نقش نرخ کلیک در رشد یک وبلاگ

هدف اصلی از ایجاد یک وبلاگ، افزایش ترافیک و جذب مخاطب از طریق موتورهای جستجو برای اهداف تجاری یا تبلیغات می‌باشد. ترافیک ورودی از موتورهای گوگل یکی از مهمترین فاکتورهایی است که نشان می‌دهد یک وبلاگ تا چه میزانی توانسته است فرآیند بازاریابی محتوا را به نحو مطلوبی به جلو ببرد. بسیاری از وبمستران معتقدند که ترافیک ورودی به یک سایت به تنهایی نمی‌تواند یک پارامتر تعیین کننده برای موفقیت یک وبلاگ باشد و شاید بتوان نرخ کلیک را یک سنجه مهمتر دانست.

نقش افزایش نرخ کلیک بر روی سئو

اگر شما یک وبلاگنویس هستید یا به عنوان یک وبمستر با وبلاگنویسان متعددی همکاری می‌کنید باید به نرخ کلیک(CTR) به عنوان یک سنجه مهم توجه داشته باشید و همیشه نوسانات آن را زیر نظر بگیرید.

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

در دنیای وبلاگ‌نویسی معیارهای گوناگونی وجود دارند که نشان‌دهنده عملکرد یک وبلاگ در زمینه‌های مختلف می‌باشند. نرخ کلیک یا Click Through Rate یک معیار مهم برای وبنویسان می‌باشد.

اامّا نرخ کلیک چیست؟

یک کاربر هنگام‌که درباره موضوعات مختلف در یک موتور جستجو(مثلا گوگل) سرچ می‌کند، مجموعه‌ایی از نتایج را مشاهده می‌کند و می‌تواند بر روی یک یا چند نتیجه که به هدفش نردیکتر است کلیک نماید. در حقیقت می‌توان نرخکلیک در یک عبارت جستجو را از تعداد کلیک کاربران تقسیم بر تعداد نمایش آن URL در نتایج گوگل بدست آورد.(فرمول زیر)

فرمول محاسبه مقدار CTR

نرخ‌کلیک به بلاگنویس نشان می‌دهد که کاربران به چه میزانی جذب محتواهای یک سایت شده‌اند و روی آن کلیک کرده‌اند. مقدار نرخ کلیک به طور غیرمستقیم با مباحثی همچون کپی‌رایتینگ، عنوان نویسی هدفمند و بهبود تجربه کاربری مرتبط است. همچنین مباحث فنی نظیر نشانه‌گذاری‌ها وSchema می‌تواند بر روی بهبود نرخ‌کلیک تاثیر بگذارد.

مقدار مناسب برای نرخ کلیک طبیعی و نحوه محاسبه آن

نرخ‌کلیک برای موضوعات مختلف، مقادیر گوناگونی دارد. به طور معمول اگر CTR بین ۴ تا ۸ درصد باشد یک نرخ طبیعی و مناسب محسوب می‍شود.

محاسبه CTR در سرچ کنسول

برای بدست آوردن نرخ کلیک یک وبلاگ می توان از طریق Google Search Console استفاده کرد. البتّه ضروری است که از قبل ارتباط وبلاگ با سرچ کنسول برقرار شده باشد. در قسمت Performance در سرچ کنسول میانگین نرخ‌کلیک یک وبلاگ به همراه میزان نمایش وکلیک وجود دارد. شما می‌توانید با اجرای کوئری‌های مختلف نرخ‌کلیک خود در عبارات کلیدی مختلف را در بازه‌های زمانی متنوع بدست آورید.

عوامل موثر بر روی نرخ‌کلیک

به طور کلی عوامل مختلفی بر روی نرخ کلیک موثر هستند. برخی از افراد سعی می‌کنند با استفاده از ربات‌ها یا عوامل انسانی نرخ‌کلیک خود را به صورت جعلی بالا ببرند. این کار تاثیری بر روی سئو و بهبود جایگاه سایت در گوگل ندارد زیرا که الگوریتم‌های گوگل کاملا هوشمند هستند و ترافیک‌های جعلی و تغییر در نرخ‌کلیک را به خوبی تشخیص می‌دهند.

عوامل موثر بر روی CTR عبارتند از:

  1. عنوان صفحه(تیتر اصلی)
  2. بهینه‌سازی توضیحات متا
  3. استفاده از نشانه‌گذاری یا Schema
  4. URL و اسنپیت‌های جستجو
  5. افزایش کیفیت محتوا و توجه به برندسازی

نرخ کلیک فاکتوری کم‌ارزش در رتبه بندی گوگل و سئو

همانطور که در بالا گفتیم CTR می‌تواند اطلاعات مهمی را به وبمستر برای افزایش کیفیت تولید محتوا بدهد. امّا باید توجه داشت که نرخ‌کلیک به عنوان یک فاکتور کلیدی در الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل محسوب نمی‌شود و تنها گوگل از CTR برای تست کیفیت نتایج جستجوی خود استفاده می‌کند.

شاید این سئوال ذهن خواننده محترم را به خود درگیر کند که چرا تغییردر CTR یک پارامتر مهم برای بهبود رتبه‌بندی یک محتوا از لحاظ گوگل نمی باشد؟

همانطور که در قبلا گفتیم نرخ‌کلیک را می‌توان با کمک ربات‌ها به راحتی تغییر داد و میزان آن را جعل نمود. همین موضوع باعث می‌شود تا گوگل از CTR به عنوان یک معیار کلیدی در رتبه بندی توجه نکند و تنها برای کنترل کیفیت نتایج نمایش داده شده از آن استفاده کند.

بهبود طبیعی نرخ کلیک به عنوان یک وظیفه مهم برای وبمستران و بلاگنویسان محسوب می‌شود. استفاده از روش‌های طبیعی و توجه به کیفیت محتوا برای بهبود این نرخ ضروری است زیرا که گوگل به شدّت بر روی تغییرات غیرطبیعی در پارامترهای تولید محتوا حساس است.

فرآیند پذیرش یک استارت آپ در شتابدهنده ها

شتابدهنده ، مرکزی است که به کمک استارت‌آپ ها می‌آید تا تیم‌ها و صاحبان ایده‌ها بتوانند با دغدغه کمتری به رشد خود ادامه دهند، سرمایه‌گذار جذب کنند و بتوانند در بازار رقابتی مجالی برای رشد پیدا کنند.

فرآیند پذیرش در شتابدهنده‌ ها

شتابدهنده ها(Accelerator) سعی می‌کنند تا کسب و کارهای نوپا را رشددهی کنند و از اولین مراحل ایجاد یک تیم استارت‌آپی تا ایجاد محصول و ورود به بازار و جذب سرمایه‌گذار در کنار تیم باقی بمانند و با حمایت و ارائه خدمات منتورینگ، شرایط رشد بیشتر برای یک استارت‌آپ را فراهم آورند.

واژه نامه استارتاپی؛ آشنایی با مفاهیم کلیدی در استارتاپ ها

خدمات شتابدهنده ها به استارت‌آپ ها

شتابدهنده‌های مختلف با توجه به مکانیزم‌ها و فلسفه وجودی‌شان، خدمات متنوعی را به کسب و کارها ارائه می‌کنند. امّا خدمات زیر به عنوان عمومی‌ترین سرویس‌های یک شتابدهنده به استارتاپ‌ها محسوب می‌شود:

خدمات شتابدهنده‌ها به استارتاپ‌ها
  • ارائه خدمات مشاوره و مربی‌گری(Mentorship)
  • تامین فضای کار اشتراکی
  • ارائه حمایت مالی و جذب سرمایه‌گذار جسورانه
  • شبکه‌سازی ومعرفی استارت‌آپ به اکوسیستم‌های کسب و کاری
  • تامین زیرساخت‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی

شتابدهنده برای پذیرفتن یک ایده مراحل خاصی را در نظر می‌گیرند که در ادامه به بررسی این مراحل می‌پردازیم.

فرآیندهای پذیرش در شتابدهنده ها

شتابدهنده ها برای اینکه بتوانند از استارت‌آپ های نوپا حمایت کنند شرایط خاصی را دارند زیرا که منابع مالی و انسانی آن‌ها به شدت محدود می‌باشد. شتابدهنده‌ها سعی می‌کنند روی ایده‌ها سرمایه‌گذاری کنند که شانس بیشتری برای موفقیت دارند و در بازار به آن‌ها یک رغبت نسبی وجود داشته باشد.

۱- گزینش و داوری

رشد سریعتر با کمک شتابدهنده‌ها

در این مرحله شتابدهنده‌ها یک فراخوان عمومی برای پذیرش ایده‌های جدید به علاقمندان ارائه می‌دهند و از بین ایده‌های دریافتی بهترین ایده‌ها را گزینش می‌کنند. معمولا شتابدهنده‌ها در انتخاب یک ایده به موارد زیر توجه دارند:

  1. هم‌سو بودن ایده با اهداف کلی شتابدهنده
  2. علاقمندی بازار به آن ایده و امکان توسعه آن ایده
  3. امکان تامین نیازمندی‌های و ریرساخت‌های مورد نیز برای آن ایده توسط شتابدهنده
  4. وجود یک تیم کارآمد برای پیاده‌سازی ایده
  5. انعطاف‌پذیری، تکرارپذیری و مقیاس‌پذیر بودن ایده

بسیاری از شتابدهنده‌ها، صاحبان ایده‌های مختلف به همراه تیم‌شان را دعوت می‌کنند تا در یک ارائه آسانسوری به دفاع از ایده و راهکار مدنظرشان بپردازند. در این جلسه معمولا داوران، منتورها، مشاوران و حتی سرمایه‌گذاران حضور دارند. شتابدهنده‌ها سعی می‌کنند بطور دقیق تیم‌ها را ارزیابی کنند و بهترین ایده‌هایی را انتخاب کنند که دارای یک تیم کارآمد برای پیاده‌سازی ایده باشند.

