آشنایی با ساختار تیم تولید محتوا

با رشد کسب وکارها در فضای مجازی شاهد این هستیم که نیاز به مدیریت تیم‌های کاری به شدت افزایش پیدا کرده است. یکی از تیم‌هایی که نقش مهمی در کسب وکارهای اینترنتی دارد تیم تولید محتوا می‌باشد. محتوا می‌تواند در رشد سریع استارتاپ‌ها موثر واقع شود. با توجه به اینکه در تیم‌های تولیدمحتوا نقش‌های گوناگونی وجود دارد مدیریت تیم‌های محتوا کاری پیچیده و مشکل می‌باشد. به همین دلیل بنیان‌گذاران یک استارتاپ باید توجه ویژه‌ای را به این قبیل تیم‌ها داشته باشند.

یک محتوای مهم و پیش‌نیاز: آشنایی با اصول تیم‌سازی

چرخه تولید محتوا در یک تیم

یک محتوای خوب موجب برندینگ می‌شود و آن را مقتدر می‌کند و از سویی دیگر، مخاطبان را در انجام اقدام مدنظر یک برند توانا می‌سازد. به همین دلیل قبل از اینکه به بررسی اعضای یک تیم تولید محتوای حرفه‌ای بپردازیم، بهتر است با فرآیندهای ایجاد یک محتوا آشنا شویم.

چرخه تولید محتوا

برای تولید محتوا باید تمامی مراحل زیر را به صورت مستمر پیگیری کنیم:

  1. تعیین استراتژی
  2. برنامه‌ریزی
  3. تولیدمحتوا
  4. بررسی محتوا و برطرف کردن ایرادات آن قبل از انتشار نهایی
  5. انتشار و ترویج محتوا
  6. اندازه‌گیری محتوا(سنجش محتوا با کمک سنجه‌ها کلیدی)
  7. بروزرسانی و بهبود محتواها

تمامی مراحل فوق در تولید محتوا بسیار مهم هستند، بنابراین یک تیم کاری باید مراحل فوق را با دقّت دنبال کند.

نقش‌های موجود در یک تیم تولید محتوا

ساختار یک تیم تولید محتوا

همانطور که گفته شد تولید محتوا برای کسب وکارهای امروزی، موضوعی مهم و حیاتی است. زیرا که محتوا می‌تواند به آسانی موجب رشد یک کسب و کار و تمایز آن با سایر رقبا شود. رقابت زیاد بین برندهای مختلف در یک حوزه کاری، نیاز به محتواهای منحصربفرد و با کیفیت را افزایش می‌دهد. همین موضوع کسب وکارها را علاقمند به ایجاد تیم‌های حرفه‌ای تولید محتوا کرده است. تیم‌هایی که از تخصص‌های مختلفی تشکیل می‌شوند و هرفردی بخشی از کار را برعهده می‌گیرد.

محتواسازی موضوعی تقریبا جدید برای شرکت‌های ایرانی می‌باشد. به همین دلیل بسیاری از مدیران و صاحبان کسب وکارها با ساختار یک تیم تولید محتوا به خوبی آشنا نیستند. برخی از مدیران انتظاراتی غیرواقعی و خارج از اختیار تولیدکنندگان محتوا را از آن‌ها دارند. به همین دلیل نیاز به معرفی نقش‌های مختلف در یک تیم تولید محتوا به شدت احساس می‌شود.

یک محتوای کاربردی: چگونه یک محتوای با کیفیت تولید کنیم؟

مشاغل مختلف در یک تیم حرفه‌ای تولید محتوا

در ادامه به معرفی برخی از مشاغل مورد نیاز در یک تیم تولیدمحتوا می‌پردازیم:

۱- استراتژیست محتوا

استراتژی در هر کسب وکاری باید وجود داشته باشد. در محتواسازی نیز باید به استراتژی کسب و کار توجه داشت و سعی نمود با اجرای تکنیک‌ها و تاکتیک‌های صحیح به اهداف از پیش تعیین شده رسید.

۲- نویسنده محتوا

نویسنده

هر چند که تولید محتوا فقط نویسندگی نیست، امّا نوشتن شالوده واساس کار تولید محتوا می‌باشد. واقعیت این است که هر نوع محتوایی را هم که بخواهیم تولید کنیم نیاز به مهارت نویسندگی وجود دارد. بنابراین داشتن یک یا چند نویسنده خلّاق از ضروریات یک تیم تولید محتوا می‌باشد.

۳- ویراستار

یک نویسنده، تنها یک نویسنده است. در بسیاری از مواقع باید نوشته‌های نویسندگان ویرایش شود تا نگارشی یک دست و مناسب در محتواها داشته باشیم و متون ما قابلیت انتشار در رسانه‌های مختلف را پیدا کنند.

۴- کپی‌رایتر

در هر کمپین تبلیغاتی نیاز به نوشتن عباراتی داریم که جذابیّت بالایی داشته باشتند و بتوانند به خوبی یک محصول یا خدمت را به مخاطبین معرفی کنند. کپی‌رایتر یک نویسنده حرفه‌ای است که توانایی بالایی در بکارگیری کلمات و جملات برای اثرگذاری بر روی مخاطبان را دارد.

شاید این محتوا هم برای شما جذاب باشد: کپی رایتینگ چیست؟ چگونه یک کپی‌رایتر موفق شویم؟

۵- سناریونویس و ایده‌پرداز

هر محتوایی قبل از بوجود آمدن نیاز به ایده‌پردازی و تدوین سناریوهای مختلفی دارد. سناریو نویس با اصول روایت‌گری به خوبی آشنا است. او ایده‌های مختلف را پیدا می‌کند و براساس بستر انتشار محتوا، سفارشاتی را برای تولید محتواهای متنی، تصویری، صوتی و ویدئویی به محتواسازان می‌دهد.

