زمان مطالعه تقریبی: 13 دقیقه

بازاریابی محتوایی(Content Marketing) از موضوعاتی است که با رشد وب و کسب و کارهای آنلاین مورد توجه قرار گرفته است. در سالیان اخیر کارشناسان و افراد مطرح در زمینه این نوع از بازاریابی سعی کرده‌اند تا به روش‌های گوناگونی تجارب خود را در اختیار دیگران قرار دهند تا امکان رشد سریعتری برای اکوسیستم بازاریابی محتوایی بوجود بیاید.
وبلاگ‌های شخصی بسیاری در حوزه بازاریابی محتوایی وجود دارند که توسط متخصصن این حوزه بوجود آمده‌اند و در آنها مقالات آموزشی قرار داده می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی تعدادی از وبلاگ‌های بازاریابان محتوایی بپردازیم. پس با ما همراه شوید.

لیست وبلاگ‌های بازاریابان محتوایی

معرفی وبلاگ‌های بازاریابان محتوایی

توجه: در تهیه لیست وبلاگ‌های بازاریابان محتوایی اولویتی مطرح نیست و ترتیب قرارگیری کاملا رندوم و تصادفی است. بنابراین توصیه می‌شود لیست را تا انتها مطالعه و به وبلاگ همه‌ی این دوستان سر بزنید.

نکته: برخی از متخصصین محتوایی در وبلاگ خود محتواهای زیادی ندارند و برخی محتواهای آموزشی بسیاری دارند. این موضوع به سیاست خود یک بازاریاب محتوایی بر می‌گردد. برخی از کارشناسان محتوایی بیشتر فعالیت خود را متمرکز به اینستاگرام یا توئیتر کرده‌اند، بنابراین توصیه می‌کنم تا شبکه‌های اجتماعی این دوستان را هم دنبال کنید.

۱- محمدرضا شبانعلی

موسس سایت متمم و یکی از افراد تاثیرگذار در حوزه آموزش آنلاین است. استاد شبانعلی در وبلاگ روز نوشته‌هایش و سایت رسمی خود محتواهای ارزشمندی در حوزه بازاریابی، مهارت‌های توسعه فردی، مذاکر و مدیریت می‌گذارند. سایت متمم را هم که کمتر کسی پیدا می‌شود که نشناسد.

۲- ژان بقوسیان

مدیرعامل سایت مدیر سبز است. او سالیان سال در زمینه بازاریابی اینترنتی فعالیّت کرده است و به ترجمه و تالیف کتاب‌های متعددی پرداخته است. مدیر سبز یک مرجع ارزشمند برای علاقمندان حوزه بازاریابی می‌باشد.

۳- عادل طالبی

استراتژیست کسب و کارهای آنلاین، بازاریاب دیجیتال، طراح پلن‌های بازاریابی دیجیتال. عادل طالبی به کسب و کارهای سنتی که قصد دارند وارد فضای آنلاین شوند کمک می‌کند تا یک استراتژی مناسب برای خود انتخاب کنند.

۴- یوسف فراهانی

مدیر واحد محتوا و کپی‌رایتینگ علی بابا. یوسف فراهانی در زمینه کپی‌رایتری و بازاریابی محتوا صاحب‌نظر است. برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه کپی‌رایتری توسط او باعث شده تا هنر تبلیغ‌نویسی در ایران رشد قابل توجهی پیدا کند.

۵- شاهین کلانتری

شاهین کلانتری بیشتر با مدرسه نویسندگی شناخته شده است. هر چند وبلاگ شخصی او هم دارای مقالات مناسبی در زمینه تولید محتوا، وبلاگ‌نویسی و اصول نویسندگی است. اگر قصد دارید یک وبلاگ قدرتمند برای خود یا کسب و کارتان بوجود بیاورید و با اصول نویسندگی آشنا شوید حتما به وبلاگ شاهین کلانتری سر بزنید. این وبلاگ یک منبع آموزشی مناسب برای نویسندگان و وب‌نویسان می‌باشد.

۶- سامان فائق

سامان فائق بیش از ۱۷ سال به عنوان توسعه دهنده و مشاور کسب و کارها فعالیّت کرده است. هرچند که آقای فائق در چند ماه اخیر بنابر دلایلی که در کانال تلگرامی خود اعلام کرده‌اند غیرفعال شده‌اند و محتواهای جدیدی را منتشر نمی‌کنند امّا از قبل در صفحه‌ی ویرگول آقای فائق مقالات بسیار ارزشمندی در حوزه بازاریابی دیجیتال وجود دارد که همچنان در دسترس خوانندگان می‌باشد.

