نقش استعداد فردی در موفقیت یا شکست تیم های استارتاپی

افراد مختلف در موضوعات متلف دارای سطوح استعدادی گوناگونی هستند. برخی از مردم در یک یا چند موضوع معمولا توانمندتر هستند. این توانمندی تا حدودی به استعداد آنها بستگی دارد.

استعداد فردی و کارتیمی

یک موضوع مهم در فرآیند تیم سازی و استارت آپ ها این است که وجود افراد مستعد در یک تیم تا چه میزانی می تواند در موفقیت آن تیم موثر واقع شود؟

تک روی های فوتبالی

در تیم های ملی فوتبال معمولا دیده می شود که تیم هایی که پرستاره (بازیکنان مستعد) هستند معمولا کمتر نتیجه می گیرند و تیم هایی بیشتر موفق می شوند که یک دست تر هستند. دلیل این موضوع هم این است که چنین ستاره هایی معمولا علاقه خاصی به تکروی دارند. آنها حاضر نیستند استعداد خود را بطور کامل در اختیار تیم قرار دهند.

تک روی ها و شکست استارت آپ ها

فضای کسب و کار هم تقریبا با چنین شرایطی مواجه است. معمولا صاحبان ایده و افراد مستعدتر ، خود را نسبت به سایر افراد خاص تر می دانند. آنها انتظار دارند که در تیم ها در راس امور قرار گیرند و نظر آنها همیشه مورد تایید قرار گیرد. چنین دیدگاهی باعث می شود تا سایر افراد تیم به انزوا بروند.

تجربه استارت آپ های ایرانی نشان داده است، تیم هایی که هم سطح تر هستند و همه افراد به دنبال رشد در کنار یکدیگر هستند، موفقیت های بیشتری را بدست می آورند.

اگر قصد راه اندازی یک استارت آپ را دارید ، حتما این پست را بخوانید : تیم سازی و تاثیر آن بر کسب و کار

استعداد و موفقیت

همیشه استعداد بیشتر تضمین کننده عملکرد بهتر نیست. استعدادهای برتر در برخی از موارد موجب شکست های سنگین می شوند. شکست هایی که معمولا با خسارت های روحی و مالی همراه هستند.

اگر شما یک فرد مستعد در یک زمینه خاص هستید باید سعی کنید به توانایی مدیریت استعداد هایتان مجهز شوید. چنین مهارتی می تواند به شما و تیم تان در حرکت روبه جلو کمک کند.

نقش ارتباطات قوی در بکارگیری استعدادهای افراد

افزایش تعامل و شبکه سازی قوی در یک تیم می تواند باعث بهبود ارتباطات گردد. ارتباطات موثر می تواند موجب شناسایی و بهره وری بیشتر استعدادهای اعضای تیم شود.

رقابت درون تیمی

مدعیان پراستعدادی در تیم ها، همواره آغاز کننده های جنگ های بزرگ درون گروهی هستند. چنین افرادی تک روی را به عنوان شیوه کاری خود در نظر می گیرند. این تکروی ها پاشنه آشیل هر کسب و کاری خواهد بود.

رقابت های غیر سازنده در گروه های چابک باعث ایجاد تضادهای درون گروهی می شود. این رقابت نه تنها نمی تواند انگیزه ها را تقویت کند بلکه برروی برآیند کار تیمی به شدت تاثیر منفی می گذارد.

کمک علم روانکاوی برای مدیریت استعدادها

افراد مستعد از لحاظ عاطفی نیاز به توجه بیشتری دارند. عدم توجه و درک درست از نیازهای چنین افرادی به عنوان یک تله در کسب و کارها محسوب می شود.

مدیران ارشد سازمانی باید بتوانند از ظرفیت های چنین افرادی به خوبی و درجای خود استفاده کنند و همزمان جلوی تک روی و هدررفت منابع را هم بگیرند.

تعریف علمی و آکادمیک کار تیمی از دیگاه سایت متمم را در این لینک مطالعه کنید.

و در پایان …

امروزه استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا بیش از هرچیزی به هماهنگی در امور روزمره خود نیاز دارند. این هماهنگی ها تنها با کمک و همدلی تمامی اعضا در تیم های کوچک و چابک ایجاد می شود.

از آنجا که چنین تیم های کاری دارای ساختار سازمانی پیچیده ای نمی باشند، بایستی با فرآیندهای خود کنترلی به خوبی آشنا باشند. همواره تک روی و ریزش نیرو، از بزرگترین آفت ها در فعالیت های استارت آپی می باشند.


نقش اعتبار دامنه و اعتبار صفحه در سئو سایت

اعتبار دامنه

اعتبار دامنه چیست ؟

اعتبار دامنه یا Domain Authority که به صورت مخفف DA نامیده می شود. DA یک امتیاز عددی ما بین ۱ تا ۱۰۰ می باشد که به صفحات اصلی سایت ها نسبت داده می شود. در واقع این عدد نشان دهنده قدرت یک دامنه در موتورهای جستجو و صفحات SERP می باشد.

