یک بازاریابی محتوا موثر میتواند عامل مهمی برای بهبود فروش در یک سازمان باشد. در شرایط رکود اقتصادی استفاده از فضای آنلاین و ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ میتواند به عنوان موتور محرکه در یک کسب و کار محسوب شود. در این پست قصد داریم به اصول مهم در بازاریابی محتوا بپردازیم. اصولی که رعایت آنها میتواند موجب تسریع در رشد هر کسب و کاری شود.
۲۰ اصل مهم در بازاریابی محتوا
در ادامهی این پست به اصول مهم در بازاریابی محتوا میپردازیم. البته بایستی توجه داشت که برای موفقیت در بازاریابی محتوا نباید محدود به چند قاعده کلی شد. قطعا اصول دیگری نیز وجود خواهند داشت که میتوانند احتمال موفقیت در بازاریابی محتوا را تقویت نمایند.
۱- شناسایی اهداف
در بازاریابی محتوا (Content Marketing) بایستی اهداف از قبل مشخص باشند. شناخت درست اهداف باعث میشود تا مسیرهای حرکت به درستی مشخص باشند و جلوی اتلاف زمان گرفته شود.
۲- شناخت محصول یا خدمت
هدف نهایی از بازاریابی محتوا(تولید محتوا) معرفی یک محصول یا خدمت به مخاطبان میباشد. بازاریابان محتوا انتظار دارند درصدی از مخاطبان آنها تبدیل به مشتری شوند. بنابراین بایستی محصول یا خدمتی که میخواهیم عرضه کنیم مشخص باشد.
۳- انتخاب تکنیک بازاریابی محتوا
برای این که بازاریابی محتوا شما را به اهدافتان برساند بایستی تکنیک تولید و عرضه محتواهایتان مشخص باشد. در حال حاضر تکنیکهای زیر رایجترین شیوههای بازاریابی محتوا میباشد:
- ویدئو
- وبینار
- وایت پیپر
- سایت (وبلاگ)
- شبکههای اجتماعی
- پادکست
- اینفوگرافیک
- انیمیشن و موشن گرافیک
- و…
۴- شناخت رفتار کاربران و پرسونای آنها
هر مخاطب دارای یک پرسونای مخصوص به خود میباشد. شناخت پرسوناهای مختلف مخاطبان میتواند در رفتارشناسی آنها موثر باشد. با کمک شناخت رفتارهای احتمالی کاربان میتوان برنامهریزی دقیقتری برای بازاریابی محتوا داشت. سادهترین راههای شناخت پرسونای مخاطبان عبارتند از:
- شناسایی پرسونای مخاطبان از روی ورودیهای گوگل
- شناسایی پرسونای مخاطبان با توجه به استفاده از ترندهای پراستفاده در شبکههای اجتماعی (یا هشتگها)
۵- شناسایی مسیر حرکت
بسیاری از کسب و کارها به دنبال جذب مخاطب حداکثری هستند. این در حالی است که آنها هدفی برای بعد از جذب مشتری ندارند. این بسیار مهم است که بدانیم پس از تبدیل مخاطب به کاربر علاقمند(مشتری بالقوه) چه اتفاقی میخواهد بیفتند(Convert Lead). یک کسب و کار موفق انواع سناریوها را برای مشتریان بالقوه خود طراحی میکند تا بتواند قیف بازاریابی خود را به بهترین شکل بهبود دهد.
۶- ارتباط با مشتری(CRM)
باید بدانیم که ارتباط درست با مشتری فرهنگ است. همیشه در شروع هر کسب و کاری راههای ارتباطی با مشتریان خود را شناسایی کنید. همچنین بستری برای ارتباط مستمر و مطلوب با مشتری خود ایجاد کنید. تعامل با مشتری میتواند بسیاری از مشکلات کسب و کارها را قبل از تبدیل شدن به چالش حل نماید.
آشنایی با بازاریابی دهان به دهان
۷- داستان سرایی
برای فروش کالا یا خدمت به مشتری، داستان مخصوص به خود را ایجاد کنید. یک ارتباط قوی با مشتری ایجاد کنید، سپس کالا یا خدمت خود را به او عرضه کنید. هیچگاه به صورت مستقیم و بدون تعامل کالایی را به مشتریان خود عرضه کنید.
۸- ویترین زیبا
هر کسب و کاری باید بتواند یک نمای زیبا (ویترین) از کار خود را به مشتریانش عرضه کند. برای یک آغاز خوب باید برنامهریزی داشت. بایستی در نگاه اول مشتری را به سوی خود جذب کرد.
۹-درگیرکردن احساسات
احساسات مشتری خود را در نظر بگیرید. سعی کنید با شیوههای مختلف، مشتری خود را قلقلک دهید.شما باید بتوانید از طریق برانگیختن احساسات مشتری، خدمات یا محصولاتی را به او عرضه کنید.