۷- علیجاه شهربانویی

آقای شهربانویی یک مشاور برندینگ، بازاریابی و مدیر کمپین‌های تبلیغاتی هستند که بیشترین توان خود را بر روی اثربخش کردن تبلیغات گذاشته‌اند. آقای شهربانویی در کانال تلگرامی و همچنین اینستاگرام خود آنالیزهای جذابی از کمپین‌های تبلیغاتی ایرانی و خارجی ارائه می‌دهند که هر کدام از این تحلیل‌های می‌تواند به اندازه یک ورکشاپ آموزشی ارزشمند باشد.

۸- رضا شیرازی مفرد

موسس سئو ۲۴ و وب ۲۴. آقای رضا شیرازی مفرد بر روی آموزش سئو به مخاطبین خود فعال هستند و ویدئوهای آموزشی بسیاری را در کانال آپارات خود قرار داده‌اند. تکنیک‌ها و نکات کاربردی که آقای شیرازی مطرح می‌کنند می‌تواند برای افرادی که قصد دارند در این زمینه فعالیت کنند بسیار راهگشا باشد.

۹- یاور مشیرفر

از ۱۵ سالگی دست به قلم بوده است. او در زمینه‌های بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات و تولید محتوا در شرکت‌های مختلفی فعالیت کرده است. تخصص اصلی او در زمینه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوایی است.

۱۰- علی حاجی محمدی

مشاور کسب و کار اینترنتی، رویاپرداز، کارآفرین، موسس همیار وردپرس و ژاکت. علی حاجی‌محمدی از سال ۱۳۸۳ در زمینه وبلاگنویسی فعالیت خود را آغاز کرده است. چون از قبل به فتوشاپ علاقمند بوده است سعی کرد تا وبلاگنویسی را با فتوشاپ ترکیب کند و این موضوع باعث شد تا به سمت طراحی وب کشیده شود. آقای حاجی محمدی در اینستاگرام و وبلاگ شخصی خود آموزش‌ها ومقالات کاربردی بسیاری را قرار می‌دهند.

۱۱- بهنام کشانی

دیجیتال مارکتری که قصد دارد تا تجربیات خود را به جوان‌ترها انتقال دهد. بهنام کشانی در وبلاگ خود مقالات آموزشی بسیاری را در حوزه دیجیتال مارکتینگ منتشر می‌کند. اگر قصد دارید تا کسب و کار خود را در فضای دیجیتال رشد دهید حتما به سراغ وبلاگ بهنام کشانی بروید و با مفاهیم ارزشمندی که او در زمینه بازاریابی می‌نویسد بیشتر آشنا شوید.

۱۲- ناصر غانم زاده

یک فرد شیفته استارتاپ، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری جسورانه. آقای غانم‌زاده به عنوان مربی، تجربه قرارگیری در کنار استارتاپ‌های بسیاری را داشته است. او از سال ۱۳۸۵ به تدریس کارآفرینی پرداخته است و به عنوان یکی از برترین مدرسین Lean Startup در ایران محسوب می‌شود. در وبلاگ آقای غانم زاده می‌توانید مقالاتی را در زمینه استارتاپ‌ها، مدل‌های درآمدی، مدیریت محصول و.. بخوانید. محتواهایی که دانستن آنها برای یک بازاریاب محتوایی ضروری است.

۱۳- نیما شفیع زاده

بیشتر فعالیت آقای شفیع زاده بر روی بازاریابی محتوا و رسانه‌های اجتماعی است. آقای شفیع‌زاده چندین سال است که در زمینه بازاریابی محتوایی گروهی به همین نام را در تلگرام مدیریت می‌کنند که کمک شایان توجه‌ای به امورات صنفی نویسندگان وب و بازاریابان محتوایی نموده است.

۱۴- میثم زرگرپور

مشاور فعال در اکوسیستم استارتاپی ایران. که تجربه همکاری با شرکت‌های خصوصی و دولتی بسیاری را داشته است. میثم را بیشتر در کنار امید اخوان با پادکست ۱۰ صبح و اجراهاشان می‌شناسیم. در وبلاگ آقای زرگرپور مقالاتی در زمینه مشاوره و برنامه‌ریزی به مخاطبین ارائه می‌شود.