به هر میزان که DA سایتی بالاتر باشد ، قدرت دامنه آن سایت افزایش پیدا می کند. عدد DA را سایت موز براساس شبیه سازی الگوریتم های گوگل استخراج می کند. این عدد برای خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی از سایت های مختلف ارزش دارد. معمولا سایت های تازه کار DA دامنه شان در محدوده زیر ۲۰ قرار دارد. سایت های پرکارتر اعتبار دامنه شان ما بین ۳۰ تا ۶۰ می باشد. تنها چند سایت مطرح مانند گوگل، فیسبوک و آمازون دارای DA کامل (۱۰۰) می باشند.

عوامل موثر در رشد DA :

عوامل مختلفی در رشد DA یک سایت موثر هستند. از جمله مهمترین عوامل می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  1. عمر دامنه
  2. فعال بودن دامنه
  3. محلی یا بین المللی بودن دامنه
  4. اسپم نبودن دامنه
  5. استاندارد بودن میزان لینک های ورودی به یک سایت و کیفیت آنها
  6. تاثیر سیگنال های شبکه های اجتماعی بر روی یک سایت
  7. کیفیت محتوا یک سایت
  8. وضعیت کلی یک سایت از لحاظ محتوا، سئو، تصاویر ، رعایت تگ های توصیف و سرعت سایت
  9. موبایل فرندلی بودن یک سایت
  10. برند بودن یک دامنه
  11. و …

اعتبار صفحه چیست ؟

اعتبار صفحه (Page Authority) که به نام PA مشهور است ، امتیازی است که به هر صفحه(Page) از سایت داده می شود (بر خلاف اعتبار دامنه که به کل دامنه یک سایت داده می شد). اعتبار یک صفحه بر مبنای تعداد لینک ها، اعتبار محتوا(کپی نبودن) و فاکتورهای مهم دیگر سنجیده می شود.

معمولا صفحه اصلی هر سایتی دارای بالاترین PA می باشد. هر چه میزان PA های صفحات مختلف یک سایت افزایش پیدا کند بر روی قدرت دامنه (DA) تاثیر مثبت خواهد داشت و DA را ارتقاء خواهد داد.

نقش DA و PA در بهبود سئو یک سایت :

همانطور که در بالا گفتیم با افزایش PA های صفحات مختلف یک سایت میزان اعتبار دامنه (DA) سایت افزایش خواهد یافت. پارامترهای DA و PA توسط سایت MOZ ارائه گردیدند. سئوالی که در اینجا پیش می آید این است که افزایش DA یک سایت چه تاثیری بر روی سئو می گذارد؟

سایت MOZ

واقعیت این است که سایت MOZ سعی کرده است الگوریتم های گوگل را شبیه سازی کند. بنابراین DA ارائه شده توسط سایت MOZ نشان دهنده وضعیت کلی یک سایت درموتور جستجوی گوگل می باشد. دقت داشته باشید که DA بالا بدین معنا نمی باشد که یک سایت در رتبه اول جستجوهای گوگل در تمامی کلمات کلیدی باشد.

همچنین باید این نکته را مدنظر قرار داد که DA یک سایت همه چیز را درباره سئو یک سایت نشان نمی دهد. در واقع DA مانند رتبه Alexa می باشد. شما می توانید از DA و رتبه الکسا یک برداشت کلی درباره حال و احوال سایت تان بدست آورید.

شاید خواندن این پست هم برای شما جذاب باشد : گوگل آنالیتیکس ابزاری برای ردیابی رسانه های اجتماعی

نمره اسپم یک سایت :

نمره اسپمر بودن توسط سایت MOZ معرفی گردیده است. این نمره به شما کمک می کند تا احتمال اسپم بودن یک سایت را پیدا کنید. سایت هایی که توسط MOZ اسپم معرفی می شوند معمولا محتواهایشان در موتورهای جستجویی نظیر گوگل ایندکس نمی شود.

بهبود اعتبار دامنه نشان دهنده افزایش ترافیک سایت

نمره اسپم عددی بین ۰ تا ۱۷ می باشد. هر چه این عدد بیشتر باشد نشان دهنده این است که سایت مورد بررسی احتمال اسپم بودن بیشتری را دارد.

اگر شما مدیر یک سایت هستید بسیار مهم است تا دلایل اسپم شدن سایت ها را بدانید. این آگاهی به شما کمک می کند تا سایت شما اسپم نشود. مهمترین دلیلی که یک سایت اسپم می شود استفاده از شیوه های سئو سیاه یا خاکستری می باشد.

به طور کلی موارد ذیل مهمترین دلایل اسپم شدن یک سایت می باشند:

  • عدم تناسب بک لینک ها با محتواهای سایت (محتوای زیاد ، بک لینک کم یا بک لینک زیاد ، محتوای کم)
  • بی ارزش بودن محتواهای سایت (محتوای زرد)
  • زیاد بودن و بی ارتباط بودن کاراکترهای نام دامنه
  • استفاده از ربات ها یا شیوه های غیرمرسوم (خرید بیش از حد بک لینک و رپورتاژ آگهی)
  • شیوه های سئو سیاه و خاکستری
  • و..