۲- پرورش ایده

یک شتابدهنده سعی می‌کند با تامین فضای کار، زیرساخت‌های ضروری و ارائه خدمات منتورینگ به رشد یک استارت‌آپ کمک نماید.

۳- شبکه‌سازی

شتابدهنده‌ها همزمان با مراحل رشد یک استارت‌آپ سعی می‌کنند تا ارتباطاتی را برای یک کسب و کار ایجاد کنند. تسهیل ارتباطات بین مراکز دولتی، صاحبان ایده، سرمایه‌گذاران و دیگر عوامل موثر در اکوسیستم استارتاپی از مهمترین وظایف یک شتابدهنده می‌باشد.

۴- جذب سرمایه

یک استارت‌آپ برای رشد و تکامل خود نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. شتابدهنده سعی می‌کند با شناسایی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و معرفی آن‌ها به استارتاپ‌ها امکان جذب سرمایه برای تیم‌هایی که در مراحل رشد هستند را فراهم آورند.

۱۲ نکته ضروری در راه اندازی یک استارتاپ

مراحل حضور یک استارت‌آپ در شتابدهنده

مراحل شتابدهی استارتاپ ها

یک استارت‌آپ بطور کلی سه مرحله زیر را در یک شتابدهنده می‌گذراند:

۱- مرحله پیش شتابدهی(warm up)

این مرحله معمولا در یک بازه سه ماهه اتفاق می‌افتد واستارتاپ در محل شتابدهنده مستقر می‌شود. نمونه اولیه از محصول یا خدمات استارتاپ به جامعه کوچکی از بازار هدف عرضه می‌شود. هدف این مرحله سنجش سلیقه مشتریان و ظرفیت تیم استارتاپی می‌باشد.

معمولا در این مرحله با تغییرات زیاد در تیم استارتاپی و حتی ایده همرا می‌باشد و استارت‌آپ ها سعی می‌کنند شرایط خود را با بازار تطبیق دهند و ایرادات خود را برطرف کنند.

۲- مرحله شتابدهی(stretch)

این مرحله بین ۶ تا ۹ ماه طول می‌کشد. در این فاز شتابدهنده به طور جدّی‌تری خدمات زیرساختی را به استارتاپ‌ها ارائه می‌دهد. معمولا سرمایه اولیه مورد نیاز یک استارت‌آپ در این مرحله توسط شتابدهنده به تیم استارتاپی تزریق می‌شود.

خدمات مشاوره‌ای و حقوقی، توسعه بازار، کنترل پروژه و فرآیندها و.. از جمله مهمترین موضوعاتی هستند که در این مرحله به شدت مورد توجه قرار می‌گیرند.

۳- مرحله پساشتابدهی(work out)

در این مرحله یک استارت‌آپ به مقدار کافی قدرتمند شده است. امّا هنوز برای ادامه حیات خود نیاز به کمک‌های یک شتابدهنده دارد. معمولا جذب سرمایه‌گذار و افزایش فروش در این مرحله اتفاق می‌افتد. شتابدهنده‌ها سعی می‌کنند تا با ارائه راهکارهایی بازدهی استارتاپ‌ها را افزایش داده و ایرادات موجود در کار را برطرف نمایند.

موضوعات کلیدی برای رشد استارتاپ‌ها بعد از جذب سرمایه گذار

لیستی از شتابدهنده‌های مطرح در شهر مشهد

در این بخش به معرفی چند شتابدهنده مطرح در شهر مشهد می پردازیم تا علاقمندان به راه‌اندازی استارت‌آپ بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

۱- شتابدهنده فردوسی

شتاب‌دهنده کسب‌وکار فردوسی که اولین شتاب‌دهنده دانش‌بنیان شرق کشور است،حوزه‌های فعالیت این شتابدهنده عبارتند از:

  • اطلاع‌‌‌رسانی و رسانه‌های جدید
  • بازی‌ و ‌سرگرمی‌
  • بازاریابی محتوا
  • خدمات شهری و گردشگری

فرآیندهای شتابدهی، شتایدهنده فردوسی به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا استارتاپ‌هایی که بصورت تیمی عمل کرده و توانسته‌اند محصول اولیه خود را بسازند، به مجموعه‌هایی سرمایه‌پذیر معرفی شوند تا رشد چشمگیری را تجربه کرده و با جذب سرمایه کسب‌وکار خود را توسعه دهند. پس از برگزاری شش دوره کشف (پیش شتابدهی) و سه دوره شتابدهی، اکنون با همکاری شهرداری مشهد، شتابدهنده فردوسی در حال راه‌اندازی اولین کارخانه نوآوری شرق کشور در مشهد می‌باشد.

۲- شتابدهنده گرین تک

با حضور وزیر جوان دولت، دکتر آذری جهرمی، شتابدهنده گرین تک اولین روز کاری خود را در سال ۱۳۹۷ شروع کرد. شروعی که پشتوانه آن ۲۹ سال تجربه هلدینگ دانش بنیان گرین وب و همکاری نخبگان کارآفرینی و فناوری اطلاعات کشور بود. گرین تک با مساحتی به وسعت ۱۰۰۰ متر در یکی از نقاط کانونی شهر مشهد، پذیرای سرمایه گذاران و استارتاپ ها می‌باشد.

Tech Hub، Dev School، UX Lab، Export Center، VC Network، Quality Assurance شش بخش اصلی این شتابدهنده، در واقع ایستگاه هایی هستند در یک سفر لذت بخش سفری پر از یادگیری و رشد برای استارتاپ ها و سرمایه گذاران.

۳- شتابدهنده سانباپلاس

هدف اصلی فراشتابدهنده سانباپلاس ارائه کلیه خدمات و امکانات در راستای تبدیل ایده به محصول (شامل خدمات آموزشی ، مشاوره ای ، منتورشیپ ، کوچینگ ، نمونه سازی ، سرمایه گذاری و…) به شرح زیر می باشد. این شتابدهنده در حوزه‌های زیر فعال است:

  • معادن
  • کشاورزی
  • کم‌آبی
  • آلودگی هوا
  • صنعت و خدمات مالی

۴- شتابدهنده هاوش

شتابدهنده هاوش در فروردین سال ۱۳۹۸ در حوزه فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق در فاز یک خود شروع به کار کرده است. این مجموعه با در اختیار داشتن متخصصان و مشاوران مجرب فضای آرام با دسترسی به امکانات مورد نیاز باعث به وجود آمدن شرایط متفاوت و خاص شده است.

شتابدهنده هاوش یک ساختار منسجم در جهت حمایت و توسعه کارآفرینی فناورانه و نوآورانه است که با هدف تقویت زیست‌بوم استارتاپی منطقه و توانمندسازی در حوزه صنایع خلاق ایجاد شده است. زمینه‌های فعالیت هاوش در حوزه تخصصی صنایع خلاق که مشتمل بر ۱۴ صنعت مبتنی بر هنر می‌باشد.

۵- شتابدهنده ماموت

شتابدهنده ماموت با تکیه بر خلاقیت و کار گروهی سعی بر خلق آثار ارزشمند در زمینه فناوری اطلاعات، دیجیتال مارکتینگ، طراحی گرافیکی و معماری دارد. ماموت نیاز تیم‌ها را کشف کرده و با ایجاد مدلی جدید برای کسب کارها راه رسیدن به اهدافشان را شفاف و آسان می گرداند.

۶- مرکز نوآوری شهرداری مشهد

با توجه به چشم انداز بیست ساله توسعه کشور که به دست آوردن جایگاه نخست در منطقه را برای کشور هدف قرار داده و در راستای قوانین توسعه کشور که بر اقتصاد شهری و توسعه فناوری های موردنیاز برای مدیریت شهری همراه با اقتصاد دانایی محور تأکید شده است، شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد، موضوع پایه گذاری مرکز نوآوری شهری را برای تحقق اهداف چشم انداز شهر، کمک به ایجاد شهری دانا و هوشمند، ارتقای بهره وری در سرمایه گذاری های لازم با هم پیوندی عناصر موجود برای توسعه اقتصاد دانش بنیان، ارتقای جایگاه عناصر فعال در حوزه دانایی در جایگاه ملی و بین المللی شهر مشهد، ایجاد شرایط هم افزایی و رقابت سازنده، جذب و حفظ سرمایه های انسانی خلاق و شایسته و ایجاد اشتغال ارزش افزا در برنامه های کلان و اساسی خود لحاظ کرده است.

۷- پلتفرم توسعه نیروی انسانی رشدانا

رشدانا پلتفرم توانمندسازی سرمایه های انسانی است که در فروردین ۱۳۹۷ رسما فعالیت خود را آغاز کرد. این پلتفرم با ارائه برنامه های رشدآموزی (کارآموزی) در قالب مسیرهای رشد، در حوزه مهارت آموزی کسب و کار های نوین به دنبال پر کردن خلاء موجود در فضای آموزش آکادمیک با آن چه که نیاز بازار کار است فعالیت می کند.

رشدانا بر این باور است که سیستم آموزش آکادمیک فعلی کاربرد لازم را در بازار کار واقعی ندارد و شاهد این ماجرا، تعداد بالای افراد جویای کار است که در مصاحبه های شغلی در شرکت های معتبر رد می شوند. در اکثر این موارد علت استخدام نشدن عدم داشتن مهارت در عین داشتن مدرک دانشگاهی ذکر شده است. رشدانا تلاش می کند که افراد را مجهز به مهارت های کاربردی کرده و سپس آنها را هوشمدانه روانه بازار کار کند.