۱۵- حمید صباغی

حمید صباغی خود را یک ایده‌پرداز از نوع دیجیتالی معرفی می‌کند که به مخاطبین خود مقالاتی در زمینه بازاریابی، کسب وکار، کوچینگ و دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌دهد.

۱۶- میلاد قارونی

خود را یک تولید کننده محتوای وب و شبکه‌های اجتماعی می‌داند که از روز اول می‌دانسته با انتخاب قلم و نویسندگی رسالت سختی را پیش‌روی خود دارد. آقای میلاد قارونی در این سال‌ها سعی کرده است تا با کمک هنر نویسندگی خود به کسب و کارها کمک کند تا به رشد حداکثری برسند.

۱۷- پارسا کاکوئی

وبلاگی برای انتقال تجربیات در حوزه دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا به مخاطبان. علاقه اصلی پارسا کاکوئی به فروش و بازاریابی هستش و بازاریابی محتوایی زمینه تخصصی فعالیت او را تشکیل می‌دهد.

۱۸- حسام‌الدین مطهری

حسام‌الدین مطهری رمان نویس و کپی‌رایتر دهه شصتی است. او سعی دارد در قالب داستان‌های خود، راوی نتایج کاوشگرانه‌ای باشد. حسام حرفه اصلی خود را تجربه‌نویسی(UX writing) و تبلیغ نویسی(Copy writing) می‌داند.

۱۹- سجاد بهجتی

یک استراتژیست محتوا. کدنویسی که به سمت محتوا کشیده شده است. سجاد بهجتی ابتدا قصد داشت تا ایده‌های خود را با کمک برنامه‌نویسی اجرایی کند. مشکلاتی که دربازاریابی محصولاتش داشت، باعث شد تا به سمت بازاریابی محتوایی برود.

۲۰- محمدرضا فهیمی

بازاریاب محتوایی که به دنبال آموزش و انتقال تجارب خود می‌باشد. اگر به دنبال یادگیری تولید محتوا و بازاریابی محتوایی هستید بلاگ محمدرضا فهیمی می‌تواند به شما کمک کند.

۲۱- نسترن یاری

استراتژیست و مربی تولید محتوا. خانم یاری در وبلاگ‌شون مقالات ارزشمندی در زمینه اصول تولید محتوا در اینستاگرام منتشر می‌کنند. یادگیری اصول اینستاگرام مارکتینگ و چگونگی بازنشر محتوا در شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابان محتوای متنی نیز یک پیش‌نیاز است.

۲۲- بابک بنیادی

یک سئوکار حرفه‌ای که مدیر سایت مدیر تی‌وی هستند و در آنجا کلی مقالات درجه ۱ درباره سئو، کارآفرینی و بازاریابی قرار می‌دهند.

۲۳- مینا عینی فر

متخصص ارتباطات دیجیتال. نکته مهم درباره وبلاگ خانم عینی‌فر این است که مقالات به زبان انگلیسی می‌باشد. البتّه سبک نوشتاری ساده‌ای که دارند به مخاطبین فارسی زبان کمک می‌کند تا بتوانند مقالات را به سادگی و با کمک گوگل ترنسلیت ترجمه کنند.

۲۴- شروین مشایخ

یک مشاور محصول. بازاریابان محتوا نیاز دارند تا برای اینکه بتوانند به درستی محصولات یا خدمات یک کسب و کار را در قالب محتوانویسی به مشتریان معرفی کنند درباره محصول اطلاعات کاملی داشته باشند. البتّه آقای مشایخ وبلاگ رسمی ندارند ولی مقالات ارزشمندی را در ویرگول خود منتشر می‌کنند.

۲۵- امین کاکاوند

سعی دارد با استفاده از تفکر سیستمی و تغییر مدل ذهنی، بازاریابی محتوایی متفاوتی را خلق کند. مقالات استراتژی محتوا و بازاریابی محتوایی آقای کاکاوند می‌تواند کمک زیادی به رشد علاقمندان این دو حوزه بنماید.

۲۶- امیر قمصری

مدیر نیوسئو که عمده فعالیت او و برند تجاری‌اش مربوط به سئو می‌شود. امیر قمصری متولد مشهد و از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را در وب آغاز کرده است. هم اکنون نیو سئو پروژه‌های بزرگی را در زمینه سئو و طراحی وب در دست اجرا دارد.