اگر شما قصد دارید که به هر دلیلی برای سایت تان بک لینک ، پست مهمان یا رپورتاژ آگهی بخرید ، بایستی به نمره اسپم سایت های مقابل توجه کنید.(خرید بک لینک ، پست مهمان و رپورتاژ آگهی به زودی در یک پست جداگانه توضیح داده می شوند).

کپی رایتینگ چیست ؟ چگونه یک کپی رایتر موفق شویم ؟

کپی رایتینگ چیست؟ کپی رایتر کیست؟

کپی رایتینگ تکنیکی برای نوشتن محتوا می باشد. در واقع یک کپی رایتر به کمک کلمات، تصاویر، انیمیشن، ویدئو، اینفو گرافیک و .. سعی می کند نظر مخاطب را به یک موضوع جلب کند. این جلب نظر مخاطب باید خیلی قوی باشد. به گونه ای که ذهن مخاطب درگیر آن شود. هنگامی که مخاطب نسبت به یک موضوع علاقمند شد می توان او را متقاعد کرد تا کار مدنظرما (Call to Action) نظیر ثبت نام، خرید، دانلود یک فایل و غیره را انجام دهد.

کپی رایتینگ تاثیر بسیاری در حفظ مشتریان دارد. سازمان های بزرگ از کپی رایتینگ به عنوان چسب نگهدارنده مشتریانشان استفاده می کنند. علم کپی رایتری باعث می شود تا با کمک قدرت کلمات توان فروش محصول به مشتریان را پیدا کنیم. در واقع با کپی رایتری می توانیم مشتریان بالقوه مان را تبدیل به مشتریان بالفعل نماییم.

چه اهدافی در پشت کپی رایتینگ قرار می گیرند؟

مهمترین هدف کپی رایتینگ فروش یک خدمت یا محصول به افراد می باشد. در ایران از کپی رایتینگ به تبلیغ نویسی هم یاد می شود. یک نویسنده یا همان کپی رایتر به مرور زمان توانایی های زیادی پیدا می کند. یکی از این توانایی ها هنر ارتباط گرفتن با دیگران می باشد. معمولا کپی رایترها سخنورهای توانمندی هم هستند.

شاید خواندن این مطلب هم برای شما جذاب باشد : “ اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا

در سالیان اخیر کپی رایتینگ به عنوان یک ابزار مهم در عرصه دیجیتال مارکتینگ مطرح شده است. هر انسانی نیاز دارد تا با محتواسازی آشنا شود. زیرا که از بدو خلقت بشر تا امروز ، این محتوا بوده است که باعث تقویت ارتباطات انسانی گردیده است.

امروزه یکی از هنرهای مهم در فروش دیجیتال ، کامنت مارکتینگ می باشد. (یک محتوای جذاب در سایت وب سیما : کامنت مارکتینگ چیست؟)یک فروشنده باید توانایی این را داشته باشد که بهترین پاسخ ها را به نظرات مشتریان ناراضی بدهد. یک فروشنده بایستی به کپی رایتینگ مسلط باشد. زیرا که به کمک آن می تواند مشتریان را به سمت محصولات یا خدمات سوق دهد.

پیش نیازهای کپی رایتری :

عناصر تشکیل دهنده کپی رایتینگ

یک کپی رایتر علاوه بر داشتن هنر نویسندگی بایستی با اصول روانشناسی مخاطب نیز آشنا باشد.می توان تبلیغ نویسی را ترکیبی از هنر نویسندگی و روانشناسی دانست.

کپی رایتری از جنس نویسندگی می باشد. به همین دلیل یک کپی رایتر بایستی عاشق کاغذ و قلم باشد. یک نویسنده موفق به صورت مستمر به ارتقاء مهارت های نویسندگی خود می پردازد. یک نویسنده خوش ذوق می تواند با کمک کلمات ، یک معجزهغیرقابل باور در واحد فروش هر سازمانی را رقم بزند.(برای درک اهمیت قدرت نویسندگی در تولید محتوا حتما این پست را مطالعه کنید)

قوانین مهم برای موفقیت در صنعت کپی رایتینگ :

برای موفقیت در کپی رایتری هم باید مانند بسیاری از مشاغل دیگر ، سالیان زیادی زحمت کشید و تجربه کسب کرد. امّا یک سری پروتکل و قواعد ساده وجود دارند که اگر آنها را رعایت کنیم می توان خیلی سریع به موفقیت نزدیک شد. در ادامه به معرفی ۲۰ قانون مهم در صنعت کپی رایتینگ می پردازیم:

۱- تیتر ، نمای کار یک کپی رایتر:

شما برای این که بتوانید در صنعت کپی رایتینگ موفق شوید باید توانایی خود را در عنوان نویسی تقویت کنید. توئیتر یک ابزار خوب برای این کار می باشد. شما در توئیتر مجبور به کوتاه نویسی هستید. توئیتر شما را وادار می کند با کوتاه ترین کلمات منظور خودتان را برسانید. توئیتر را به عنوان یک ابزار قوی برای تمرین در عنوان نویسی به کار گیرید.

