روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی

امروزه بازاریابی (Marketing) شکل متفاوتی به خود گرفته است. با توسعه فضای آنلاین برندهای مختلف می‌توانند به آسانی و از طریق رسانه‌های اجتماعی به معرفی خود و محصولاتشان بپردازند. شرکت‌های مختلف برای معرفی خود به مخاطبانشان از اجزاء و عوامل زیادی نظیر نام برند، لوگو، کاتالوگ، بنر و … استفاده می‌کنند که در تمامی این موارد رنگ‌ها تاثیر دارند. روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی موضوعی است که امروزه مورد توجه بسیاری از بازاریابان قرار گرفته است.

روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی
تاثیر رنگ ها بر روی مخاطب

برخی از رنگ‌ها نسبت به سایر رنگ‌ها قدرت بیشتری در جذب مخاطب دارند. رنگ‌ها می‌توانند یک تاثیر عاطفی برروی مخاطب بگذارند و احساسات او را درگیر کنند. شناخت پرسونای مخاطب در تعیین رنگ سازمانی برندهای مختلف تاثیر دارد. به عنوان مثال اگر اکثر مخاطبان یک برند خانم‌ها هستند رنگ آن برند باید متناسب با روحیات آن‌ها باشد. نکته جالب این که بعضی رنگ‌ها زنانه و برخی دیگر مردانه هستند. در ادامه به بررسی انواع رنگ‌ها می‌پردازیم:

۱- رنگ قرمز

این رنگ باعث افزایش فشار خون و شدت گرفتن متابولیسم طبیعی بدن می‌شود(تپش قلب). این ویژگی امکان مشاهده بالایی را برای مخاطب فراهم می‌آورد. قرمز نماد انرژی است و برای دکمه‌هایی که منجر به “اقدام خرید” می‌شوند، بسیار مناسب است. این رنگ برای محصولات غذایی مناسب است. همچنین از این رنگ به منظور بیان عشق و احساسات نیز استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان آن را رنگی بیشتر زنانه دانست.

رنگ ها در برندهای مختلف

۲- رنگ زرد

این رنگ نماد شادی، جنب و جوش وخوش‌طبعی می‌باشد. این رنگ حس روشنایی را در آدمی زنده می‌کند و توانایی بسیاری در جلب توجه مشتریان دارد. ترکیب این رنگ با سیاه، جلوه‌های خاصی را ایجاد می‌کند.

۳- رنگ نارنجی

رنگ نارنجی انرژی رنگ قرمز و شادی رنگ زرد را با خود به همراه دارد. این رنگ به معنای جدیّت، جذابیّت، انگیزش و تصمیم‌گیری است. این رنگ باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد. نارنجی تمایز رنگی خوبی را ایجاد می‌کند و به خوبی دیده می‌شود بنابراین جایگاه مهمی در تبلیغات بنری دارد.

تاثیر برندسازی بر حضور قدرتمند در بین رقبا

۴- رنگ سبز

این رنگ، بدون تردید رنگ طبیعت است. سبز نشان رشد، تازگی، امید، توازن و هماهنگی است. این رنگ برای انسان حس آرامش را به همراه دارد. سبز نمادی از پول، بانکداری و بورس است. همچنین این رنگ برای صلح نیز استفاده می‌شود.

۵- رنگ آبی

این رنگ احساس ثبات، تجربه، صداقت، وفاداری و هوشیاری رامنتقل می‌کند. این رنگ متابولیسم بدن را آرام می‌کند. این رنگ برای بسته‌بندی محصولاتی که با سلامت و ایمنی انسان‌ها رابطه دارند مناسب می‌باشد. این رنگ، رنگی مردانه است و مخالف رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد می‌باشد. استفاده از این رنگ در محصولات پیشرفته (High Tech) نشان از دقت بالای این محصولات دارد.

ویژگی های رنگ های مختلف

۶- رنگ ارغوانی

این رنگ ثبات رنگ آبی و انرژی رنگ قرمز را با یکدیگر دارا می‌باشد. این رنگ نمادی از سلطنت، قدرت، اصالت، لوکس بودن، خلاقیت و افسانه‌ای بودن می‌باشد. این رنگ برای برندهایی مرتبط با زنان و کودکان مناسب است. رنگ ارغوانی روشن برای موضوعات رمانتیک ایده‌آل می‌باشد.

۷- رنگ قهوه‌ای

قهوه‌ای با زمین، جنگل و زندگی سالم مرتبط است. این رنگ نشان‌دهنده ابراز تمایل به تملک و رفاه مادّی است. قهوه‌ای رنگی مردانه است و احساس برتری جایگاه اجتماعی را در مخاطب القاء می‌کند. این رنگ را می‌توان برای تمامی کالاهای مردانه استفاده کرد.