نقش شتابدهنده‌ها در رشد استارت‌آپ ها

شتابدهنده‌ها با آموزش، منتورینگ و تامین مالی از استارتاپ‌ها حمایت می‌کنند. این خدمات به ظاهر ساده نقش بسیاری در موفقیت یک کسب وکار دارد. زیرا دیگر نیازی نیست بنیان‌گذاران یک استارتاپ بسیاری از مسائل را به صورت شخصی تجربه کنند و هزینه‌های زیادی را بابت این تجربه کردن پرداخت کنند.

اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار تازه را داریم، بهتر است از خدمات مشاوره‌ای و آموزشی شتابدهنده‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم رشد سریعتری را تجربه کنیم.

واژه نامه استارت آپی

افراد بسیاری امروزه به استارت آپ علاقمند شده اند و قصد دارند در این زمینه فعالیت کنند. علیرغم اینکه استارت آپ ها عمر چندانی ندارند امّا در همین مدت کم، مفاهیم متفاوت و گوناگونی در این حوزه ایجاد شده است. در این پست قصد داریم به معرفی یک واژه نامه استارت آپی بپردازیم. آشنایی با این واژه‌ها و معانی آن‌ها می‌تواند برای افراد علاقمند به این حوزه جذاب باشد.

واژه نامه استارتاپی

معرفی رایج‌ترین اصطلاحات در استارت آپ ها

اگر قصد داریم یک استارت آپ را راه‌اندازی کنیم، بهتر است با حداقل اصطلاحات این حوزه آشنا شویم. در ادامه ما سعی می‌کنیم واژه نامه استارت آپی را بطور مختصر معرفی کنیم.

  • ایده: فکر و طرح اولیه به منظور ایجاد یک کسب وکار
  • اعتبارسنجی ایده: بررسی امکان پیاده‌سازی یک ایده از جهات مختلف
  • کشت ایده(seed stage): در این مرحله ایده‌پردازان سعی می‌کنند با نیازسنجی ایده خود را کامل کنند.
  • استارت‌آپ: یک مدل تجاری جدید که دارای ابهام زیادی می‌باشد و دارای دو ویژگی تکرارپذیری و مقیاس‌پذیری می‌باشد و به هدف مرتفع کردن یک نیاز در جامعه بوجود می‌آید.
  • تسهیلگر: فرد یا سازمانی که سعی می‌کند با کمک تقویت ارتباطات انجام فرآیندهای مختلف را تسریع کند و امکان نتیجه‌گیری را بوجود آورد.
  • منتور: فردی که در یک زمینه خاص دارای تجربه بالایی می‌باشد و می‌تواند از علمو تجربه خود در جهت کمک به استارت‌آپ ها بهره بگیرد.
  • بوم کسب و کار: پیاده‌سازی اطلاعات یک کسب و کار بر روی کاغذ برای ارائه به منتورها و سرمایه‌گزاران خطرپذیر
  • طرح کسب و کار(Business Plan): براساس بوم کسب و کار یک طرح تجاری نوشته می‌شود. بیزینس پلن در کنار بوم کسب و کار می‌تواند در جذب سرمایه‌گزار و دریافت حمایت از شتابدهنده‌ها موثر باشد.
  • ارائه آسانسوری(Elevator Pitch): ارائه سریع یک ایده به سرمایه‌گزاران در یک زمان کوتاه که باید در آن فقط به ارزش‌ها و نکات کلیدی تکیه کرد.
  • شتابدهنده(Accelerators): شتابدهنده‌ها شرکت‌های خصوصی هستند که در ازای دریافت سهام(۵ تا ۴۰ درصد) از یک استارت‌آپ، از آن‌ها تا مرحله جذب سرمایه‌گذار حمایت می‌کنند.
  • مرکز رشد(Incubators): برخلاف شتابدهنده‌ها، مراکز رشد مجموعه‌های دولتی هستند که در راستای اهداف کلان کشور از استارت‌آپ ها حمایت می‌کنند.
  • نسخه اولیه یا MVP: یک نمونه اولیه(Prototype) از محصول یا خدماتی که یک استارتاپ عرضه می‌کند که سعی می‌شود این محصول یا خدمات با استفاده از مولفه‌های آماده در کمترین زمان آماده و برای تست و بهبود در اختیار جامعه هدف قرار گیرد.
  • جذب سرمایه(Fundraising): دریافت پول یا اعتبار به جهت گسترش یک استارت‌آپ
  • سرمایه‌گزاری جمعی(Crowd Funding): در برخی از مواقع نیاز است برای رشد یک کسب و کار به صورت جمعی تامین سرمایه شود.
  • فرشتگان سرمایه‌گذار(Angel Investor): این سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند علاوه بر پول، انواع حمایت‌های معنوی و شبکه‌سازی را هم در اختیار یک استارت‌آپ بگذارند.
  • سرمایه‌گذاری بذری(Seed Funding): سرمایه‌گذاری اولیه در ی استارت‌آپ می‌باشد. در واقع این مرحله پس از شتابدهی و قبل از جذب سرمایه‌گزار می‌باشد.
  • سرمایه‌گذار خطرپذیر(Venture Capital): شرکت صاحب سرمایه‌ای که حاضر است در فعالیت‌های کارآفرینانه پرخطر بر روی استارت‌آپ های تجاری سازی شده سرمایه‌گزاری کند.
  • نقطه سر به سر(RoI): نقطه‌ایی که درآمد با میزان سرمایه‌گزاری انجام شده برابر می‌شود.
  • خروج سرمایه‌گذار یا بنیان‌گذار از استارت‌آپ
  • بنچمارک(Benchmark): در بنچمارک، یک استارت‌آپ میزان موفقیت فعلی خود را اندازه‌گیری می‌کند. سرمایه‌گذاران از بنچمارک برای سرمایه‌گذاری و تعیین میزان ریسک‌پذیری در سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.
  • بوت استرپ(Bootstrap): مرحله‌ای که یک استارتاپ از سرمایه خود یا درآمد بدست آورده برای پیشبرد اهدافش و ادامه کار استفاده می‌کند.
  • ادغام(Merge & Acquisition): خرید استارت‌آپ توسط یک شرکت بزرگتر یا ادغام در یک کسب وکار دیگر
  • نرخ هزینه(Burn Rate): هزینه‌های مشخص یک استارت‌آپ در یک مدت زمان معین
  • سهام تشویقی(Vesting or Pool Option): سهامی که به کارمندان برای افزایش انگیزه داده می‌شود.
  • IPO: زمانی که یک استارت‌آپ، سهام خود را در یک فراخوان در بورس به عموم پیشنهاد می‌دهد و دیگر یک استارت‌آپ نیست.
  • Pivot: هرگاه یک استارت‌آپ به دلایل مختلف حوزه کاری خود را تغییر دهد به کار می‌رود.
  • پیمان عدم افشا(Non Disclosure Agreement): قراردادی است که در آن طرفین توافق می‌کنند نسبت به قرارداد بسته شده هیچ اطلاعاتی را افشا نکنند. این قرارداد در جهت حفظ محرمانگی اسرار یک استارتاپ بسیار ضروری است.
  • بنیان‌گذار(Founder): بنیان‌گذار کسی است که معمولا صاحب ایده است و سعی می‌کند با تیم‌سازی یک ایده را اجرایی نماید.
  • هم بنیان‌گذار(Co-Founder): فردی است که به کمک یک یا دو نفر دیگر یک فعالیت کسب و کاری را آغاز می‌کند.
  • حق جلوگیری از رقیق شدن سهام(Anti Dilution Right): معمولا بعد از جذب سرمایه‌گزار، درصد سهام بنیان‌گذاران کاهش می‌یابد(رقیق می‌شود). این حق برای جلوگیری از رقیق شدن سهام برای یک مدت خاص به افراد اعطا می‌شود.
  • استارتاپ تک‌شاخ(Unicorn startups): به استارتاپی که ارزش سهام آن بیش از یک میلیارد دلار باشد گفته می‌شود.
  • استارتاپ ویکند(Startup Weekend): رویدادی سه روزه است که در آن سعی می‌شود یک ایده مطرح شود و بوم کسب و کار مربوط به آن پیاده شود و در یک ارائه آسانسوری به داوران ومنتورها ارائه گردد.
  • استارتاپ گرایند(Startup Grind): یک برنامه جهانی است که در آن از کارآفرینان موفق دعوت می‌شود تا داستان موفقیت‌ها و شکست‌های خود در کسب و کارشان را به اشتراک بگذارند.

تاثیر محتوای تازه بر روی رتبه بندی گوگل

در سالیان گذشته، الگوریتم‌های گوگل توانسته‌اند به درجه بالایی از هوشمندی دست پیدا کنند. این الگوریتم‌ها تازگی(freshness) را به عنوان یک سیگنال مهم در رتبه‌بندی محتواها در صفحات اول نتایج گوگل در نظر می‌گیرند. یک سئوال اساسی که همیشه ذهن محتواسازان را به خود درگیر می‌کند این است که چه محتوایی را می‌توان یک محتوای تازه (Fresh Content) در نظر گرفت.

محتوای تازه

مهندسان گوگل در سال ۲۰۰۳ توانستند به بازیابی اطلاعات وب براساس تاریخ ایجاد آن‌ها بپردازند. این موضوع به شدت بر روی عملکرد الگوریتم‌های گوگل از آن پس تاثیر گذاشت. به مروردر سالیان بعد، گوگل برای تعیین میزان طراوت یا همان تازگی محتواها، آیتم‌های بسیاری را در نظر گرفت.