۴۰ نکته کلیدی در وبلاگ نویسی و تولید محتوا

۲- توجه به مشتری و محصول:

توجه به نیاز های مشتری یکی از اصول مهم در کانتنت مارکتینگ می باشد. این که چه چیزهایی باعث می شود تا یک مشتری ، محصول یا خدمتی را انتخاب کند از اهمیت بالایی برخوردار است. یک نویسنده محتوا باید با توجه به موضوعات مهم برای مشتری ، ویژگی محصول و برند به تولیدمحتوا بپردازد.

۳- دلایل برتری یک برند نسبت به رقبا:

مشتری برای خرید خدمت یا محصول نیاز به اَدله قوی دارد. یک کپی رایتر باید دلایل برتری یک برند را نسبت به سایر رقبا مطرح کند.همچنین فرآیند برندسازی نیز باید مدنظر کامل قرار گیرد.(اگر می خواهید با قدرت برندینگ در توسعه یک کسب و کار آشنا شوید ، محتوای “تاثیر برندسازی بر حضور قدرتمند بین رقبا” را مطالعه کنید)

۴- مشتری همه چیز یک کسب و کار است!

مشتری قلب یک کسب و کار است. هیچ کسب و کاری بدون مشتری نمی تواند زنده بماند. بنابراین سعی کنید در محتواهای تولیدی خود برای مشتری ارزش قائل شوید. مشتری به این همیت قائل شدن شما برای خودش ، توجه ویژه ای خواهد نمود.

نقش ارائه تخفیف در جذب مشتری

۵- فرآیندهای محتواسازی خود را به یک اقدام ختم کنید!

یکی از اصول مهم در کپی رایتینگ این است که محتواها بایستی مشتری را به سمت یک اقدام سوق دهند(Call to Action). هرگز محتوا را بی هدف تولید نکنید. محتوای شما باید مشتری را به دنبال خود بکشد و او را مجبور به انجام یک سری عملیات نماید.

البته باید توجه داشت که نبایستی در این زمینه اجباری وجود داشته باشد. مخاطب/مشتری باید با رضایت خود این اقدامات را انجام دهد.

۶- علاقه به نوشتن را سر لوحه کار و زندگی خود کنید:

کپی رایتینگ و بازاریابی محتوا فرآیندهای زمانبر و طولانی مدت هستند. بنابراین اگر می خواهید یک کپی رایتر موفق شوید بایستی صبر و حوصله زیادی داشته باشید. خسته شدن و دلزدگی هرگز در نویسندگی جایی ندارند. برای موفقیت شما باید عاشق و شیدای کاغذ و قلم خود باشید. (یا شاید هم تایپ کردن در لپ تاپ تان)!!!

۷- هدفمند کارکردن:

چرخه ناب در نویسندگی

در شغل کپی رایتری هم مانند هر کاری دیگر هدف داشتن می تواند شما را سریعتر به نتیجه مطلوب برساند. بی هدف نوشتن نه تنها باعث بی انگیزگی شما می شود بلکه شما را هرگز به سرمنزل مقصود هم نخواهد رساند.

سعی کنید همیشه به ابزارهای آنالیزی توجه داشته باشید. میزان علاقه مخاطبانتان را به محتواهایتان بسنجید. با استفاده از یک چرخه ناب ایرادات خود را شناسایی کنید و به بازنویسی مجدد اهدافتان بپردازید.

۸- عالم همه چیزدان شوید !

هر چند که امروزه اثبات شده است که هیچ کس نمی تواند یک عالم همه چیزدان شود. ولی اگر قصد دارید درباره یک موضوع خاص تولید محتوا کنید بایستی با آن موضوع آشنا شوید.

یک راهکار ساده برای این موضوع تحقیق می باشد. منابع اینترنتی و مقالات گوناگون می توانند شما را با زوایای کلی یک موضوع آشنا سازند. هرگز بدون مطالعه و دانش به کپی رایتینگ نپردازید. زیرا که کوچکترین اشتباه می تواند باعث بی اعتمادی کاربران به شما گردد.

۹- ساده نویسی و خلاصه نویسی دو اصل بنیادی در کپی رایتری :

یک کپی رایتر بایستی بتواند منظور خود را با کمترین کلمات و ساده ترین شکل ممکن بیان کند. این یک اصل مهم در کپی رایتینگ می باشد. جملات کوتاه و ساده بیشتر توسط مخاطبان مورد توجه قرار می گیرند. البته هرگز منظور خودتان را فدای خلاصه نویسی نکنید.