۸- رنگ سفید

سفید به معنای روشنی، نیکی، پاکی، خلوص، تجرّد، کمال، پاکیزگی و ایمان است. این رنگ برای سازمان‌های خیریه، بیمارستان‌ها، محصولات رژیمی و لبنّی بسیار مناسب است. سفید نماد موفقیت، امنیت و سادگی می‌باشد.

۹- رنگ سیاه

سیاه نشانه‌ای از قدرت، تشریفات، رسمی‌بودن، اعتبار و سلطه می‌باشد. معمولا برندهای قدیمی و فنّاور از این رنگ در طراحی لوگوهای خود استفاده می‌کنند.

اصول مذاکره در کسب و کارها

مذاکره فرآیندی است که حداقل دو نفر درگیر آن هستند و بین خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها تعارض وجود دارد. دو طرف سعی می‌کنند با مذاکره این تعارضات را به حداقل برسانند. پیچیدگی در روابط تجاری باعث شده تا کسب و کارهای امروزی نیاز مبرمی به مذاکره برای فروش محصولات خود داشته باشند. از همین‌رو آشنایی با اصول مذاکره برای هر فردی ضروری بنظر می‌رسد.

اصول مذاکره

بطور کلی مذاکره یک فرآیند سخت و پیچیده است که بایستی در آن به نکات مختلفی توجه داشت. حال اگر موضوع فروش یک محصول یا خدمت به این مذاکره اضافه شود کار پیچیده‌تر از قبل می‌شود. شکست در فرآیند مذاکره و فروش برای هر کسب و کاری نتایج خوشایندی را به همراه نخواهد داشت. بنابراین بنظر می‌آید که کسب و کارها باید به اصول مذاکره و شیوه‌های فنی آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نقش انگیزه در موفقیت فردی و تیمی

انواع تیپ‌های رفتاری در مذاکره

در فرآیند مذاکره شاهد انواع جلسات می‌باشیم. این جلسات عبارتند از :

  • جلسات رسمی
  • جلسات غیررسمی
  • جلسات فردی
  • جلسات گروهی

جدا از نوع یک جلسه مذاکره، زبان بدن (Body Language) یکی از موضوعاتی است که بایستی مورد توجه مذاکره‌کنندگان باشد. آشنایی با زبان بدن می‌تواند به مذاکره‌کنندگان اطلاعات بسیاری را درباره شرایط طرف مقابل بدهد. سازمان‌های مختلف با توجه به ساختار و نحوه مدیریت خود انواع رفتارها را از خود در فرآیند مذاکره نشان می‌دهند. در ادامه به بررسی این رفتارها می‌پردازیم.

۱- مذاکره بوفالویی

مذاکره بوفالویی

در این نوع مذاکره همه به مدیر خود وفادار و پایبند هستند و پیرو تصمیمات او عمل می‌نمایند و معمولا مذاکره‌کنندگان منتظر فرمان مقام بالاتر هستند و بدون اجازه او در فرآیند مذاکره اقدامی نمی‌کنند.

۲- مذاکره غازی

مذاکره غازی

غازها برای مسیریابی وپرواز به سوی هدف به صورت جمعی تصمیم‌گیری می‌کنند. رهبری و جلودار بودن نوبتی است. همه غازها مسئولیت پذیرند و توانایی رهبری دارند. غازها در طول پرواز به یکدیگر کمک می‌کنند.

۳- مذاکره روباهی

مذاکره روباهی

در این فرآیند مذاکره، مذاکره‌کنندگان سعی می‌کنند طرف مقابل خود را فریب دهند. اطلاعات نادرست و ساختگی به همراه ابهامات گسترده از ویژگی‌های این نوع مذاکره است.

۴- مذاکره عقابی

مذاکره عقابی

در این نوع مذاکره طرفین چانه‌زنی گسترده‌ای دارند و سعی می‌کنند درخواست‌های افراطی خود را به طرف مقابل بقبولانند. طمع زیادی و جلسات طولانی از ویژگی‌های این نوع مذاکره است.