چطور یک محتوا را به صفحه اول گوگل برسانیم؟

جایگاه محتوای تازه در گوگل

منظور ما از محتوای تازه (Fresh Content) در این پست، محتوایی است که یا اخیرا تولید شده باشد یا به اشکال مختلفی بروزرسانی و بهینه شده باشد. باید توجه داشته باشیم که در برخی از جستجوهای گوگل، کاربران نیاز به محتواهای تازه دارند و در برخی دیگر از جستجوها، نیاز به محتواهای قدیمی می‌باشد. انتخاب نوع محتوا(تازه یا قدیمی) براساس تصمیم‌گیری گوگل می‌باشد که به کمک الگوریتم‌هایش صورت می‌پذیرد.

معمولا گوگل یک محتوای تازه را به محتوای قدیمی ترجیح می‌دهد نه برای همیشه.

Amit Singhal مهندس ارشد گوگل سه آیتم زیر را به عنوان نشانه‌هایی برای شناخت یک محتوای تازه توسط گوگل می‌داند:

  1. نوشتن درباره موضوعاتی که اخیرا ترند شده‌اند و به عنوان موضوعات داغ (hot topic) شناخته می‌شوند.
  2. نوشتن درباره اتفاقاتی که به طور منظم و پیوسته در حال تکرار یا تکامل هستند.
  3. نوشتن درباره اخباری که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به ترند روز تبدیل شده‌اند و هروز خبرهای جدیدتری درباره آن‌ها منتشر می‌شود.

گوگل باتوجه به سه حوزه اصلی فوق به انبار عظیم محتواهای تازه خود مراجعه می‌کند و سعی می‌کند محتوای متناسب با جستجوی مخاطب را در اختیار او قرار دهد. گوگل در نمایش محتواها همواره سه مورد زیر را مدنظر قرار می‌دهد:

  1. حجم کلیدواژه جستجو: آیا یک عبارت خاص در یک جستجو در یک وبلاگ به مقدار کافی وجود دارد.
  2. پوشش محتوایی: آیا آن سایت یا وبلاگ، محتواهای مرتبط دیگری با موضوع جستجو را دارد.
  3. شبکه‌های اجتماعی: آیا شبکه‌های اجتماعی آن سایت یا برند نیز در آن زمینه فعال هستند و توانسته‌اند ترند روز را در شبکه‌های اجتماعی داغ کنند.

در ادامه به معرفی ۱۰ ویژگی می‌پردازیم که گوگل برای شناسایی یک محتوای تازه در نظر می‌گیرد:

۱- تازگی محتوا براساس تاریخ

تولید منظم محتوا

یک محتوایی که اخیرا منتشر شده بالطبع یک محتوای تازه محسوب می‌شود. این محتوای تازه، نمره تازگی بالایی را نزد گوگل خواهد داشت. امّا با گذشت زمان این نمره تازگی کاهش خواهد یافت. تاریخ شروع یک محتوا، زمانی است که گوگل از وجود یک محتوا آگاه می‌شود یا با کمک پیوندی آن را پیدا می‌کند و آن محتوا را ایندکس می‌کند.

آنچه مهم است مدنظر قرار گیرد این است که همیشه یک محتوای جدید یک محتوای تازه محسوب نمی‌شود. به همین دلیل در گوگل لز یک معیار خاص به نام “میانگین سنی نتایج” برای یافتن میزان تازگی یک محتوا استفاده می‌شود. فرمول یافتن این معیار چندان مشخص نیست امّا ۹ مورد بعدی که در ادامه اشاره می‌کنیم در تعیین این مقدار تاثیر خواهند داشت.

۲- نرخ تغییرات در یک محتوا

خزنده‌های گوگل

سن کم یک صفحه وب یا یک محتوا دلیلی برای تازگی یک محتوا نیست. موتورهای جستجو نسبت به کوچکترین تغییرات در محتواها حساس هستند و به هر تغییری در محتوا نمره‌ای اختصاص می‌دهند. خزنده‌های گوگل همیشه درون محتوای یک وبلاگ در حال خزش و یافتن عبارات کلیدی هستند. بهینه‌سازی محتوا و بهبود نگارش محتوا می‌تواند نشان‌دهنده اهمیت دادن شما به محتوا و تازه نگه‌داشتن آن باشد.

۳- نرخ تغییرات در هسته محتوا

تغییرات ایجاد شده در مناطق مهم یک محتوا، نمره تازگی یک محتوا را به شدّت تغییر می‌دهند. نقاط غیرمهم در یک محتوا عبارتند از:

  • کدهای جاوا اسکریپت
  • نظرات کاربران
  • تبلیغات
  • منوها و لینک‌های ناوبری
  • برچسب‌های نویسنده، تاریخ/زمان

براساس آن‌چیزی که در بالا محتوای غیر مهم نامیده شد می‌توان تیترها، تصاویر و بدنه متن اصلی در یک محتوا را مناطق مهم و حساس هر محتوایی نامید. برخی از وبمسترهای تازه‌کار سعی می‌کنند به صورت مستمر محتواهای خود را بروز کنند. به همین دلیل آن‌ها درگیر تازه‌سازی جعلی محتواهای خود می‌شوند. ما باید زمانی به بروزرسانی یک محتوا بپردازیم که واقعا نیازی به تغییر در بدنه اصلی محتوای خود را احساس کنیم.

سرریز محتوا: آیا شما محتوای زائد تولید می‌کنید؟

۴- نرخ نیاز به بروزرسانی

بروزرسانی انواع محتواها

محتواها همیشه یک مدل نیستند و ممکن است ساختار متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال در وردپرس ما با دو دسته محتوایی به نام برگه و نوشته مواجه‌ایم. در اینجا نمی‌خواهیم به ساختار این دو نوع محتوا بپردازیم، امّا باید توجه داشت هر محتوایی نیاز به یک نرخ بروزرسانی خاص دارد. به طور کلی محتوا از لحاظ بروزرسانی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. محتواهایی که باید به صورت مستمر بروزرسانی شوند.
  2. محتواهایی که هر چند سال یکبار بروز می‌شوند.

تعیین این که چه محتواهایی باید بیشتر بروزرسانی شوند کار پیچیده‌ای است، امّا یک قاعده کلی در این زمینه وجود دارد و آن هم عبارت است که صفحات اصلی در هر سایت یا وبلاگ معمولا بیشترین بروزرسانی را نیاز درند و هرچه اهمیت صفحه کمتر شود میزان بروزرسانی کاهش می‌یابد.

۵- نرخ ایجاد صفحات جدید

معمولا در سیستم‌های مدیریت محتوا با ایجاد هر محتوای جدید ما یک صفحه جدید خواهیم داشت. معمولا در وبلاگ‌ها نرخ ایجاد صفحات جدید بسیار بالاتر از سایت‌های شرکتی یا فروشگاهی می‌باشد. به همین دلیل است که وبلاگ‌ها معمولا امتیاز بالاتری را از لحاظ تازگی و طراوت دریافت می‌کنند. یک صفحه جدید (و بالطبع یک محتوای جدید) زمانی باید بوجود آید که وبمستر تصمیم می‌گیرد که یک سیگنال جدید و جدّی را به سمت موتورهای جستجو و مخاطبان خود ارسال کند.

۶- نرخ رشد لینک‌های داخلی

میزان تازگی در یک محتوا تنها به بدنه متن و ایجاد صفحات جدید محدود نمی‌شود. افزایش مستمر لینک‌های داخلی به یک صفحه به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که محتوای آن صفحه همچنان قابل استناد است و محتوای آن از تازگی و طراوت کافی برخوردار است.

البته باید توجه داشت که افزایش ناگهانی پیوندها به یک صفحه خاص از لحاظ موتورهای جستجو می‌تواند نشانه اسپم یا تکنیک‌های سئو کلاه سیاه محسوب شود. رشد طبیعی لینک‌ها به مرور زمان بهترین شیوه برای نشان دادن تازگی یک محتوا می‌باشد.

نقش لینک سازی در بهبود سئو یک سایت

۷- دریافت لینک خارجی از وبلاگ‌هایی با محتواهای تازه

دریافت لینک از وبلاگ‌هایی که دارای نمره تازگی بالایی در محتواها هستند می‌تواند وضعیت طراوت محتوا در سایت مقصد را بهبود دهد. به عنوان مثال اگر لینکی را از یک سایت قدیمی که سالیان سال است بروز نشده است بدست آورید، ممکن است به مراتب ارزش کمتری از یک سایتی که به صورت مستمر بروز می‌شود برای شما داشته باشد.

۸- ترافیک ونرخ تعامل، دو سیگنال مهم در تازگی محتوا

افزایش ترافیک سات

هنگامی که گوگل لیستی از محتواها را به مخاطبان خود نشان می‌دهد به شدت بر رفتار و عملکرد کاربران نظارت دارد. هرچه کاربران با محتوایی بیشتر ارتباط برقرار کنند و نرخ تعامل بهتری را ایجاد کنند، به گوگل یک سیگنال مهم برای یک محتوای تازه ارسال می‌شود.

همچنین افزایش ترافیک واقعی از طریق شبکه‌های اجتماعی به گوگل یک سیگنال مثبت می‌فرستد. پس همواره به دنبال انتقال ترافیک از منابع مختلف به سمت محتواهای خود باشید. از دیگرسو، افزایش نرخ کلیک (CTR) به گوگل نشان می‌دهد که علاقه به یک موضوع افزایش یافته ومخاطبان به آن محتوا توجه زیادی دارند.

