اصول نگارش محتوا

امروزه تولید محتوا نقش مهمی در بازاریابی و افزایش فروش پیدا کرده است. آشنایی با اصول نگارش محتوا باعث می‌شود تا محتواهایی کاربرپسند تولید شود. درست نوشتن در تولید محتوا اهمیت زیادی دارد زیرا که درست‌نویسی هم برای مخاطبان سایت و هم برای موتورهای جستجو مهم است.

در ادامه این پست به بررسی نکاتی درباره نگارش محتوا می‌پردازیم.

۲۴ نکته مهم در نگارش محتوا

اصول نگارش محتوا

۱- حفظ استقالل دستوری هرکلمه از نظر معنی و کلمه و مستقل نوشتن هرکلمه از کلمه های دیگر

مثال:

  • بنویسیم: دانشسرای عالی ننویسیم: دانشسرایعالی
  • بنویسیم: هیچ کس ننویسیم: هیچکس

۲- حروف ربط، ضمیر و صفت پرسشی(را، ای، تو، یک، که، چه) و صفت اشاره(این و آن) را نباید به کلمه‌های دیگر چسباند:

مثال:

  • بنویسیم: دوست را ننویسیم: دوسترا

۳- “چه” در کلمه‌های چرا و چسان(به معنی چه چیز را و چگونه) باید پیوسته نوشته شود.

۴- هرگاه چه،ها و که با آن، این، چنان و همچنان ترکیب شوند باید پیوسته نوشته شود.

مثال:

  • بنویسیم: آنکه، اینکه، چنانکه، همچنانکه، چنانچه، آننچه، آنها، اینها ننویسیم: آن که، این که، چنان که، همچنان که، چنان چه، آن چه، آن ها ، این ها

آشنایی با تقویم محتوایی و ابزارهای مدیریت تیم محتوا

۵-“است” هرگز نباید به “که” متصل شود.

مثال:

  • بنویسیم: درست است که، مردی است که، آن است که ننویسیم: درست استکه، مردی استکه، آن استکه

۶- هنگامی که دو کلمه به گونه‌ای ترکیب می‌شوند که از ترکیب آن‌ها کلمه تازه‌ای یا مفهومی غیر از مفهوم هریک از دو کلمه را بدهد کلمه را متصل به هم می‌نویسیم.

مثلا کتاب و خانه با هم ترکیب می‌شوند معنی مستقل از هر دوکلمه می‌آید ولی پس از اتصال با یکدیگر می‌شوند کتابخانه

مثال:

  • بنویسیم: اینجا، آنجا، اینجانب، چیستان، نگهداری، پنجشنبه، یکدیگر، هیچکاره ننویسیم: این جا، آن جا، این جانب، چیست آن، نگه داری، یک دیگر، هیچ کاره

۷- پسوند “تر” و “ترین” بهتر است که جدا از کلمه نوشته شود.

در قیدهای بهتر، بیشتر، کمتر، مهمتر، کوچکتر، بزرگتر، ندیکتر و .. که متصل نوشتن آنها رایج شده است می‌توان هر دو گونه را نوشت. اما در کلمات دیگر به ویژه کلمات دندانه‌دار و کلماتی که رسم‌الخط آن نازیبا می‌شود حتما باید جدا نوشته شود.

مثال:

  • رایج‌تر، موفق‌تر، بهینه‌تر، خوردنی‌تر، تازه‌تر، جامع‌تر، جالب‌تر و..

۸- کلمه‌های مرکبی که متصل نوشتن آنها موجب اشتباه یا دشواری در خواندن یا نوشتن شود را بهتر است به صورت نیم‌فاصله بنویسیم.

مثال:

  • بنویسیم: هم‌منزل، کیسه‌توز، عدالت‌پیشه ننویسیم: هممنزل، کینتوز، عدالتپیشه

۹- هنگامی که جزء دوم کلمه مرکب با “آ” آغاز می‌شود در ترکیب “مد” را از روی الف حذف می‌کنیم.