۲۷- علی شهبازی

حرکت به سمت کپی‌رایتر شدن. اگر علاقمند هستید تا یک کپی‌رایتر شوید حتما به بلاگ علی شهبازی سر بزنید. مقالات و نکاتی که علی در وبلاگ خودمنتشر می‌کند می‌تواند به لحاظ آموزشی برای علاقمندان تبلیغ‌نویسی ارزشمند باشد.

۲۸- فربد قطبی

او هم مثل بسیاری از دیجیتال مارکترها از یک رشته فنی(الکترونیک) شروع کرده و بعد به سراغ MBA رفته و در نهایت سر از بازاریابی آنلاین در آورده است. فربد قطبی در وبلاگش درباره محتوا،تبلیغات، استارتاپ‌ها و.. می‌نویسد.

۲۹- حامی غفاری

یک بازاریابی محتوایی که مقالات ارزشمندی را در وبلاگ خود منتشر می‌کند. آقای غفاری وبلاگ خود را یک رسانه آموزشی برای بازاریابان محتوای متنی می‌داند.

۳۰- احسان تاجیک

احسان را با سفر محتوا می‌شناسیم. بلاگی که در آن پادکست‌های ارزشمندی در حوزه بازاریابی محتوا و سفری که یک مخاطب با محتوا طی می‌کند، منتشر می‌شود.

۳۱- مهدی بیگدلی

فعال فضای تولید و انتشار محتوا. مهدی بیگدلی در بلاگش عنوان می‌کند که به دنبال این است تا با کمک محتوا به مردم و جامعه کمک کند تا آگاه‌تر شوند و کسب و کارها رونق پیدا کنند. بلاگ مهدی و مقالاتی که منتشر می‌کند یکی از بهترین نمونه‌های آموزشی در زمینه تولید محتوا است.

۳۲- مهران منصوری‌فر

موسس و مدیرعامل مدیر وب. در مدیروب می‌توانید انواع مقالات مرتبط با سئو و دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید.

۳۳- ناهید عبدی

نویسنده کتاب‌هایی نظیر زندگی یک محتوانویس، کتاب نویسی و… ناهید عبدی را می‌توان نمونه‌ای از یک نویسنده توانمند دانست که با کمک استراتژی محتوا، مدیریت و دانش کسب و کاری توانسته است موفقیت‌های ارزشمندی را در حوزه تولید انواع محتوا بدست آورد.

۳۴- شهرزاد کیافر

داستان‌سرایی کسب و کار موضوعی است که این روزها مورد توجه بسیاری از کسب و کارها قرار گرفته است. خانم کیافر در وبلاگ‌شان سعی دارند تا با کمک داستان‌سرایی، محتوایی جذاب، خلاقانه و متفاوت را به مخاطبان خود ارائه کنند.

۳۵- ندا خالقی

یک دیجیتال مارکتر که سئو اولویتش است. خانم خالقی محتواهای ارزشمندی در زمینه سئومحتوا دارند.

۳۶- سید حمید حیدری ثانی

نمی‌شود و نخواهد شد که به دنبال تولید محتوای متنی و وبلاگنویسی باشیم ولی به ویراستاری محتواهایمان توجه نکنیم. سید حمید حیدری ثانی خود را یکی از ویراستاران ایران معرفی می‌کند. مقالات بلاگ سید حمید در زمینه ویراستاری و درست نویسی است که می‌تواند کمک زیاد به محتوانویسان وب بنماید.

۳۷- حمید طهماسبی

خودش رو شاگرد محمدرضا شعبانعلی معرفی می‌کند که از سال ۸۶ وارد حوزه بازاریابی و فروش شده است و از سال ۱۹۳ به صورت تخصصی بر روی سئو متمرکز بوده است. حمید طهماسبی در وبلاگش درباره سئو مقالات ارزشمندی را تولید می‌کنید وکتاب‌های رایگان بسیاری در حوزه سئو برای دانلود قرار داده است.

۳۸- محمد قربانیان

او به خاطر علاقه‌اش به رنگ نارنجی به نارنجی‌من معروف شده است. داستان‌سرایی در کسب و کار، آینده پژوهی و بررسی رخدادهای تکنولوژیکی از علاقمندی‌های محمد قربانیان است.

۳۹- فرداد جهانبخش

یک عدد بازاریاب محتوا. فرداد جهانبخش در دانشگاه ارومیه مهندسی صنایع خوانده است ولی به مرور زمان متوجه شده است که به بازاریابی و استراتژی محتوا علاقمند است.