۹- تغییر در آنکرتکست لینک‌ها

آنکرتکست متنی است که آن را به یک صفحه خاص لینک می‌دهید. با تغییر و بروزرسانی محتواها به طور طبیعی باید متن آنکرتکست‌ها هم بروز شوند و تغییر کنند. وضعیت متن این آنکرتکست‌ها می‌تواند به گوگل تازگی یک محتوا را نشان دهد.

آنکرتکست

باید توجه داشته باشید که اگر یک محتوا را بروز می‌کنید نباید از موضوع اصلی محتوا فاصله زیادی بگیرید زیرا که ممکن است با آنکرتکست‌ها در وبلاگ‌های خارجی که به محتوای شما لینک داده‌اند زاویه پیدا کنید و این نشانه خوبی برای یک محتوای تازه نمی‌تواند باشد.

۱۰- قدیمی‌ترها اغلب بهتر هستند

محتوای قدیمی یا جدید؟

گوگل به خوبی می‌داند که محتواهای تازه همیشه بهترین نیستند. برخی از اوقات وجود یک محتوای قدیمی ممکن است به کمک یک وبمستر بیایند. بسیاری از محتواهای قدیمی به عنوان مرجع محسوب می‌شوند و اعتبار صفحه بالایی را خواهند داشت.

اگر در یک عبارت جستجو (عبارت کلیدی) در نتایج گوگل، محتواهای قدیمی رتبه بالاتری داشته باشند باید بدانید که یک محتوای جدید در رقابت با آن محتواهای قدیمی کار سختی خواهد داشت زیراکه محتوای جدید شانس کمتری در رقابت با آن محتواهای قدیمی خواهد داشت. در چنین حالتی وبمستر باید تمرکز خود را بر روی کیفیت محتوا و پارامترهای دیگر بگذارد.

نقش اعتبار دامنه و اعتبار صفحه در رشد یک سایت در موتورهای جستجو

بهترین شیوه‌ها برای تازه نگه‌داشتن یک وبلاگ

تازه نگه داشتن محتواها

بروزرسانی محتواها همیشه یک روش خوب برای افزایش تازگی یک وبلاگ می‌باشد ولی باید توجه داشت که این کار همیشه نتیجه مدنظر را بوجود نخواهد آورد. برای حفظ تازگی و طراوت یک سایت، وبمستر باید به دنبال بروزنگه‌داشتن محتواهای خود برای برطرف کردن نیازهای کاربران خود باشد.

توجه به مخاطب مهمترین سیگنالی است که یک وبمستر برای نشان‌دادن تازگی محتواهای خود به گوگل ارسال می‌کند. اگر می‌خواهید یک وبلاگ تازه و بروز داشته باشید همواره به ۷ گام زیر توجه کنید:

  1. تولید منظم محتواهای جدید
  2. در بروزرسانی‌ها بر روی بهبود ساختار محتوای اصلی تمرکز کنید ومحتواهایتان را فدای جزئیات بی‌ارزش نکنید.
  3. در بروزرسانی محتواها به تغییرات کوچک هم توجه کنید. اگر می‌خواهید متن یک پیوند را بروزرسانی کنید، نیاز است که تمامی محتواهای مرتبط با آن آنکرتکست را هم به‌روز کنید.
  4. لینک‌سازی آرام و پیوسته ارجحیت دارد به لینک‌سازی تند ومتناقض.
  5. در لینک گرفتن از وبلاگ‌های دیگر، سعی کنید از محتواهای تازه و با طراوت لینک بگیرید تا هم در سئو رشد داشته باشید و هم ترافیک موثری را دریافت کنید.
  6. معیارهای تعامل در وبلاگ‌نویسی را همواره مدنظر قرار دهید. همیشه به دنبال افزایش کلیک و رضایت کاربرانتان باشید.
  7. اگر تیتر و بدنه در یک محتوا را تغییر می‌دهید، ممکن است لینک‌های قدیمی (داخلی و خارجی) به محتوای شما فاقد ارزش و اعتبار شوند و این موضوع باعث افزایش نرخ پرش از محتوای شما خواهد شد. پس در بروزرسانی‌های اساسی یک محتوا باید یک چک لیست برای برطرف کردن مشکلات گوناگون داشته باشید.

پرسونای مخاطب و نقش آن در دیجیتال مارکتینگ

بروزرسانی مهمترین وظیفه وبمستر و سئوکاران

در پایان باید توجه داشته باشیم که بروزرسانی و تازه‌سازی محتواها یکی از مهمترین وظایفی است که یک وبمستر و سئوکار باید همواره به آن توجه داشته باشد. یک محتوا باید همواره سه ویژگی زیر را داشته باشد تا مورد توجه مخاطبان و موتورهای جستجو قرار گیرد:

  1. تازگی و طراوت
  2. مرتبط بودن با دیگر محتواهای وبلاگ
  3. مفید و کاربردی بودن برای مخاطبان

یک بلاگر باید همواره سعی کند در محتواهایش سه ویژگی فوق را بوجود بیاورد و بهترین نوشته‌هایش را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

۱۲ نکته ضروری در راه اندازی استارت آپ

استارت آپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کاری تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر بوجود می‌آید. در حال حاضر کارآفرینی، خوداشتغالی و راه اندازی استارت آپ به ترند روز در بین جوانان ایرانی تبدیل شده است. بسیاری از مشاورین کسب و کارها اعلام می‌کنند که راه اندازی استارت آپ کار ساده‌ای نیست و نیاز به تجارب زیادی دارد.

راه اندازی استارت آپ

در این پست می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که برای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید چندان نیازی به سرمایه زیاد، مدرک دانشگاهی یا حتی مهارت و تجربه کاری وجود ندارد. تنها چیزی که یک استارت آپ برای موفقیت خود به آن نیاز دارد، انگیزه بنیان‌گذاران برای عملی کردن یک ایده می‌باشد.

در ادامه ۱۲ نکته مهم برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

۱- خودارزیابی

خود ارزیابی از خود

شناخت درست انگیزه‌ها، علائق و توانایی‌های شما مهمترین گام در راه‌اندازی یک کسب و کار می‌باشد. شاید شما در حال حاضر یک مهارت خاصی را در اختیار نداشته باشید امّا اگر انگیزه و علاقه کافی در شما وجود داشته باشد می‌توانید آن مهارت را فرا گیرید.

۲- ایده تجاری

برای موفقیت بایستی یک ایده خوب در اختیار داشته باشید که از لحاظ تجاری نیز قابلیت پیاده‌سازی داشته باشد.

۱۰ ایده برتر در حوزه کسب وکار برای علاقمندان کارآفرینی اینترنتی

۳- تحقیقات بازار

تحقیقات بازار

شاید یک ایده در ابتدا بسیار جذاب بنظر برسد. امّا باید برای پیاده‌سازی یک ایده واقع‌بین بود و شرایط بازار را برای پذیرش آن ایده مورد بررسی قرار داد. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که کارآفرینان انجام می‌دهند، ساخت محصولی است که مشتریان تمایلی به استفاده و پرداخت هزینه بابت آن را ندارند.

مرحله بوت استرپ و نقش آن در فرآیند رشد استارت آپ ها

۴- توجه به بازخوردها

یک محصول یا خدمت شاید از لحاظ ارائه‌کننده کامل و بدون نقص باشد، امّا نظر مصرف‌کننده می‌تواند چیز دیگری باشد. به نظرات و بازخوردهایی که از مشتریان دریافت می‌کنید توجه کنید و سعی کنید در یک چرخه بی‌انتها همواره محصولات و خدمات خود را بهبود دهید.

۵- رسمی کردن کسب و کار

برندسازی و ثبت شرکت

قبل از شروع یک کسب و کار سعی کنید مراحل کسب مجوزهای قانونی را مدنظر قرار دهید. ثبت شرکت، نشان تجاری و برندسازی یکی از موضوعاتی است که باید مدنظر سهامداران باشد و اقدامات لازم صورت پذیرد تا در آینده دچار مشکل نشوند.

۶- هر کسب و کار یک بیزینس پلن

برنامه‌ریزی شالوده و اساس هر کاری است. اگر می‌خواهید در کسب و کار خود موفق شوید، یک طرح اجرایی مکتوب و مدون تهیه کنید. برای تهیه بیزینس پلن کمک از مشاورین امین را فراموش نکنید.

موضوعات کلیدی برای رشد استارت آپ ها بعد از جذب سرمایه گذار

۷- بودجه ریزی کسب و کار

قبل از شروع کسب و کارتان بودجه مورد نیاز برای آغاز و ادامه آن را پیش‌بینی کنید و منابعی که می‌خواهید از طریق آن بودجه را تهیه کنید برای خود مشخص کنید.

۸- طراحی فازهای توسعه

کسب و کارهای موفق معمولا در اندازه و سایز کوچک شروع به کار می‌کنند و همواره طرح‌های توسعه‌ای برای گسترش کسب و کار خود دارند. شما هم برنامه‌ریزی لازم برای گسترش کسب وکارتان را داشته باشید.

۹- تیم‌سازی

کار تیمی و تیم سازی

کسب و کاری موفق خواهد شد که دارای یک تیم متحّد و همدل باشد. شما به تنهایی نخواهید توانست یک کسب و کار را توسعه و گسترش دهید و دیر یا زود به همکارانی کارآمد نیاز پیدا خواهید کرد. پس بهتر است از شروع کار خود به دنبال یافتن هم تیمی‌هایی وفادار، ماهر و توانمند برای پیشرفت کار خود باشید.