  • بنویسیم: پیشاهنگ، دلاویز، پیشامد، دلارام، هماواز ننویسیم: پیشآهنگ، دلآویز، پیشآمد، دلآرام، همآواز

۱۰- حرف اضافه “به” جدا از اسم و ضمیر نوشته می‌شود.

مثال:

  • بنویسیم: به تهران، به خانه، به مدرسه و.. ننویسیم: بتهران، بخانه، بمدرسه، بلندن و..

۱۱- حرف “ب” در کلمه‌های عربی متداول شده در زبان فارسی باید به کلمه بعد متصل شود.

مثال:

  • بنویسیم: بلافاصله، بلاشک، بلامعارض، بلاتکلیف، بدون و..

۱۲- گونه‌های دیگر نوشتن”ب”

مثال:

  • بدین، بدان، بدیشان، بدو، بدینوسیله، بخرد، بهوش، بنام

آشنایی با ساختار تیم‌های تولید محتوا

۱۳- پیشوندها و پسوندها بیشتر مواقع متصل نوشته می‌شوند

مثال:

  • بنویسیم: همنشین، همدل، همکار، همراه، باغبان، مرغدانی، دانشمند، گلزار، کشتزار ننویسیم: هم نشین، هم دل، هم کار، هم راه، باغ بان، مرغ دانی، دانش مند، گل زار، کشت زار

۱۴- اجزای پیشین فعل مثل “ب”، “ن” و “م” را باید پیوسته به فعل نوشت.

مثال:

  • بنویسیم: بنویسیم، ببیند، برود، نخواند، نبینی، مکن، به کار برد، به بار آمد، به دست آورد، به خاطر آورد ، به زانو در آمد، بیاید و..

۱۵- “می” و “همی” جدا از فعل نوشته می‌شود.

مثال:

  • بنویسیم: می گوید، می خواند، می کند، می زد، همی گفت، همی رفت، همی نوشت ننویسیم: میگوید، میخواند، میکند، میزد، همیگفت، همیرفت، همینوشت

۱۶- “بی” به دو گونه است:

  1. حرف اضافه به معنی “بدون” که مثل “به” حرف اضافه جدا نوشته می‌شود مثال: بی تربیت، بی نظم و..
  2. پیشوند منفی که با اسم یا ضمیر می‌آد و صفت مرکب می‌سازد. مثال: بیخود

۱۷- “ه” بیان حرکت، در جزء اول از کلمات مرکب حذف یا پیوسته نمی گردد.

مثال:

  • بنویسیم: علاقه مند، جامه‌ها ننویسیم: علاقمند یا علاقهمند، جامها یا جامهها

۱۸- در کلمات عربی متداول در فارسی، کلمه‌های مستقل را باید جدا از هم نوشت.

مثال:

  • بنویسیم: ان شاء اللّه، من جمله، عن قریب، علی هذا، مع هذا، مع ذلک و.. ننویسیم: انشاءاللّه، منجمله، عنقریب، علیهذا، معهذا، معذالک و..

۱۹- “ها” علامت جمع جدا از کلمه و بدون فاصله(نیم فاصله) نوشته می‌شود.

مثال:

  • بنویسیم: گل‌ها، باغ‌ها

۲۰- کلمات هارون، اسماعیل، رحمان، اسحاق، ابراهیم، ملایکه، سماوات و سلیمان بهتر است اینگونه نوشته شئند نه به این شکل: هرون، اسمعیل، رحمن، اسحق، ابرهیم و..

محتوای یتیم یا تنها چیست؟ چگونه یک محتوا را از تنهایی در بیاوریم؟

۲۱- الف مقصوره در برخی از کلمات عربی همچنان که در فارسی الف تلفظ می‌شود در خط‌ارس فارسی هم الف نوشته می‌شوند.

مثال:

  • بنویسیم: محتوا، اعلا، بلوا، تقوا، مبتلا، مصفّا مصطفی، مرتضی، موسی، عیسی و.. ننویسیم: محتوی، اعلی، بلوی، تقوی، مبتلی، مصفی صغرا، کبرا، لیلا و ..