۶- کارشناس فروش وتحقیقات بازار

بازاریابی محتوا و محتواسازی با فروش تفاوت دارند. امّا باید توجه داشته باشیم که تولید محتوا به هدف آگاهی دادن به مشتری و جذب او برای خرید صورت می‌پذیرد. بنابراین بهتر است در هر تیم تولید محتوا از یک کارشناس فروش حرفه‌ای که به مهارت‌های تحقیق و توسعه مسلط است، استفاده کنیم تا بتوان نتایج بهتری از تولید محتوا گرفت.

یک چنین کارشناسی با کمک تحقیقاتی که انجام می‌دهد راهکارهایی عملیاتی را به تیم تولید محتوا ارائه می‌کند تا آن‌ها بتوانند سریع‌تر به نتایج مورد انتظار خود برسند.

تحقیقات بازار، راهکاری برای بهبود فضای کسب وکار

۷- طراح و گرافیست تصویری

تصاویر خلاقانه

تصاویر یکی از تاثیرگذارترین انواع محتوا می‌باشند. تصاویر را می‌توان در کنار متن یا در شبکه‌های اجتماعی به کار گرفت. یک گرافیست باید بتواند با تصویرسازی، مفاهیم پیچیده را به ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطبین انتقال دهد. باید بدانیم که طراحی مفهوم گسترده‌ای دارد، ولی در یک تیم تولید محتوا منظور از طراح می‌تواند یک کاربر فتوشاپ تا یک طراح فوق حرفه‌ای باشد.

۸- عکاس

عکس‌های طبیعی از محیط‌های واقعی می‌توانند تاثیر بسزایی بر روی جذب مخاطبان یک وبلاگ یا شبکه‌‌های اجتماعی داشته باشند. عکس‌های منحصربفرد و زیبا می‌توانند بر روی ماندگاری کاربران در سایت موثر باشند و سئو یک سایت را بهبود دهند. چنین تصاویری می‌توانند ترافیک قابل‌توجهی را از طریق جستجوی تصاویر در موتورهای جستجو به سمت سایت بیاورند.

۹- وبمستر

مدیریت صحیح سایت، وبلاگ یا فروشگاه اینترنتی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. یک وبمستر باید با اصول اولیّه کدنویسی ، طراحی، افزونه‌های مختلف، سیستم‌های مدیریت محتوا و تا حدودی سئو سایت آشنا باشد و بتواند به راحتی محتوای دریافتی از محتوانویس را در سایت بارگذاری کند.

اگر به تولید محتوا علاقمند هستید، حتما پست زیر برای شما کاربردی خواهد بود:
محتوای یتیم یا محتوای تنها چیست؟

۱۰- سردبیر یا کارشناس محتوای ارشد

در شرکت‌هایی که بزرگ هستند و از چندین واحد مجزا تشکیل می‌شوند، بهتر است برای هر دپارتمان یک سردبیر(سرپرست) مخصوص انتخاب شود تا وظیفه تولید محتوا تخصصی‌تر شود و محتواهای با کیفیت‌تری در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

۱۱- سئوکار

همکاری تیمی در تولید محتوا

در محتواهای متنی، تصویری یا حتی ویدئویی که برای یک وبلاگ، سایت یا فروشگاه اینترنتی تولید می‌شود باید به اصول سئو توجه داشت. محتوای متنی زمانی دارای ارزش است که در موتورهای جستجو(مخصوصا گوگل) به خوبی دیده شود. هر چند که یک محتوا برای استفاده مخاطبان یک سایت تهیه می‌شود امّا یک تیم تولید محتوای حرفه‌ای، باید به سئو نیز توجه کافی داشته باشد.

۱۲- گوینده

یک تیم حرفه‌ای تولید محتوا باید بتواند انواع محتواها را برای مشتریان خود بسازد. پادکست و محتواهای صوتی از فرمت‌های محتوایی هستند که توانسته‌اند نظر مثبت مخاطبان را به خود جلب کنند. به همین دلیل وجود یک گوینده مسلط به فن بیان و سخنرانی در یک تیم تولید محتوا بسیار ضروری بنظر می‌رسد.

۱۳- هنرپیشه

ویدئومارکتینگ توانسته نرخ جذب بالایی را در شبکه‌های اجتماعی، یوتیوب و آپارات به خود اختصاص دهد. با کمک ویدئوهای جذاب می‌توان برندسازی کرد. همین موضوع باعث شده تا شاهد نقش هنرپیشه تبلیغاتی در تیم‌های تولید محتوا باشیم. هنرپیشه‌هایی که با کمک مهارت‌های خود و جلوه‌های بصری، سعی در انتقال پیامی به مخاطب دارند.

۱۴- انیمیشن‌ساز

ساخت کلیپ‌های کوتاه و انیمیت‌های جذاب، کاربران را به سوی یک پیج اینستاگرام یا وبلاگ خواهد کشاند. یک متخصص انمیشین با تسلط بر نرم‌افزارهایی نظیر افترافکت و ایلوستریتور می‌تواند کلیپ‌های کم‌هزینه‌ای را برای شبکه‌های اجتماعی و صفحات فرود در سایت‌ها طراحی کند.

۱۵- کارشناس شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند تولید محتوا، برای هر پلتفرمی یکسان است. امّا واقعیت این است که در هر شبکه‌ اجتماعی یا حتی پیام‌رسانی باید به ساختار محتوا، فرمت محتوا، علائق مخاطبان، نحوه انتشار و ترویج محتوا توجه داشت.

یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کند با شناخت کامل از الگوریتم‌های استفاده شده در این شبکه‌ها، شناخت پرسونای مخاطبان و درک صحیح از سنجه‌های کلیدی شایسته‌ترین محتواها را در بهترین زمان‌ها و در مناسب‌ترین شبکه‌های اجتماعی منتشر کند.

