زمان مطالعه تقریبی: 6 دقیقه

مدل های درآمدی کسب و کار

در این پست می خواهیم درباره مدل های کسب و کار صحبت کنیم . یک استارتاپ (کسب و کار نوپا) باید برای موفقیت دارای یک مدل کسب و کار و مدل درآمدی متناسب با آن باشد . مدل کسب و کار یک ابزار مفهومی است که شامل مجموعه ای از عناصر مرتبط با یکدیگر می باشد و منطق یک نهاد را برای درآمدزایی نشان می دهد .

در یک مدل کسب و کار به دنبال ارائه یک روش به مشتری خود می باشیم . ما باید در مدل کسب و کار خود نحوه تعامل و ارتباط با مشتری و سایر عوامل را تعیین کنیم . داشتن مدل کسب و کار برای هر استارتاپی ضروری و لازم است . برای استخراج مدل کسب و کار باید حتما بوم کسب و کار را ترسیم نماییم . بوم کسب و کار به ما کمک می کند تا تمامی زوایای پنهان یک کسب و کار را بشناسیم .

(مطلب مشابه : چگونگی راه اندازی یک کسب و کار الکترونیک)

(مطلب مرتبط : مهارتها و قوانین کسب و کار)

(جدیدترین مطلب در این حوزه : تیم سازی و تاثیر آن بر کسب وکار)

بوم کسب و کار

یکی از موارد بسیار مهم در یک مدل کسب و کار شیوه کسب درآمد از آن کسب و کار یا مدل درآمدی می باشد . در یک مدل درآمدی بایستی به ارزش پیشنهادی توجه شود . ارزش پیشنهادی دلیل/دلایلی است که شما/مشتری برای خرید یک محصول دارید .

موارد موثر در ارزش پیشنهادی :

  • *تازگی داشتن : معمولا محصولات و تکنولوژی هایی که جدید وارد بازار می شوند ، رغبت زیادی در مشتریان برای خرید ایجاد می کنند . اگر شما بتوانید محصولی منحصربفرد و با تکنولوژی بالایی را به بازار ارائه دهید می توان گفت که ارزش پیشنهادی شما قابل قبول خواهد بود .
  • *عملکرد بهتر : در بازار از یک محصول خاص ، شاهد انواع مدل ها می باشیم . اگر شما بتوانید محصولی را به بازار ارائه دهید که عملکرد بهتری را نسبت به سایر محصولات ارائه نماید ، محصول شما دارای یک ارزش بیشتری خواهد بود .
  • *امکان سفارشی سازی : محصولات و حتی خدمات اگر دارای قابلیت سفارشی سازی داشته باشند می توانند مورد توجه بیشتر مشتریان قرار گیرند . سفارشی سازی بدین معنا می باشد که یک محصول با توجه به نیازهای هر مشتری قابل تنظیم باشد . سفارشی سازی امروزه در محصولات نرم افزاری از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار گردیده است .
  • *پشتیبانی و انجام کامل کار : وقتی محصولی به بازار ارائه می شود ، جدای از کیفیت آن محصول گارانتی آن هم برای مشتریان بسیار مهم خواهد بود . برندی که نتواند نظر مشتری را جلب نماید ، نمی تواند به رشد و توسعه در آینده امیدوار باشد .
  • *طراحی منحصربفرد : رقابت در بازار یک اصل اساسی و پایه ای می باشد . اگر شما (برند شما) بتواند محصولی را به بازار ارائه نماید که هیچگونه نمونه مشابه ای از آن وجود نداشته باشد می تواند بخش عمده ای (نزدیک به ۱۰۰ درصد) از بازار را در اختیار خود بگیرد و سایر رقبا را از میدان خارج نماید .
  • *برند ، مقام و منزلت : بِرند شدن بسیار حیاتی است . اکثر کسانی که از محصولات اپل استفاده می کنند به خاطر نام برند اپل از محصولات این شرکت استفاده می کنند (لاکچری بودن) . در حالی که ممکن است محصول مدنظر آنها قابلیت های خاصی نداشته باشد . پس سعی کنید بر روی برندسازی و ایجاد شخصیت کسب و کاری خود کار کنید . بِرند شدن می تواند برای شما منزلت و جایگاه خاصی را در بین مشتریان و مصرف کنندگانتان ایجاد کند .
  • *قیمت : برای اکثر افراد مهم است که چه مقدار پول برای دریافت یک محصول یا خدمت می پردازند . قیمت پایین تر یک محصول با کیفیتی مشابه سایر محصولات ، می تواند ارزش پیشنهادی برای آن محصول باشد .
  • *کاهش هزینه : استفاده از یک تکنولوژی خاص ، اگر باعث سادگی انجام کار و کاهش هزینه های جاری شود می تواند به عنوان یک ارزش پیشنهادی منظور گردد .
  • *کاهش ریسک : افراد و شرکت های مختلف معمولا از خطرکردن گریزان هستند . آنها سعی می کنند به هر صورتی ریسک را در انجام کارهای خود کاهش دهند . اگر شما بتوانیند فرآیند یا خدمتی را اائه دهید که باعث کاهش ریسک شود می توانید از آن به عنوان یک ارش پیشنهادی یاد کنید .
  • *قابلیت دسترسی و به اشتراک گذاری منابع : دسترس پذیر بودن یک سرویس و قابلیت اشتراک گذاری از اهمیت زیادی در استارتاپ های فناورانه برخوردار است . بسیاری از سرویس های جدید نظیر تاکسی های اینترنتی ، سفارش آنلاین غذا و .. بر اساس همین ویژگی به وجود آمده اند . پس به عنوان یک ارزش پیشنهادی سعی کنید به دنبال سهولت در انجام کارها با کمترین هزینه باشید .
  • *سهولت استفاده و راحتی : امروزه همه افراد سعی می کنند با استفاده از تکنولوژی ، کارهای پیچیده را به ساده ترین شکل ممکن انجام دهند . از ثبت نام های اینترنتی گرفته تا سفارشات آنلاین و فروشگاه های اینترنتی . سعی کنید ساده ترین راه ها  را برای ارائه خدمات به مشتریان خود پیدا کنید و آنها را به عنوان یک ارزش پیشنهادی ارائه هید .

تفاوت مشتری و مصرف کننده در مدل های کسب و کار :

در مدل های کسب و کار باید بین مشتری و مصرف کننده تفاوت قائل شد . مصرف کننده فردی است که از کالا و خدمات استفاده می کند ولی مشتری فردی است که اقدام به پرداخت پول می نماید . (یک مشتری می تواند مصرف کننده هم باشد)

یک استارتاپ در مجموع برای فروش محصولات خود معمولا از سه شیوه زیر می تواند استفاده کند :

  1. فروش مستقیم
  2. چندوجهی
  3. پلتفرمی (بازارچه)

به زودی به طور مفصل تر در پست دیگری به مدل های در آمدی خواهیم پرداخت . منتظر پست بعدی ما در این زمینه باشید …