۲۲- هرگاه حروف(ب،ن،م) بر سر افعالی که با “آ” آغاز می‌شوند بیایند تبدیل به “ی” می‌شود:

مثال:

  • بنویسیم: بنداخت، نینداخت، مینداز، بوییدن، روییدن ننویسیم: بیانداخت، نیانداخت، میانداز، بوئیدن، روئیدن

۲۳- تنوین خاص کلمات عربی است و از به کار بردن آن در فارسی باید اجتناب کنیم.

مثال:

  • بنویسیم: به ناچار، جانی، دوم، گاهی، تلفنی، بی درنگ ، به تحقیق ننویسیم: ناچارا، جانا، دوما، گاها، تلفنا، فورا، تحقیقا

۲۴- همزه ساکن آخر کلمه‌های ممدود عربی مثل ابتداء، انتهاء، صحراء، املاءو.. در تلفظ فارسی حذف می‌گردند و به شکل ابتدا، انتها، صحرا و املا نوشته می‌شوند.

وب‌معنایی و نقش آن در بازاریابی آنلاین

یکی از موضوعاتی که طی سالیان اخیر رشد چشم‌گیری داشته است پدیده وب بوده است که از صفحات ایستا و بدون رابط کاربری مناسب شروع شد و به سرعت پیشرفت کرد. طوری که اکنون میلیون‌ها سایت رایانه‌ای وجود دارد که بسیاری از آن‌ها دارای یک رابط مناسب گرافیکی برای ارسال و دریافت اطلاعات می‌باشند. پیشرفت‌ها به اینجا ختم نشد و به دنبال وب پویا، وب‌معنایی مطرح شد که مکمل وب قبلی می باشد و در جهت بهبود فرایندهای مختلف آن ایجاد شده و به سرعت در حال رشد می‌باشد.

وب‌معنایی چیست؟

وب‌معنایی یا Semantic Web به دنبال ایجاد یک چارچوب مشخص برای ایجاد یک درک سطح بالا از صفحات وب برای انسان‌ها یا ماشین‌آلات می‌باشد. این چارچوب می‌تواند کاربردهای جدیدی را برای وب در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد کند.

وب موجود بسیاری از امور ضروری و روزمره را بوسیله ابزارهای خودکار پشتیبانی نمی‌کند. برای مثال، موتورهای جست‌وجوی مبتنی ‌بر کلمات کلیدی مهم‌ترین ابزار در پشتیبانی از بازیابی اطلاعات هستند. اگرچه وجود آن‌ها ضروری است زیرا بدون موتورهای جست‌وجو وب ارزشی ندارد، ولی هنوز هنگام استفاده از آن‌ها مشکلات و محدودیت‌های اساسی برحسب فراخوانی، دقت و محتوایِ صفحاتِ گوناگونِ وب وجود دارد.

وب‌معنایی به دنبال این است که یک درک سطح بالا از عبارات جستجو شده توسط کاربران را بدست آورد. هوشمندی جستجو می‌تواند نتایج بسیار دقیقی را به کاربران ارائه دهد. وب‌معنایی خواهد توانست مفاهیم بسیاری را در بازاریابی آنلاین، سئو و مدیریت شبکه‌های اجتماعی تغییر دهد.

در سمنتیک وب ، عامل‌های هوشمند بسیاری از فعالیت‌های روزمره انسان‌ها را انجام خواهند داد زیرا که ماشین‌آلات نیز می‌توانند به یک درک سطح بالا از مفاهیم و کلیدواژه‌های موجود در سطح وب برسند.

ساختار وب‌معنایی

در پایین‌ترین لایه  URI ‌ها را داریم که همان زیربنای وب امروزی می‌باشد. یعنی وب معنایی قرار است بر روی وب امروزی قرار بگیرد. منظور از URI یا Uniform resource identifier شناسه منحصر به فردی که برای هر منبع در اینترنت داریم. تفاوت آن با URL در این است که URI علاوه بر آدرس اینترنتی منحصر به فرد اطلاعات دیگری در مورد منبع مورد نظر نیز به ما می‌دهد. مثلا اگر URI یک میز را بخواهیم علاوه بر آدرس اینترنتی آن ویژگی هایی مثل رنگ و وزن و .. آن نیز ذخیره شده است.