چگونه عملکرد بازاریابی خود را بسنجیم؟

۱۶- متخصص کمپین‌های تبلیغاتی

بخش اعظمی از تولید محتوا برای ارائه در کمپین‌های تبلیغاتی صورت می‌پذیرد. بنابراین باید در هر تیم تولید محتوا یک متخصص کمپین‌های تبلیغاتی نیز وجود داشته باشد تا با توجه به شرایط هر کمپین به تولید محتوای تخصصی پرداخته شود.

۱۷- تحلیل‌گر اطلاعات

تحلیل گر اطلاعات تیم تولید محتوا

در چرخه تولید محتوا، یک بخش مهم کار بررسی سنجه‌های کلیدی می‌باشد. سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس و سایر ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی آمار و اطلاعات خوبی را به تولیدکنندگان محتوا می‌دهند. محتواسازان باید بتوانند با تحلیل این داده‌های آماری، تصمیمات به موقع و درستی را درباره آینده بگیرند.

۱۸- مدیر تیم تولید محتوا

یک تیم تولید محتوا به علّت گستردگی که دارد نیاز به مدیریت دارد. مدیر چنین تیمی باید توانایی‌های خوبی در زمینه هماهنگی و کنترل نیروهای تحت امر خود داشته باشد و تا حدود زیادی با مهارت‌های عمومی تولید محتوا آشنا باشد.

قوانین انتخاب یک دامنه مناسب برای سایت

«دیگر هیچ نام مناسبی برای سایت شرکت ما وجود ندارد»، این جمله‌ای است که آن را بارها از زبان دیگران شنیده ایم و معنای آن این است که دیگر نمی‌توان یک دامنه مناسب را برای یک کسب و کار پیدا کرد. البته منظور از نام های مناسب، نام‌های کوتاه، شیک، گویا و شاید با پسوند دات‌کام باشند. اما اگر کمی خلاق باشیم، همواره دامنه‌هایی وجود خواهند داشت که مناسب کسب و کار ما می‌باشند و توانایی زیادی برای برند شدن دارند.

انتخاب دامنه مناسب برای یک سایت

اگر نگاهی به نام استارتاپ‌های جدیدی که وارد بازار می‌شوند بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که این کسب و کارها با توجه به زمینه کاری که دارند سعی می‌کنند در نام‌گذاری شرکت و محصولات‌شان خلاقیّت داشته باشند. این خلاقیت و ابتکار کمک زیادی به آن‌ها می‌کند تا دامنه‌ای آزاد را برای خود پیدا کنند.

دامنه اینترنتی چیست و چه کاربردی دارد؟

دامنه اینترنتی همان آدرسی است که برای دسترسی به یک سایت در مرورگرمان وارد می‌کنیم. به عنوان مثال برای دسترسی به سایت گوگل در مرورگر خود www.google.com را وارد می‌کنیم. اینکه چرا هر سایتی به دامنه نیاز دارد به موضوعات شبکه و دیتا سنترها مربوط می‌شود. اگر بخواهیم بطور ساده و خلاصه دلیل نیاز به دامنه را بیان کنیم این طوری می‌شود گقت که:

هر سایتی برای اینکه در دسترس عموم قرار بگیرد نیاز دارد تا محتواهای خود را در فضای اینترنت(که ما آن را هاست یا host می‌نامیم) ذخیره کند. این فضا با یک شماره IP ورژن ۴ قابل دسترسی خواهد بود، مثلا ۱۹۸٫۶۴٫۳۱٫۴

مشکل اصلی که اینجا پیش می‌آید این است که بخاطر سپردن شماره IPها کار مشکلی است. بنابراین با استفاده از یک پروتکل شبکه‌ایی به نام DNS یا Domain Name Service که وظیفه ارتباط‌دهی بین شمارهIP و نام دامنه را برعهده دارد، مشکل فوق را حل می‌کنیم.

حالا هر سایت و فضای فایل‌های مرتبط با آن با یک دامنه اختصاصی یا همان دامین(Doamin) قابل دسترسی خواهد بود. نام دامنه کمک زیادی به در ذهن ماندن نام سایت‌های مختلف در ذهن مخاطبان می‌کند. امروزه یک دامنه اینترنتی، ابزاری مهم برای برندینگ می‌باشد. به گونه‌ای که بسیاری از افراد حرفه‌ای قبل از ثبت اسم شرکت، نام محصول، برند و آرم خود به دنبال ثبت دامنه‌ای متناسب با کسب وکار خود هستند.

خوب تا اینجا متوجه شدیم که دامنه چیست و چه ارزشی برای ما دارد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های یک دامنه مناسب برای کسب و کارمان می‌پردازیم.

اجزای یک دامنه

اجزای یک دامنه

یک دامنه از سه جزء اصلی تشکیل می‌شود:

  1. پروتکل: معمولا هر سایتی می‌تواند از دو پروتکل http و https استفاده کند. پروتکل https برای سایت‌های فروشگاهی و سایت‌های پرداخت اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البتّه از سال ۲۰۱۸ گوگل پیشنهاد داده که همه سایت‌ها با خرید گواهینامه‌های SSL از این پروتکل استفاده کنند. بسیاری از سئوکاران معتقدند داشتن SSL و استفاده از پروتکل https بر روی سئو تاثیر مثبتی خواهد داشت.
  2. نام دامنه: این همان قسمتی است که ما به دنبا انتخاب آن هستیم و برای هر سایتی منحصربفرد می‌باشد.
  3. پسوند دامنه: پسوند را با توجه به حوزه کاری و نوع فعالیتمان انتخاب می‌کنیم. مهمترین پسوندهای مورد استفاده در ایران عبارتند از:
    1. .ir
    2. .com
    3. .net
    4. .edu
    5. .org
    6. .ac

یک محتوای کاربردی دیگر:
چگونه یک کسب وکار مجازی را راه‌اندازی کنیم؟

۱۰ نکته مهم برای انتخاب یک دامنه مناسب

۱- یک دامنه مناسب باید کوتاه باشد

روز به روز شانس یافتن یک دامنه با تعداد حروف کم، سخت و سخت تر می‌شود. اگر شما بخواهید نام شرکت خود را به طور کامل در دامنه خود داشته باشید با مشکل تعداد حروف زیاد در دامنه مواجه خواهید شد. زیرا که اجازه ثبت شرکت‌ها با نام‌های ۴ بخشی صادر می‌شود و در این شرایط بازدیدکنندگان سایت دچار مشکل نگارشی خواهند شد. ضمن اینکه برگردان کلمه های فارسی به املای فینگلیش همواره منحصر به فرد نیست.