اصول کلیدی در مذاکره و فروش

اصول کلیدی در فرآیند مذاکره

معمولا مذاکره همرا با فروش محصول یا یک خدمت می‌باشد. برای اینکه در یک مذاکره به موفقیت برسیم و میزان فروش خود را بهبود دهیم بایستی به نکات بسیاری توجه کنیم. این نکات عبارتند از:

  1. برای مذاکره بایستی از قبل ارتباط‌ سازی کرد یا پتانسیل برقراری ارتباط با افراد را ایجاد کرد.
  2. برای مذاکره بایستی انگیزه و نیروی لازم در افراد وجود داشته باشد.
  3. یک مذاکره بایستی بر مبنای برد-برد طراحی شود. یعنی برای دو طرف مذاکره منافعی حاصل شود. در یک مذاکره بایستی امتیازاتی داد و بالطبع امتیازاتی را گرفت.
  4. در مذاکره ابتدا به سراغ مسائل چالشی بروید. زیرا که مسائل جزئی بعد از توافق بر روی کلیّات آسان‌تر حل می‌شوند.
  5. مذاکره، جنگ نیست. مذاکره یک فرآیند حل مسئله است که در آن بایستی برای هر موضوعی یک راهکار اندیشید.
  6. مذاکره یک فرآیند انتقال اطلاعات محسوب می‌شود. پس باید از قبل محتوای مناسبی را برای یک مذاکره آماده کرد.
  7. در برخی از مذاکره‌ها بطور مستقیم اهداف تجاری مطرح نمی‌شوند بلکه طرفین از مذاکره اهداف دیگری نظیر برندینگ، محاسبه قدرت رقبا و تحلیل بازار را دنبال می‌کنند.
  8. همه مذاکرات نبایستی با موفقیت همرا شوند. شکست در یک معامله بد بهتر از پیروزی در آن است.

اصول مذاکره برد – برد

برد – برد

در مذاکره بایستی توجه داشت که هیچ قاعده مطلق و همیشگی وجودندارد. یک مذاکره‌کننده باید همیشه در دست خود برگ‌های مختلفی داشته باشد که با توجه به شرایط مذاکره آن‌ها را رو خواهد کرد. در فرآیند مذاکره ممکن است به مباحث بسیاری پی ببرید. مثلا متوجه شوید طرف مذاکره شرایط مدنظر شما را ندارد. بهتر است در چنین شرایطی مذاکره را قطع کنید و هرگز به افشاء نکاتی که به آن پی برده‌ایدنپردازید. ضایع کردن یک طرف مذاکره توسط طرف دیگر هرگز پیروزی محسوب نمی‌شود بلکه اوج ضعف او محسوب می‌شود.

رقابت در فرآیند مذاکره طبیعی است. ممکن است دو طرف مذاکره از یکدیگر به علت رقابت‌های قدیمی دلخور باشند. امّا باید توجه داشت که فرآیند مذاکره جای انتقام‌گیری نمی‌باشد. اگر فرآیند مذاکره به هر دلیلی خوب پیش نرفت، میز مذاکره را به حالت اعتراض ترک نکنید. همیشه شانس بازگشت به مذاکره را برای خود محفوظ نگهدارید.

سخن پایانی

آشنایی با مهارت‌های مذاکره و فروش می‌تواندشخص را در مسیر شغلی و کاری توانمندتر سازد. نفوذ در مخاطب با کمک ابزارهای روایت گری و زبان بدن از توانایی‌های یک مذاکره‌کننده خبره می‌باشد. کسب این مهارت‌ها با آموزش و تجربه کردن امکان‌پذیر خواهد شد. نکته مهمی که در مذاکره نباید فراموش شود این است که باید از مهارت “نه گفتن” به درستی و در جا و مکان مناسب استفاده شود.

موضوعات کلیدی برای رشد استارت‌آپ ها بعد از جذب سرمایه‌گذار

۱۲ گام طلایی در تولید محتوا برای وبلاگ‌ها

امروزه تولید محتوا برای وبلاگ‌ها از اهمیت خاصی برخوردار شده است. زیرا که اکثر وبلاگ‌ها به یک کسب و کار مرتبط هستند و به راحتی می‌توانند با جذب مخاطب، آن‌ها را به سوی هدف‌های از پیش تعیین شده ببرند. برای تولید یک محتوای ناب و اصولی بایستی کمی خلاقیت و البتّه زیرکی داشت.

تولید محتوا برای وبلاگ‌ها

اصول تولید محتوا برای وبلاگ‌ها

وبلاگ‌نویسی اصول و قواعد خاص خود را دارد. برای تولید محتوای اصولی بایستی زمان مناسب بگذارید و قواعد بسیاری را مدنظر قرار دهید. برای موفقیت در وبلاگنویسی بایستی به این قوانین توجه نمود. هر بلاگنویس باید برای موفقیت به نکات زیر توجه داشته باشد:

۱- تیتر دروازه ورود به هر محتوا!

تیتر دروازه ورود به محتوا

برای اینکه به هر محتوای وبلاگی دسترسی پیدا کنیم اوّل از همه بایستی از گذرگاهی به نام تیتر عبور کنیم. یک تیتر جذاب می‌تواند مخاطب را به سوی محتوا بکشاند و در محتوا غرق نماید. توجه به نیاز مخاطب و اغراق نکردن در تیترها می‌تواند یک راه مناسب برای تیترنویسی باشد. در تیتر بایستی مزیت محتوای شما نسبت به سایر محتواهای موجود در گوگل به چشم بیاید.

۲- توجه به عملکرد مغز انسان

رفتارهای انسانی تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی هستند. بنابراین می‌توان در تولید محتوا بازخورد خوانندگان را تا حدود زیادی پیش‌بینی کرد. این موضوع در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی نیز مصداق پیدا می‌کند. نکات زیر در مورد رفتارهای انسانی همیشگی هستند، بنابراین می‌توان از این موارد در محتوانویسی استفاده کرد:

  • انسان‌ها به اعداد و صفت‌های “ترین” توجه خاصی دارند.
  • انسان‌ها از تردید و شک متنفرند، پس افراد را با محتواهایمان به ابهام نیندازیم.
  • به طور کلی محتوا برای پاسخگویی به سئوالات افراد تولید می‌شود پس سعی کنیم در محتوا به سوالات مخاطب پاسخ شایسته‌ایی بدهیم.
  • زمان مخاطب را ارزشمند بدانیم و از گزافه‌گویی پرهیز کنیم.
  • نکات و عبارات مهم را برجسته (Bold) کنیم تا مخاطب زودتر به هدف خود برسد.

۳- ساده‌نویسی

عموم خوانندگان یک محتوا به دنبال درک سریع مفاهیم می‌باشند. پس سعی کنیم در وبلاگنویسی ساده نویسی را فراموش نکنیم. سادگی و واضح بودن معنای جملات به خواننده کمک می‌کند تا در کمترین زمان، بیشترین میزان اطلاعات را از محتواها دریافت کنند.

۴- جمله‌بندی صحیح و خوانایی بالای متون

خوانایی، نگارش، لحن و جمله‌بندی از موضوعاتی هستند که برروی خوانندگان تاثیر بسزایی دارند. سعی کنید در محتواها از جملات کوتاه و گویا استفاده کنید. توصیف‌های ساده و خوانا از موضوعات می‌تواند کاربران را به خواندن کامل یک مقاله ترغیب نماید.

۵- بازتاب محتوا با پارگراف اول

بعد از تیتر، پارگراف اول از اهمیت بسیاری برخوردار است. در واقع می‌توان پاراگراف اول را چکیده‌ای از کل محتوا دانست. پاراگراف اوّل بایستی توان آن را داشته باشد که مخاطب را برای همراهی در کل محتوا آماده سازد. هر محتوایی دارای یک هدف است. هدف محتوا بایستی در پاراگراف اول گنجانده شود تا مخاطب به این درک برسد که بعد از خواندن این محتوا چه چیزی را بدست خواهد آورد.

۶- نظم در نوشتن و ساختاربندی محتوا

نظم در نوشتن محتوا

یک محتوای وبلاگی بایستی دارای ساختار باشد. ساختار محتوا در ارتباط موضوعی بین پاراگراف و زیرتیترها خود را نشان خواهد داد. در محتوانویسی باید از موضوعات ساده شروع کرد و در امتداد محتوا به موضوعات پیچیده‌تر رسید. بهتر است کات مهم به صورت لیست‌های عددی یا نشانه‌ای بیان شوند تا نظر مخاطب بهتر جلب شود و خواننده محتوا به آسانی به آن‌ها دسترسی پیدا کند.

بررسی تاثیر تقویم محتوا بر روی نظم انتشار محتواها

۷- ارجاع به منابع

اگر محتوای خود را از منبعی دیگر نقل قول می‌کنید یا محتوایی را بازنویسی و خلاصه‌نویسی کرده‌اید، مرجع اصلی خود را معرفی کنید. این کار باعث ایجاد حس اعتماد در مخاطب به شما و برندتان می‌شود و از طرفی دیگر موتورهای جستجو متوجه فعالیت مثبت و سازنده شما می‌شوند.

۸- تصویرسازی در وبلاگ

هر چند عنصر اصلی در یک وبلاگ، متون هستند امّا تصاویر، پادکست‌ها و ویدئوها نیز در ایجا جذابیت در یک وبلاگ نقش پررنگی دارند. با توسعه شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی مخاطبان وقت زیادی را برای وبلاگ‌خوانی نمی‌گذارند. بنابراین تصویرسازی و ارائه نمودارها و اینفوگرافی‌ها می‌تواند نظر مخاطب را به محتوا جلب نماید.

انتقال مفاهیم با تصاویر ساده‌تر می‌باشد و خواننده کمتر خسته خواهد شد. استفاده از ویدئو و پادکست نیز باعث افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت می‌شود.

چطور یک محتوا را به صفحه اول گوگل برسانیم؟

۹- طول محتوا

امروزه اکثر کاربران تصور می‌کنند مخاطبان محتواهای طولانی را نمی‌خوانند. این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد مخاطبان محتواهایی با بیش از ۱۶۰۰ کلمه را بیشتر می‌خوانند و محتواهایی بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند که طولی بیش از ۲۵۰۰ کلمه دارند.

۱۰- کار تیمی و همفکری

آنالیز اطلاعات

اکثر وبلاگنویس‌ها به صورت فردی و فریلنس کار می‌کنند. امّا واقعیت این است که کار تیمی و همفکری کردن در بلاگنویسی نیز می تواند موثر واقع شود.

  • تعیین استراتژی محتوا
  • استخراج لیست کلمات کلیدی
  • تولید محتوا
  • ویرایش محتوا
  • تصویرسازی
  • تولید پادکست و ویدئو
  • سئو
  • لینک‌سازی
  • بهینه‌ساز کدهای وبلاگ
  • آنالیز رقبا
  • بهبود تجربه کاربری
  • و..

از جمله فعالیت‌هایی هستند که در یک وبلاگ باید انجام پذیرند. استفاده از تجارب و نفرات گوناگون در زمینه‌های گوناگون شانس موفقیت یک وبلاگ‌ را افزایش خواهند داد.

ارزش پیشنهادی چیست و چرا مهم است؟

۱۱- خاص بودن

نکته مهمی که در وبلاگنویسی باید به آن توجه کرد این است که هر وبلاگی باید دارای ارزش منحصربفرد خود باشد. امروزه کپی‌برداری و شبیه‌سازی وبلاگ‌های دیگر یک مزیت رقابتی و ویژگی خاص محسوب نمی‌شود. هر وبلاگنویس باید بتواند با توجه به توانایی‌هایی که دارد یک تفاوت خاص در وبلاگ خود بوجود آورد. این خاص‌بودن می‌تواند مخاطبان بسیاری را به سوی یک وبلاگ بکشاند.

۱۲- تست کردن

چرخه کاری یک وبلاگنویس

یک وبلاگنویس در روز ممکن است چندین محتوا ببیند. استفاده از ابزارهای تحلیلی و تست نتایج بازدید از وبلاگ یکی از مهمترین وظایف هر بلاگری می‌باشد. وبلاگنویس در یک چرخه متوالی به تحقیق و شناسایی ترندهای روز، استخراج کلمه کلیدی، تولید محتوا، انتشار محتوا، ترویج محتوا در شبکه‌های اجتماعی، آنالیز محتوا، بروزرسانی (بهبود)محتوا و دریافت بازخورد از محتوا می‌پردازد و این چرخه همیشه ادامه خواهد داشت تا بهترین محتواها در وبلاگ ایجاد شوند.

نقش سایت‌ساز ها در توسعه کسب و کارها

تا چندین سال پیش بیشتر کسب و کارها در فضای فیزیکی مستقر بودند. به لطف توسعه اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های طراحی وب‌سایت امروزه هرکسی با هر سطح دانشی می‌تواند وارد فضای کسب و کار آنلاین شود. سایت‌ساز ها (website builder) نیز در سالیان اخیر توانسته‌اند در این زمینه نقش تسهیل کننده را ایفا کنند.

سایت‌ساز

یک کسب و کار آنلاین می‌تواند به صورت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته به مشتریان خود خدمات عرضه کند. این ویژگی باعث شده تا افراد بسیاری به سراغ کسب و کارهای آنلاین بیایند. برای شروع یک کسب و کار آنلاین علاوه بر داشتن یک پیج فعال در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ در پیام‌رسان ها، بایستی یک سایت نیز داشت. زیرا که وجود یک سایت به عنوان اعتبار برای یک برند محسوب می‌شود و هرگز نمی‌توان یک کسب و کار آنلاین را بدون سایت در نظر گرفت.

امروزه طراحی سایت به کمک CMS های مختلف نظیر وردپرس، جوملا، دروپال، پرستاشاپ و … کار آسانی است. امّا نکته مهم این است که برای کار با این CMS ها نیز باید کمی دانش فنی در مورد هاستینگ، شبکه، برنامه نویسی و امنیت داشت. به همین دلیل شرکت‌های بسیاری به عرضه یک سرویس جدید به نام سایت‌ساز اقدام نموده‌اند.