تیم سازی و تاثیر آن بر رشد کسب و کارها

۱۰- راه اندازی محل استقرار استارت آپ

دفتر کار برای استقرار استارت آپ

هر چند که استارت آپ‌ها و کسب و کارهای آنلاین مدعی هستند که برای شروع کارشان، نیاز چندانی به فضای فیزیکی ندارند. امّا باید توجه داشت که مکانی با حداقل امکانات برای استقرار تیم‌های فنی و تجهیزات برای هر استارتاپی ضرورت دارد.

۱۱- مدل درآمدی و شروع فروش

کسب و کارها برای موفقیت باید جریان درآمدی خود را بشناسند و براساس این مدل درآمدی، جریان نقدینگی را در استارت آپ خود راه‌اندازی کنند. داشتن یک جریان درآمدی و شروع فروش محصولات می‌تواند خون تازه‌ای را به رگ های یک بیزینس تزریق کند. حقیقت آن است که فروش و خلق پول هر کسب و کاری را زنده و امیدوار نگه خواهد داشت.

۱۲- توجه به فضای مجازی

فضای کسب و کار آنلاین

در حال حاضر فضای آنلاین به عنوان یک ابزار مناسب و ارزان قیمت برای رشد و توسعه بازار در استارت آپ های کوچک و متوسط محسوب می‌شود. شما می‌توانید با کمترین هزینه بیشترین مخاطب را از فضای مجازی به سوی کسب و کار خود جذب کنید. امروزه دیجیتال مارکتینگ بخشی از هر کسب و کار محسوب می شود.

آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و مفاهیم کلیدی آن

گردآورنده : مسعود معاونی

۸ اسفند ۹۸، خراسان رضوی، مشهد

چگونه یک محتوای با کیفیت تولید کنیم؟

محتوای با کیفیت

موتورهای جستجو ازجمله گوگل به تولید محتوای با کیفیت اهمیت زیادی می‌دهند زیرا که هر چه محتوا غنی‌تر باشد احتمال برطرف‌شدن نیازهای کاربر بیشتر می‌شود و کاربری که نیاز خود را بتواند از طریق جستجو در یک موتور جستجوبرطرف کند مجدد نیز به سراغ آن موتور جستجو خواهد آمد.

این که برای یک سایت چه موضوعی را برای تولید محتوا انتخاب کنیم یکی از مهمترین چالش‌های وب‌نویسان می‌باشد. برای انتخاب موضوع قبل از هرچیزی به پرسونای مخاطب توجه کرد. این‌که یک محتوا برای چه کاربری و با چه ویژگی‌هایی نوشته می‌شود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ویژگی‌های محتوای با کیفیت

محتوای با کیفیت ، محتوایی است که مخاطب را جذب خود نماید و او را در سایت نگه دارد و درنهایت برای مدیران آن سایت درآمدزایی داشته باشد. مهمترین معیار برای شناسایی محتوای با کیفیت رضایت کاربران و وایرال شدن یک محتوا می‌باشد(وایرال شدن به معنی ویروسی شدن و اشتراک‌گذاری وسیع یک محتوا توسط دیگران می‌باشد).

مراحل تولید محتوای با کیفیت

برای تولید یک محتوای خوب بایستی مراحل زیر را انجام دهیم:

۱- انتخاب موضوع و یافتن کلمه کلیدی

ویژگی های محتوای با کیفیت

برای وب‌نویسی و تولید محتوا متنی باید قبل از هر چیزی به موضوعی که می‌خواهید درباره آن محتواسازی کنید تسلط کافی داشته باشید. مطالعه و تحقیق می‌تواند یک ابزار مناسب برای توسعه دانش در یک زمینه خاص باشد. معمولا کسانی‌که اطلاعات کافی درباره یک موضوع دارند به سادگی می‌توانند موضوعات ترند روز را شناسایی کنند.

برای شناسایی موضوع می‌توان از موتورهای جستجوی مختلف، سایت‌های رقبا، الکسا و حتی فروشگاه‌های اینترنتی استفاده کرد. انتخاب درست موضوعات و دسته‌بندی‌های محتوایی می‌تواند مسیر یک کسب و کار را متحول کند. برای همین منظور بایستی قبل از انتخاب موضوعات یک سایت، استراتژی محتوایی مناسبی را برگزید. بعد از انتخاب موضوع باید یک عنوان و کلمه کلیدی متناسب با آن را انتخاب کنید.

۲- ارائه محتوا

هر سایتی در شروع کار خود، بازدیدکننده چندانی نخواهد داشت. هم‌زمان با تولید محتوای با کیفیت بایستی به دنبال رسانه‌های مختلف برای عرضه محتوای خود به عموم مخاطبان‌تان باشید. وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی، پادکست‌ها، ابزارهای انتشار ویدئوها و.. بسترهایی هستند که می‌توان بری ارائه فراگیر یک محتوا از آن‌ها بهره برد.

۳- محتوای جدید

بروزرسانی مستمر یک سایت و ارائه محتواهای جدید بسیار مهم است. محتوای قدیمی به مرور زمان کیفیت خود را از دست می‌دهد. با بروزرسانی مستمر یک محتوا می‌توان کیفیت ان محتوا را بهبود داد و نیازهای جدید مخاطب را پوشش داد.

بروز کردن محتواهای قدیمی باعث می‌شود تا موتورهای جستجو به این محتواها توجه ویژه‌ای بنمایند و آن‌ها را در صفحه اول SERp قرار دهند. موضوع Fresh Content در حال حاضر از اهمیت بالایی در بهبود سئو یک سایت برخوردار است.

یک محتواساز حرفه‌ای به صورت مستمر به بررسی موتورهای جستجو می‌پردازد تا متوجه شود در حال حاضر چه کلماتی برای این موتورها از اهمیت بیشتری برخوردار گردیده است یا به عبارتی دیگر حجم جستجو کدام کلمات بیشتر است.

۱۲ گام طلایی برای تولید محتوای وبلاگی

۴- ارتباطات محتوایی

برای تولید محتوای با کیفیت بایستی تمامی محتواها یک ارتباط معنایی و موضوعی با یکدیگر داشته باشند. هر محتوایی که تولید می‌شود بایستی تکمیل‌کننده محتواهای قبلی و پیش‌نیازی برای محتواهای آینده باشد.

ویژگی فوق کمک زیادی به سئوکاران می‌نماید تا بتوانند به راحتی لینک‌سازی داخلی را انجام دهند. سعی کنید با کمک لینک‌ها، ارتباط منطقی بین محتواهای یک سایت را به موتورهای جستجو و خوانندگان نشان دهید. لینک‌سازی اصولی علاوه بر تاثیر مثبت بر روی سئو یک سایت باعث افزایش زمان ماندگاری کاربران یک سایت خواهد شد.

۵- عنوان‌بندی و بخش‌های مختلف یک محتوا

برای افزایش کیفیت محتوا بایستی به عناوین و زیر عنوان‌های موجود در یک محتواتوجه ویژه‌ای نمود، زیرا که تیترها بیش از هر قسمت دیگری در محتواها مورد توجه قرار می‌گیرند. به کارگیری کلمه کلیدی در عنوان محتوا، علاوه بر جذابیت باعث افزایش خوانایی و تاثیر مثبت بر روی سئو خواهد شد.

۶- تصویرسازی و ایجاد جذابیت بصری در محتوا

متن بخش عمده‌ای از یک محتوای وبلاگی را تشکیل می‌دهد. امّا تصاویر این قابلیت را دارند که با کمترین فضا، بیشترین پیام را به مخاطب انتقال دهند. در یک محتوای با کیفیت باید از تصاویر، نمودار و اینفوگرافیک‌ها برای برقراری ارتباط قوی با مخاطبان استفاده کرد.

تعیین Alt تگ برای تصاویر و رعایت اصول سئو در تصاویر از اهمیت بسیاری برخوردار است. بهتر است از تصاویری با کیفیت بالا و البته حجم کم استفاده کنیم.

چطور یک محتوا را به صفحه اول گوگل برسانیم؟

۷- لینک‌سازی داخلی و خارجی

لینک سازی و تاثیر آن در محتواسازی خوب

امروزه لینک‌سازی و بهبود دسترسی به قسمت‌های مخلف سایت از اهمیت بسیاری برخوردار گردیده است چرا که این موضوع به طور مستقیم با بحث بهبود تجربه کاربری مرتبط است. در سایت شما باید این امکان وجود داشته باشد که از هر جایی تنها با ۴ کلیک به صفحات دیگر سایت دسترسی پیدا کرد.

یکی از شیوه‌هایی که برای تقویت ارتباطات در یک سایت مورد توجه قرار می‌گیرد، لینک‌سازی داخلی است. شما می‌توانید صفحاتی که از لحاظ مفهومی و معنایی با یکدیگر ارتباط دارند را تنها با یک لینک به یکدیگر مرتبط کنید.

معرفی سایت‌های دیگری که با کسب و کار شما و موضوع سایت شما مرتبط هستند هم می‌توانند بر روی سئو سایت شما تاثیر بگذارند. لینک‌سازی خارجی یا ارجاع به منابع دیگر می‌تواند باعث بهتر دیده‌شدن سایت شما توسط موتورهای جستجو دیگر شود.

۵۱ نوع از پرکاربردترین مدل های بازاریابی

استراتژی بازاریابی به روشی برای حفظ مشریان فعلی و افزایش مشتریان جدید اطلاق می‌شود که توسط مدیران یک سازمان اتخاذ می‌گردد. در تدوین یک استراتژی بازاریابی بایستی با توجه به مدل های بازاریابی سیاست کلی یک سازمان در عرصه مارکتینگ را تعیین کرد. در تعیین استراتژی بازاریابی به موارد زیر توجه داریم:

مدل های بازاریابی
  • تعیین مدل بازاریابی
  • نحوه تعامل با رقیبان
  • افزایش رضایت مشتریان
  • چگوتنگی راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی
  • همکاری با اینفلوئنسرها
  • شناسایی مشکلات پنهان مشتریان
  • برندینگ اصولی
  • توجه به نظرات مخاطبان
  • استفاده از کانال‌های ارتباطی جدید برای ارتباط موثر با مشتریان
  • افزایش مشارکت پرسنل شرکت در فرآیند بازاریابی
  • توجه به روایتگری در بازاریابی

در ادامه این پست قصد داریم به معرفی انواع مدل های بازاریابی یا در واقع اصطلاحات رایج در بازاریابی مدرن بپردازیم.