فرض کنید نام شرک شما وب افزار بیکران باشد، در این صورت دامین شما به این صورت خواهد بود: webafzarebikaran.com . در این دامنه افراد بسیاری با درج حروف صدادار مشکل دارند، حتی ممکن است در تلفظ بیکران هم دچار مشکل شوند.

خوب چاره کار چیست؟ در این شرایط بهتر است از یک نام خلاصه استفاده شود یا اینکه سعی کنیم یک نام تجاری متفاوت با نام شرکت خود انتخاب کنیم. باید توجه داشته باشیم که انتخاب دامنه مناسب می‌تواند بر روی ترافیک مستقیمی که کسب و کار ما دریافت می‌کند تاثیر بگذارد. پس اگر چندین روز هم بر روی انتخاب نام دامنه وقت بگذاریم ارزش خواهد داشت.

۲- تا حد امکان خط تیره و اعداد استفاده نکنید

هر چند در بسیاری از مواقع اعداد یا خط تیره می‌توانند راهگشا باشد ولی بهتر است این کار را انجام ندهیم. استفاده از اعداد و خط تیره در نام یک دامنه باعث می‌شود تا خوانایی آن کاهش پیدا کند و علاوه بر آن ممکن است کاربران دچار اشتباه شده و نام دامنه را بدون خط تیره وارد کنند و به سایت دیگری بروند یا با خطای عدم وجود سایت مواجه شوند.

۳-یک دامین خوب بیاد ماندنی است

شما نام‌های عمومی  را همواره به راحتی حفظ می‌کنید. دامنه‌هایی مانند art.com , fun.com در حافظه ماندگار هستند. در عین حال دامنه‌های دیگری هم وجود دارند که با وجود عمومی نبودن به راحتی حفظ می‌شوند. نام های مانند :google.com یا yahoo.com از این جمله‌اند که برخی تغییر شکل یافته‌اند و یا مخفف یک جمله و یا مفهوم خاص هستند.

خوش آوایی یک کلمه و آهنگین بودن نام سایت دارای اهمیت است به عنوان مثال irna.ir یک گزینه مناسب و irtin.ir یک گزینه نامناسب به نظر می‌رسد. در مورد سایت‌هایی با نام دو بخشی هم باید دقت کرد به عنوان مثال سایت alibaba.com  با سایت babaali.com  متفاوت است. در چنین شرایطی بهتر است ما در صورت آزاد بودن، هر دو دامنه را برای خود ثبت کنیم.

۴- یک دامنه خوب نباید با دیگر دامنه‌ها اشتباه شود

برخی افراد دامنه‌هایی را برای خود انتخاب می‌کنند که قبلا توسط افراد و شرکت های معتبر ثبت گردیده است، سپس با ایجاد تغییراتی جزیی، مشابه آن را برای خود ثبت می کنند مانند yahoo4ir.com. دقت شود در چنین مواردی شرکت‌ها حق پیگیری و شکایت و نهایتا تعطیلی سایت شما را خواهند داشت. پس سعی کنید از این روش‌ها استفاده نکنید.

۵- سعی کنید املای سخت و پیچیده‎ای را در نظر نگیرید

خواندن برخی از اسم‌ها سخت است مثلا قسطنطنیه. برخی از افراد در نام‌هایی که برای سایت خود انتخاب می‌کنند هم چنین حالتی را بو جود می‌آورند. به عنوان مثال: hooponopono.net

۶- یک دامنه خوب باید بیانگر فعالیت شما یا نوع آن باشد

یک نام خوب دامین باید به گونه ای باشد که هرکسی بتواند با مشاهده آن، نوع فعالیت شما را تشخیص دهد. البتّه احتمال اینکه شما نامی پیدا کنید که به صورت تک کلمه‌ای فعالیت‌تان را آشکارا بیان کند، بسیار اندک است با این حال شما می توانید با اضافه کردن برخی کلمه‌ها به کلمه پایه به دامنه خوبی دست پیدار کنید. به عنوان مثال bestfunny.com

۷- یک دامنه خوب باید مخاطبان شما را درست هدف بگیرد

شناخت دقیق از حوزه فعالیتی یا کسب و کاری می‌تواند بر روی تعیین نام دامنه و انتخاب پسوند متناسب با آن تاثیر بگذارد. شما می‌توانید از پسوندهای جدیدی مانند .ir, .tv, .to استفاده کنید. این انتخاب می تواند بر اساس حوزه کشور و یا تجارت خاص باشد.

۸- خرید دامنه از مالکان آن

در برخی از مواقع می توانید با استفاده از سایت who.is  مالکین وب سایت‌ها و اطلاعات تماسی آنها را یافته و با آن‌ها تماس بگیرید و دامنه آنها را با قیمت مناسب خریداری نمایید. در خرید دامنه سعی کنید تمامی ضوابط حقوقی را رعایت کنید و دقت کنید که دامنه خریداری شده توسط شما قبلا توسط موتورهای جستجو به عنوان اسپم شناخته نشده باشد.

۹- ثبت آی دی مرتبط با دامنه در شبکه‌های اجتماعی

امروزه علاوه بر ثبت دامنه مناسب، ثبت نام و آی‌دی مناسب در شبکه‌های اجتماعی نیز اهمیت دارد. قبل از اینکه دامنه‌ای را خریداری و به نام خود ثبت کنید به سراغ شبکه‌های اجتماعی مطرح نظیر لینکدین، اینستاگرام، توئیتر، فیس‌بوک، یوتیوب، آپارات و همچنین پیامرسان‌هایی نظیر تلگرام و واتس‌آپ بروید و بررسی کنید که آیا آی‌دی مرتبط با شما آزاد می‌باشد یا خیر.

