زمان مطالعه تقریبی: 4 دقیقه

یکی از موضوعاتی که طی سالیان اخیر رشد چشم‌گیری داشته است پدیده وب بوده است که از صفحات ایستا و بدون رابط کاربری مناسب شروع شد و به سرعت پیشرفت کرد. طوری که اکنون میلیون‌ها سایت رایانه‌ای وجود دارد که بسیاری از آن‌ها دارای یک رابط مناسب گرافیکی برای ارسال و دریافت اطلاعات می‌باشند. پیشرفت‌ها به اینجا ختم نشد و به دنبال وب پویا، وب‌معنایی مطرح شد که مکمل وب قبلی می باشد و در جهت بهبود فرایندهای مختلف آن ایجاد شده و به سرعت در حال رشد می‌باشد.

وب‌معنایی چیست؟

وب‌معنایی یا Semantic Web به دنبال ایجاد یک چارچوب مشخص برای ایجاد یک درک سطح بالا از صفحات وب برای انسان‌ها یا ماشین‌آلات می‌باشد. این چارچوب می‌تواند کاربردهای جدیدی را برای وب در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد کند.

وب موجود بسیاری از امور ضروری و روزمره را بوسیله ابزارهای خودکار پشتیبانی نمی‌کند. برای مثال، موتورهای جست‌وجوی مبتنی ‌بر کلمات کلیدی مهم‌ترین ابزار در پشتیبانی از بازیابی اطلاعات هستند. اگرچه وجود آن‌ها ضروری است زیرا بدون موتورهای جست‌وجو وب ارزشی ندارد، ولی هنوز هنگام استفاده از آن‌ها مشکلات و محدودیت‌های اساسی برحسب فراخوانی، دقت و محتوایِ صفحاتِ گوناگونِ وب وجود دارد.

وب‌معنایی به دنبال این است که یک درک سطح بالا از عبارات جستجو شده توسط کاربران را بدست آورد. هوشمندی جستجو می‌تواند نتایج بسیار دقیقی را به کاربران ارائه دهد. وب‌معنایی خواهد توانست مفاهیم بسیاری را در بازاریابی آنلاین، سئو و مدیریت شبکه‌های اجتماعی تغییر دهد.

در سمنتیک وب ، عامل‌های هوشمند بسیاری از فعالیت‌های روزمره انسان‌ها را انجام خواهند داد زیرا که ماشین‌آلات نیز می‌توانند به یک درک سطح بالا از مفاهیم و کلیدواژه‌های موجود در سطح وب برسند.

ساختار وب‌معنایی

در پایین‌ترین لایه  URI ‌ها را داریم که همان زیربنای وب امروزی می‌باشد. یعنی وب معنایی قرار است بر روی وب امروزی قرار بگیرد. منظور از URI یا Uniform resource identifier شناسه منحصر به فردی که برای هر منبع در اینترنت داریم. تفاوت آن با URL در این است که URI علاوه بر آدرس اینترنتی منحصر به فرد اطلاعات دیگری در مورد منبع مورد نظر نیز به ما می‌دهد. مثلا اگر URI یک میز را بخواهیم علاوه بر آدرس اینترنتی آن ویژگی هایی مثل رنگ و وزن و .. آن نیز ذخیره شده است.

ساختار سمنتیک وب

لایه بالاتر از آن XML می باشد که زبان اصلی وب معنایی می‌باشد. به علت اینکه در حوصله این مقاله نمی‌باشد در مورد آن توضیحی مختصر داده می شود. تنها به این تعریف بسنده می کنیم که XML زبانی است استاندارد که تمام تگ های آن را خودمان می توانیم تولید کنیم. در تصویربالا ساختار کامل سمنتیک وب را مشاهده می‌کنید و اطلاعات تکمیلی را از این لینک دریافت کنید.

کاربردهای سمنتیک وب

وب معنایی می‌تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد:

  • ادغام اطلاعات دریافتی از منابع مختلف
  • برطرف کردن ابهامات در جستجوهای وب
  • ایجاد امکان بازیابی اطلاعات و کاهش حجم داده‌های ذخیره شده
  • شناسایی اطلاعاتی مرتبط با توجه به یک دامنه معین از کوئری‌های جستجو
  • امکان تصمیم‌گیری و پشتیبانی
  • امکان مقیاس‌پذیری در جستجوهای وب و ایجاد اعتماد در کاربران
  • اهداف تجاری و بازاریابی

بازاریابی و وب‌معنایی

بازاریابی آنلاین، امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. قرارگیری با یک کلمه‌کلیدی پرجستجو در صفحه اوّل موتورهای جستجو می‌تواند ترافیک و بالطبع مشتریان زیادی را برای کسب وکارها ایجاد کند. الگوریتم‌های جستجو در سالیان اخیر رشد زیادی داشته‌اند و از هوشمندی بالایی برخوردار شده‌اند. این درحالی است که هنوز هم آن‌ها دارای نواقص بسیاری هستند. وب‌معنایی به زودی تغییرات بسیاری را بر روی شیوه‌های سئو ایجاد خواهد کرد.

یک محتوای کاربردی برای شما: سئو چیست؟ آشنایی با فاکتورهای کلید در سئو

از سویی دیگر، شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و توئیتر هم توانسته‌اند به عنوان ابزارهای مهمی در بازاریابی و فروش مورد استفاده دیجیتال مارکترها قرار گیرند. وب معنایی و متن کاوی می‌توانند تاثیر بسیاری بر روی آینده الگوریتم‌های این شبکه‌های اجتماعی بگذارند.

نکات مهم برای بازاریاب‌های آنلاین

بازاریابان آنلاین باید توجه بسیاری به وب معنایی داشته باشند زیرا که آینده صنعت دیجیتال مارکتینگ وابستگی زیادی به این دانش دارد و اگر آنان می‌خواهند در این صنعت فعال باشند باید با اصول وب‌معنایی به خوبی آشنا شوند تا بتوانند فعالیت‌های خود را براساس آخرین بروزرسانی الگوریتم‌های جستجو در گوگل و شبکه‌های اجتماعی طرح‌ریزی کنند.