زمان مطالعه تقریبی: 4 دقیقه

کسب و کار الکترونیکی

تجارت الکترونیک از موضوعاتی است که در چند سال اخیر از اهمیت زیادی برخوردار گردیده است . به زبانی ساده، کسب و کار الکترونیکی یا همان تجارت الکترونیک ، توانایی یک شرکت را برای اتصال الکترونیکی، به چندین روش، به سازمانهای زیادی، هم داخلی و هم خارجی، برای مقصودهای بسیار متفاوتی، ترکیب می کند . کسب و کار الکترونیک که در بسیاری از مقالات از آن با عنوان تجارت الکترونیک یاد می شود ، شیوه ای جدید برای تسهیل امور و فرآیندهای کاری می باشد .

تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی

کسب و کار الکترونیکی به یک سازمان اجازه می دهد تا مبادلات الکترونیکی را با هرموجودیت فردی در طول زنجیره ارزش یعنی عرضه کنندگان، تامین کنندگان تدارکات، عمده فروشان، توزیع کنندگان، تامین کنندگان خدمات، و مشتریان نهایی، انجام دهد .

بطور فزاینده ای، کسب و کار الکترونیکی به یک سازمان اجازه می دهد تا پیوندهای زمان وقوع را همزمان میان موجودیتهای متعددی برای مقصودهای ویژه ای از قبیل بهینه سازی جریان آیتمهای فیزیکی (مواد خام، قطعات، کالاهای ساخته شده) از طریق زنجیره تامین ایجاد کند.

کسب و کار الکترونیکی شامل کارکردهای فناوری های اطلاعات و ارتباطات در همه فرایندهای تجاری از قبیل اتوماسیون اداری، مبادلات مالی، فرایندهای تولید، هماهنگی با دیگر کارخانجات، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره تامین، و مدیریت شبکه های توزیع می باشد .

تجارت الکترونیکی

تحقیقی از OECD که روی تجارت الکترونیکی متمرکز است، آنرا اینگونه تعریف می کند “فروش یا خرید کالاها یا خدمات، خواه میان کسب و کار، خانه داران، افراد، دولتها، و دیگر سازمانهای عام یا خاص که روی شبکه های واسطه کامپیوتری انجام می شود. کالاها و خدمات، روی آن شبکه ها سفارش داده می شوند اما پرداخت و تحویل نهایی کالا یا خدمات ممکن است بصورت آنلاین یا افلاین انجام شود”. تحقیقی دیگر از OECD کارکرد فناوریهای اطلاعات و ارتباطات را در مبادلات مالی که تجارت الکترونیکی نامیده می شود را بررسی می کند که زیر مجموعه ای از کسب و کار الکترونیکی است.

تجارت الکترونیک باعث می شود تا هزینه های بسیاری کاهش یابد . این کاهش هزینه ها به طور حتم منجر به افزایش توان رقابت پذیری برای شرکت های نوپا و دانش بنیان خواهد گردید . شرکت های کوچک و متوسط می توانند با کمک کسب و کارهای دیجیتال ، توان رقابت با شرکت های بزرگ و چند ملیتی را پیدا کنند .

در سالیان اخیر شاهد ظهورو بروز شرکت های فناور بسیاری بوده ایم که توانسته اند خود را به عنوان ثروتمندترین شرکت های جهان معرفی کنند . از مایکروسافت تا فیسبوک و حتی شرکت های استارتاپی ایران که از مهمترین آنها می توان به تپ سی ، ریحون ، دیجی کالا ، پول تیکت و … اشاره کرد .

باید توجه داشت که ورود به حوزه فعالیت های تجاری همانند کسب و کارهای فیزیکی نیاز به کسب تجربه و مهارت دارد . به همین منظور شما باید به دنبال افزایش توانایی های خود در حوزه دیجیتال باشید . این افزایش مهارت و توانایی می تواند کمک قابل توجهی را به شما بنماید تا احتمال موفقیت خود را در این حوزه افزایش دهید . رشدانا یک مجموعه آموزشی است که سعی می کند تا به شما مهارت های کسب و کار الکترونیک به خصوص تجارت الکترونیک ، تولیدمحتوا ، دیجیتال مارکتینک و استراتژی حضور در بازار را بیاموزد . شما می توانید در این مجموعه آموزشی محتواهای مورد نیاز خود را کسب نمایید .

نویسنده : مسعود معاونی