در صورتی که در چندین شبکه اجتماعی مهم آی‌دی مدنظر شما رزرو شده بود سعی کنید آی‌دی مرتبط دیگری را بیابید یا اینکه یک نام دامنه جدید را برای سایت خود انتخاب کنید.

۱۰ -رقبای خود را بررسی کنید

قبل از انتخاب یک نام دامنه، به سراغ رقبای خود بروید و نام دامنه‌هایی که آن‌ها انتخاب کرده‌اند را مورد بررسی قرار دهید. معمولا آن‌ها از یک تعداد کلیدواژه برای تعریف اهداف خود استفاده می‌کنند، این کلیدواژه‌ها می‌تواند ایده‌های جدیدی را برای انتخاب نام دامنه مناسب به شما بدهد.

ایجاد یک سایت بدون نیاز به هیچ دانش فنی:
نقش سایت‌سازها در توسعه کسب وکارها

معرفی سایت‌هایی برای انتخاب نام دامنه مناسب

در حال حاضر ابزارهای بسیاری برای انتخاب نام دامنه بوجود آمده‌اند. سایت‌های بسیاری در این زمینه هستند که با کمک الگوریتم‌های اکتشافی سعی دارند بهترین گزینه‌ها را به ما معرفی کنند، در ادامه به بررسی برخی از این سایت‌ها می‌پردازیم.

  • Domainr: این سایت ابزاری آسان برای یافتن دامنه می‌باشد. اگر دامنه مدنظر شما قبلا رزرو شده باشد، این سایت پیشنهادات جدیدی را به شما ارائه می‌دهد.
  • NameSmith:این سایت براساس نام کلمه کلیدی که شما می‌خواهید در آنفعالیت کنید به شما پیشنهاداتی را ارائه می‌دهد.
  • NameCHK: این ابزار به شما کمک می‌کند تا در کنار دامنه، وضعیت شبکه‌های اجتماعی را هم مورد بررسی قرار دهید.
  • Flynic: سایت فلای نیک یک سایت ایرانی است که لیستی از آخرین دامنه‌های آزادشده .ir را به شما معرفی می‌کند. شما می‌توانید با کمک این سایت به ثبت دامنه‌های آزاد شده بپردازید یا از آن‌ها ایده‌های جدیدی بگیرید.
  • Wordoid: این سایت علاوه بر بررسی وضعیت دامنه‌های جستجو شده تا ۱۰ دامنه پیشنهادی جدید براساس ترکیب کلمات کلیدی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

تغییر دامنه و مشکلات آن

این امکان وجود دارد که در آینده نام دامنه سایتی را عوض کنیم، ولی تغییر نام دامنه هزینه‌های مالی و فنی بسیاری را بوجود خواهد آورد و ممکن است ضربه‌های جبران ناپذیری را از لحاظ سئو به یک کسب و کار وارد کند. به همین دلیل بهتر است در انتخاب نام دامنه دقت کنیم و با حساسیت زیادی دامنه سایت خود را انتخاب کنیم.

اصول تهیه یک مصاحبه خبری

در روزنامه‌نگاری مصاحبه به ملاقاتی گفته می‌شود که در آن نظر یک یا چند شخص حقیقی یا حقوقی درباره موضوعی پرسیده می‌شود. هدف از مصاحبه ارائه اطلاعات کامل درباره یک یا چند موضوعی می‌باشد. یک مصاحبه خبری را می‌توان به سه صورت انتشار داد:

عناصر موجود در یک مصاحبه خبری به همراه ارتباط بین آن‌ها
  1. گفتگو
  2. یک پست خبری
  3. گزارش یا مقاله

اگر در یک وبلاگ یا سایت خبری به انتشار یک مصاحبه می‌پردازیم باید توانایی برقراری یک ارتباط سه‌ جانبه بین مصاحبه‌شونده، مصاحبه‌گر(که احتمالا مدیر یا مالک وبلاگ است) و خوانندگان برقرار کنیم.

مصاحبه چیست؟

مصاحبه یک سبک ارتباطی بین مصاحبه‌کننده و مصاحبه شونده می‌باشد که هدف از این ارتباط دریافت اطلاعات و نقطه نظرات درباره یک موضوع خاص از مصاحبه شونده می‌باشد. یک مصاحبه خبری برای کسب اهداف زیر صورت می‌پذیرد:

اصول مصاحبه خبری
  • دریافت اطلاعات درباره یک رویداد و اطلاع‌رسانی به مخاطبان
  • آگاهی از نظرات افراد مختلف درباره یک موضوع خاص
  • آموزش و یادآوری به مخاطبان
  • سرگرمی وایجاد لحظات مفرح برای خوانندگان
  • نمایش توانایی‌های مصاحبه‌شونده در یک زمینه مشخص
  • نشان دادن اهداف و مواضع شخص مصاحبه‌شونده یا سازمان او
  • برندینگ و معرفی یک سازمان
  • مصاحبه تبلیغاتی یا رپورتاژآگهی

یک محتوای مرتبط دیگر: جایگاه خبرنویسی در سایت‌ها و وبلاگ‌ها

جایگاه مصاحبه خبری در تولیدمحتوا

مصاحبه خبری به هدف دریافت اطلاعات دقیق درباره یک موضوع خاص برگزار می‌شود. چنین مصاحبه‌هایی می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد. زیرا چنین محتواهایی یک محتوای منحصربفرد و دست اوّل محسوب می‌شوند که از لحاظ موتورهای جستجو دارای ارزش بسیاری هستند.

