زمان مطالعه تقریبی: 6 دقیقه

مجازات گوگل (Google Penalties) می‎تواند برای هر سایتی پرهزینه باشد. خارج شدن از نتایج جستجوهای گوگل، ترافیک ورودی به یک سایت را به شدت کاهش خواهد داد و این موضوع بدون تردید باعث کاهش درآمدهای یک سایت خواهد شد. همیشه بایستی به مجازات‎های گوگل توجه داشت و به دنبال یافتن درک درستی از دلایل این جرایم بود تا بتوان بهترین تصمیمات را درباره رفع آن‎ها گرفت.

مجازات گوگل

ماهیت مجازات گوگل

جرایم گوگل ، اقدامی از سوی گوگل است که برروی سایت‎هایی اعمال می‎شود که دستورالعمل‎های کیفی گوگل را نقض می‎کنند. اگر یک سایت از سوی گوگل مجازات شود تمامی صفحات یا برخی از صفحات آن از لیست نتایج جستجو (SERP) خارج می‎شوند. گوگل با استفاده از الگوریتم‎های مختلف و همچنین عوامل انسانی به تشخیص عملکردهای مخرب وب‎سایت‎ها می‎پردازد. هدف گوگل، ارائه بهترین محتوا به مخاطبان است تا آن‎ها بتوانند نیاز خود را برطرف کنند. هرگاه هر سایتی سعی کند گوگل را از این هدف دور کند، توسط گوگل مورد جریمه واقع خواهد شد.

جرایم گوگل

دلیل این موضوع این است که الگوریتم‎های گوگل به دنبال ارائه بهترین محتواها به مخاطبان هستند. از دیگرسو، نیاز مخاطبان به انواع محتوا بطور پیوسته در حال تغییر است. بنابراین الگوریتم‎های گوگل بایستی بطور پیوسته بروزرسانی شوند. با هر بروزرسانی گوگل برای وبمسترها این نگرانی پیش می‎آید که آیا ممکن است سایت آنها مجازات شود. گوگل سرچ کنسول (وبمستر تولز) به عنوان یک مرجع برای کنترل مجازات‎های گوگل محسوب می‎شود. برای مشاهده مجازات‎های گوگل بایستی به صفحه Manual Action در وبمستر تولز خود بروید. اگر سایت شما شامل مجازاتی شده باشد در این صفحه لیست آنها به شما نمایش داده می‎شود.

مجازات‎های گوگل برای چه مدت زمانی باقی می مانند؟

تا زمانی که شما مشکل را حل نکنید، مجازات گوگل ادامه خواهد داشت. شما بایستی مسئله و مشکل را بیابید و آن را رفع کنید. سپس درخواست بررسی مجدد را به گوگل بفرستید. هنگامی که گوگل متوجه شود، مشکل از طرف شما حل شده است مجازات‎ها را از روی سایت شما برخواهد داشت.

دلایل بروز جرایم گوگل

هرگاه گوگل سایتی را جریمه می‎کند حتما دلایل قابل توجهی وجود دارد. در ادامه به معرفی ۱۱ دلیل مهمی که منجر به جریمه یک سایت توسط گوگل می‎شود می‎پردازیم:

پنالتی های گوگل

۱- لینک‎های غیرطبیعی به سایت شما

اگر گوگل یک الگوی غیرطبیعی یا دست‎کاری شده از بک‎لینک‎های مرتبط به سایت شما(لینک‎های ورودی به سایت شما) را بیابد، سایت شما را جریمه خواهد کرد. خرید انبوه لینک یا دریافت لینک از سایت‎های اسپم منجر به مجازات توسط گوگل خواهد شد. در لینک‎سازی توجه به کیفیت لینک‎ها اهمیت زیادی دارد.

۲- لینک‎های غیرطبیعی از سایت شما به دیگر سایت‎ها

اگر شما یک سایت فروش یا تبادل لینک هستید و به سایت‎های بسیاری لینک می‎دهید، گوگل به شدت شما را جریمه خواهد کرد. لینک‎های درست به سایت‎های مرجع می‎تواند به اعتبار هر سایتی بیفزاید. امّا اگراین لینک‎ها به قصد فریب موتورهای جستجو و سئو کلاه‎سیاه باشند، احتمال مجازات سایت شما از طرف گوگل افزایش می‎یابد.

نقش لینک‎سازی در بهبود سئو یک سایت

۳- محتوای بی‎ارزش

گوگل صفحاتی را که محتوای ضعیف یا کپی شده دارند را شناسایی می‎کند. اگر سایتی به تولید محتواهای خودکار یا پست‎های مهمان کم کیفیت بپردازد، توسط گوگل جریمه خواهد شد. ماموریت گوگل اشتراک‎گذاری محتواهای ارزشمند با جستجوگران می‎باشد. محتوای کم‎کیفیت، کپی، بمباران شده با کلمات کلیدی، غیرواقعی و دارای بلوک‎های محتوایی پنهان از دید کاربر می تواند مستعد دریافت شدیدترین مجازات‎ها از سوی موتورهای جستجو باشند.