ساختار سمنتیک وب

لایه بالاتر از آن XML می باشد که زبان اصلی وب معنایی می‌باشد. به علت اینکه در حوصله این مقاله نمی‌باشد در مورد آن توضیحی مختصر داده می شود. تنها به این تعریف بسنده می کنیم که XML زبانی است استاندارد که تمام تگ های آن را خودمان می توانیم تولید کنیم. در تصویربالا ساختار کامل سمنتیک وب را مشاهده می‌کنید و اطلاعات تکمیلی را از این لینک دریافت کنید.

کاربردهای سمنتیک وب

وب معنایی می‌تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد:

  • ادغام اطلاعات دریافتی از منابع مختلف
  • برطرف کردن ابهامات در جستجوهای وب
  • ایجاد امکان بازیابی اطلاعات و کاهش حجم داده‌های ذخیره شده
  • شناسایی اطلاعاتی مرتبط با توجه به یک دامنه معین از کوئری‌های جستجو
  • امکان تصمیم‌گیری و پشتیبانی
  • امکان مقیاس‌پذیری در جستجوهای وب و ایجاد اعتماد در کاربران
  • اهداف تجاری و بازاریابی

بازاریابی و وب‌معنایی

بازاریابی آنلاین، امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. قرارگیری با یک کلمه‌کلیدی پرجستجو در صفحه اوّل موتورهای جستجو می‌تواند ترافیک و بالطبع مشتریان زیادی را برای کسب وکارها ایجاد کند. الگوریتم‌های جستجو در سالیان اخیر رشد زیادی داشته‌اند و از هوشمندی بالایی برخوردار شده‌اند. این درحالی است که هنوز هم آن‌ها دارای نواقص بسیاری هستند. وب‌معنایی به زودی تغییرات بسیاری را بر روی شیوه‌های سئو ایجاد خواهد کرد.

یک محتوای کاربردی برای شما: سئو چیست؟ آشنایی با فاکتورهای کلید در سئو

از سویی دیگر، شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و توئیتر هم توانسته‌اند به عنوان ابزارهای مهمی در بازاریابی و فروش مورد استفاده دیجیتال مارکترها قرار گیرند. وب معنایی و متن کاوی می‌توانند تاثیر بسیاری بر روی آینده الگوریتم‌های این شبکه‌های اجتماعی بگذارند.

نکات مهم برای بازاریاب‌های آنلاین

بازاریابان آنلاین باید توجه بسیاری به وب معنایی داشته باشند زیرا که آینده صنعت دیجیتال مارکتینگ وابستگی زیادی به این دانش دارد و اگر آنان می‌خواهند در این صنعت فعال باشند باید با اصول وب‌معنایی به خوبی آشنا شوند تا بتوانند فعالیت‌های خود را براساس آخرین بروزرسانی الگوریتم‌های جستجو در گوگل و شبکه‌های اجتماعی طرح‌ریزی کنند.

کاربرد تکنیک تایید اجتماعی در بازاریابی

در بسیاری از مواقع خریدهای ما بر مبنای توصیه‌هایی که از دوستان یا اطرافیان دریافت می‌کنیم، صورت می‌گیرد. در خریدهای اینترنتی به توصیه‌های سایر خریداران یک محصول توجه می‌کنیم یا اینکه با توجه به مشتریان سرشناس یک برند، تصمیم به خرید یک محصول یا استفاده از یک خدمت می‌گیریم. در تمامی این موارد ما براساس یک تئوری مهم به نام تایید اجتماعی عمل می‌کنیم.

تایید اجتماعی

تایید اجتماعی(Social Proof) یک موضوع مهم در بازاریابی و فروش می‌باشد. انسان‌ها به طور ذاتی موجوداتی اجتماعی هستند به همین دلیل در تصمیم‌گیری‌ها به نظرات، عقاید و رفتارهای سایر افراد توجه ویژه‌ای دارند. اینکه چندین اینفلوئنسر یا کارشناس خبره، محصول یا خدمتی را تایید کنند به سایر افراد اطمینان خاطر می‌دهد تا با خیالی آسوده از آن استفاده کنند.