علاوه بر این در چنین محتواهایی، مصاحبه شونده که معمولا یک فرد شاخص در حوزه فعالیتی خود می‌باشد، نقش یک اینفلوئنسر را برعهده می‌گیرد و با انتشار محتوا در کانال‌های رسانه‌ای خود کمک زیادی به وایرال شدن محتوا می‌نماید. چنین محتواهایی اگر به درستی ترویج شوند می‌توانند ترافیک قابل توجهی را به سمت سایت مقصد بیاورند.

آشنایی با اصول اینفلوئنسرمارکتینگ: چگونه یک اینفلوئنسر موفق شویم؟

مراحل انجام یک مصاحبه خبری

برای انجام یک مصاحبه خبری باید سناریوی قویی را تدوین کرد و بعد به سراغ مصاحبه شونده رفت. به همین دلیل توجه به مراحل زیر برای تهیه یک مصاحبه خوب ضروری است.

۱- انتخاب سوژه مصاحبه خبری

یک سوژه باید جذاب باشد و از تازگی برخوردار باشد. سوژه انتخابی باید امکان بسط و مانور داشته باشد.

۲- پرورش سوژه و تحقیق درباره آن

قبل از اینکه به سراغ مصاحبه‌شونده برویم و سوژه را با او در میان بگذاریم باید تحقیقات کاملی را بر روی سوژه انجام دهیم و تسلط کافی بر روی موضوع مصاحبه پیدا کنیم.

۳- انتخاب مصاحبه‌شونده/مصاحبه‌شوندگان

کیفیت یک مصاحبه خبری بستگی به مصاحبه‌شوندگان دارد. باید سعی کرد فردی را برای مصاحبه انتخاب کنیم که بیشترین ارتباط را با سوژه داشته باشد. حتما لزومی ندارد که مصاحبه‌شونده فردی مشهور و شناخته شده‌ای باشد. برخی از اوقات افراد عادی می‌توانند پاسخ‌های بهتری را نسبت به یک کارشناس به سئوالات بدهند.

اگر قصد راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی را دارید حتما باید با
شیوه‌های اقناع در تبلیغات
آشنا شوید.

۴- تحقیق درباره مصاحبه‌شونده

بهتر است درباره پیشینه مصاحبه‌شونده، مهارت‌های او و زمینه‌های فکریش تحقیق کنیم. این تحقیق به مصاحبه کننده کمک می‌کند تا بتواند مدیریت خوبی بر روی جریان مصاحبه داشته باشد.

۵- طراحی سئوالات مصاحبه

بهتر است سئوالات مصاحبه را از قبل تهیه کنیم و با یک سناریو مناسب آن‌ها را تنظیم و ترتیب‌بندی کنیم. اگر در حین مصاحبه سئوال جدیدی به ذهن ما رسید می‌توانیم با توجه به شرایط و زمان مصاحبه آن سئوال را هم بپرسیم.

۶- انتخاب مصاحبه‌گر

اشتباهی که مدیران یک وبلاگ یا سایت خبری دارند این است که تصور می‌کنند در یک مصاحبه باید خودشان نقش مصاحبه‌گر را برعهده بگیرند. در برخی از اوقات بهتر است هزینه بیشتری کرد و از یک مصاحبه‌گر تخصصی دعوت بعمل آورد.

ویژگی‌های یک مصاحبه‌گر مناسب

  1. داشتن ذوق و استعداد نویسندگی
  2. کنجکاوی، تیزبینی و نکته‌سنجی
  3. داشتن ذهن فعال و پرسش‌گر
  4. داشتن صبر و حوصله
  5. توانایی ایجاد ارتباط موثر با اقشار مختلف
  6. داشتن عشق و علاقه به کارهای خبری
  7. منظم‌بودن و وقت شناسی(حاضر شدن بموقع در محل مصاحبه)

۷- انجام مصاحبه

یک مصاحبه‌گر باید قلم، کاغذ، ضبط صوت و میکروفون مناسب، گوشی هوشمند، دوربین، شارژر و پاوربانک را با خود به همراه داشته باشد. برقراری ارتباط صمیمی در ابتدای مصاحبه یک ضرورت است. توانایی برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی کمک زیادی به پیشرفت جریان مصاحبه می‌کند.

مصاحبه‌کننده باید بتواند کنترل فضای مصاحبه را در اختیار خود بگیرد و سعی کند اطلاعات درست و دقیقی را از مصاحبه‌شونده دریافت کند.

۸- سبک تنظیم مصاحبه

بعد از اینکه یک مصاحبه انجام شد باید مصاحبه را براساس یکی از سبک‌های زیر تنظیم کنیم:

  • به شکل خبر
  • به شکل گزارش
  • به صورت سئوال و جواب

بعد از تعیین سبک مصاحبه، مصاحبه را ویرایش و منتشر می‌کنیم. مصاحبه باید روان و خوانا باشد و تا حد امکان دارای پیچیدگی‌های زبانی و محاوره‌ای نباشد. بهتر است متن نهایی را قبل از انتشار، در اختیار مصاحبه‌شونده قرار دهیم تا اشکالات آن برطرف شود.

۱۰ ایده برتر کارآفرینی اینترنتی

در سالیان اخیر اصطلاح استارتاپ را در جامعه زیاد شنیده‌ایم، کسب و کارهای کوچک و چابکی که برپایه خلاقیت و بر بستر اینترنت شکل می‌گیرند را استارتاپ می‌نامند. این گونه کسب و کارها از آنجایی که در فضای مجازی شکل می‌گیرند معمولا هزینه‌های کسب وکارهای سنتی را ندارند. در کارآفرینی اینترنتی برای ماندگاری در بازارهای رقابتی نیاز به خلاقیت زیادی وجود دارد. بسیاری از استارتاپ‌ها از جمله دیجی کالا ، تپسی ، ریحون ، تیزلند ، شنبه ، تخفیفان و … امروزه از مرحله رشد عبور کرده‌اند و ما آنها را به عنوان یک کسب و کار قوی می‌شناسیم.