سایت‌ساز چیست؟

شرکت‌های زیادی امکان ایجاد یک سایت بدون هیچ دانشی را برای افراد فراهم می‌آورند. این شرکت‌ها بسادگی امکان ایجاد یک وبلاگ معمولی، یک سایت شرکتی یا حتی فروشگاه‌های اینترنتی را برای مشتریان خود فراهم می‌آورند.

در این سایت سازها می‌توان با چند کلیک وب‌سایت خود را به راحتی ایجاد کرد و آن را سفارشی سازی نمود. هسته اصلی در این سایت‌سازها یک CMS (معمولا وردپرس) می‌باشد که شرکت‌های ارائه دهنده سایت ساز به سفارشی سازی آن‌ها و طراحی قالب‌های مختص هر کسب و کاری می‌پردازند.

مزایای سایت‌سازها

مزایای استفاده از سایت سازها
  1. استفاده از کدهای تمییز در طراحی قالب و بهبود سرعت بارگذاری سایت
  2. توجه به بهبود تجربه کاربری(UX) و ارائه مشاوره در این زمینه.
  3. برعهده گرفتن تمامی مسئولیت‌های فنی از جمله هاستینگ، طراحی قالب و بهبود سئو.
  4. کاهش هزینه‌های طراحی و راه‌اندازی یک وب‌سایت.
  5. ارائه پکیج‌های کامل که تمامی نیازهای مخاطب را در بر می‌گیرد.
  6. عدم نیاز به دانش فنی و برنامه‌نویسی.
  7. افزایش سرعت در داشتن یک سایت کامل و ایده‌آل
  8. بروزرسانی سریع و رفع باگ‌های فنی توسط پشتیبانان مجرب.

معرفی شرکت‌های ارائه دهنده سایت ساز

همانطور که گفته شد شرکت‌های بسیاری بستر ارائه سایت سازها را فراهم کرده‌اند که در ادامه به معرفی مطرح‌ترین این سایت سازها می‌پردازیم:

سخن پایانی

استفاده از سایت‌سازها مزایای بسیاری برای افراد تازه‌کار و حتی افراد متخصص دارد. بسیاری از سرویس دهندگان خدمات متنوعی از جمله مشاوره‌های سئویی را ارائه می‌دهند. امّا نکته مهم این است که برای تهیه هر سرویسی بهتر است از شرکت‌های معتبر استفاده کرد. ایران‌سرور به عنوان زیرمجموعه هلدینگ گرین‌وب با اعتبار مناسبی که دارد بهترین گزینه برای خرید هاست و سرویس سایت‌ساز می‌باشد.

بررسی عملکرد الگوریتم گوگل دنس یا رقص گوگل

در گذشته، سایت‌های تازه تاسیس برای رسیدن به رتبه های بالا در SERP گوگل کار سخت و طاقت فرسایی داشتند. زیرا که آن‌ها مجبور بودند با سایت‌هایی که دارای قدمت بیشتری بودند به رقابت بپردازند. همین موضوع باعث می‌شد تا بسیاری از سایت‌های نوپا در یک رقابت نابرابر و نفس گیر دچار نومیدی و شکست شوند. از همین جهت الگوریتم گوگل دنس (Google Dance) ایجاد گردید تا به سایت‌های تازه تاسیس شانس بیشتری را برای رقابت بدهد.

الگوریتم گوگل دنس

گوگل در سالیان اخیر سعی کرده است تا سیاستی را به کارگیرد تا همه سایت‌ها شانس دیده شدن عادلانه را داشته باشند. الگوریتم گوگل دنس یا همان الگوریتم رقص گوگل در سالیان اخیر این فرصت را به سایت‌هایی کهکمتر از ۳ ماه از تاسیس آن‌ها نگذشته است داده است تا در صفحات اول نتایج گوگل نمایش داده شوند. این امکان، شانس زیادی را به این سایت‌ها می‌دهد تا با محتوای معمولی توسط ماطبان دیده شوند و به مرور به کیفیت محتواهایشان بیفزایند.

چطور یک محتوا را به صفحه اول گوگل برسانیم؟

الگوریتم گوگل دنس، شانسی برای موفقیت کسب وکارهای نوپا

رقص گوگل

امروزه کسب و کارهای بسیاری، تجارت خود را برپایه متورهای جستجو و سئوی ارگانیک بنیان نهاده‌اند. دریافت ورودی مناسب از گوگل می‌تواند شانس رقابت بیشتری را به کسب و کارهای کوچک و متوسط در مقابل رقبای بزرگ و چند ملیّتی بدهد. رقص گوگل به نسبت الگوریتم‌های باغ وحش گوگل (نظیر الگوریتم پاندا، پنگوئن، مرغ مگس‌خوار و …) به دنبال رتبه بندی سایت‌ها بر اساس کاربرد آن‌ها برای کاربران است. به همین دلیل رقص گوگل توانایی بسیاری برای تغییر ناگهانی جایگاه یک وب‌سایت در نتایج گوگل را دارد.