۴۰ نکته کلیدی در تولیدمحتوا و وبلاگ‎نویسی

۴- استفاده نادرست از کلمات کلیدی

اگر گوگل صفحاتی با یک کلمه کلیدی خاص را شناسایی کند که محتوای آن‎ها هیچ ارتباطی با آن کلمه کلیدی نداشته باشد، آن صفحه را اسپم تشخیص داده و سایت مرتبط با آن را جریمه می‎کند. بایستی توجه داشت که استفاده درست و مناسب از کلمات کلیدی در سئو بایستی مورد توجه قرار گیرد و هرگز به سمت روش‎های سئو سیاه حرکت نکنیم.

چگونه کلمات کلیدی طلایی خود را بیابیم؟

۵- متن و لینک‎های پنهان

استفاده از متون سفید که در یک پس‎زمینه سفید قرار گرفته‎اند، متونی که در پشت تصاویر قرار دارند، تنظیم اندازه فونت به صفر یا استفاده از کدهای CSS برای قراردادن متن در خارج از صفحه و… از موضوعاتی هستند که گوگل به شدت برروی آن‎ها حساس می‎باشد.

۶- ریدایرکت‎های غیرطبیعی در وی یا موبایل

اگر گوگل متوجه شود که سایتی URL های مختلف را با استفاده از ریدایرکت‎ به سایت‎های دیگری انتقال می‎دهد به شدت با آن برخورد می‎کند. در چنین حالتی سایت مقصد با URL واردشده توسط کاربر متفاوت است. گوگل این موضوع را در وب یا موبایل مورد رصد قرار می‎دهد و به هر دو بخش به شدت حساس است.

سئو سایت : سفید یا سیاه؟

۷- اهتلال در صفحات موبایل

گوگل صفحات AMP یا Accelearated Mobile Pages که با صفحه اصلی مطابقت ندارند را می‎یابد. در واقع محتوای صفحات AMP بایستی با محتوای صفحه اصلی مشابه باشد.

۸- داده‎های ساختار یافته

گوگل توانایی پیدا کردن داده‎های ساختار یافته یا نشانه‎گذاری شده را که هدف آن‎ها گمراه کردن کاربران است را دارد. داده‎های ساختار یافته معمولا محتواهایی را ارائه می‎کنند که توسط کاربران قابل رویت نمی‎باشند.

۹- اسپم‎های تولید شده توسط کاربران

اگر گوگل در سایت اسپم‎های بی‎شماری را بیابد که توسط کاربران ایجاد شده است آن سایت را به شدت مجازات می#کند. هرزنامه‎های کاربران ممکن است شامل نظرات و لینک‎ها در انجمن‎ها و بخش نظرات وب‎سایت‎ها باشد. برخی از سایت‎ها به کاربران اجازه ایجاد صفحات جدید را هم می‎دهند که این از لحاظ گوگل می‎تواند نوعی اسپم محسوب شود.

۱۱-اوج مجازات گوگل در هرزنامه خالص(Pure SPam)

کارت قرمز گوگل

اگر گوگل سایتی را ناقض مکرر دستورالعمل‎های کیفی خود تشخیص دهد آن را هرزنامه (Spam) اعلام می‎کند. چنین سایتی ممکن است صفحات مخفی متعدد، تولید خودکار محتوا، محتواهای بی‎کیفیت یا رفتارهای مخرب(مانند فیشینگ، نصب ویروس، تروجان یا سایر بدافزارها) را داشته باشد.

شیوه رفع و جلوگیری از مجازات‎های گوگل

برای پیداکردن پنالتی‎های گوگل در سایت‎تان سمه مرحله زیر را دنبال کنید:

  1. از گوگل کنسول برای شناسایی صفحات مشکوک و مجازات‎های اعمال شده بر روی یک سایت استفاده کنید.
  2. با پیگیری اقدامات توصیه شده در بخش Manual Action کنسول گوگل از پنالتی‎ها آگاه شوید و نحوه برطرف کردن آن‎ها را بیابید.
  3. درخواست مرور مجدد را با استفاده از ابزار URL Inspection به گوگل ارسال کنید.

همواره به موضوعاتی که باعث پنالتی شدن یک سایت می‎شود توجه داشته باشید. آخرین بروزرسانی‎های موتورهای جستجو را دنبال کنید و سعی کنید از تکنیک‎های کلاه سفید برای بهبود سئو سایت‎تان استفاده کنید.