کارآفرینی اینترنتی چیست؟

کارآفرینی اینترنتی

در کارآفرینی اینترنتی با نوآوری و ابتکار و با استفاده از فناوری‌های سطح بالایی که در بستر اینترنت پیاده‌سازی می‌شوند، به حل مشکلاتی که افراد جامعه درگیر آن هستند پرداخته می‌شود. حل این چالش‌ها علاوه بر پاسخگویی به نیاز مشتریان، اهداف در آمدزایی و ایجاد شغل را برای صاحبان ایده تامین می‌کند.

کسب وکارهای اینترنتی به کمک وب‌سایت یا اپلیکیشن‌های موبایلی شکل می‌گیرند. اگر به کارآفرینی اینترنتی و راه‌اندازی یک کسب و کار علاقمندید ولی نمی‌دانید از کجا شروع کنید یا نگران بودجه اولیه آن هستید، باید بگوییم که کسب و کارهای اینترنتی گزینه‌ی خوبی برای شروع هستند. ما در این پست به معرفی گزینه‌هایی برای راه‌اندازی یک استارتاپ نوپا می‌پردازیم. موارد معرفی شده در این پست تنها به عنوان نمونه‌هایی هستند که برای یافتن ایده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک محتوای کاربردی دیگر برای شما: ۱۰ گام مهم برای راه‌اندازی یک کسب وکار

مزایای کارآفرینی اینترنتی

راه‌اندازی یک کسب وکار اینترنتی مزایای بی‌شماری را می‌تواند داشته باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • نیاز به سرمایه اولیّه کم
  • یادگیری آسان مهارت‌های مورد نیاز(همراه با توسعه کار)
  • دسترسی آسان به بازارهای هدف
  • امکان زیر نظر گرفتن رقبا و بررسی عملکرد آن‌ها
  • برقراری ارتباط موثر با مشتریان و دریافت بازخورد از آن‌ها
  • آنالیزوضعیت کسب وکار با کمک سنجه‌های کلیدی
  • امکان ایجاد مزیت‌های رقابتی به نسبت مشاغل سنتی
  • راه‌اندازی کسب وکاری در مقیاس کشوری/جهانی و به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز کاری
  • عدم نیاز به دفترکار یا تجهیزات خاص در شروع کار
  • امکان نمونه‌سازی و تست محصول قبل از تولید وعرضه گسترده محصولات یا خدمات
  • امکان اجرای نوآوری و بروز خلاقیّت در کار
  • انعطاف پذیری بالا و امکان ایجاد تغییرات سریع

هزینه‌های راه‌اندازی کسب وکارهای اینترنتی به نسبت کم و دامنه‌ی کسب و کارهایی که می‌توانید راه‌اندازی کنید وسیع است. در ادامه ۱۰ ایده برای راه‌اندازی یک استارتاپ مبتنی بر اینترنت را برای علاقمندان معرفی می کنیم.

آیا قصد راه‌انداز یک کسب و کار را دارید؟ با تحقیقات بازاریابی تا چه میزان آشنا هستید؟
تحقیقات بازاریابی ، راهکاری برای بهبود فضای کسب و کار

۱- سایت آموزشی

با رشد اینترنت و گوشی‌های هوشمند امکان آموزش دیدن از راه دور برای اکثر مردم فراهم شده است. برای شروع یک کسب وکار اینترنتی می‌توان با توجه به تخصص ومهارتی که دارید به تولید محتوای آموزشی بپردازید. شما می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت خود به فروش این آموزش‌ها به مخاطبان‌تان بپردازید.

در سالیان اخیر پلتفرم‌های مختلفی برای اشتراک‌گذاری و فروش فایل‌های آموزشی بوجود آمده‌اند. از مهمترین این پلتفرم‌ها می‌توان به فرادرس، فرانش، داناپ، مکتب‌خونه و.. اشاره کرد. همچنین می‌توان از پلتفرم‌هایی برای برگزاری وبینارهای آنلاین استفاده کرد. ایسمینار به عنوان یک نمونه موفق از پلتفرم‌های برگزاری وبینار می‌باشد.

۲- تولید محتوا و وبلاگ‌نویسی

حرکت کسب وکارها به سمت فضای آنلاین باعث شده است تا آن‌ها نیاز به محتواهای با کیفیت و منحصربفرد برای دیده‌شدن بهتر و حضور فعال در بازارهای رقابتی را داشته باشند. معمولا این کسب وکارها فرصت چندانی برای تولیدمحتوا ندارند بنابراین آن‌ها علاقمند هستند که فرآیند تولید محتوای خود برای وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی یا حتی کمپین‌های تبلیغاتی را به فریلنسرها یا شرکت‌های فعال در این زمینه واگذار کنند.

حضور در فضای آنلاین می‌تواند موقعیت‌های متنوعی را در اختیار یک محتواساز قرار دهد. یکی از این فرصت‌های طلایی همکاری با شرکت‌های دیگر می‌باشد. همکاری در فروش به عنوان یک ایده جذاب برای کسانی می‌باشد که توانایی وبلاگ‌نویسی را دارند. همکاری در فروش معمولا سود بیشتری از تبلیغات را نصیب وبلاگ‌ها می‌کند.

شما توانایی نوشتن دارید و قصد دارید وبلاگنویسی کنید پس خواندن محتوای زیر شاید برای شما مناسب باشد: ۱۲ گام طلایی در تولیدمحتوا برای وبلاگ‌ها

۳- عکاسی و تولید ویدئوهای سرگرم‌کننده در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های اشتراک ویدئو

با ظهور و بروز بیماری کرونا(کوید۱۹) در جهان و ایران شاهد این هستیم که معضلات اقتصادی بسیاری در جوامع ظهور و بروز پیدا کرده است. در چنین فضای که مردم دچار مشکلات روحی بسیاری شده‌اند، مردم ازدیدن عکس‌های جذاب و تولید ویدئوهای سرگرم‌کننده استقبال زیادی می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام می‌توانند به عنوان یک بستر مناسب برای انتشار این کلیپ‌ها محسوب شود و با جذب فالوئر و تبلیغات برای شما درآمدزایی صورت پذیرد.