در جایی که نیاز به توضیح وجود دارد سعی کنید به صورت کامل به بیان جزئیات بپردازید. به تناسب محتواهایتان از ارجاع به دیگر محتواها هم بهره ببرید(لینک سازی داخلی و خارجی).

پارامترهای مهم در تولید محتوا

۱۰- ترکیب مناسب مدیا با متن !

امروزه اینفوگرافیک ها، نمودارها، جداول، تصاویر، انیمیشن، ویدئو، موشن گرافیک و .. می توانند باعث درک بهتر مخاطب از یک محتوا شوند. سعی کنید به تناسب موضوع و بستری که محتوایتان را در آن منتشر می کنید از مدیاهای گوناگون بهره ببرید. این کار هم باعث ایجاد جذابیت بیشتر برای مخاطب می شود و هم زمان ماندگاری در رسانه شما را افزایش می دهد.

۱۱- شناسایی موضوعات روز:

کپی رایتینگ به کمک ترندهای روز در مخاطب تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. یک نویسنده بایستی با موضوعات روز آشنا باشد. به کارگیری درست و مناسب این ترند ها (موضوعات داغ) توسط نویسنده در متون و تصاویر تبلیغی موجب افزایش بازدید و تعامل بیشتر می شود. خوشبختانه در حال حاضر ابزارهای گوناگونی برای شناسایی ترندهای روز وجود دارد (مث گوگل ترندز).

امّا غیر از این ابزارها، یک نویسنده بایستی همیشه در محیط اجتماع و شبکه های اجتماعی حضور داشته باشد. این حضور به تولیدکننده محتوا کمک می کند تا ترندهای روز را به سادگی شناسایی کند. با ترکیب ترندهای روز با یکدیگر می توان یک تبلیغ تاثیر گذار بر روی مشتری را خلق کرد.

چگونه کلمات کلیدی طلایی را برای کسب و کار خود بیابیم ؟

۱۲- داستان سرایی :

یک کپی رایتینگ بدون داستان سرایی هرگز به موفقیت نخواهد رسید. در پشت هر تبلیغی بایستی یک داستان قوی وجود داشته باشد. سعی کنید از ابتدای شروع فعالیت تان برای هر موضوعی که با آن مواجه می شوید یک داستان ایجاد کنید. داستان شما باید دارای کاراکترها و شخصیت های گوناگون باشد.

شما می توانید از نظرات مشتریان خود برای داستان سرایی استفاده کنید. مثلا تجربیات مشتریان را در زمینه استفاده از یک محصول یا خدمت را در قالب یک داستان به سایر مشتریانتان ارائه دهید. این داستان به راحتی مزایای برند شما را به دیگران معرفی خواهد کرد.

۱۳- واژه شناسی :

یک کپی رایتر باید بتواند بار معنایی هر واژه را به خوبی بشناسد. برخی از کلمات ترغیب کننده مشتری برای انجام یک اقدام می باشند.

دریک متن کپی رایتینگ باید به صورت هدفمند از واژه های قوی کمک گرفت. واژه هایی که به خوبی منظور نویسنده را رسانند. هرچند که نباید در چنین عباراتی تفریط کرد ولی عباراتی نظیر “رایگان، فوری، بهترین، مدرنترین، شیک ترین و .. ” می توانند توجه مخاطب را به خوبی جلب نمایند.

۱۴- توجه به مشکلات مشتری :

مشتری مداری

یکی از اشتباهات رایجی که در کپی رایتینگ مشاهده می شود این است که به مشکلات مشتری توجه نمی شود. کپی رایتینگ چیزی متفاوت با واحد فروش می باشد(هر چند که واحد فروش به هنر کپی رایتری نیازمند است). یک تولیدکننده محتوا نبایستی هدف خود را تنها افزایش فروش بگذارد. این یک اشتباه مهلک برای صنعت کپی رایتینگ می باشد.

یک تبلیغ کننده حرفه ای باید توانایی ارائه راهکارهای منطقی و توجیه پذیر برای مشکلات مشتری را داشته باشد. کپی رایتینگ یک فرآیند زمانبر است. ممکن است با کپی رایتینگ در کوتاه مدت شاهد افزایش فروش نباشیم. امّا در بلند مدت شاهد اعتماد مشتزی و بالطبع افزایش فروش خواهیم بود.

۱۵ رعایت قواعد سئو و نگارشی :

یکی از بدترین مشکلات در تبلیغ نویسی که ممکن است کل یک کمپین تبلیغاتی را با شکست مواجه کند ، وجود اشتباهات املایی و نگارشی می باشد. بسیار دیده شده است که یک اشتباه سهوی ، کل فرآیند تبلیغات یک مجموعه را بی ارزش می نماید.

همچنین در نوشتن متون و مقالات در محیط وب بایستی به قواعد سئو توجه خاصی داشت. کسانی که از مدیریت محتوا وردپرس بهره می برند می توانند به آسانی از افزونه Yoast برای سئو محتوا استفاده کنند.

۱۶- پرهیز از دروغ گویی !!!