این الگوریتم از آن جهت ارزشمند است که سایت‌های تازه کار را مورد توجه بیشتری قرار می‌دهد و باعث تشویق این‌گونه سایت‌ها به فعالیت بیشتر و تامین نظر مخاطبان می‌شود.

عملکرد الگوریتم رقص گوگل

بایستی توجه داشت که الگوریتم گوگل دنس به صورت مقطعی عمل می‌کند. یعنی این الگوریتم یک یا چند سایت را در نتایج گوگل بالا می‌آورد. اگر این سایت‌ها بتوانند در یک مدت زمان محدودنظر مخاطبان را جلب کنند درصدر نتایج گوگل باقی می‌مانند، در غیر اینصورت آن‌ها به جایگاه پایین‌تری سقوط می‌کنند.

این الگوریتم گوگل عملکرد جالب و بسیار متفاوتی نسبت به سایر الگوریتم‌های گوگل دارد. تغییر جایگاه سایت‌ها در نتایج جستجو به گوگل اطلاعات دقیقی از ارزش محتواهای سایت‌ها می‌دههد. این الگوریتم به گوگل کمک می‌کند تا نتایج نمایش داده شده دچار یکنواختی نشوند و همیشه همه سایت‌ها شانس دیده شدن و قرارگیری در صفحه اول گوگل را داشته باشند.

چگونگی محافظت یک سایت از مجازات های گوگل

رقصاندن جایگاه‌های سایت‌ها در SERP گوگل

تغییر جایگاه در گوگل

همانطور که رقص گوگل باعث ارتقاء سایت‌های ضعیف به جایگاه‌های برار می‌شود، می‌تواند سایت‌های برتر را مورد خشم خود قرار دهد و آن‌ها را به جایگاه‌های پایین تر نزول دهد. البته باید توجه داشت که گوگل دنس موقتی است(از بازه چند ساعت تا چند روز) و در شرایط دنس بهتر است تغییرات چندانی بر روی وب سایتمان انجام ندهیم. در بی نظمی موجود در گوگل ئنس یک نظم واقعی پنهان شده که می‌تواند عملکرد درست سایر الگوریتم‌های گوگل را تضمین نماید.

و در پایان…

گوگل همواره به دنبال بهبود الگوریتم‌های خود به جهت نمایش بهترین نتایج به کاربران و جلب رضایت آن‌ها می‌باشد. وجود الگوریتم‌های گوناگون و بروزرسانی‌های مستمر باعث سردرگمی سئوکاران وتولیدکنندگان محتوا می‌شود. امّانکته مهم این است که اگر سایتی محتوای یونیک و کاربرپسندی تولید کند خواهد توانست از آزمون‌های مختلف گوگل سربلند بیرون آید.

معرفی و آموزش الگوریتم های مختلف گوگل با مثال و عکس

معرفی شاخص های کلیدی عملکرد در اینفلوئنسرمارکتینگ

اینفلوئنسرها، اشخاصی هستند که در یک حوزه خاص می‌توانند بر روی مخاطبان تاثیر بسزایی بگذارند. تاکنون شما در شبکه‌های اجتماعی با اینفلوئنسرهایی که در حوزه‌های گردشگری، رستوران‌گردی، استندآپ، بازاریابی و فروش، عکاسی، شعر، نویسندگی و.. فعالیت می‌کنند، مواجه شده‌اید. اینفلوئنسرها ظرفیت بالایی برای تبدیل مخاطبان به مشتریان بالقوه را دارند. امروزه کسب و کارهای مختلف و برندهای مطرح با اجرای کمپین‌های مختلف اینفلوئنسرمارکتینگ سعی در برندینگ و افزایش فروش خود دارند. کنترل دقیق شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) می‌تواند موفقیت یک کمپین را تضمین نماید.

شاخص های کلیدی عملکرد

اگر یک شرکت قصد دارد از اینفلوئنسرمارکتینگ برای افزایش فروش خود بهره ببرد بایستی به شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در این حوزه توجه داشته باشد. چرا که KPI ها نشان‌دهنده میزان موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب وکار می‌باشند.