نقش تکنیک تایید اجتماعی بر افزایش فروش

انسان‌ها معمولا درباره آینده و نتایج کارهای خود دچار ترس و نگرانی می‌شوند به همین دلیل سعی می‌کنند تا با استفاده از تجربیّات دیگران بهترین اقدامات را انجام دهند. در هنگام خرید یک محصول نیز مشتریان به انتخاب خود اطمینان کافی ندارند و به همین دلیل به دنبال دریافت تایید اجتماعی از افرادی هستند که به آن‌ها اطمینان خاطر بدهند.

تایید اجتماعی تاثیر زیادی بر روی نرخ تبدیل می‌گذارد زیرا که سوشال‌پروف معمولا در مراحل انتهایی قیف بازاریابی اتفاق می‌افتد.

آیا تاکنون چیزی درباره قانون ۷ در بازاریابی شنیده‌اید؟ قانون ۷ در بازاریابی

از چه افرادی برای تایید اجتماعی گرفتن درباره محصولات یا خدمات خود استفاده کنیم؟

برای تایید اجتماعی باید از افراد تاثیرگذار استفاده کرد. افرادی که:

  • جزء چهره‌های شناخته شده در حوزه کاری خود باشند(اینفلوئنسر مارکتینگ)
  • کارشناسان ومتخصصان در یک حوزه خاص باشند.
  • از مشتریان سابق و وفادار ما باشند.
  • مدیران ارشد از محصولات خود آن برند استفاده کنند(مثلا مدیران سایپا سوار پراید شوند و نشان دهند که به محصول خود اعتماد دارند).
  • استفاده از هنرمندان، ورزشکاران و چهره‌های محبوب مردمی در تبلیغات و برندینگ
  • ایجاد تقاضای گسترده برای محصولات(تا مردم برای خرید یک محصول صف بکشند)
  • به نمایش گذاشتن گواهینامه‌های و لوح تقدیر دریافتی(مانند دریافت علامت استاندارد یا ایزو)
  • معرفی و شدن توسط سایر برندهای معتبرهمکار
  • نمایش آمار و اعداد واقعی از میزان فروش و رضایت مشتریان
  • بازاریابی دهان به دهان(کیفیت خوب خدمات هر برندی مهمترین تایید اجتماعی می‌باشد).

بازاریابی آمیخته چیست؟ با Pهای بازاریابی بیشتر آشنا شوید

اهمیت سوشال‌پروف در بازاریابی آنلاین

در خریدهای سنتی و حضوری امکان مقایسه دو کالا با یکدیگر وجود دارد این در حالی است که در خریدهای آنلاین امکان لمس و مشاهده مستقیم کالا نیست به همین دلیل افراد در خریدهای آنلاین نیاز دارند به سراغ تایید اجتماعی و بررسی نظرات سایر کاربران بروند.

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان با کمک آن‌ها به صورت آنلاین تاییداجتماعی درباره یک موضوع، کالا یا خدمت را مورد بررسی قرار داد. برخی از این شیوه‌ها:

  1. نظرات و کامنت‌های مخاطبان در پلتفرم‌های مختلف
  2. میزان لایک و تعامل در شبکه‌های اجتماعی
  3. تجربیات مشتریان
  4. تایید افراد مشهور
  5. رشد ارگانیک فالورها در شبکه‌های اجتماعی
  6. تعداد کاربران یا مشتریان فعال
  7. تعداد نصب اپلیکیشن
  8. سئو ارگانیک یک برند
  9. اشتراک‌گذاری اجتماعی
  10. داشتان داستان برند(روایت‌گرایی)

در پایان باید اشاره کنیم که تایید اجتماعی یک پدیده روانشناختی است که در موقعیت‌های مبهم که افراد قادر به تصمیم‌گیری نمی‌باشند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه به عنوان یکی از مهمترین شیوه‌های در متقاعدسازی و اقناع مخاطبان محسوب می‌شود. باید توجه داشت که سوشال‌پروف همیشه نتیجه بخش نیست و در برخی از مواقع شاهد تاییداجتماعی منفی هستیم.

معرفی هنرستان استارتاپی رکاد

هنرستان استارتاپی رکاد یک هنرستان کارو دانش در شهر مشهد می‌باشد که به عنوان اولین هنرستان با رویکرد استارتاپی از مهر سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را شروع کرده است. این هنرستان سعی دارد با تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص به تقویت اکوسیستم استارتاپی در شهر مشهد بپردازد.

رویکرد هنرستان استارتاپی رکاد

هنرستان استارتاپی رکاد

هنرستان رکاد سعی دارد تا با استفاده از تجربه اساتیدی که خود از تاثیرگذارترین افراد در فضای کسب و کاری شهر مشهد هستند به تربیت نیروهای کارآمدی بپردازد که بتوانند:

  1. زمینه اشتغال و کسب درآمد را برای خود فراهم کنند.
  2. اکوسیستم کارآفرینی شهر مشهد را تقویت کنند.
  3. شبکه‌ایی از نوجوانان علاقمند به فضای استارتاپ و فناوری‌های نوآورانه را در کنار یکدیگر جمع کنند.
  4. روحیه کار تیمی و گروهی را بین نوجوانان تقویت کنند.

یک محتوای کاربردی برای شما: آشنایی با کلیدواژه‌های مهم استارتاپی

مدرسین رکاد

مدرسین هنرستان رکاد، مهمترین تفاوت این مرکز آموزشی را با سایر هنرستان‌های مشهد را تشکیل می‌دهند. اکثر مدرسین رکاد خود از مدیران و افراد تاثیرگذار کسب وکارهای مشهدی هستند. برخی از مدرسین رکاد

۱- جمیل نیک‌اندیش

هم بنیان‌گذار رکاد و رئیس انجمن علمی کارآفرینی معلمان استان خراسان

۲- حامد آرون

هم بنیان‌گذار گروه آموزشی و شتابدهی رکاد و مدرس مهارت‌های ارتباطی و مذاکره

۳- مصطفی پورعلی

مشاور کسب وکار، هکر رشد و بنیان‌گذار رشدانا

۴- حمیدرضا عقیقی

طراح رابط کاربری و بنیان‌گذار استارتاپ ioting

۵- میلاد اصفهانی

برنامه‌نویس ارشد و بنیان‌گذار کجا خوبه

۶- علی طهرانچی

بنیان‌گذار اپلیکیشن باد صبا

۷- جواد عامل

بنیان‌گذار نشان

یک محتوای دیگر: آشنایی با استارتاپ استودیو و تاثیر آن بر اکوسیستم کارآفرینی

رشته‌های موجود در هنرستان استارتاپی رکاد

در سال ۹۹ هنرستان رکاد به عنوان اولین هنرستان استارتاپی در کشور با دو رشته تصویرسازی دیجیتال و توسعه‌دهندگی پایگاه‌های اینترنتی فعالیّت خواهد کرد. البتّه سیاست هنرستان تنها به سرفصل‌های آموزشی مصوب آموزش و پرورش محدود نمی‌شود بلکه سعی خواهد شد تا مباحثی به‌روز و کاربردی به دانش‌آموزان ارائه شود تا آن‌ها آمادگی لازم برای ورود به فضای کسب وکاری را پیدا کنند.

مزایای هنرستان رکاد برای دانش‌آموزان

رکاد تنها یک هنرستان نیست. باشگاه کسب و کار و مرکز شتابدهی رکاد مجموعه‌هایی هستند که در کنار هنرستان استارتاپی رکاد سعی در توانمندسازی دانش‌آموزان مشهدی دارند. دانش‌آموزان رکادی بعد از شناخت علاقمندی‌ها، استعدادها و توانمندشدن می‌توانند به عضویت باشگاه کسب وکار رکاد در بیایند و در قالب تیم‌های کاری به طراحی کسب و کارهای جدیدی بپردازند و با حمایت مرکز شتابدهی رکاد مسیر رشد خود را با اطمینان خاطر دنبال کنند.

شما هم اگر می‌خواهید یک رکادی شوید می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر به پیش‌ثبت‌نام در هنرستان رکاد بپردازید و شانس خود را برای حضور در جمع رکادی‌های افزایش دهید.