۴۰- حسین وجدانی

یک محتوا پیشه درونگرا. یک فارغ‌التحصیل حقوق که مجذوب محتوا شده و کم‌کم به سمت کپی‌رایتینگ رفته است. حسین وجدانی در وبلاگش درباره کپی رایتینگ مقالات ارزشمندی را قرار می‌دهد.

۴۱- عباس صادقی

وبلاگنویس و تولید کننده محتوا که علیرغم بیماری و تمامی مشکلات توانسته است به موفقیت‌هایی دست پیدا کند. آقای صادقی مقالات مختلفی درباره سئو، وردپرس و بازاریابی محتوایی بر روی وبلاگ خود قرار می‌دهد.

۴۲- زهرا شریفی

دختری که همیشه می‌خندد. خانم شریفی در وبلاگ خود سعی کرده‌اند تجارب خود را در وبلاگنویسی به خوانندگان بلاگ‌شان انتقال دهند.

۴۳- حسین یوسفی

حسین یوسفی مدیرسئو سابق خبر فوری، و تاپ سئو ۷۲۴ که در وبلاگش نکات مهمی درباره سئو و آنالیز نتایج براساس تجارب خود می‌نویسد.

۴۴- شیما شریفی

دیجیتال مارکتر، بهینه ساز کمپین‌های تبلیغاتی وگوگل ادز. خانم شریفی تجربه حضور در کنار عادل طالبی در تیزلند را داشته‌اند. خود این تجربه باعث شده است تا مقالات وبلاگ ایشان ارزش و اعتباری دو چندان پیدا کند.

۴۵- نسرین معین

مدرس و مشاور سئویی که معتقد است سئو نبض حیاتی کسب و کارها است. او تلاش دارد تا ضربان این نبض را با کمک دانشی که دارد منظم کند. خانم معین در وبلاگشان مقالاتی ارزشمند دارند که در آن مفاهیم پیچیده به زبانی ساده و شیوا بیان شده است.

۴۶- شما معرفی کنید..

اگر فردی را می‌شناسید یا خودتان یک متخصص بازاریابی محتوایی هستید در بخش کامنت‌های همین پست اعلام کنید تا نام فرد مورد نظر بعد از بررسی به این لیست اضافه شود.

نتیجه گیری نهایی درباره وبلاگ‌های بازاریابان محتوایی

در اینجا قصد داریم به ذکر چند نکته مهم درباره وبلاگ‌های بازاریابان محتوایی بپردازیم:

  1. متاسفانه بسیاری از بازاریابان محتوایی یا وبلاگی ندارند یا اینکه وبلاگشان بروز نیست. بطوری که به یاد ضرب‌المثل کوزه‌گر و کوزه شکسته می‌افتیم. شاید یک بازاریاب محتوا که اهمیّت محتوا را می‌داند باید بیش از دیگران به دنبال تولید و انتشار محتوا به هدف برندسازی شخصی یا انتقال تجارب باشد.
  2. این لیست هرگز کامل نیست. از تمامی متخصصان محتوایی، سئوکاران و کپی‌رایترها دعوت می‌شود تا اگر نام‌شان از این لیست جا مانده، از طریق بخش ارتباط با من یا کامنت اعلام کنند تا به لیست اضافه شود.
  3. همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم در تهیه این لیست هیچ اولویتی در نظر گرفته نشده است. پس اسامی افرادی که در ابتدای لیست هستند با اسامی افرادی که در اواسط یا انتهای لیست قرار دارند تفاوتی ندارد.
  4. ممکن است به مرور زمان برخی از افرادی که در لیست بالا نام برده شدند فعالیت خود را کم یا حتی قطع کنند. هر چند که سعی می‌شود این لیست مرتب کنترل و بروزرسانی شود. ولی از خوانندگان گرامی انتظار می‌رود حتما از محتواها و مقالات بروز در وبلاگ‌های فوق برای تقویت آموخته‌هایشان استفاده کنند.
  5. این مقاله جنبه اطلاع‌رسانی و آموزشی دارد و هیچ انتفاعی از قرارگیری نام افراد در این لیست برای صاحب وبلاگ متصور نیستیم.

از توجه و وقتی که گذاشتید سپاسگزارم. در بخش کامنت‌ها منتظر نظرات و انتقادات سازنده شما هستم.