معرفی انواع مدل‌های بازاریابی

برای افزایش فروش و تسلط بر بازارهای رقابتی بایستی به استراتژی‌های بازاریابی توجه داشت. استراتژی بازاریابی نحوه عرضه یک محصول به بازار و ارتباط با مشتریان، رقبا ومحیط را تعیین می‌کند. انتخاب یک استراتژی بازاریابی درست می‌تواند ارزش مناسبی را به مشتریان انتقال دهد.

ارزش ایجاد شده برای مشتریان باعث ارتقاء جایگاه یک کسب و کار خواهد شد. به کارگیری استراتژی‌های بازاریابی مختلف در طول سالیان متمادی باعث ایجاد مدل های بازاریابی متنوعی گردیده است. در این پست سعی می‌کنیم به صورت گذرا به ۵۱ نوع از مدل های بازاریابی اشاره کنیم.

۱- بازاریابی انگیزه‌ای(Cause Marketing)

شناسایی انگیزه‌های مشتری می‌تواند کمک زیادی به هر کسب وکاری بنماید.

۲- بازاریابی محدوده نزدیک(Close Range Marketing)

در این نوع استراتژی سعی می‌شود تبلیغات در یک محدوده نزدیک به سازمان یا محصول ارائه شود. این نوع بازاریابی به بازاریابی مجاورتی نیز مشهور است.

۳-بازاریابی رابطه‌ای(Relationship Marketing)

در بازاریابی رابطه‌ای به ارتباط نزدیک با مشتری از طیق کانال‌های مختلف توجه داریم و سعی می کنیم از فروشگاه فیزیکی، وب‌سایت، موبایل مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی و.. برای تعامل بیشتر با مشتری استفاده کنیم.

۴- بازاریابی عرضه کم(Scarcity Marketing)

در برخی از کسب وکارها اصل بر عرضه کم ولی با کیفیت است. این نوع از بیزنس‌ها معمولا دارای مشتری‌های لاکچری و خاص خود هستند.

۵- بازاریابی دهان به دهان(Word of Mouth Marketing)

در این بازاریابی به دنبال انتقال اطلاعات از فردی به فرد دیگر بوسیله ارتباطات شفاهی هستیم.

۶- بازاریابی اقدام محور(Call to Action Marketing)

در این روش به دنبال تبدیل ترافیک در وب‌سایت به فروش واقعی با کمک محتواهای متنی و بصری می‌باشیم.

۷- بازاریابی ویروسی(Viral Marketing)

در این روش سعی می‌شود تا یک محصول یا برند به صورت گسترده‌ در جامعه مطرح شود. بستر وب و شبکه‌های اجتماعی بای بازاریابی ویروسی بسیار ایده‌آل می‌باشد.

۸- بازاریابی سفارشی(Diversity Marketing)

ایجاد تنوع در فرهنگ‌ها و سلایق باعث می‌شود تا انتظارات مختلفی در مردم بوجود آید. بازاریابی سفارشی سعی در تامین نیاز افراد با توجه به خواسته‌های آنان دارد.

۹- بازاریابی مخفی(Undercover Marketing)

گاهی اوقات نیازی نیست که همه‌ی ویژگی‌های یک محصول را بیان کنیم. شگفت‌زده شدن مشتری از برخی ویژگی‌ها باعث می‌شود تا یک همهمه عمومی در جامعه پیش بیاید که این خود تاثیر بسزایی در جذب مشتریان خواهد داشت.

۱۰- بازاریابی فراگیر(Mass Marketing)

بسیاری از کسب و کارها نیاز به حجم زیادی از مشتریان دارند. در بازاریابی انبوه یا فراگیر سعی می‌شود تا به صورت عمومی افراد را به سمت خدمات یا محصولات بکشند و تلاش حداکثری برای جذب مشتری انجام دهند.

۱۱- بازاریابی فصلی(Seasonal Marketing)

برخی از رویدادها و اتفاقات فقط در بازه‌های زمانی خاصی اتفاق می‌افتند. مثلا مسافرت‌های نوروزی یا جشن ولنتاین را می‌توان جزء بازاریابی‌های فصلی دانست. داشتن یک مدل بازاریابی خاص برای این ایام می‌تواند باعث موفقیت یک کسب و کار شود.

۱۲- بازاریابی روابط عمومی(PR Marketing)

داشتن بازاریابی قوی در کنار روابط عمومی موثر می‌تواند یک موقعیت ایده‌آل را برای هر تجارتی فراهم آورد. ارتباط با مشتریان و پشتیبانی از محصولات فروخته شده می‌تواند به عنوان یک استراتژی جدّی در بازاریابی محسوب شود.

۱۳- بازاریابی آنلاین(Online Marketing)

با توسعه تجهیزات هوشمند، لپ‌تاپ های قابل حمل و فراگیر شدن اسمارت‌ فون‌ها، جذب مخاطبان از طریق فضای آنلاین گسترش یافته است.

۱۴- بازاریابی ایمیلی(Email Marketing)

هر چند از زمان عرضه سرویس‌های ایمیلی چندین سال می‌گذرد امّا همچنان این نوع بازاریابی در بسیاری از تاثیرگذاری بالاتری برخوردار است.

۱۵- بازاریابی هیجانی(Evangelism Marketing)

بسیاری از مشاغل با ایجاد هیجانات مقطعی به فروش محصولات خود می‌پردازند. مشابه آن چیزی که در باشگاه‌های فوتبال و فروش پیراهن‌های ورزشی دو رقیب اتفاق می‌افتد.

۱۶- بازاریابی رویدادمحور(Event Marketing)

ایجاد یک رویداد یا شرکت در رویدادهای مختلف به عنوان یک راهکار در بازاریابی محسوب می‌شود.

۱۷- بازاریابی آفلاین(Offline Marketing)

هرچند امروزه بازاریابی آنلاین گسترده شده و جایگاه ویژه‌ای را پیدا کرده است امّا هنوز بکارگیری مدل‌های بازاریابی آفلاین می‌تواند در بسیاری از موارد کارگشا باشد.

۱۸- بازاریابی برونگرا(Outbound Marketing)

اطلاع‌رسانی گسترده درباره خدمات یا محصولات یک برند به عامه افراد با کمک تبلیغات گسترده، مهمترین استراتژی در بازاریابی برونگرا می‌باشد.

۱۹- بازاریابی مستقیم(Direct Marketing)

ارتباط مستقیم با مشتریان در بسیاری از موارد می‌تواند راهگشا باشد و موجب افزایش فروش شود.

۲۰- بازاریابی ربایشی یا درونگرا(Inbound Marketing)

جذب مخاطب با کمک آگاهی دادن و بدون ارائه مستقیم محصول به مشتری، مهمترین استراتژی در بازاریابی درونگرا می‌باشد.

۲۱- بازاریابی خبرنامه‌ایی(Newsletter Marketing)

ارائه اخبار یک کسب و کار یا معرفی جدیدترین محصولات یک برند می‌تواند برای بسیاری از مخاطبان جذاب باشد. خبرنامه می‌تواند با آگاه کردن مخاطبان آنها را به مشتریان بالقوه تبدیل کند.

۲۲- بازاریابی ارائه رایگان(Freebie Marketing)

در این شیوه بازاریابی محصولات یا خدمات رایگانی عرضه می‌شود ولی خدمات جانبی یا پشتیبانی محصولات در قبال دریافت هزینه ارائه می‌شود.

۲۳- بازاریابی مقاله‌(Article Marketing)

بسیاری از محققان و متخصصان برای خرید محصولات مورد نیاز، براساس اطلاعات فنی ارائه شده در مقالات عمل می‌نمایند. بنابراین می‌توان از مقالات علمی و فنی برای بازاریابی محصولات HighTech استفاده برد.

۲۴- بازاریابی محتوا(Content Marketing)

محتوا پادشاه است. به همین دلیل می‌توان با کمک تولید و ارائه انواع محتوا به صورت گسترده مشتریان را به سمت خود فرا خواند. بازاریابی محتوا یک روش بازاریابی درونگرا و به عنوان ابزاری برای فروش مستقیم محسوب می‌شود.

۲۵- بازاریابی نمایشگاهی(TradeShow Marketing)

محصولات بسیاری وجود دارند که ماهیت فیزیکی دارند و باید عملکرد آن‌ها توسط مشتری دیده شود تا خریداری شوند. بازاریابی نمایشگاهی به عنوان ابزاری برای معرفی محصولات فیزیکی و برندینگ محسوب می‌شود.

آشنایی با اصول مهم در بازاریابی محتوا

۲۶- بازاریابی جستجو(Search Marketing)

در حال حاضر مردم سئوالات رایج خود را از دیگران نمی‌پرسند. آن‌ها موتورهای جستجو نظیر گوگل را به عنوان مرجعی معتبر قبول دارند. فدرت بازاریابی جستجو باعث شده تا مفهوم مهمی به نام سئو(SEO) بوجود بیاید و بسیاری از کسب و کارها با کمک تکنیک‌های سئوی ارگانیک، موقعیت ایده‌آلی را برای خود بوجود بیاورند.