۴- تولید یا فروش محصولات به صورت آنلاین

ممکن است شما در فضای فیزیکی به تولید یا عرضه یک محصول خاص بپردازید. این امکان برای شما وجود خواهد داشت که علاوه بر فروشگاه فیزیکی، فروشگاه مجازی خود را نیز راه‌اندازی کنید و محصولات موجود در فروشگاه اصلی خود را به صورت اینترنتی هم بفروشید. هزینه پایین راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی باعث می‌شود تا شاهد افزایش چشمگیر درآمد خود در این حوزه باشید.

۵- کسب درآمد ازطراحی سایت برای دیگران

همانطور که در مورد۴ گفتیم کسب وکارهای بسیاری به این واقعیت رسیده‌اند که بخشی از فعالیت‌های تجاری خود را به فضای آنلاین انتقال بدهند. طراحی سایت امروزه کاری مشکل و پیچیده نیست. وجود سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر جوملا و وردپرس وافزونه‌های مرتبط با آن‌ها امکان ایجاد سایت یا فروشگاه اینترنتی را به شدت آسان کرده‌اند. امّا با همه این ابزارها، هنوز افرادی هستند که تمایل دارند امور فنّی طراحی سایت خود را به متخصصین بسپارند.

شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های کوتاه مدّت آموزشی و کارآموزی به تجربه کافی در این زمینه دست پیدا کنید و برای مشتریان خود به طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی بپردازید.

۶- سئو و دیجیتال مارکتینگ

یک سایت یا فروشگاه اینترنتی زمانی برای مالکان خود ایجاد ارزش می‌کنند که برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده باشند و ترافیک هدفمند مناسبی را بدست بیاورند. آشنایی با اصول سئو ودیجیتال مارکتینگ می‌تواند به شما کمک کند تا علاوه بر راه‌اندازی کسب وکارشخصی بتوانید برای دیگران نیز پروژه‌هایی را قبول کنید.

سئو چیست؟ چه فاکتورهایی بر روی سئو تاثیرگذار هستند؟

یک دیجیتال‌مارکتر با شناخت خوبی که از بازار بدست می‌آورد می‌تواند به کسب وکارها کمک کند تا با اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، سوشال مارکتینگ یا حتی طراحی یک محصول سهم بیشتری را از بازار بدست بیاورند.

۷- طراحی اپلیکیشن‌های موبایلی

امروزه در دست هرکسی می‌توان یک گوشی هوشمند مشاهده کرد. تمامی این گوشی‌ها نیاز به نرم‌افزارهای کاربردی گوناگونی دارند. اگر شما بتوانید دانش برنامه‌نویسی اندروید یا ios را فرا بگیرید می‌توانید به طراحی اپ‌های موبایلی برای خودتان یا شرکت‌های دیگر بپردازید. در برخی مواقع می‌توان با اجرای ایده‌های ساده به درآمدزایی بالایی دست پیدا کرد.

نرم‌افزارهای موبایلی به نسبت سایت یا فروشگاه‌های اینترنتی، موضوعی جدیدی محسوب می‌شود. با تکمیل اطلاعات و فراگیری مهارت در این حوزه می‌توان زمینه‌ساز ایجاد درآمدهای خوبی برای خود یا دیگران شویم.

۸- بازی‌سازی

بازی‌های موبایلی هم مثل نرم‌افزارها از بازار خوبی برخوردار هستند. با آموزش دیدن در زمینه تولید بازی می‌توان به ساخت بازی‌های موبایلی پرداخت و سهم قابل توجهی را از بازار گسترده این محصولات داشت. گسترش تبلیغات درون بازی‌های موبایلی، امکان این ا فراهم آورده است تا فریلنسرها شانس خود را برای تولید بازی‌ افزایش دهند و از درآمد بالایی از تبلیغات برخوردار شوند.

۹- تحلیل اطلاعات

کسب وکارهای مجازی حجم زیادی از مشتریان را دارند، این حجم زیاد از مشتریان ، اطلاعات زیادی را در اختیار صاحبان کسب و کارها می‌گذارد. اگر شما بتوانید در زمینه داده‌کاوی(Data Mining) تخصص پیدا کنید می‌توانید به عنوان کارشناس آنالیز اطلاعات در شرکت‌های بسیاری استخدام شوید یا اینکه با استفاده از داده‌های رایگانی که شرکت‌های مختلف منتشر می‌کنند و تحلیل آن‌ داده‌ها به شناسایی موقعیت‌های بکر در بازار بپردازید و برای خود یا دیگران کارآفرینی اینترنتی جدیدی را بسازید.

۱۰- توجه به تکنولوژی‌های سطح بالا

تکنولوژی‌های سطح بالایی هم‌چون اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، ذخیره‌سازی ابری، واقعیت مجازی و افزوده، فین‌تک و بلاک‌چین، شهر هوشمند، داده‌کاوی، وب‌کاوی، سلامت اکترونیک، گردشگری هوشمند و.. می‌توانند موقعیت‌های جدیدی را پیش‌روی شما بگذارند. شما می‌توانید با رصد این تکنولوژی‌ها و یادگیری مهارت‌های لازم به فرصت‌های ایده‌آلی برای کارآفرینی اینترنت دست پیدا کنید.

توجه داشته باشیم که در کارآفرینی همیشه خلاقیت و نوآوری موجب ایجاد ابتکار می‌شود. پس همیشه باید در کنار کسب مهارت‌های فنی به دنبال تقویت خلاقیت خود باشیم و سعی کنیم با داشتن تفکر انتقادی در انجام امور مختلف نوآوری داشته باشیم.

توضیح: این محتوا در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵ برای اولین بار نوشته شده است و در تاریخ ۲۳ ژوئن ۲۰۲۰ مجدد بروزرسانی گردیده است. برای دریافت نسخه قدیمی این محتوا می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید.