زمان مطالعه تقریبی: 4 دقیقه

امروزه بسیاری از کسب و کارها سعی می کنند تا به عناوین مختلف ، مشتریان خود را ترغیب به خرید نمایند. ارائه تخفیف یکی از شیوه های جذاب برای مشتریان می باشد. مدیران معمولا این تخفیف ها را برای مناسبت های مختلف عرضه می کنند.

ارائه تخفیف ، آری یا نه !!!

معمولا تعطیلات نوروزی یکی از موقعیت هایی است که بیشترین و متنوع ترین تخفیفات را شاهد هستیم. در این پست می خواهیم به طور مفصل به بررسی نقش تخفیف و زمان ارائه آنها بپردازیم. ارائه یک تخفیف درست در زمان مناسب می تواند سود قابل قبولی را به همراه داشته باشد.

تخفیف چیست ؟

تخفیف Discount یک کاهش قیمت کم نسبت به قیمت اصلی می باشد. هدف از ارائه تخفیف افزایش فروش و کسب سود بیشتر می باشد. در واقع تخفیف دادن در قیمت ها باعث می شود تا انگیزه مشتریان برای خرید افزایش یابد.

تخفیف می تواند بلند مدّت یا کوتاه مدّت باشد. تخفیف های بلند مدّت تاثیر کمتری بر مشتری می گذارند. امّا تخفیف کوتاه مدّت که معمولا همان تخفیف های مناسبتی هستند مشتری را ترغیب به خرید می کنند.

چگونه یک کمپین تبلیغاتی را اجرا کنیم؟

بسیاری از کسب و کارها به ارائه تخفیف های تعدادی می پردازند. به عنوان مثال آنها ۱۰ کوپن تخفیف را به اولین مشتریانی که خرید کنند واگذار می کنند. برخی از فروشگاه ها هم مبلغی از خرید را به مشتریان در قالب کارت هدیه مسترد می کنند.

برخی از مشاغل نیز تخفیف را برای خریدهای در تعداد بالا لحاظ می کنند. به عنوان مثال اگر کسی از یک کالا بیش از ۳ تا خرید کند از درصدی تخفیف برخوردار خواهد شد.

تفاوت تخفیف با حراج و پیشنهاد چیست؟

در ایران معمولا تخفیف و حراج به جای یکدیگر به کار می روند. این در حالی است که این دو تفاوت های جدّی با یکدیگر دارند. باید توجه داشت که معمولا در تخفیف از میزان سود کم می کنیم امّا در حراج ، فروشندگان از قیمت تمام شده محصول ، کالای خود را ارزان تر می دهند.

تخفیف ، حراج یا پیشنهاد

معمولا شاهد ارائه حراج ها در پایان فصل هستیم. در حراج ها بیشتر اجناسی را مشاهده می کنیم که کم مشتری هستند یا این که تولید آنها متوقف گردیده است. شرکت های بزرگ حراج های خود را به جهت کاهش هزینه های انبارداری برگزار می کنند.

در برخی از مواقع شرکت ها پیشنهادات ویژه(offer) را ارائه می کنند. در پیشنهادات معمولا قیمت کاهش چندانی پیدا نمی کند بلکه خریدار می تواند کالا را با شرایط بهتر(مثلا گوشی موبایل به همراه گلس آن) یا با همان قیمت قبلی ولی با حجم یا تعدا بیشتر بخرد.

ارائه تخفیف ، آری یا نه !!!

هرجند که ارائه تخفیف باعث افزایش انگیزه مشتریان برای خرید می شود. امّا باید دقت داشت که هرگز نباید مشتری را به تخفیف عادت دهیم. اگر کالا یا خدمتی که ما عرضه می کنیم برای مشتری دارای ارزش کافی باشد، مشتری بدون توجه به تخفیف آن کالا را تهیه خواهد کرد.

بسیاری از استارت آپ های نوپا سعی می کنند با ارائه کد تخفیف های جذاب بازار را از دست رقبای خود خارج می کنند. این سیاست شاید در بسیاری از موارد جوابگو باشد. ولی از لحاظ روانشناسی بازاریابی باعث تغییر ذهنیت مشتری می شود.

مطلب توصیه شده برای مطالعه : ۱۹ نکته برای افزایش فروش از طریق سایت

در چنین حالتی یک مشتری تا زمانی از پلتفرم یک استارت آپ خرید می کند که تخفیفی وجود داشته باشد. هنگامی که تخفیف ها خاتمه بپذیرد مشتری نیز علاقه ای به خرید نخواهد داشت. در واقع ما مشتری را به دریافت تخفیف های همیشگی بدعادت می کنیم. به این موضوع باور داشته باشید که “تغییر عادت در مشتری از سخت ترین کارها در حوزه بازاریابی می باشد“.

باید مدنظر داشت که بسیاری از مباحث موجود در بازاریابی مانند یک شمشیر دو لبه عمل می کنند. دقّت در انتخاب شیوه های بازاریابی می تواند بهترین نتایج را به هراه آورد.