۲۷- بازاریابی دنج(Niche Marketing)

در هر بازاری موقعیت‌های بکری وجود دارد که با کمترین امکاناتی و البته با داشتن کمی خلاقیت می‌توان به آن‌ها دست یافت. استفاده از خصوصیات خاص در یک محصول می‌تواند به شما کمک کند تا یک بازار انحصاری یا با رقابت کم را برای خود ایجاد کنید.

۲۸- بازاریابی قطره‌ای(Drip Marketing)

بازاریابی قطره‌ای یک شیوه ارتباطی است که در آن سعی می‌شود تا پیام‌ها به صورت محدود و قطره‌ چکانی به مخاطبان عرضه گردد. این بازاریابی باعث تحریک حس کنجکاوی مخاطبان و درگیرشدن آن‌ها با موضوع بازاریابی می‌شود.

۲۹- بازاریابی جامعه‌ایی(Community Marketing)

درگیر کردن جامعه هدف در فعالیت‌ها، مباحث و نحوه عملکرد محصولات یک شرکت باعث خواهد شد تا نیازها و خواسته‌های آن‌ها به راحتی مطرح شود و از سوی دیگر حس اعتماد بیشتری در مشتریان بوجود آید.

۳۰- بازاریابی رسانه‌های اجتماعی(Social Media Marketing)

با ارائه رسانه‌های اجتماعی نظیر شبکه‌های اجتماعی، پیامرسان‌ها، اپ‌های موبایلی و..) فرصتی منحصربفرد برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط بوجود آمده است.

۳۱- بازاریابی رسانه متقابل(Cross Media Marketing)

در این نوع بازاریابی سعی می‌شود تا اطلاعات از طریق چندین رسانه به مشتری ارسال شود. مشتری در چنین شرایطی حس فراگیر بودن تبلیغات و شهرت برند را پیدا می‌کند.

۳۲- بازاریابی B2B

در بازاریابی کسب وکار یا بازاریابی B2B، مخاطب بازاریابی خود یک کسب و کار دیگر می‌باشد. در چنین بازاریابی بایستی به ویژگی‌های آن کسب و کار نیز توجه نمود.

۳۳- بازاریابی ترویجی(Promotional Marketing)

در این بازاریابی به دنبال تحریک مشتری برای خرید یا اقدام به یک عمل می‌باشیم. انواع مسابقات، کوپن‌ها، هدایا و تخفیفات مقطعی از جمله انواع شیوه‌های استفاده شده در این روش می‌باشد.

۳۴- بازاریابی کمین کردن(Ambush Marketing)

این بازاریابی مناسب کسب و کارهای کوچکی است که قدرت رقابتی بالایی ندارند. در این نوع از بازاریابی کسب و کارهای کوچک سعی می‌کنند با تاثیری که بر روی کسب و کارهای بزرگتر می‌گذارند بهتر دیده شوند و رشد مطلوبی پیدا کنند.

۳۵- بازاریابی B2C

هدف این نوع از بازاریابی، مصرف کننده نهایی می‌باشد. کمپین‌های بازاریابی B2C معمولا کوتاه مدت و با تخفیفات ویژه هستند.

۳۶- بازاریابی ابری(Cloud Marketing)

در این نوع از بازاریابی سعی می‌شود تمامی محصولات و خدمات به صورت آنلاین و با استفاده از فضای ابری به مشتریان ارائه شود. در این بازاریابی سعی می‌شود منابع به صورت ارزان قیمت و به صورت گسترده در اختیار مشتری قرار گیرد. مشتری می‌تواند از هرجایی و در هر زمانی به خرید اقدام کند.

۳۷- بازاریابی موبایل(Mobile Marketing)

در این نوع بازاریابی، رسانه اصلی گوشی‌های هوشمند و آپ‌های نصب‌شده بر روی آن‌ها می باشد. ارسال نوتیفیکیشن‌های تبلیغاتی از طریق نرم‌افزارهای موبایلی براساس اطلاعات زمانی ومکانی کاربر موقعیت جذابی را برای بسیاری از مشاغل فراهم می‌آورد.

۳۸- بازاریابی اتحاد محور(Alliance Marketing)

اتحاد دو یا چند کسب وکار برای کسب منافع مشترک در بازاریابی و تصاحب سهم بزرگتری از بازار را بازاریابی اتحاد گویند. از این نوع بازاریابی به بازاریابی همکاری یا Affinity Marketing هم نام برده می‌شود. به عنوان مثال یک برند وظیفه آموزش و آگاه‌سازی را برعهده می‌گیرد و برند دیگر وظیفه ارائه خدمات را برعهده می‌گیرد.

۳۹- بازاریابی معکوس(Reverse Marketing)

در بازاریابی معکوس، به جای آن‌که بازاریابان به سراغ مشتری بروند، مشتری به دنبال فروشندگان یک محصول یا خدمت می‌رود. شیوه اصلی در این کار تبلیغات گسترده تلویزیونی می‌باشد. بعد از این‌که تبلیغات صورت پذیرفت، بازاریابان منتظر می‌مانند تا مشتریان به سراغ آن‌ها بیایند.

۴۰- بازاریابی تلفنی(Tele Marketing)

هر چند که امروزه استفاده از تلفن برای بازاریابی زیاد منطقی بنظر نمی‌رسد، امّا همچنان می‌توان از این ابزار برای بازاریابی یا پیگیری تقاضاهای مشترین استفاده کرد. در بازاریابی تلفنی هدف اصلی معرفی محصولات جدید به مشتریان و اطمینان‌ دادن از خدمات پشتیبانی می‌باشد.

۴۱- بازاریابی نمونه رایگان

در این مدل بازاریابی سعی می‌شود یک نمونه ساده و رایگان از محصول در اختیار مشتری قرار گیرد تا مشتری بتواند با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرد. این روش با مدل بازاریابی Freebie Marketing متفاوت است.

۴۲- بازاریابی ایمیل مستقیم(Direct Mail Marketing)

ارتباط مستقیم با مشتری در بسیاری از موارد می‌تواند به مشتری حس خوبی را بدهد. ارسال ایمیل مستقیم و شخصی به دوستان یا مشتریان قدیمی و دعوت از آنان برای بازدید از خدمات و محصولات جدید می‌تواند دربسیاری از موارد راهگشا باشد.

۴۳- بازاریابی داده‌محور(Data Driven Marketing)

امروزه کسب و کارهای فنّاورو اینترنت-محور از مخاطبان خود داده‌های زیادی را جمع‌آوری می‌کنند. استفاده از داده‌های ذخیره شده در پایگاه داده‌ها می‌تواند باعث ایجاد موقعیت‌های جدیدی در بازار شود.

۴۴- بازاریابی شخصی سازی شده(Personalized Marketing)

در این نوع بازاریابی سعی می‌شود تا محصولی کاملا متمایز با سایر محصولات موجود در بازار عرضه گردد. در شخصی‌سازی سعی بر این است که برای هر مشتری ثیک محصول سفارشی تولید و عرضه گردد.

۴۵- بازاریابی فرهنگی(Cultural Marketing)

در این نوع بازاریابی سعی می‌شود با توجه به فرهنگ قالب در یک جامعه به عرضه محصولات یا خدمات پرداخته شود.

۴۶- بازاریابی انسانی(Humanistic Marketing)

در این نوع از بازاریابی سعی می‌شود با توجه به ویژگی‌ها و علاقمندی‌های عمومی در انسان تصمیماتی برای بازاریابی گرفته شود. این نوع از بازاریابی به دنبال برطرف‌کردن محرومیت‌های ذاتی انسان‌ها می‌باشد.

۴۷- بازاریابی چریکی(Geurrila Marketing)

در این نوع بازاریابی به روش‌های غیر متعارف در بازاریابی اشاره دارد که با بودجه کم، جمعیت زیادی از مخاطبان را در بر می‌گیرد و معمولا نتایج حیرت‌انگیزی را به همراه می‌آورد.

۴۸- بازاریابی هوش مصنوعی(Artificial Intelligence Marketing)

در این نوع از بازاریابی سعی می‌شود با استفاده از الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی، یادگیری ماشین و الگوریتم‌های تکاملی به مدل‌سازی رفتار احتمالی مشتریان در فرآیندهای بازاریابی پرداخته شود. هوشمندسازی بازاریابی هدف نهای این نوع از بازاریابی می‌باشد.

تغییر در بازاریابی رسانه های اجتماعی با اینترنت اشیا

۴۹- بازاریابی دوستدار برند(Brand Lover Marketing)

در این بازاریابی سعی می‌شود تا طرفداران یک برند به دوستداران واقعی تبدیل شوند به طوری که آن‌ها ترویج‌کننده آن برند شوند و حتی بخشی از فرآیندهای بازاریابی و تبلیغات را به صورت رایگان برعهده گیرند.

۵۰- بازاریابی چابک(Agile Marketing)

در این شیوه از بازاریابی سعی می‌شود تا با استفاده از انواع متدلوژی‌های چابک، فرآیند بازاریابی به شکل متفاوتی اجرا گردد.

۵۱- بازاریابی رفتاری(Behavioral Marketing)

در این مدل بازاریابی که بر پایه شناخت رفتار مشتریان بنا گزارده شده است، سعی می‌شود تا سیاست‌های بازاریابی براساس علوم شناختی تدوین گردد. این نوع از بازاریابی مدعی است که بسیاری از رفتارهای انسانی در موقع خرید قابل پیش‌بینی می‌باشد. در بازاریابی عصبی یا Neuromarketing نیز به این می‌پردازد که مغز چگونه تحت تاثیر تبلیغات قرار می‌گیرد.