همیشه سعی کنید در کپی رایتینگ حقایق را بیان کنیدیا حداقل دروغ نگویید!!!

بزرگنمایی های بی مورد و تخریب رقبا نه تنها نمی تواند باعث رشد کسب و کار شما شود، بلکه باعث عدم اطمینان مشتریان به شما خواهدگردید.

۱۷- همزاد پنداری کنید :

سعی کنید برخی از اوقات خود را به جای مشتری بگذارید و به سئوالاتی نظیر آنچه در ادامه آمده است پاسخ صریح دهید :

  • مشتری با خو.اندن این متن کپی رایتینگ چه حسّی پیدا خواهد کرد؟
  • آیا مشتری اصلا به چنین محتوایی احتیاج دارد؟
  • نیاز های مشتری تا چه میزانی با محصولات و خدمات برند ما برطرف خواهد شد؟
  • مزیت رقابتی ما نسبت به سایر رقبا چیست؟
  • چرا مشتری باید ما را از بین گزینه های متعدد انتخاب کند؟
  • و..

۱۸- رسانه شناسی :

یکی از راه های موفقیت در صنعت کپی رایتینگ ، شناخت درست رسانه ها می باشد. محتوا پادشاه است امّا مهمتر از محتوا ، یافتن شیوه هایی برای ترویج وانتشار محتوا می باشد. این که یک تبلیغ در چه رسانه ای منتشر می شود می تواند بر روی موفقیت یا عدم موفقیت یک کمپین تبلیغاتی تاثیر بگذارد.

تولید یک اثر کپی رایتری در رسانه های مختلف تابع قواعد گوناگونی می باشد. مثلا محتواهای که برای روزنامه، بیلبورد، مجله، وب، شبکه های اجتماعی و .. تولید می شوند از لحاظ ساختاری و محتوایی تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند.

یک کپی ایتر باید بتواند رسانه خود را به خوبی بشناسد و با توجه به ویژگی های رسانه ، محتوا تولید کند.

معرفی شاخص های رسانه های اجتماعی و نحوه محاسبه آنها

۱۹- رپورتاژ آگهی :

کپی رایترها بایستی توانایی نوشتن هر متنی را داشته باشند. رپورتاژ آگهی ها امروزه نقش مهمی در درآمد زایی رسانه های مختلف پیدا کرده اند. رپورتاژ آگهی یک تبلیغ گزارش گونه است. کپی رایتر بایستی بتواند طوری یک رپورتاژ را بنویسد که خواننده متوجه تبلیغی بودن آن نشود. این ویژگی خود پیچیدگی های بسیاری را برای نویسنده محتوا ایجاد می کند.

در حال حاضر کپی رایترهای بسیاری به صورت فریلنسینگ به تولید رپورتاژ آگهی در وب سایت های گوناگون می پردازند. آنها از این راه درآمد مناسبی را برای خود بوجود آورده اند. (در وب سایت نوین ، یک محتوای جذاب در زمینه رپورتاژ آگهی و تاثیر آن بر کسب و کار انتشار یافته است)

۲۰- آشنایی با گرافیک، تصویرسازی، کدنویسی و دیگر تکنیک های مهم :

حقیقت آن است که یک کپی رایتر هرگز یک گرافیست، برنامه نویس یا سئو کار نمی باشد. امّا لازم است تا یک کپی رایتر با حوزه های مختلف آشنایی داشته باشد. این آشنایی باعث افزایش توانایی های کپی رایتر خواهد شد. همچنین کپی رایترهایی که به عنوان فریلنسر کار می کنند با داشتن هرکدام از توانایی هایی که در بالا ذکر شد ، خواهند توانست امکان درآمد زایی بیشتری را برای خود فراهم آورند.

گردآوری و بازنویسی شده توسط مسعود معاونی ، برگرفته از مقاله آقای اسماعیل شریف در سایت وبمسترفا

ارائه تخفیف چه تاثیری بر یک بازاریابی دارد ؟

امروزه بسیاری از کسب و کارها سعی می کنند تا به عناوین مختلف ، مشتریان خود را ترغیب به خرید نمایند. ارائه تخفیف یکی از شیوه های جذاب برای مشتریان می باشد. مدیران معمولا این تخفیف ها را برای مناسبت های مختلف عرضه می کنند.

ارائه تخفیف ، آری یا نه !!!

معمولا تعطیلات نوروزی یکی از موقعیت هایی است که بیشترین و متنوع ترین تخفیفات را شاهد هستیم. در این پست می خواهیم به طور مفصل به بررسی نقش تخفیف و زمان ارائه آنها بپردازیم. ارائه یک تخفیف درست در زمان مناسب می تواند سود قابل قبولی را به همراه داشته باشد.

تخفیف چیست ؟

تخفیف Discount یک کاهش قیمت کم نسبت به قیمت اصلی می باشد. هدف از ارائه تخفیف افزایش فروش و کسب سود بیشتر می باشد. در واقع تخفیف دادن در قیمت ها باعث می شود تا انگیزه مشتریان برای خرید افزایش یابد.

تخفیف می تواند بلند مدّت یا کوتاه مدّت باشد. تخفیف های بلند مدّت تاثیر کمتری بر مشتری می گذارند. امّا تخفیف کوتاه مدّت که معمولا همان تخفیف های مناسبتی هستند مشتری را ترغیب به خرید می کنند.

چگونه یک کمپین تبلیغاتی را اجرا کنیم؟

بسیاری از کسب و کارها به ارائه تخفیف های تعدادی می پردازند. به عنوان مثال آنها ۱۰ کوپن تخفیف را به اولین مشتریانی که خرید کنند واگذار می کنند. برخی از فروشگاه ها هم مبلغی از خرید را به مشتریان در قالب کارت هدیه مسترد می کنند.

برخی از مشاغل نیز تخفیف را برای خریدهای در تعداد بالا لحاظ می کنند. به عنوان مثال اگر کسی از یک کالا بیش از ۳ تا خرید کند از درصدی تخفیف برخوردار خواهد شد.

تفاوت تخفیف با حراج و پیشنهاد چیست؟

در ایران معمولا تخفیف و حراج به جای یکدیگر به کار می روند. این در حالی است که این دو تفاوت های جدّی با یکدیگر دارند. باید توجه داشت که معمولا در تخفیف از میزان سود کم می کنیم امّا در حراج ، فروشندگان از قیمت تمام شده محصول ، کالای خود را ارزان تر می دهند.

تخفیف ، حراج یا پیشنهاد

معمولا شاهد ارائه حراج ها در پایان فصل هستیم. در حراج ها بیشتر اجناسی را مشاهده می کنیم که کم مشتری هستند یا این که تولید آنها متوقف گردیده است. شرکت های بزرگ حراج های خود را به جهت کاهش هزینه های انبارداری برگزار می کنند.

در برخی از مواقع شرکت ها پیشنهادات ویژه(offer) را ارائه می کنند. در پیشنهادات معمولا قیمت کاهش چندانی پیدا نمی کند بلکه خریدار می تواند کالا را با شرایط بهتر(مثلا گوشی موبایل به همراه گلس آن) یا با همان قیمت قبلی ولی با حجم یا تعدا بیشتر بخرد.

ارائه تخفیف ، آری یا نه !!!

هرجند که ارائه تخفیف باعث افزایش انگیزه مشتریان برای خرید می شود. امّا باید دقت داشت که هرگز نباید مشتری را به تخفیف عادت دهیم. اگر کالا یا خدمتی که ما عرضه می کنیم برای مشتری دارای ارزش کافی باشد، مشتری بدون توجه به تخفیف آن کالا را تهیه خواهد کرد.

بسیاری از استارت آپ های نوپا سعی می کنند با ارائه کد تخفیف های جذاب بازار را از دست رقبای خود خارج می کنند. این سیاست شاید در بسیاری از موارد جوابگو باشد. ولی از لحاظ روانشناسی بازاریابی باعث تغییر ذهنیت مشتری می شود.

مطلب توصیه شده برای مطالعه : ۱۹ نکته برای افزایش فروش از طریق سایت

در چنین حالتی یک مشتری تا زمانی از پلتفرم یک استارت آپ خرید می کند که تخفیفی وجود داشته باشد. هنگامی که تخفیف ها خاتمه بپذیرد مشتری نیز علاقه ای به خرید نخواهد داشت. در واقع ما مشتری را به دریافت تخفیف های همیشگی بدعادت می کنیم. به این موضوع باور داشته باشید که “تغییر عادت در مشتری از سخت ترین کارها در حوزه بازاریابی می باشد“.

باید مدنظر داشت که بسیاری از مباحث موجود در بازاریابی مانند یک شمشیر دو لبه عمل می کنند. دقّت در انتخاب شیوه های بازاریابی می تواند بهترین نتایج را به هراه آورد.

قوانین همکاری با یک نویسنده محتوا

امروزه مدیران زیادی برای وبلاگ ها و سایت های سازمان خود به دنبال استخدام یک نویسنده می باشند. امّا برای استخدام یک نویسنده محتوا که تسلط کافی به محتواسازی داشته باشد باید نکات زیادی را مدنظر قرار داد.

مطلب کاربردی : اهمیت استخدام نویسنده در صنعت تولید محتوا

استخدام یک نویسنده محتوا

در حال حاضر با ترویج فریلنسری و افزایش دورکاری، شناخت فردی که دارای تمامی مهارت های لازم باشد کاری پیچیده و مشکل گردیده است. در این پست قصد داریم به چند نکته اساسی در این باره اشاره کنیم. اگر شما به دنبال استخدام یک نویسنده هستید و یا اینکه شما یک وبنویس می باشید توجه به قوانینی که در ادامه درباره آنها صحبت می کنیم برای شما ضروری بنظر می رسد:

۱- همیشه سعی کنید پروژه را به صورت شفاف و با جزئیات کامل بیان کنید :

اینکه نویسنده محتوا نداند دقیقا چه کاری را باید انجام دهد باعث خواهد شد تا محتوایی کم اثر را به کارفرما تحویل دهد. مشخص شدن تمامی زوایای یک پروژه باعث می شود نویسنده محتوا محصول مطلوبی را به عنوان خروجی تحویل دهد. وجود ابهام در یک پروژه باعث می شود تا فریلنسر نتواند برنامه ریزی های مالی، زمانی و مهارتی درستی را انجام دهد. آگاه باشید که موفقیت برون سپاری وابسته به رعایت همین نکات ساده می باشد.

۲- شناسایی مهارت های فریلنسر:

اینکه یک فریلنسر مهارت مورد نیاز شما را دارد یا نه، در موفقیت یک پروژه از اهمیت زیادی برخوردار است. هر پروژه نیاز به مهارت های خاصی دارد. مثلا نویسندگی در وب با تولید موشن گرافیک تفاوت های اساسی دارد. شما باید سعی کنید قبل از انقعاد یک قرار داد از توانایی های واقعی افراد مطمئن شوید و به یک شناخت درست از توانایی های فریلنسر دست یابید.

خواندن این پست هم به شما توصیه می شود: چطور یک نویسنده عالی شویم ؟

۳- انتظارات از نویسنده محتوا :

شما از یک نویسنده محتوا چه توقعی دارید؟ آیا فریلنسرمنتخب یک ایده پرداز است یا اجرا کننده ؟ این موضوع در تعامل با تولیدکنندگان محتوا و نویسندگان دورکار مدنظر قرار گیرد. معمولا این دو مبحث از یکدیگر مجزا هستند و هرکدام از آنها نیاز به یک سری مهارت های خاص دارند. اگر شما قصد دارید که خروجی شفاف و مشخصی را از یک پروژه دست آورید باید به این نکته بصورت جدّی توجه کنید.

۴-بررسی رزومه نویسندگان :

برای استخدام یک نویسنده محتوا باید حتما رزومه افراد را مورد بررسی قرار دهید. این که یک فرد مدعی باشد که در یک زمینه خاص دارای مهارت است دلیلی بر واقعیت نمی شود. شما باید از افراد نمونه کار بخواهید و از کارفرماهای سابق آنها درباره توانایی فریلنسرها سئوال کنید.ممکن است یک نفر مدعی باشد که نویسنده محتوا است. امّا باید توجه داشت که نویسندگی هم دارای سطوح مختلفی است و ضرورت دارد که سطح مهارتی نویسنده محتوا را قبل از عقد قرارداد بسنجیم.

۵-تعهد کاری نویسندگان :

سعی کنید هنگامی که یک نویسنده محتوا را استخدام می کنید از متعهد بودن او به وظایفش اطمینان حاصل کنید. سوایق قبلی یک نویسنده تعهد او را به وظایفش نشان می دهد. تعهد یک فاکتور مهم در پیشرفت پروژه های کاری می باشد.

۶- تعریف پروتکل های کاری :

برای کار با یک نویسنده دورکار یا تولید کننده محتوا قوانین خاصی را باید تعریف کرد . این قوانین می توانند شامل قوانین ساختاری و اجرایی باشند. در هنگامی که یک پروژه بین چندین نفر به صورت اشتراکی اجرا می شود این قوانین می توانند موجب هم افزایی افراد در پروژه شوند.

۷-آموزش نیروهای زیرمجموعه :

همیشه به آموزش نیروهای زیرمجموعه خود توجه داشته باشید. حتی اگر یک نیروی فریلنسر را به استخدام خود درآورده اید از آموزش او غافل نشوید. شما می توانید از طریق آموزش به موضوعاتی که در پروژه تان مهم هستند متمرکز شوید. هیچ گاه از هزینه و زمانی که برای آموزش دادن به نیروهایتان می گذارید نهراسید. زیرا که این آموزش در درازمدت خروجی شما را افزایش خواهد داد و کیفیت شما را به حد مطلوب خواهد رساند.

محتوای مناسب برای استارت آپ ها : تیم سازی و تاثیر آن بر کسب و کار

۸- توجه به امور مالی :

در هر پروژه ای یکی از موضوعات حیاتی امور مالی و شیوه پرداخت دستمزدها می باشد. این پرداخت ها می تواند انگیزه نیروها را افزایش دهد. سعی کنید در ابتدای کار به یک توافق اصولی و دقیق درباره شیوه های پرداخت با نیروهایتان دست یابید.

و در پایان …

باید توجه داشت همکاری با یک فریلنسر یا نویسنده محتوا کاری حساس است. هرچند امروزه برون سپاری پروژه ها کاری منطقی و اصولی بنظر می رسد امّا باید به نکاتی که در بالا اشاره شد به خوبی دقت کرد.

۱۰ مهارت لازم برای تبدیل شدن به یک نویسنده خوب محتوا