چگونه یک اینفلوئنسر موفق شویم؟

۶ شاخص تاثیرگذار در اینفلوئنسرمارکتینگ

در این‌جا قصد داریم به معرفی شاخص‌هایی بپردازیم که در طراحی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی دارای اهمیت می‌باشند. اندازه‌گیری دقیق کمپین‌های تبلیغاتی برای کنترل و بهبود مستمر آن‌ها بسیار مهم است. قبل از شروع فعالیت‌های اینفلوئنسرمارکتینگ بایستی لیستی از اینفلوئنسرهای موفق در هر کسب و کاری را استخراج کرد. این لیست بایستی به صورت دوره‌ای بروزرسانی و بهبود داده شود.

۱- افزایش ترافیک وب سایت

افزایش ترافیک سایت

بعد از اجرای هر کمپین تبلیغاتی به طور طبیعی انتظار داریم تا ترافیک سایت هدف افزایش پیدا کند. افزایش ترافیک و دریافت ورودی به عنوان یک معیار مهم در موفقیت کمپین‌های اینفلوئنسرمارکتینگ محسوب می‌شود. با کمک گوگل آنالیتیکس می‌توان کاربران جدید، تعداد کل نشست‌ها، زمان ماندگاری در سایت و … را بدست آورد. همچنین بهتر است اهداف(Goals) خود را از قبل در گوگل آنالیتیکس تعریف کنیم تا بتوانیم بهتر وضعیت کمپین خود را مورد بررسی قرار دهیم.

۱۲ نوع تیتری که باعث افزایش ترافیک یک وب سایت می شود؟

۲- تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روی کمپین‌های تبلیغاتی

پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی، مکانی مناسب برای اجرای کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ می‌باشند. افزایش تعداد فالورها، افزایش مشاهده پست‌ها، بهبود نرخ لایک و تعداد کامنت از جمله مهمترین سنجه‌های عملکردی در شبکه‌های اجتماعی می‌باشند.

تغییر در بازاریابی رسانه های اجتماعی توسط اینترنت اشیا

۳- میزان درگیر شدن

نرخ تعامل

یکی از موضوعاتی که در کمپین‌های تبلیغاتی باید مدنظر قرار گیرد میزان درگیر شدن یا نرخ تعامل کاربر(engagment rate) با یک برند می باشد. تبلیغات اینفلوئنسرها زمانی تاثیرگذار خواهد بود که کاربران با یک برند درگیر شوند و با بهبود نرخ تعامل میزان فروش آن برند افزایش پیدا کند.

پرسونای مخاطب و اهمیت آن در دیجیتال مارکتینگ

۴- افزایش Call to Action

مهمترین معیاری که در یک کمپین باید مورد توجه قرار گیرد میزان Call to Action می‌باشد. قبل از شروع کمپین‌های تبلیغاتی بایستی action های مختلفی را تعریف کرد. مثلا ثبت‌نام، جذب ترافیک، افزایش بازدید کننده، فروش بیشتر و.. . بعد از طراحی کمپین‌تبلیغاتی بایستی با استفاده از ابزارهای مختلف میزان تحقق هر کدام از این اقدامات را به دقت مورد ارزیابی قرار داد و نتایج آن را در کمپین‌های بعدی لحاظ کرد.

کال تو اکشن یا CTA چیست؟

۵- نرخ بازگشت سرمایه ROI

در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی اینفلوئنسری بایستی به نسبت هزینه انجام شده به درآمد بدست آمده نیز توجه داشت. محاسبه دقیق نرخ ROI می‌تواند موفقیت یا عدم موفقیت یک کمپین تبلیغاتی را به خوبی نشان دهد. هدف اینفلوئنسرمارکتینگ تنها تبلیغ کردن برای دیده شدن نیست، بلکه بایستی حتما چنین کمپین‌هایی منجر به درآمد زایی شوند.

آشنایی با شاخص های کلیدی عملکرد در بازاریابی

۶- توجه با تناسب داشتن محتواها با اینفلوئنسرها

یافتن مناسب ترین اینفلوئنسر

محتوا در موفقیت یک کمپین تبلیغاتی نقش پررنگی را ایفا می‌کند. در اینفلوئنسرمارکتینگ نیز محتوا می‌تواند در جذب مخاطب و منجر به اقدام شدن تاثیر زیادی داشته باشد. محتوا بایستی با اینفلوئنسر، برند تبلیغ شده ومحصول عرضه شده تناسب داشته باشد و پیام مشخصی را به سوی مخاطب ارسال کند. بهتر است محتواهای تبلیغاتی با KPI های مختلفی سنجیده شوند و حتی قبل از اجرای رسمی یک کمپین تبلیغاتی، به صورت پایلوت نظر برخی از مشتریان دریافت و در صورت نیاز در محتوا بازنگری صورت پذیرد.

بررسی جایگاه استراتژی در بازاریابی محتوا