۱۰- محتوای مناسب مخاطب
هرگز نباید فراموش کنیم که محتوا متعلق به مخاطب است. بنابراین بایستی محتوا را براساس نیاز و علائق مخاطب تولید کرد. مهم نیست که مدیران یک کسب و کار چه محتوایی را میپسندند. بلکه مهم نظر مخاطب است، پس لطفا از سر راه مخاطب کنار بروید…!!!
محتوامحوری یا مخاطب محوری در تولید محتوا
۱۱- رعایت چرخه ناب
سعی کنید در بازاریابی محتوا، ناب کار کنید. خلاقیت داشتن نقطه اتکای یک بازاریابی محتوای موثر میباشد. فراموش نکنیم که مردم از مسائل تکراری گریزانند.
۱۲-آنالیز داده و آمار
با آمار و دادههای واقعی میتوان به بازاریابی محتوا کمک کرد. شناخت علاقمندیهای مخاطبان تنها با استفاده از آنالیز درست بدست خواهد آمد. تعیین شاخصهای کلیدی مناسب(KPI) میتواند در موفقیت یک کسب و کار تاثیرگذار باشد.
۱۳- اهمیت دادن به محتوا
هرگز فراموش نکنیم که یک محتوای خوب پادشاه است. توجه به محتوا مهمترین اصل در بازاریابی محتوا خواهد بود. بنابراین بایستی به ظاهر و باطن محتوایمان توجه کافی داشته باشیم.
۱۴- نظم و انضباط
یک بازاریابی محتوا تنها با نظم به نتیجه خواهد رسید. داشتن تقویم محتوایی میتواند بازاریابی را با برنامه و هدفمندتر کند. انتشار مرتب و بموقع پستها میتواند حس خوبی را بدهد.
۱۵- بروزرسانی
بروزرسانی از موضوعاتی است که معمولا در بازاریابی محتوا مورد غفلت قرار میگیرد. یک بازاریاب محتوا باید یاد بگیرد که چگونه محتواهای قدیمی را احیا کند. معمولا بسیاری از سایتها یک انبار پر از محتواهای قدیمی و بلا استفاده دارند که تنها هزینه نگهداری و هاستینگ برای نگهداری آنها پرداخت می کنند. بروزرسانی محتواها میتواند باعث بهبود عملکرد بازاریابی محتوا شود.
۱۶-درست نوشتن
تعیین لحن و نگارش درست در تولید محتوا از اهمیت بسزایی برخوردار است. بایستی در سند محتوایی تمامی موضوعات مرتبط با نگارش محتوا تعیین شود.
۱۷- جمعآوری اطلاعات
سعی کنید از مخاطبان خود اطلاعات بگیرید. جمعآوری ایمیل، شماره تلفن، محل سکونت و … میتواند یک بانک جامع اطلاعاتی را در اختیار شما بگذارد. این بانک اطلاعاتی میتواند برای شما ارزشآفرینی قابل توجهی را ایجاد کند.
۱۸- رها نکردن مخاطب
هرگز مخاطب خود را به حال خودش رها نکنید. ارسال خبرنامه، پیامک، معرفی محصولات جدید، نظرسنجی و … میتواند مخاطب را مجدد به سوی شما بکشاند. اهمیت دادن به مخاطب باعث خواهد شد تا او نهایتا به شما اعتماد کند.
۱۹- اسپم نکردن
هر چند که ارتباط مستمر با مخاطب از اهمیت سیاری برخوردار است. امّا سعی کنید هرگز اسپم نکنید. در ارسال خبرنامهها و تولید محتوا هم یک برنامه زمانی داشته باشید. طوری عمل کنید که باعث آزار و اذیت مخاطبان خود نشوید.
۲۰- سخت نگیرید!!!
سعی کنید کارها را به سادهترین شکل ممکن به انجام برسانید. همیشه از نمونه سازی استفاده کنید و به مرور زمان نمونه خود را بهبود و ارتقا دهید. نمونه سازی باعث میشود تا امکان تغییر و ویرایش به آسانی برای شما ممکن شود. هنگامی که از عملکرد محصول خود مطمئن شدید محصول نهایی خود خود را ایجاد و عرضه کنید.
آنچه در بالا گفته شد تنها بخشی از اصول بازاریابی محتوا بود. استفاده از تکنیکها و ابزارهای مدرن میتواند باعث بهبود بازاریابی محتوا شود. بنابراین هرگز نباید یادگیری را فراموش کرد.
شرکت در همایشها و ورکشاپهای تخصصی میتواند در بهبود دانش و استفاده از تجارب دیگران موثر واقع شود. ارتباط و شبکهسازی با افراد موثر در حوزه تولید محتوا یکی از مهمترین شیوههای بهبود بازاریابی محتوا میباشد که باید توجه زیادی را به آن معطوف کرد.
سایر محتواهای مرتبط و کاربردی برای شما
- آشنایی با اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا
- کتاب مقدس، راهنمای بازاریابان محتوا
- چطور یک محتوا را به صفحه اول گوگل برسانیم؟
- بررسی تفاوتهای کپی رایتینگ با تولیدمحتوا
- ۴۰ نکته کلیدی در وبلاگنویسی
- قوانین همکاری با یک نویسنده محتوا