ۴۰۴ بر سئو سایت‎ها

سایت‎ها نبایستی هرگز دچار صفحه ۴۰۴ شوند چرا که گوگل به شدت از خطای ۴۰۴ متنفر و بی‎زار است.

دلیل تنفر گوگل از ۴۰۴ این است که بوقوع پیوستن خطای ۴۰۴ باعث ایجاد یک تجربه کاربری بَد برای استفاده کنندگان از گوگل می‎شود.

گوگل تمامی صفحات سایت‎ها را به صورت مستمر ایندکس می‎کند و اطلاعات آنها را در دایرکتوری خود ذخیره می‎کند. گوگل در هنگام جستجو توسط مخاطبان، محتواهای مرتبط با موضوع جستجو را بررسی می‎کند و مرتبط‎ترین محتواها را پیشنهاد می‎دهد.

گوگل ربات‎های خود را به همراه فرد جستجوکننده به سایت هدف می‎فرستد. اگر ربات‎ها با صفحه ۴۰۴ مواجه شوند، موضوع را به گوگل گزارش می‎دهند. گوگل بصورت مستمر صفحات ۴۰۴ را در گوگل کنسول(وبمستر تولز) نمایش می‎دهد تا وبمسترها امکان برطرف کردن آنها را داشته باشند.

شیوه‎های برطرف کردن خطاهای ۴۰۴

اگر شما یک سایت بزرگ دارید و به عنوان وبمستر فعالیت می‎کنید، خواسته یا ناخواسته، با خطاهای ۴۰۴ مواجه خواهید شد. امّا مهم این است که بدانیم چگونه باید خطای ۴۰۴ را برطرف کنیم. معمولا سه راهکار زیر برای برطرف کردن خطای ۴۰۴ مطرح می‎شود:

  1. صفحه‎ای که پیدا نمی‎شود(Page not found) را مجددا ایجاد کنیم.
  2. با استفاده از ریدایرکت‎کردن صفحه‎ای که یافت نمی‎شود را به سایر صفحات مرتبط ارجاع دهیم.
  3. آن لینک را با مراجعه به کنسول گوگل از دایرکتوری گوگل خود حذف کنیم.

خطای ۴۰۴، یک خطای بسیار مهم در سئو یک سایت می‎باشد. بطوری که این خطا می‎تواند برروی روند رشد یک کسب و کار تاثیر منفی بگذارد.

طراحی صفحه۴۰۴ ایده‎آل

در طراحی سایت یکی از صفحاتی که از اهمیت زیادی برخوردار است، صفحه ۴۰۴ می‎باشد. صفحه ۴۰۴ می تواند نقش مهمی در هرکسب و کار مبتنی بر سایت را به خود اختصاص دهد.

صفحه ۴۰۴ در حالت عادی چندان مهم نیست، چون کسی آن را مشاهده نخواهد کرد. امّا زمانی که کاربر وارد صفحه‎ای می‎شود که به هر دلیلی وجود ندارد، با صفحه ۴۰۴ مواجه خواهد شد.

یک صفحه ۴۰۴ ایده‎آل بایستی جلوی ترک سایت کاربران را بگیرد چرا که خروج سریع کاربر از سایت(به دلیل صفحه ۴۰۴) باعث پنالتی شدید توسط موتورهای جستجو خواهد شد.

به همین دلیل است که طراحان حرفه‎ای، صفحه ۴۰۴ را یکی از بخش‎های مهم در هر سایتی می‎دانند. یک صفحه ۴۰۴ حرفه‎ای می‎تواند یک سایت را از جریمه‎های گوگل نجات دهد.

ویژگی‎های صفحه ۴۰۴ حرفه‎ای

یک صفحه ۴۰۴ حرفه‎ای بایستی کاربران را به صفحات مرتبط دیگر هدایت کند تا کاربر از سایت خارج نشود. برای گوگل رضایت کاربر از اهمیت زیادی برخوردار است.

یک صفحه ۴۰۴، علیرغم اینکه نشان‎دهنده خطا می‎باشد، امّا می‎تواند به مانند یک صفحه فرود (Landing Page) عمل کند و کاربران را به سمت اهداف مختلف سوق دهد.

در ادامه به چند مورد از راهکارهایی که طراحان در صفحات ۴۰۴ آنها را اعمال می‎کنند می‎پردازیم:

صفحه ۴۰۴ ایده آل
  • طراحان در صفح ۴۰۴ معمولا یک کادر جستجو قرار می‎دهند تا کاربران بعد از مواجه شدن با خطای ۴۰۴ ، بتوانند به دنبال مطالب مدنظر خود بگردند. این جستجو می‎تواند مخاطب را به سوی محتواهای مرتبط دیگر بکشاند.
  • طراحان حرفه‎ای معمولا از لینک‎های مهم و پربازدید در سایت‎ها و همچنین لینک صفحه اصلی سایت برای انتقال ترافیک موجود در صفحه ۴۰۴ به بخش‎های مختلف استفاده می‎کنند.
  • قراردادن دسته‎بندی محتواهای سایت و برچسب‎های پربازدید، راهکار دیگری برای انتقال مخاطب از صفحه ۴۰۴ به درون سایت می‎باشد.

خطای ۴۰۴ همانطور که می‎تواند تاثیر منفی برروی سئو داشته باشد، می‎تواند موجب بهبود سئو گردد. این واقعیت، اهمیت طراحی صفحه ۴۰۴ را به خوبی نشان می‎دهد. استفاده از قالب‎ها و تم‎های مناسب می‎تواند نقش موثری در کاهش نرخ پرش یک سایت داشته باشد.


محتواهای مرتبط: